Svenska Starbreeze presenterar Project Star VR – glasögon med panoramavy

Permalänk
Melding Plague

Svenska Starbreeze presenterar Project Star VR – glasögon med panoramavy

Spelutvecklarna på Starbreeze tar sikte på den virtuella verkligheten med de högupplösta glasögonen Project Star VR, där höjdpunkten är ett extremt brett synfält.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hehe ännu mer VR! Får väl gå in och läsa då!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Gött, dubbla 5960X med 4st Titan X för att driva dom eller?

Känns som om alla vill hoppa på VR-hypen, undrar om de kommer ta död på sig själva... Får hoppas att det går att köra samma spel på flera enheter annars börjar det bli lurigt tror jag.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tycks vara 60Hz-displayer, det låter ju inget vidare..

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Gött, dubbla 5960X med 4st Titan X för att driva dom eller?

My thoughts exactly.
Rätt ballt dock. Kan lätt tänka mig att andra VR headsets känns lite "meh" efter att ha testat dessa.

Permalänk
Medlem

Har aldrig tänkt på att de andras VR-headset med 180 grader skulle vara begränsande, men det är ju självklart att det måste kännas som man är i den virtuella världen, och får naturligtvis inte kännas som man har begränsat seende. Då blir det ju automatisk lite det man upplever när man spelar på en 16:9 skärm idag, dvs. det känns tokigt begränsat.

Gött att se så många olika aktörer på marknaden, här snackar vi innovation.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Fast det som oculus har satsat så hårt på är ju att få bort eftersläpningar när man vrider huvudet och att få upp uppdateringsfrekvensen.

Vi behöver alltså *Occulus Star VR* för att det ska bli optimalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Har aldrig tänkt på att de andras VR-headset med 180 grader skulle vara begränsande, men det är ju självklart att det måste kännas som man är i den virtuella världen, och får naturligtvis inte kännas som man har begränsat seende. Då blir det ju automatisk lite det man upplever när man spelar på en 16:9 skärm idag, dvs. det känns tokigt begränsat.

Gött att se så många olika aktörer på marknaden, här snackar vi innovation.

Vilka andra har 180 grader? Oculus och Re Vive har ju runt 100 grader.

StarVR/InfinitEye har nästan lika bra synfält som vi har i verkligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Har aldrig tänkt på att de andras VR-headset med 180 grader skulle vara begränsande

De andra har väl betydligt lägre än 180 grader? 100 grader för Oculus Rift, tydligen.

Star VR är helt klart intressant ur vinkel-synvinkeln ( ), men det är ju bara en del av det hela. Skärmuppdateringsfrekvens, korrekt positionering och rapp respons är viktigast för att undvika fontänspyor.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

De andra har väl betydligt lägre än 180 grader? 100 grader för Oculur Rift, tydligen.

Ja, jag bara sköt från höften. Jag trodde helt enkelt de andra var bättre än så. Det här nya blir ju överlägset på det viset. Vid vinkelseende gör ju hur mycket som helst, så jag fullkomligt sågar Oculus nu

Skämt å sido, jag vet att Oculus i princip verkar leda i alla andra områden runt VR, men dessa killarna lär ha rätt bra koll på vad som fungerar och inte (med tanke på kommentaren om kaskadspyor).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv

Nåt säger mig att i framtiden kommer alla att gapskratta åt dom här glasögonen, det ser ju ut som man har bundit fast 2st tjock-tv på huvet.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna nåt hela synfältet efter att testat dessa (om dom nu blir bra) så kommer väl dom andra kännas som konsollernas fov i jämförelse med en pc s fov.
Dessutom högre pixeltäthet, börjar hända saker nu ,undrar hur länge det dröjer innan vi får 8k skärmar & bra spel till vr?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Nåt säger mig att i framtiden kommer alla att gapskratta åt dom här glasögonen, det ser ju ut som man har bundit fast 2st tjock-tv på huvet.

Ser inte många som skrattar åt powerglove eller Nitendos VR headset som hade stativ för att undvika nackskador

Aja får hoppas iaf att denna kanske kommer sikta sig in på olika platformar och inte som Oculus som dumpar både Mac och Linux för att de fick ett deal med Microsoft.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Polygon har testat deras E3 demo. Men dom skickade världens sämsta tech review person... Han skriver enbart att det var lite suddigt genom linserna. Inget om eftersläpningar, uppdateringsfrekvens eller nåt.

http://www.polygon.com/e3-2015/2015/6/14/8778481/the-walking-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Tycks vara 60Hz-displayer, det låter ju inget vidare..

Tydligen ska det vara 90hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om jag kommer köpa VR så kommer jag köpa från ett Svensk företag då jag vill hjälpa dom.

Det blir och vänta och se när den blir klar ser i fram emot det.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk

Det känns som att alla aktörer satsar på olika områden, så vi får väl se i slutändan vad som faktiskt spelar roll och känns mest optimalt.

Jag tror fortfarande mest på Oculus faktiskt, då responsiv tracking och uppdateringsfrekvens antagligen kommer spela stor roll. Det är inte något jag direkt har jämfört mellan DK1 och DK2, men däremot med TrackIR, som är hemsk att komplettera med VR-goggles pga eftersläpningar som inte alls är lika märkbara i samband med skärm.

Synfältet i Oculus är inte heller så farligt som dom får det att låta. När man tänker på det så jämför man det direkt med att ha ett par skidglasögon på sig. Det finns en gräns i synfältet, men inte så pass begränsat att det är störande, och det upplevs inte som en fyrkantig skärm. Undantaget är väl om man försöker titta runt mer med ögonen än med huvudet, men det är en vanegrej.

Den stora begränsningen idag är iaf upplösningen, men på den fronten så får vi nog hålla ut ett tag till för att panelerna ska prestera tillfredsställande även i övrigt, och så att våra datorer har en bättre chans att kunna driva det även i AAA-titlar.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag ser (höhö) inget nämnas om den vertikala FOV:en, mer än upplösningen 1440 mot Riftens 1200 så det borde inte vara så stor skillnad. Det borde väl spela lika mycket roll/kännas lika begränsande som den horisontella FOV:en, eller?

Permalänk
Medlem

Börsen gillade nyheten iaf

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

My thoughts exactly.
Rätt ballt dock. Kan lätt tänka mig att andra VR headsets känns lite "meh" efter att ha testat dessa.

Visst, men om Oculus redan kräver så mycket datorkraft vad kommer inte dessa kräva? Jätteballt med hlg upplösnings osv, men de flesta har nog inte råd att uppgradera datorn för 10-15 lax och sedan köpa ett VR-headset för 3000-5000:- till. Känns lite märkligt, men å andra sidan kanske inte headsetet kommer ut förens om två år eller så Idk, men marknaden känns för liten när det blir så systemkrävande.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det som behövs för dem alla, är en killer title. Alltså spelet som gör att alla spelare världen över vill ha/behöver ett sånt här. Tekniken kommer på 1-3 år framåt snabbt bli fulländad så det inte kommer skilja sig överdrivet vilket VR-headset man skaffar av vilket märke. Det som kommer avgöra är speltitlarna.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Visst, men om Oculus redan kräver så mycket datorkraft vad kommer inte dessa kräva? Jätteballt med hlg upplösnings osv, men de flesta har nog inte råd att uppgradera datorn för 10-15 lax och sedan köpa ett VR-headset för 3000-5000:- till. Känns lite märkligt, men å andra sidan kanske inte headsetet kommer ut förens om två år eller så Idk, men marknaden känns för liten när det blir så systemkrävande.

Ja, om du kollar noga på vad jag skrev så ser du att jag höll med dig. Preaching to the quire man.

Permalänk
Medlem

@JoeliusCeasar: sa inte emot dig heller bara som svar på att det var coolt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av KTL:

Det som behövs för dem alla, är en killer title. Alltså spelet som gör att alla spelare världen över vill ha/behöver ett sånt här. Tekniken kommer på 1-3 år framåt snabbt bli fulländad så det inte kommer skilja sig överdrivet vilket VR-headset man skaffar av vilket märke. Det som kommer avgöra är speltitlarna.

Star Citizen Dom säger sig vela stödja så mycket VR som möjligt i slutändan, och man kan redan delvis använda Oculus Rift i Arena Commander som finns tillgängligt för backers.

Arma3 kommer troligtvis också få stöd för Oculus nästa år, då det är känt att dom har DK's sedan flera år tillbaka och spelmotorn är som gjord för sådana grejer, plus att VBS redan har fått stöd för det. Tänkte att jag ska försöka klämma fram lite info om det på Gamescom i år

Andra simulatorer som tex DCS, Eurotruck och Project Cars har redan stöd för DK2 också.

Det är väl kanske inte direkt några mainstream-titlar alá CoD, men ändå en stark start där många entusiaster finns.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Självklart så kommer man köpa ett Oculus Rift Q1 2016, vill ser hur mycket VR teknik kommer att utvecklar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Nu börjar det likna nåt hela synfältet efter att testat dessa (om dom nu blir bra) så kommer väl dom andra kännas som konsollernas fov i jämförelse med en pc s fov.
Dessutom högre pixeltäthet, börjar hända saker nu ,undrar hur länge det dröjer innan vi får 8k skärmar & bra spel till vr?

Även om vi hade displayerna så har vi inget att driva dem. Det omvända är precis lika sant. Vi är iallafall ett bra tag därifrån än så länge. Samtidigt så är det ju inte upplösningen i sig som är det mest betydande i upplevelsen, iallafall inte än.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Star Citizen Dom säger sig vela stödja så mycket VR som möjligt i slutändan, och man kan redan delvis använda Oculus Rift i Arena Commander som finns tillgängligt för backers.

Arma3 kommer troligtvis också få stöd för Oculus nästa år, då det är känt att dom har DK's sedan flera år tillbaka och spelmotorn är som gjord för sådana grejer, plus att VBS redan har fått stöd för det. Tänkte att jag ska försöka klämma fram lite info om det på Gamescom i år

Andra simulatorer som tex DCS, Eurotruck och Project Cars har redan stöd för DK2 också.

Det är väl kanske inte direkt några mainstream-titlar alá CoD, men ändå en stark start där många entusiaster finns.

Jag vet! Jag hoppas på SC. Jag har längtat efter ett riktigt ordentligt rymdlir som det!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Kul men åksjukan måste lösas. De som lyckas få bort den och patent på det kommer äga hela marknaden.

De får jobba med nått universitet eller nått...

Permalänk
Medlem

@adamxyz:
det står väl 130° ?
Sen är det ju lite skillnad,kollar du rakt upp är ögonbrynen i vägen,nedåt så är kinderna i vägen.
I sidled är iofs näsan i vägen men bara för ena ögat
Edit: sen är det kanske inte meningen man ska röra på ögonen utan på nacken,vet inte hur linserna fungerar men oavsett tycker jag det är naturligt att synfältet är större på bredden

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Kan bli nått... Vore kul att testa.

Visa signatur

^^^
@¿@
o