Permalänk
Medlem

Felsöka ramminnen memtest86

Hej. Skulle behöva lite hjälp med felsökningen av mina ramminnen. Jag har 4st 8gb crucial ballistix sport xt 1866 cl10. Kör igenom varje kort med memtest86 och får fel på varje ramminne på nr 13 hammer test. Vad jag förstått så är det inge ovanligt. Skulle behöva lite hjälp med hur många ggr ska jag köra testet och hur vet jag om minnet är trasigt? Tack.

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Hedersmedlem

Om du får fel med Memtest86 så är det fel på något. I och med att du får samma fel på alla stickorna kan det vara något med moderkortet. Kör du automatiska inställningar?

Jag skulle provat att kontakta Crucial. Min tidigare erfarenhet av dem är att de är ganska hjälpsamma.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har du senaste flashen för Bios till ditt moderkort? Torkat av alla minnena med kemiskt ren alkohol och bommulstrasa samt blåst rena minnesplatserna på moderkortet med tryckluft? Det är en bra början.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Moderkortet är helt nytt. Får ni inga fel på test 13 hammer test? Som mest fick jg 1065 fel på en sticka.

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rolle83:

Moderkortet är helt nytt. Får ni inga fel på test 13 hammer test? Som mest fick jg 1065 fel på en sticka.

Det är ett tag sedan jag körde memtest86, men senast jag gjorde fick jag inga fel alls. Vid ett ytterligare tidigare test fick jag fel på ett par OCZ minnen och i kommunikationen med dem så sa de typ: "Har du rätt inställningar och får fel i memtest86 så är det fel på minnena. Skicka in dem på RMA."

Edit: Finns ju information om just hammer testet på memtest86's hemsida. Som jag fattar det så indikerar det nästan alltid ett verkligt fel på minnet. Man kan dock välja att bortse från fel i hammertestet om man vill. Use caset som krävs för att framkalla ett fel vid verklig drift är väldigt ovanligt. Mer information här:

http://www.memtest86.com/troubleshooting.htm

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är ett tag sedan jag körde memtest86, men senast jag gjorde fick jag inga fel alls. Vid ett ytterligare tidigare test fick jag fel på ett par OCZ minnen och i kommunikationen med dem så sa de typ: "Har du rätt inställningar och får fel i memtest86 så är det fel på minnena. Skicka in dem på RMA."

Jag har inte ändrat några inställningar för mina minnen. Reklamerade du dom till butik eller till tillverkaren direkt?

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rolle83:

Jag har inte ändrat några inställningar för mina minnen. Reklamerade du dom till butik eller till tillverkaren direkt?

Jag reklamerade dem till butiken och bifogade svaret från OCZ. Initialt hittade nämligen inte butiken några fel på minnena. OCZ sa också att jag kunde skicka direkt till dem om butiken vägrade reklamation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag reklamerade dem till butiken och bifogade svaret från OCZ. Initialt hittade nämligen inte butiken några fel på minnena. OCZ sa också att jag kunde skicka direkt till dem om butiken vägrade reklamation.

Hur löste det sig för dig? Tog butiken emot reklamationen? Jag tycker att det är konstigt att memtest86 hittar fel på samtliga minnen. Vill inte att reklamera dom för att sedan få tillbaka samma minnen + en felsökningsavgift. Finns det något mer jag kan göra? Det är alltid på samma test jag får error. Bara olika många.

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rolle83:

Hur löste det sig för dig? Tog butiken emot reklamationen? Jag tycker att det är konstigt att memtest86 hittar fel på samtliga minnen. Vill inte att reklamera dom för att sedan få tillbaka samma minnen + en felsökningsavgift. Finns det något mer jag kan göra? Det är alltid på samma test jag får error. Bara olika många.

Först ville de inte ta emot reklamationen, men andra gången gjorde de det. De betalade även undersökningsavgiften från första vändan. Det var lite strid, men som sagt hade jag ju OCZ bakom mig. Jag fick ett nytt par minnen efter att ha skickat in dem den andra gången.

Men är du bara tydlig så tycker jag inte att det ska vara några problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kan ju vara något med just den konfigurationen, jag skulle dock ha testat med slappare timings, något snäpp högre spänning eller färre stickor. Vissa moderkort eller processorer kan få lite problem med flera stickor. Kolla också om bios har upptäckt rätt inställningar, om du använder förprogrammerad profil, stämmer det med spec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Kan ju vara något med just den konfigurationen, jag skulle dock ha testat med slappare timings, något snäpp högre spänning eller färre stickor. Vissa moderkort eller processorer kan få lite problem med flera stickor. Kolla också om bios har upptäckt rätt inställningar, om du använder förprogrammerad profil, stämmer det med spec?

Jag har kört stickorna 1 och 1 och får error ändå på varje sticka. Nu har jag ställt ner frekvensen till 1600 istället för 1866 som va original och jag får fortfarande error. Ska jag behöva höja volten trots att jag sänkt frekvensen? Som sagt är det alltid i test 13 jag får error. När du skriver släppte timings. Menar du den som är 10-10-10-30 nu? Vad borde jag ställa in den på och fortfarande köra 1866?

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering. Körde in 2st minnen nu och då får jag forfarande Error i memtest86 men jag stötte aldrig på det problemet som jag försöker lösa som är att jag får väldigt långsam uppstart. Men bara ibland....

När jag sedan stoppade in dom andra 2 stickorna så fick jag direkt en extra lång uppstart (som mitt problem är). Ska testa imorgon att bara köra dom 2 stickorna som jag körde in sist för att se om problemet kommer då eller om det är just för att det är 4 stickor.

Borde jag reklamera stickorna (alla 4) endast för att jag får flera tusen error i memtest86?

Vad kan jag testa här näst? Fick inte riktigt kläm på vad jag skulle göra för att slappa ner timingen.

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem

Använd 3DMark mycket bättre och ett mer stabilt resultat när det kommer till RAM.

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem

Du testar inte stickorna i samma minnesslot?

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle83:

Moderkortet är helt nytt. Får ni inga fel på test 13 hammer test? Som mest fick jg 1065 fel på en sticka.

Man ska inte få några fel. Överhuvudtaget. Så får du det, och du har dubbelkollat så att alla inställningar för minnet är vad de ska vara, så är det fel på antingen minnena, moderkortet, eller CPU'n.

Skrivet av Jakoby:

Använd 3DMark mycket bättre och ett mer stabilt resultat när det kommer till RAM.

Förlåt? 3DMark's tester är inte stabilitesttester, utan renodlade prestandatester. De indikerar inte ens om de faktiskt skulle upptäcka ett minnesfel, utan man får en artefakt, eller en låg poäng på något i en körning. Det närmaste du kommer ett meddelande om att något gått fel där är att skiten faktiskt krashar, fullständigt. Något som absolut inte är ett nödvändigt resultat bara för att minnena ger fel värden.

Skrivet av tomle:

Du testar inte stickorna i samma minnesslot?

Minnena i samma slot, är så jag "alltid" testar, till att börja med. Ger flera minnen fel "på samma sätt" så börjar man flytta runt dem mellan de olika slottarna, för att vara säker på att det är minnena och inte CPU'ns minneskontroller, eller moderkortet som bråkar.
Men om jag förstod det rätt fick han "många olika" fel när han körde alla minnena samtidigt. Jag skulle gissa på att det är vMem, eller något som spökar. Det är bara att dubbelkolla ALLA inställningarna till minnet, men jag hade börjat där. Får stickorna 1.35v och vill ha 1.5v, eller möjligen lite till om hans moderkort droppar under last, så är det närmast ett typiskt beteende att man får en massa spännande fel i minnestesterna, och seg prestanda när man använder burken.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Minnena i samma slot, är så jag "alltid" testar, till att börja med. Ger flera minnen fel "på samma sätt" så börjar man flytta runt dem mellan de olika slottarna, för att vara säker på att det är minnena och inte CPU'ns minneskontroller, eller moderkortet som bråkar.
Men om jag förstod det rätt fick han "många olika" fel när han körde alla minnena samtidigt. Jag skulle gissa på att det är vMem, eller något som spökar. Det är bara att dubbelkolla ALLA inställningarna till minnet, men jag hade börjat där. Får stickorna 1.35v och vill ha 1.5v, eller möjligen lite till om hans moderkort droppar under last, så är det närmast ett typiskt beteende att man får en massa spännande fel i minnestesterna, och seg prestanda när man använder burken.
B!

Precis, prova stickorna i samma slot först vilket jag antog att OP har gjort. Sen flytta stickorna till andra slottar för att se om det är fel på mobo/CPU.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

OCZ sa också att jag kunde skicka direkt till dem om butiken vägrade reklamation.

Det där var exemplariskt i god kundservice, bara genom att höra det är så kommer jag definitivt överväga OCZ produkter i framtiden om dem erbjuder likvärdiga produkter. Butiker är ofta rätt blinda för fel och nekar ofta snabbt då service brukar kosta för mycket för dem. Riktigt imponerad.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Som andra sagt tidigare, testa stickorna var för sig i en slot och byt om alla får fel. Var också noga med att först testa på specifierade inställningar (volt, timings, Hz, mm). Inte OC inställningar vare sig på CPU eller RAM. Får du fortfarande fel gå ner på Hz, samt lägg på större timings.

1 fel är 1 fel för mycket, får du fel på alla i alla slots är det fel på minnet, kan ha varit ESD skada eller dylikt.

Skrivet av Jakoby:

Använd 3DMark mycket bättre och ett mer stabilt resultat när det kommer till RAM.

3D Mark testar inte ens ram, och kommer inte ens att noteras, värsta som kan hända är att programmet crashar eller testet inte körs. Memtest86/Memtest86+ är det som gäller för att testa ram korrekt. Vill du köra annat program så kan Linpack / IntelBurnTest på Maximum inställning vara något men även där kommer den inte testa precis allt då du har andra program som tar upp delar av minnet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag har testat alla en och en i samma slot. Första. Timingen är original 10-10-10-30 och på 1.5v. Är det inte konstigt att jag får error på samtliga minnen?

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Avstängd

"crucial ballistix sport xt 1866 cl10"
öka cl till 13-13-13-39. och se vad som händer...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle83:

Jag har testat alla en och en i samma slot. Första. Timingen är original 10-10-10-30 och på 1.5v. Är det inte konstigt att jag får error på samtliga minnen?

Har du testat i andra? tredje? fjärde? Gör som vi alla har skrivit och återkom.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

"crucial ballistix sport xt 1866 cl10"
öka cl till 13-13-13-39. och se vad som händer...

Prövar det senare idag.

Skrivet av Commander:

Har du testat i andra? tredje? fjärde? Gör som vi alla har skrivit och återkom.

Det ska jag göra idag. Skulle vara konstigt om mitt nya moderkort och mitt gamla skulle vara trasigt.

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle83:

Är det inte konstigt att jag får error på samtliga minnen?

Om det bara är hammer testet du får fel på så är det inget konstigt med det. Nästan inga nya minnen klarar hammer testet. Att returnera minnena tjänar du inget på eftersom ersättningsminnena du får tillbaka kommer vara av samma typ och ha samma fel. Row hammer defekten är inget du behöver bry dig om i praktiken eftersom problemet inte uppstår under normal användning. Dina långsamma uppstarter beror troligen på något helt annat. Har du kollat att hårddisken är frisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Om det bara är hammer testet du får fel på så är det inget konstigt med det. Nästan inga nya minnen klarar hammer testet. Att returnera minnena tjänar du inget på eftersom ersättningsminnena du får tillbaka kommer vara av samma typ och ha samma fel. Row hammer defekten är inget du behöver bry dig om i praktiken eftersom problemet inte uppstår under normal användning. Dina långsamma uppstarter beror troligen på något helt annat. Har du kollat att hårddisken är frisk?

Jag och till och med testat med 2 diskar.

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Avstängd

så, hur gick det när du öka till 13-13-13-39?
ecc server minne brukar vara "vanlig" minne, men något underklockad för stabilitet.
när jag lekte med min, som står i sig, kunde jag sänka dessa nummer en bit, innan jag började få ecc fel.
om du höjer dom, och det blir stabilt, tyder det på att tillverkaren var för optimistisk med klockningen.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Om det bara är hammer testet du får fel på så är det inget konstigt med det. Nästan inga nya minnen klarar hammer testet. Att returnera minnena tjänar du inget på eftersom ersättningsminnena du får tillbaka kommer vara av samma typ och ha samma fel. Row hammer defekten är inget du behöver bry dig om i praktiken eftersom problemet inte uppstår under normal användning. Dina långsamma uppstarter beror troligen på något helt annat. Har du kollat att hårddisken är frisk?

Märkligt. Jag får inte fel någonstans, på några, varken nya eller gamla fungerande minnen.

Skrivet av sae:

så, hur gick det när du öka till 13-13-13-39?
ecc server minne brukar vara "vanlig" minne, men något underklockad för stabilitet.

Uh.... ECC är helt enkelt en krets extra, med "checksum" på de andra kretsarnas innehåll.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det jag har hunnit testa idag är att jag köpte 2st nya corsair 1600 mhz på 8gbx2. Dom körs i standard timing 10-10-10-27. Nu har jg båda minnena i och fick bara 1 error i hammer testet nr 13. Kör igenom samma test igen för att se om den visar samma. Jävla skillnad på över 1000 error och 1 error. Vad tror ni?
Är 13-13-13-39 ett snäpp slappare tajming än min standard på 10-10-10-30? Isåfall blir det nästa test. Eller vad tycker ni?

Och tusen tack för att ni tar er tid.

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle83:

Det jag har hunnit testa idag är att jag köpte 2st nya corsair 1600 mhz på 8gbx2. Dom körs i standard timing 10-10-10-27. Nu har jg båda minnena i och fick bara 1 error i hammer testet nr 13. Kör igenom samma test igen för att se om den visar samma. Jävla skillnad på över 1000 error och 1 error. Vad tror ni?
Är 13-13-13-39 ett snäpp slappare tajming än min standard på 10-10-10-30? Isåfall blir det nästa test. Eller vad tycker ni?

Och tusen tack för att ni tar er tid.

http://www.memtest86.com/troubleshooting.htm#hammer

Får jag fel i memtest själv och vet att det är minnet så skickar jag dom på RMA. Ingen mening att ha dåliga minnen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Update: när jag nu startade upp datorn med dom nya minnena så råkade jag ut för ännu en långsam uppstart. Minnena borde väl gå att reklamera när dom nu ger så mycket error i mentest86? Vad kan det då vara som orsakar denna sega uppstart? Båda SSD diskarna kassa? Strömspik?

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |