Permalänk

Problem med eluttag?

Hallå! Ska börja ifrån början, för ca 3 månader sedan så stängde min dator av sig plötsligt precis som att någon slagit av strömbrytaren på nätaggregatet. Lyckades få igång datorn igen men efter 1 månads användning (kopplat i samma ojordade eluttag) så hände exakt samma igen och mitt grafikkort dog.

Sitter med nytt grafikkort i datorn samt så införskaffade jag mig en ny eldosa och det funkar frid och fröjd förutom en sak, jag har ett Logitech G19 tangentbord som behöver extra strömtillförsel i form av en strömadapter som är kopplad i samma förgreningsdosa som min dator. Ända sedan dag 1 med tangentbordet har jag haft ett jobbigt problem, tangentbordet förlorar strömmen och startar om mig självt helt slumpmässigt trodde jag iaf.

Jag tror att jag har upptäckt felet, när min morsa slog på vardagsrumslampan så förlorade tangentbordet strömmen och jag tänkte "underligt men kanske bara en slump". Det som får mig att skriva den här tråden är pga att min far precis när han gick ut från toaletten och slog av lampan på strömbrytaren orsakade att mitt tangentbord återigen förlorade strömmen. Så nu blir jag orolig på riktigt och undrar om något är fel på detta uttag eller med elen i lägenheten och att detta har ett samband med grafikkortet som helt utan tidigare symptom dog.

Kort och gott! Ett tangentbord kopplat i en förgreningsdosa med jordade uttag till ett ojordat eluttag förlorar strömmen ibland precis när någon har slagit på eller av något.

Tack på förhand!

Permalänk

kan bli lite strömspikar i elsystemet just vid av och påslag av elektrisk utrustning men borde inte påverka så mycket tycker man men har man en svajig strömförsörjning i ingående så kanske.

såter dock konstigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness:

Har som jag skrev fått leva med detta problem rätt länge nu, men det som gör att jag skriver denna tråd är min oro över att detta problem var det som också fick mitt grafikkort att dö.

Permalänk
Medlem

Har du provat att byta grendosa? Hur ser det ut med belastning på den den säkringen (proppen), du ligger inte på gränsen m.a.p. effekten?
Jag hade glapp i nollan på inkommande och det fick tv, 2 skärmar samt micro att dö vid olika tillfällen. Bor du i hyres ta upp det med bostadsbolaget och be dem ta in en epilektriker.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arockalypse15:

@Rouge of Darkness:

Har som jag skrev fått leva med detta problem rätt länge nu, men det som gör att jag skriver denna tråd är min oro över att detta problem var det som också fick mitt grafikkort att dö.

Skriv övriga delar i burken. Annars låter det som ni behöver se över elen i hushållet. Låter som något är galet fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Gammalt nätagg?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

@EyeNEye: Det är ett Fractal Design Tesla R2 650W guld certifierat.