Realtek, ALC1150. Klickande ljud.

Permalänk
Medlem

Realtek, ALC1150. Klickande ljud.

Hej, jag söker lite hjälp om att förstå detta fenomen!

Problemet är så här, Så fort jag installerar drivrutinerna för mitt inbyggda ljudkort så uppstår det ett klickande ljud så fort en ljudkälla ska spelas. T.ex. startar jag en låt så blir det ett klickande ljud när det startas, och sen är det kristallklart och felfritt. tills låten är klar och jag ska spela upp något annat, då i början av nästa fil/ljudkälla så blir det ett klickande ljud.

Så med andra ord, så fort jag får igång något som ska ge ifrån ljud, så fungerar det bra, så t.ex. om jag kollar på någons Twitch Stream så blir det så klart klickande ljudet, och sedan bra, men här kommer det intressanta. Mute:ar jag ljudet från streamen, så slipper jag det klickande ljudet helt från alla andra källor som ska ge ljud.

Samma händer om jag sänker ljudet på datorn helt till 0 (dvs. avaktiverar ljudet) Så hör jag att den klickar till och lika med när du slår igång den igen. Edit: Upptäckte precis att det händer då när man har något ljud som pågår även om ljudkällan är "mutad" och sen sänker ner volymkontrollen till 0 och sen upp till 1 igen. om inget ljud spelas, så händer inte detta.

På en annan sidnotis, Ljudet är är väldigt högt, jag har volymkontrollen på 10, och då är det en ganska behaglig ljudstyrka, men lär självklart ner på ca 10% på youtubes egna ljudmätare (ibland mindre beroende på video så klart) för att få det behagligt från den videon.

Det tål att säga att detta händer ICKE om jag inte installerar drivrutinerna. och mina headphones fungerar utmärkt på de andra datorerna som jag har. Jag använder mig utav Sony MDR-1a

Jag sitter på ett ASUS Sabertooth z97 Mark 1, vilket använder sig utav Ljudchippet Realtek ALC1150!
Skriver även full spec-list här om det skulle vara relevant:
Sabertooth z97 Mark 1
Core i7 4790k
ASUS STRIX GTX 980
Corsair Vegeance PRO 2x8GB 1600 mhz
Corsair HX 850W

Jag har testat att dra ur Frontpanel HD AUDIO kabeln, ingen skillnad. Har även testat byta amplifier settings från frontpanel till auto switch, vilket inte heller ger någon skillnad.

EDIT nr2: Jag använder mig utav Windows 7 64-bit, och jag har avinstallerat och installerat drivrutiner till ljudet ett par gånger utan skillnad.

EDIT 3: Temporär fix för detta problem, starta något som håller ljudkortet aktivt, T.ex. starta Mumble eller någon annan VoIP och låt det ligga i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med mitt ALC1150. Sitter på ett Asus Z97-Pro Gamer och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hngl:

Jag har exakt samma problem med mitt ALC1150. Sitter på ett Asus Z97-Pro Gamer och Windows 8.1.

Hmm ok, Ja jag trodde den använde sig utav en helt annan ljudchip då det står SupremeFX på info sidan om just det moderkortet.
Men med lite googlande så ser jag att ja, den är i gruden ALC1150.
"The SupremeFX audio hides an ALC1150 codec with PCB separation, EM shields and auto-detecting headphone amplifiers."

Vilket gör detta ännu mer märkligt. Då jag först hade en ROG MAXIMUS VII HERO moderkort, och den använder sig utav:
ROG SupremeFX 8-Channel High Definition Audio CODEC. Vilket är samma som ditt Pro gamer

Då hade jag inga problem med ljudet att det klickade, dock hade jag väldigt stora problem med mikrofonen på det moderkortet.
Jag bytte mig till ett Sabertooth z97 mark1 eftersom det var ett ruskigt bra deal på netonnet, och min bror ville köpa nya datordelar ändå.
Så då tog han mitt VII HERO.

Så innebär detta att det är något defekt på mitt moderkort? Kanske nån kondensator som spökar?
Eller är det drivrutiner som orsakar detta? Ser att VII HERO support-sidan har andra Realtek driver versions än vad som finns på sabertooth support-sidan

Resterande saker i datorn är exakt samma som jag använder nu som användes till VII HERO.

Tacksam för alla möjliga idér och svar.

Permalänk
Medlem

Jag tog ner Realtek HD AUDIO CODEC på deras hemsida, och testade installera det istället för att se om det blev nån skillnad.
Tyvärr blir det fortfarande samma klickande ljud, fast jag lyckades få att min mikrofon fungerar bättre, den låter mycket högre nu.

Den installerade samma programvara, realtek hd audio manager och om man kollar "about" i programmet så ser man att den faktiskt har en annan drivar-version. 6.0.1.7512 istället för
6.0.1.7233 som den var innan.

Permalänk
Medlem

Jag verkar ha lyckats blivit av med problemet. Ansluter hörlurarna till gråa ingången (side speakers) och mappade om den till headphones. Se länk för att mappa om ingångarna.

http://www.reaper-x.com/2012/02/13/how-to-remap-retasking-rea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hngl:

Jag verkar ha lyckats blivit av med problemet. Ansluter hörlurarna till gråa ingången (side speakers) och mappade om den till headphones. Se länk för att mappa om ingångarna.

http://www.reaper-x.com/2012/02/13/how-to-remap-retasking-rea...

jag testade precis detta nu när du länkade om det, fast eftersom jag inte har en grå ingång, så testade jag den svarta och skulle testa mappa om den. fast den ändrade automatiskt tillbaka värdet till ordinarie värdet.

Min gråa ingång är istället en S/PDIF ingång.

EDIT:
Jag hittade en tråd som skriver exakt om samma problem: http://forums.whirlpool.net.au/archive/2317852

Inte för att de har hittat nån lösning till det eller vet vad som orsakar det, de är väl inne på samma spår som mig, antingen driver issues eller power related problem.

Så temporär fix för detta problem kan vara som ena skriver, starta något som håller ljudkortet aktivt. i hans fall så joinade han en server på ventrilo. det fungerar även med mumble eller någon annan VoIP. (Jag har tidigare användt mig utav en twitch stream för att hålla den aktiv. men det drar betydligt mer kraft än mumble)

Man kan ju hoppas detta problem löser sig med Windows10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbeluff:

jag testade precis detta nu när du länkade om det, fast eftersom jag inte har en grå ingång, så testade jag den svarta och skulle testa mappa om den. fast den ändrade automatiskt tillbaka värdet till ordinarie värdet.

Min gråa ingång är istället en S/PDIF ingång.

Testa att öppna regedit som administratör, då borde du kunna ändra värden.

Permalänk
Medlem

@hngl:
Jag kunde ändra värderna, men efter reboot så ändrade den automatiskt tillbaka värdet till den som det var innan på den svarta ingången.
kunde byta den gröna porten till något helt annat dock. fast inte för att den ändrades i sound manager.