Dags för öppen fiber - Tjoho! Men... Varför kostar bredbandstjänsten så mycket? (Återbetalningstid = livstid)

Permalänk

Dags för öppen fiber - Tjoho! Men... Varför kostar bredbandstjänsten så mycket? (Återbetalningstid = livstid)

Ja så kom då dagen jag aldrig trodde skulle komma.

"Öppen fiber", även för mig som bor i saktfärdig kommun med ännu mer saktfärdig strategi avseende infrastruktur.
Glad i hågen hastade jag in på öppen fibers hemsida för att njuta av de erbjudande som skulle stå mig till buds efter
erlagd inkopplingsavgift om 20.000 svenska riksdaler.

TV, Bredband (100/100) och Telefoni = 468kr

Jämför jag detta med min nuvarande VDSL-tjänst (30-10) så kommer jag att spara... *trumvirvel* 20 kronor i månaden.

En återbetalningstid som sträcker sig över min egen förmodade levnadstid gör att jag känner viss skepsis och inte minst:

När jag för 15 år sedan bodde i lägenhet med fiber (10/10 som vara var da shit på den tiden) kunde jag inte föreställa mig att det inte skulle hända mer på prisfronten.

Är det någon i kölvattnet av Öppen Fiber de facto erbjudits ett vettigt pris på tjänsterna?

Tagit bort meme (§1.6) /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

@Sambuccashake
Samt du får 3 gånger högre DL och är betydligt mer framtidssäker då koppar knappas kommer lagas särskilt länge till.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Du får ju se det som att du får över 3 gånger så snabb nedladdningshastighet, samt 10 gånger snabbare upphastighet. För att inte ta tala om svarstider samt hur din DSL tjänst idag är svajig.
Allt detta till mindre pengar än vad du betalar idag.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Min far har precis kopplat sitt hus till öppenfiber och detta är tyärr vad priserna ligger på. Tror att stor del av anläggningskostnaden läggs på ett förhöjt abonnemangspris. Telia har ju inte anlagt fibern bara för att vara snäll om vi säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Min far har precis kopplat sitt hus till öppenfiber och detta är tyärr vad priserna ligger på. Tror att stor del av anläggningskostnaden läggs på ett förhöjt abonnemangspris. Telia har ju inte anlagt fibern bara för att vara snäll om vi säger så.

Telias öppen fiber kostar bara vid installation. Sedan är det fritt att välja operatör. Därav namnet.

Permalänk
Medlem

Vi får 100/10 för omkring 200kr med bahnhof med ser det ut som.
Vi bor utanför Uppsala och har snart IP-Only fiber.

MVH

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem

Det är så mycket det kostar i den lägenhet jag bor i också. Jag har bara bredband 30/30 och betalar ca 200kr i månaden för det, ju fler tjänster jag lägger till desto dyrare blir det.
Om du bor i ett eget hus så blir värdeökningen på huset högre än de 20000kr det kostar att dra fibern till huset. Det beror på att folk inte vill ha något sunkigt adsl i sitt nyköpta hus och därför är villiga att ge en extra slant för ett hus med färdig fiber. Ofta blir det dyrt att dra in fiber i ett hus om man (som många äldre personer) struntar i det när tillfället ges och istället tar det i efterhand. Maskiner och folk som utförde jobbet finns ju inte kvar i området och då måste man själv stå för hela kakan.
Jag skulle personligen vara villig att betala 100000kr mer för ett hus med fiber än ett hus utan om de var identiska på alla andra punkter, fiber fungerar helt enkelt så mycket bättre än gamla koppartrådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Telias öppen fiber kostar bara vid installation. Sedan är det fritt att välja operatör. Därav namnet.

Operatören betalar hela tiden en trafikavgift till "Telia öppen fiber".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Ja så kom då dagen jag aldrig trodde skulle komma.

"Öppen fiber", även för mig som bor i saktfärdig kommun med ännu mer saktfärdig strategi avseende infrastruktur.
Glad i hågen hastade jag in på öppen fibers hemsida för att njuta av de erbjudande som skulle stå mig till buds efter
erlagd inkopplingsavgift om 20.000 svenska riksdaler.

TV, Bredband (100/100) och Telefoni = 468kr

Jämför jag detta med min nuvarande VDSL-tjänst (30-10) så kommer jag att spara... *trumvirvel* 20 kronor i månaden.

Är det någon i kölvattnet av Öppen Fiber de facto erbjudits ett vettigt pris på tjänsterna?

Du har alltså motsvarande TV abonnemang, VDSL och telefoni för 488:- i månaden nu? Vart har du fått nå sånt super erbjudande?

Dessa IPTV, fiber och IPtele erbjudanden brukar oftast vara mycket billigare och bättre än vad folk har.
Du får om inte annat än mycket snabbare uppkoppling för mindre.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det är ju hur framtidssäker fiber är som teknik som gör det helt överlägset. Ge det tio år så har du säkert 10GBit/sec via fiber. Det enda de byter är den aktiva utrustningen, fiberkabelns begränsning är så stor att en kabel skulle kunna ta all data hela landet skickar och tar emot.

Bell Labs skickade 2009 15.5 Tbit/s över en enda fiber över 7,000 km.

Koppar och annat har inte alls samma kapaciteter och även om man även där kan byta aktiv utrustning så når de sin gräns mycket snabbare och är även mycket dyrare.

Det kan byggas nya mobilnät som är snabbare och skapas bättre kompressioner osv för A/VDSL, men krasst så kommer inget av det som existerar idag kunna konkurrera med fiber på sikt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Slutsumman för våran fiberförening blev 17000kr. Gruppavtal med Comhem, 319kr/mån för 100/10 + TiVo Bas (18? kanaler) + Telefoni. Nätavgift på 50kr/mån till föreningen. Medlemsavgift till föreningen 100kr/år. Har även lagt till 100 upp för 20kr extra i månaden.

Mycket nöjd, funkar hur bra som helst. Får ut ca 110/97 och bor på landet.

Edit: IP-Only är kommunikationsoperatör så man får givetvis tillgång till deras öppna portal om man inte väljer att köra på gruppavtalet.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Skälet till att det kostar är ju för att varje abonnent väljer du leverantör själv. Leverantörerna har då parallella kostnader i nätet för att tillhandahålla sina tjänster.

Vill man komma undan billigt är det gruppavslutning som gäller, samma lev till många kunder på samma plats. Blir ju "bara" en pipa in för leverantören som sen tillgodoser många kunder.

Min polare håller på med en upphandling in i sin BRF, kommer bli gigabit till varje lägenhet (i befintligt LAN) för en månadskostnad kring 100:-
Men då är det närmre 300 lgh, så leverantören drar in 30k i månaden på att hålla en fiber uppe, vilket såklart gör att totalpriset kan pressas.

Permalänk
Medlem

Telias Öppen Fiber är dyr.
Alla operatörer tar högre avgift i månaden än på andra nät. För Telia ska ha sy mycket i hyra för nätet.

Jag har IP-Only som nätägare. Betalar 299 i måndaden för 100/100 bahnhof.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

@FX9
Det är väldigt sällan min download spelar någon roll. 30 räcker gott.

@dalledalle
Ja jag förstår hastighetsskillnaden. Det är det ekonomiska incitamentet som saknas.
Jag bor granne med telestationen och maxar konstant 30/10. Hur stabilt som helst.

Svar till alla men i synnerhet @Aiwzor
Att min fastighet ska öka i värde i och med en fiberinstallation finns det inga belägg för.

Hade jag bott i en radhuslänga med 10 likadana hus hade det MÖJLIGTVIS kunnat verka i min favör ifall min och en annan fastighet var ute till försäljning samtidigt. Men då endast ifall fiber/inte fiber var den enda skillnaden. (Osannolikt scenario)

Och nu bor jag i en 100 år gammal q-märkt fristående villa utan jämförbar fastighet i kommunen.

@BergEr http://www.telia.se/privat/kombinationer/produkt/bredband-tv-...

Alltså det är inte fiberuppkopplingens förträfflighet ur ett tekniskt perspektiv som jag ifrågasätter, det är priset per månad.
Det ska inte kosta i närheten av vad det kostar med koppar-motsvarigheten, inte minst med tanke på att alla tidigare hävdade underhållskostnader och liknande är borta ur ekvationen.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Operatören betalar hela tiden en trafikavgift till "Telia öppen fiber".

Funkar ju på samma sätt i ett stadsnät också.. Operatörerna betalar ju nätägaren en trafikavgift för varje aktiv kund..

Sen tar säkert Telia mer betalt av operatörerna eftersom operatörerna är dyrare i deras nät.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Operatören betalar hela tiden en trafikavgift till "Telia öppen fiber".

Och så även till alla andra öppna fiberleverantörer. Det är inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Svar till alla men i synnerhet @Aiwzor
Att min fastighet ska öka i värde i och med en fiberinstallation finns det inga belägg för.

Hade jag bott i en radhuslänga med 10 likadana hus hade det MÖJLIGTVIS kunnat verka i min favör ifall min och en annan fastighet var ute till försäljning samtidigt. Men då endast ifall fiber/inte fiber var den enda skillnaden. (Osannolikt scenario)

Och nu bor jag i en 100 år gammal q-märkt fristående villa utan jämförbar fastighet i kommunen.

@BergHa http://www.telia.se/privat/kombinationer/produkt/bredband-tv-...

Alltså det är inte fiberuppkopplingens förträfflighet ur ett tekniskt perspektiv som jag ifrågasätter, det är priset per månad.
Det ska inte kosta i närheten av vad det kostar med koppar-motsvarigheten, inte minst med tanke på att alla tidigare hävdade underhållskostnader och liknande är borta ur ekvationen.

Fiber är viktigare än du tror. Många som letar hus nu ratar ett direkt om de inte har fiber (info från forum, folk jag känner som letar hus och mäklare jag känner).

Det är ju inte gratis att driva ett fiber nät. Även om det lär vara lite billigare för att t.ex inga träd blåser över ledningar.
Största kostnaderna lär nog fortfarande vara personal och den har ju inte ändrats från abb1 till abb2 om du har samma leverantör.

Du har nu TV Start eller? Bara gratiskanalerna alltså?
Antar att du kollat på Telia igen, skippar du 100 Mbit upp är det ju 50:- mindre i månaden.
Du får ju fortfarande en tjänst som är flera gånger bättre än vad du har nu för mindre pengar.

Betalar själv 275:- för 100/10 från BBB

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Fiber är viktigare än du tror. Många som letar hus nu ratar ett direkt om de inte har fiber (info från forum, folk jag känner som letar hus och mäklare jag känner).

Det är ju inte gratis att driva ett fiber nät. Även om det lär vara lite billigare för att t.ex inga träd blåser över ledningar.
Största kostnaderna lär nog fortfarande vara personal och den har ju inte ändrats från abb1 till abb2 om du har samma leverantör.

Du har nu TV Start eller? Bara gratiskanalerna alltså?
Antar att du kollat på Telia igen, skippar du 100 Mbit upp är det ju 50:- mindre i månaden.
Du får ju fortfarande en tjänst som är flera gånger bättre än vad du har nu för mindre pengar.

Betalar själv 275:- för 100/10 från BBB

Jag tror få vuxna människor resonerar som de du nämner i inledningen av ditt inlägg.
Åtminstone när det kommer till kritan med fru och barn.

TV-paketen kostar exakt lika mycket oavsett plattform. Dvs vill jag ha fler kanaler/HD/HBO osv osv så kostar det lika mycket oavset om jag kör fiber eller koppar.

100/10 verkar inte erbjudas och 10/10 är orimligt anno 2015.

Permalänk
Medlem

Jag ligger på 176kr/månad för mitt 100/100 i föreningen.
Kostade oss 20k för aktiviering (för BRF:en) och sen 3k/lägenhet i installationskostnader att dra in.

Ingen månadsavgift för själva utrustningen utan enbart dessa pengar. Inte heller något speciellt för föreningen i månaden.
Riktigt nöjd. Sen möjlighet att kunna uppgradera till 1000/1000 för 149kr extra i månaden.

TV-tjänsterna har jag inte ens tittat åt då det är där det kostar massa onödiga pengar för mig som aldrig tittar på TV.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av Sambuccashake:

@FX9
Det är väldigt sällan min download spelar någon roll. 30 räcker gott.

@dalledalle
Ja jag förstår hastighetsskillnaden. Det är det ekonomiska incitamentet som saknas.
Jag bor granne med telestationen och maxar konstant 30/10. Hur stabilt som helst.

Varför skaffar du fiber ifall du inte vill ha högre och stabilare hastighet då? Du måste ju kunnat kollat upp vad priserna låg på innan du bestämde dig för att betala 20 000:- för någonting?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Varför skaffar du fiber ifall du inte vill ha högre och stabilare hastighet då? Du måste ju kunnat kollat upp vad priserna låg på innan du bestämde dig för att betala 20 000:- för någonting?

Jag inte bestämt mig för någonting. Jag har fått erbjudandet i postlådan. (Ber om ursäkt ifall det var otydligt i trådstarten, ser det nu)

Jag håller på att kolla priserna, det är resultatet av mina undersökningar som är grunden till denna tråd.

Jag trodde i mitt enfald att det förrutom den tekniska uppgraderingen skulle finnas ett oemotstridligt ekonomiskt incitament att skaffa fiber. Något som nu haltar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Jag tror få vuxna människor resonerar som de du nämner i inledningen av ditt inlägg.
Åtminstone när det kommer till kritan med fru och barn.

TV-paketen kostar exakt lika mycket oavsett plattform. Dvs vill jag ha fler kanaler/HD/HBO osv osv så kostar det lika mycket oavset om jag kör fiber eller koppar.

100/10 verkar inte erbjudas och 10/10 är orimligt anno 2015.

Det är vuxna, speciellt de som har barn eller väntar/planerar barn. För de vet att en *DSL anslutning inte duger redan nu och än mindre om några år.

Ah var kanske 10/10, såg fel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det är väl dessutom "dyrare" att skicka ut en TV-signal i ett fibernät än att göra det i en multicast-setup där man inte startar en ström mellan varje klient och källan så att säga.

Fiber är inte magisk utan bara ännu ett sätt att överföra information. I detta fall gör man det över modern hårdvara med ljus. För DSL använder man telefonkablar som kan variera väldigt mycket i kvalitet och hur långt dom går. Fortfarande behövs utrustning i vardera ände samt nedgrävning (lagningar när någon annan gräver av sladden), uppgradering av hårdvara någon gång osv.

Så den stora vinsten i att lägga fiber finns inte i kostnaden, utan att det är ett modernt medium för överföring av teknik vilket telefonsladdar verkligen inte är. Det har dessutom möjlighet till ökad konkurrens då operatörer lättare kan ansluta sig till ett öppet fibernät.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Det är vuxna, speciellt de som har barn eller väntar/planerar barn. För de vet att en *DSL anslutning inte duger redan nu och än mindre om några år.

En smula off topic men no offense, min uppfattning är snarare att man nog får läsa ganska långt ner på priolistan innan man finner "100/100 fiber" som direkt avgörande för livets största investering.

Läget, kommunikationer till och från arbete, närhet till skola/dagis, tak/fasad/fönster/kök/badrum/uppvärmningssystem osv osv är viktiga aspekter i ekvationen för en fastighetsköpare.

Börjar man leta hus med fokus på via vilket medium bredbandet flödar så ska man nog inte köpa ett hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

Det är väl dessutom "dyrare" att skicka ut en TV-signal i ett fibernät än att göra det i en multicast-setup där man inte startar en ström mellan varje klient och källan så att säga.

Fiber är inte magisk utan bara ännu ett sätt att överföra information. I detta fall gör man det över modern hårdvara med ljus. För DSL använder man telefonkablar som kan variera väldigt mycket i kvalitet och hur långt dom går. Fortfarande behövs utrustning i vardera ände samt nedgrävning (lagningar när någon annan gräver av sladden), uppgradering av hårdvara någon gång osv.

Så den stora vinsten i att lägga fiber finns inte i kostnaden, utan att det är ett modernt medium för överföring av teknik vilket telefonsladdar verkligen inte är. Det har dessutom möjlighet till ökad konkurrens då operatörer lättare kan ansluta sig till ett öppet fibernät.

Vill minnas att IPTV vanligtvis inte etablerar enstaka anslutningar och skickar utan köra ut tvkanalerna som i ett kabeltvnät, de råkar bara levereras över fiberkabeln istället. Detta sker sedan på andra våglängder så det påverkar inte de våglängder som används för datatrafik.

På våra boxar vi får hem så finns tex även en koax ut som kan kopplas till befintligt koaxnät i huset. Att kanalerna skickas över fiber in till fiberboxen första är irrelevant.

Vi får ge ca 8.500 för anslutning till öppet stadsnät av våra villor och i det ingick grävning och återställning på tomt, kanalisation inomhus osv. Vi slapp även någon form av bindningstid till opperatörer osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

En smula off topic men no offense, min uppfattning är snarare att man nog får läsa ganska långt ner på priolistan innan man finner "100/100 fiber" som direkt avgörande för livets största investering.

Läget, kommunikationer till och från arbete, närhet till skola/dagis, tak/fasad/fönster/kök/badrum/uppvärmningssystem osv osv är viktiga aspekter i ekvationen för en fastighetsköpare.

Börjar man leta hus med fokus på via vilket medium bredbandet flödar så ska man nog inte köpa ett hus.

Just 100/100 fiber är nog inte det viktigaste. Men på samma sätt som hur det ser ut med avlopp, vatten, elledningar osv så är nog fiber/avsaknaden av fiber något som spelar roll för allt fler idag. Speciellt då många jobbar hemmifrån och kan vara i behov av snabba och stabila uppkopplingar för sådant.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

En smula off topic men no offense, min uppfattning är snarare att man nog får läsa ganska långt ner på priolistan innan man finner "100/100 fiber" som direkt avgörande för livets största investering.

Läget, kommunikationer till och från arbete, närhet till skola/dagis, tak/fasad/fönster/kök/badrum/uppvärmningssystem osv osv är viktiga aspekter i ekvationen för en fastighetsköpare.

Börjar man leta hus med fokus på via vilket medium bredbandet flödar så ska man nog inte köpa ett hus.

Jag skulle aldrig köpt hus eller lägenhet utan fiber.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

En smula off topic men no offense, min uppfattning är snarare att man nog får läsa ganska långt ner på priolistan innan man finner "100/100 fiber" som direkt avgörande för livets största investering.

Läget, kommunikationer till och från arbete, närhet till skola/dagis, tak/fasad/fönster/kök/badrum/uppvärmningssystem osv osv är viktiga aspekter i ekvationen för en fastighetsköpare.

Börjar man leta hus med fokus på via vilket medium bredbandet flödar så ska man nog inte köpa ett hus.

Var i husletartagen för ca. halvår sedan, 2 vuxna i it-branschen samt 2 barn som använder nätspel, youtube, netflix etc. Så även om fiber inte var med på måste-listan (dvs. antal rum och liknande) så låg det top på bra att ha listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Jag skulle aldrig köpt hus eller lägenhet utan fiber.

Samma här, finns inte en chans att jag skulle köpa utan.

Permalänk
Medlem

Jag tror TS inte har hört talas om infrastrukturmonopol eller så kallade naturliga monopol. Det är ingen mening för en konkurrent att komma in och gräva ner en ny kabel och begära 20K för inkoppling när det redan finns ett färdigt nät, även om det senare är dyrt att abonnera på.

Det betyder att nätägaren till det första nätet kan lägga ganska feta avgifter på nätanvändarna och ändå få mer än nog med kunder. Om fibernätet är billigare i drift eller inte har ingen betydelse för TS räkning, han kommer inte att få någon del av de lägre driftskostnaderna utan de kommer till nätägaren i form av högre avkastning på insatt kapital. Hur tror du att t.ex Telia har råd att lägga ut flera miljarder kronor på mutor i Uzbekiazerbanjistan? Ja inte lånade de pengar på banken. Det handlar om vem som äger vad, inte om tekniska för och nackdelar. Välkommen till vuxenvärlden TS, cashen den tas ***bort/mod***.

Om någon läsare tycker det här är upprörande så är det inget mot vad kommunen kan göra, de kan tvångsansluta dig till sitt VA nät på din bekostnad (kostar några hundratusen) även om du har en fullt fungerande och mycket billigare lösning i form av egen borrad brunn och septiktank som du tömmer några gånger om året. Du kan driva ett sådant system i hundra år för de pengar det kostar att bli ansluten till kommunens VA-nät.

Ovårdat/stötande språk /screamin-daemon, moderator