Permalänk

Lenovo U330p - värd att köpa?

Jag behöver köpa ny dator och har kollat runt väldigt mycket och inte hittat så många jag är intresserad av. Jag har några krav:

13,3 tum
Processor Intel i5 eller i7
8GB RAM
SSD
Max 7000 kr

Jag har hittat en Lenovo som är perfekt på alla sätt och vis för mig:

http://www.inet.se/produkt/1972443/l...sd-13-3-orange

Förutom 2 saker: först och främst väldigt lite lagringsutrymme, bara 128GB, vilket blir ca 80GB över till mina filer (enligt försäljaren). Men det kan jag leva med, jag tror jag vänjer mig vid att föra över filer till en extern hårddisk.

Men: försäljaren sa att datorn inte har någon bra upplösning. Jag hade nog inte tänkt på det om inte han hade sagt något och när jag tittade på en Asus-skärm precis bredvid så såg ju jag också att det var skillnad. Men jag vet inte om jag kommer märka det så tydligt när jag sitter hemma. Lenovon har 1366x768 på 13.3 tum. Jag har ingen aning om det är bra eller dåligt.

Jag använder datorn mest till serier och surf, men skriver också en del. Har inga serier/filmer i HD typ, utan mest "vanlig" upplösning. Spelar inte heller något, möjligtvis lite nintendo online.

Som sagt, förutom skärmen verkar datorn helt perfekt. Prestandan verkar passa mig, batteritiden verkar riktigt bra, den är lätt och priset är bra.

Bakgrundsbelyst tangentbord har jag aldrig haft innan, kan man stänga av den funktionen om man vill?
Är Lenovo ett "bra" märke?
Verkar som det inte är någon jätteny modell, är det dumt att köpa den då?

Jag skulle bli SÅ tacksam om någon ville kommentera!

Permalänk

Föresten, varför köper jag inte en sån här istället?

http://www.inet.se/produkt/1972483/asus-transformer-fliptp300...

Permalänk
Medlem

Med en budget på 7000 kr hade jag om jag var på jakt efter en 13" i dagsläget köpt antingen:

Asus Transformer Book Flip TP300LA-C4025H: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2696429
eller
Asus F302LA-R4013H: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3040809

Jag hade förmodligen valt TP300LA-C4025H. Nackdel gentemot U330p är väl att den väger aningen mer.

U330p har ett ganska dåligt trådlöst nätverkskort, många recensenter har klagat på detta.

Ingen vettig 13" för 7000 kommer tyvärr att ha en SSD som är större än 128 gb.

Bakgrundsbelysningen på tangentbordet går att stänga av.

1920x1080 är trevligare än 1366x768, även på 13". Du får plats med "mycket mer på samma yta". Detta är t.ex. gynnsamt då du med fördel (så länge du inte har dålig syn) kan köra två program, såsom Word och webbläsaren, sida vid sida.

Permalänk
Skrivet av Fastback:

Med en budget på 7000 kr hade jag om jag var på jakt efter en 13" i dagsläget köpt antingen:

Asus Transformer Book Flip TP300LA-C4025H: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2696429
eller
Asus F302LA-R4013H: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3040809

Jag hade förmodligen valt TP300LA-C4025H. Nackdel gentemot U330p är väl att den väger aningen mer.

U330p har ett ganska dåligt trådlöst nätverkskort, många recensenter har klagat på detta.

Ingen vettig 13" för 7000 kommer tyvärr att ha en SSD som är större än 128 gb.

Bakgrundsbelysningen på tangentbordet går att stänga av.

1920x1080 är trevligare än 1366x768, även på 13". Du får plats med "mycket mer på samma yta". Detta är t.ex. gynnsamt då du med fördel (så länge du inte har dålig syn) kan köra två program, såsom Word och webbläsaren, sida vid sida.

Ja, den första Asus Transformer, funderade jag lite på också. Men jag vet inte om den är värd drygt 1000 kr mer än Lenovon. Det där med nätverkskortet kunde man tydligen fixa med inställningar, vad jag har läst iallafall.

Permalänk

Dåligt nätverkskort, har det stor betydelse om jag bara sitter hemma? Har cirka 2-3 meter till routern. Ibland på landet och då är det en våning emellan.

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att gå upp till 14" kanske den här kan vara av intresse:

http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-13-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Patabata:

Om du kan tänka dig att gå upp till 14" kanske den här kan vara av intresse:

http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-13-...

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, funderade på varför jag inte har kollat mer noga på den men insåg sen att den inte finns i en fysisk butik i Göteborg, vilket är ett krav för jag vill kunna testa datorn lite innan köp. Annars verkade den ju riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Ja, den första Asus Transformer, funderade jag lite på också. Men jag vet inte om den är värd drygt 1000 kr mer än Lenovon. Det där med nätverkskortet kunde man tydligen fixa med inställningar, vad jag har läst iallafall.

Den Transformer som du länkade är inte samma som den som jag länkade. Av mig länkad konfiguration har ca 15% starkare processor.
Båda av mig länkade Asus datorer har IPS-paneler medans U330p enbart har en TN-panel vilket motiverar prisskillnaden något i mitt tycke.

Skrivet av Lilloanne:

Dåligt nätverkskort, har det stor betydelse om jag bara sitter hemma? Har cirka 2-3 meter till routern. Ibland på landet och då är det en våning emellan.

Vågar inte riktigt svara på det då jag själv inte vet hur pass "dåligt" nätverkskortet ifråga fungerar. Gissningsvis borde dock 2-3 m till routern inte vara något problem (det är ju trots allt ett "trådlöst" nätverkskort vi talar om). En våning emellan på landet skulle eventuellt kunna vara lite mer problematiskt?

Permalänk
Skrivet av Fastback:

Den Transformer som du länkade är inte samma som den som jag länkade. Av mig länkad konfiguration har ca 15% starkare processor.
Båda av mig länkade Asus datorer har IPS-paneler medans U330p enbart har en TN-panel vilket motiverar prisskillnaden något i mitt tycke.

Vågar inte riktigt svara på det då jag själv inte vet hur pass "dåligt" nätverkskortet ifråga fungerar. Gissningsvis borde dock 2-3 m till routern inte vara något problem (det är ju trots allt ett "trådlöst" nätverkskort vi talar om). En våning emellan på landet skulle eventuellt kunna vara lite mer problematiskt?

Ah ja, det verkar finnas två varianter av Asus Transformer.

Den här fixen rekommenderades på Lenovon för wifi:

Fix för Wifi:
1. Uppdatera till senaste firmware
2. Avinstallera Intel proset/wireless mjukvara från Windows
3. Högerklicka på Windows-loggan i aktivitetsfältet och välj "Nätverksanslutningar"
4. Högerklicka på Wifi och välj "Egenskaper"
5. Klicka på "Konfigurera"
6. Välj fliken Avancerat, ändra "802.11n channel width for 2.4 GHz" till "20MHz"
7. Aktivera WMM mode under "Ad-Hoc QoS mode"
8. Ändra "Wireless mode till 802.11g
9. Välj fliken Energisparfunktioner. Avaktivera funktionen som tillåter datorn att stänga av Wifi för att spara ström.
10. Starta om din PC

Vet inte om det är svårt att göra?

Permalänk

http://www.notebookcheck.net/Review-Lenovo-IdeaPad-U330p-Note...

Den här recensionen gjorde mig inte direkt sugen på att köpa Lenovon... kanske får bli en Asus Transformer trots allt. Har den några stora nackdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

kanske får bli en Asus Transformer trots allt. Har den några nackdelar?

Notebookchecks recension är ganska "spot on" på denna punkt i mitt tycke:

Citat:

- Average battery life
- Heavier than many 13.3-inch laptops

http://www.notebookcheck.net/Asus-Transformer-Book-Flip-TP300...

Permalänk

Ja, den verkar ju faktiskt riktigt bra. Är det en riktig SSD-disk i den? Läste nått om SATA.

Angående batteritiden så vill jag ha runt 5 timmar och det verkar den kunna ge. Min tidigare Asus vägde nog 1,7 kg så det är inga problem tycker jag.

Finns det någon nackdel med att det är en 2-1-dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Ja, den verkar ju faktiskt riktigt bra. Är det en riktig SSD-disk i den? Läste nått om SATA.

Angående batteritiden så vill jag ha runt 5 timmar och det verkar den kunna ge. Min tidigare Asus vägde nog 1,7 kg så det är inga problem tycker jag.

Finns det någon nackdel med att det är en 2-1-dator?

Det är riktig SSD i både av dig länkad konfiguration och av mig länkad konfiguration. Mig länkad konfiguration har 1920x1080p enligt Prisjakt men enbart 1366x768 enligt MediaMarkt. Är det 1920x1080p är den mest prisvärd, om det är 1366x768 hade jag kört på den på Inet.
Nackdelen med 2-1 är väl att datorn blir något tjockare för att få plats med de roterande gångjärnen. Gångjärnen i sig tycker jag känns robusta och borde hålla. Klämde och kände en del på TP300LA innan jag köpte UX32LN. (Denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2861152 billigare konfiguration här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2650141)

Permalänk
Skrivet av Fastback:

Det är riktig SSD i både av dig länkad konfiguration och av mig länkad konfiguration. Mig länkad konfiguration har 1920x1080p enligt Prisjakt men enbart 1366x768 enligt MediaMarkt. Är det 1920x1080p är den mest prisvärd, om det är 1366x768 hade jag kört på den på Inet.
Nackdelen med 2-1 är väl att datorn blir något tjockare för att få plats med de roterande gångjärnen. Gångjärnen i sig tycker jag känns robusta och borde hålla. Klämde och kände en del på TP300LA innan jag köpte UX32LN. (Denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2861152 billigare konfiguration här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2650141)

Jag tror inte jag kommer använda datorn särskilt mycket till surfplatta, men man vet ju aldrig. Någonstans läste jag att skärmen lätt får smutsfläckar men så är det väl med de flesta touchskärmar.

Så jag ska helt enkelt ta den modell som har 1920x1080p?

Och det är egentligen inga andra nackdelar med den, förutom vikten och batteritiden? Jag klarar mig som sagt med runt 5 timmars batteritid och vikten är ungefär samma som den jag haft innan.

Funderar på om det är värt att köpa nu eller vänta lite, priset kanske sjunker lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Så jag ska helt enkelt ta den modell som har 1920x1080p?

Och det är egentligen inga andra nackdelar med den, förutom vikten och batteritiden? Jag klarar mig som sagt med runt 5 timmars batteritid och vikten är ungefär samma som den jag haft innan.

Funderar på om det är värt att köpa nu eller vänta lite, priset kanske sjunker lite...

Ja, jag hade tagit en modell med 1920x1080. Om båda har denna upplösning hade jag tagit den med i7:an.

Vikten och batteritiden är något som recensioner som jag har läst har anmärkt på. Jag äger dock som sagt inte datorn ifråga så jag kan uppenbarligen inte ge ett uttömmande svar vad beträffar nackdelar. En potentiell "nackdel" - som egentligen beror på personlig preferens - är att bildskärmen är blank och inte matt. Detta var väl främst anledningen till att jag när det begav sig köpte lite dyrare UX32LN istället för TP300.

Priset, vem vet. TP300LA har nu funnits på marknaden sedan senhösten 2014 och är sannolikt en utgående modell. Priset har sjunkit lite sedan dess, huruvida det kommer sjunka mer innan modellen tar slut hos återförsäljare vet nog bara återförsäljarna. Vad som kommer ersätta TP300 och vad ersättaren kommer att kosta är en annan fråga. Skylake väntas någon gång under andra halvan av 2015 och kan eventuellt komma att pressa priserna på laptops med Haswell och Broadwell.
Modellen med i7, 8gb ram, FHD och 128 gb SSD är ganska prisvärd vid 6990 kr i mitt tycke.

Permalänk
Skrivet av Fastback:

Ja, jag hade tagit en modell med 1920x1080. Om båda har denna upplösning hade jag tagit den med i7:an.

Vikten och batteritiden är något som recensioner som jag har läst har anmärkt på. Jag äger dock som sagt inte datorn ifråga så jag kan uppenbarligen inte ge ett uttömmande svar vad beträffar nackdelar. En potentiell "nackdel" - som egentligen beror på personlig preferens - är att bildskärmen är blank och inte matt. Detta var väl främst anledningen till att jag när det begav sig köpte lite dyrare UX32LN istället för TP300.

Priset, vem vet. TP300LA har nu funnits på marknaden sedan senhösten 2014 och är sannolikt en utgående modell. Priset har sjunkit lite sedan dess, huruvida det kommer sjunka mer innan modellen tar slut hos återförsäljare vet nog bara återförsäljarna. Vad som kommer ersätta TP300 och vad ersättaren kommer att kosta är en annan fråga. Skylake väntas någon gång under andra halvan av 2015 och kan eventuellt komma att pressa priserna på laptops med Haswell och Broadwell.
Modellen med i7, 8gb ram, FHD och 128 gb SSD är ganska prisvärd vid 6990 kr i mitt tycke.

Hur stor är skillnaden mellan blank och matt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lilloanne:

Hur stor är skillnaden mellan blank och matt?

Skickades från m.sweclockers.com

Är Asus Transformer värd sina 7000? Tycker inte jag har så många andra alternativ, med tanke på att jag vill ha 13,3 och med de prestandakrav jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Hur stor är skillnaden mellan blank och matt?

https://www.youtube.com/watch?v=GFeRaZlzvBU (Särskilt 2:09 och framåt)

Permalänk

Jag blev inte så mycket klokare av den videon Men jag tror inte jag kommer tänka på det. Min gamla Asus var högblank, tror jag.

Jag har nu tillbringat flera dagar med att googla, diskutera och titta i butik. Imorgon ska jag ge mig ut i butikerna igen för att känna en sista gång, kanske köpa en, om jag känner mig säker.

Jag har gjort en väldigt detaljerad sökning på prisjakt och jag har kommit fram till en jämförelse av dessa datorer:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2696429,2731630,3019464

Det är Asus Transformer, Lenovo u330p och Lenovo Flex.

Jag lutar mest åt Asus Transformer. Det som är nackdel är att den väger lite mer och tydligen inte har så bra batteritid. Nackdelen med Lenovo u330p är att den har dålig skärm och dåligt nätverkskort. Nackdelen med Lenovo Flex vet jag faktiskt inte.

Det känns ju som att det står mellan Asus Transformer och Lenovo Flex. U330p får nog gå bort. Eller hur?

Frågan är då hur stor skillnaden är mellan de övriga två. Asus har lite bättre prestanda, men om det är så att Mediamarkt skrivit fel så blir det samma processor som Lenovo Flex. Är det några andra stora skillnader?

Nu kan det ju vara så att jag tittar på en Asus Transformer imorgon och tycker den känns klumpig, det vet jag ju inte.

Är den värd sina 7000 kr?

Permalänk

Kan berätta att jag har bestämt mig för Asus Transformer, och den finns med i7 och full HD, så det känns bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Kan berätta att jag har bestämt mig för Asus Transformer, och den finns med i7 och full HD, så det känns bra!

Fel information på MediaMarkts hemsida alltså.
Hoppas att du blir nöjd! Titta gärna in i tråden när du har använt datorn ett tag och dela med dig av dina erfarenheter, kan säkert hjälpa någon annan på jakt efter "rätt" dator.

Permalänk
Skrivet av Fastback:

Fel information på MediaMarkts hemsida alltså.
Hoppas att du blir nöjd! Titta gärna in i tråden när du har använt datorn ett tag och dela med dig av dina erfarenheter, kan säkert hjälpa någon annan på jakt efter "rätt" dator.

Ja precis, det var fel info. Jag ringde till dem och frågade. I texten står det att det är full HD, men sen i specs står det bara 1366 x 768. Men killen jag pratade med sa att han hade kollat med någon expert och han sa att det står fel, även en kille i själva affären sa att den med i7 har full HD, så jag får ju lita på det. Skulle det vara så att det mot förmodan inte stämmer så har jag ju öppet köp även om jag har öppnat förpackningen.

Ja ska försöka komma ihåg att göra det!

Känns jättebra att ha bestämt sig och jag tror jag kommer bli nöjd!

Permalänk

Nu har jag fått hem datorn och den är supberbra på alla vis, kommer skriva lite mer när jag testat den lite längre, men jag har problem med batteriet, det är sjukt dåligt. Jag visste att den inte hade så bra batteritid men 5 timmar trodde jag ändå att den skulle ha ungefär.

Men jag har bara 2-3 timmar.

Kan det vara så att batteriet behöver laddas och laddas ur några gånger för att den ska få sin fulla kapacitet?

Edit: ena sekunden står det 2 timmar och lite senare höjs det till 3 timmar... konstigt?

Permalänk
Medlem

@Lilloanne:
Batteritids siffrorna är tagna i dem mest extrema energisparlägena, skärmen på lägsta belysning där dem skriver lite i word eller dylikt som inte kräver någon kraft alls. Vid vanligt användande är självklart batteritiden kortare.

Permalänk

Men är det inte konstigt att det växlar från 2 till 5 timmar på bara någon minut?

Permalänk

Kan berätta att jag är jättenöjd med datorn! Den är riktigt snabb, har löjligt bra skärm och fungerar precis som den ska. Den är inte jättelätt, men det visste jag redan innan. Batteriet ligger på ungefär 5 timmar, och det är jag också nöjd med. Trevligt tangentbord och snabb pekplatta.