Hjälp: cd-r skivor kan inte längre läsas.

Permalänk
Medlem

Hjälp: cd-r skivor kan inte längre läsas.

När jag sätter in en cd-r-skiva som jag VET att det finns mycket saker på, så står det bara att den är tom.

Detta började alldeles nyss. Det är alltså skivor som jag köpt nyligen och bränt massa saker på.

Har prövat med flera styckna såna, och det står bara att den är tom.

Hjälp önskas.

Permalänk
Medlem

Jag har testat isobuster. Den säger också att cd-skivan är blank. Jag tar efter det ut cd-skivan och sätter in den i stereon. Då kan man spela låtarna som finns på den.

Varför säger isobuster att den är tom när den inte är det?

Permalänk
Rekordmedlem

Cdr skivor har begränsad lagringslängd, hur länge de behåller datan beror på vilken kvalitet de har så det är inte omöjligt att de har tappat datan, det kan också vara värt att prova med olika läsare eftersom de är olika bra på att läsa skivor, kan du läsa datan så fixa omedelbart en ny kopia av den om den är viktig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

CD-spelaren kan spela upp dom som det är musik på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petrzik:

CD-spelaren kan spela upp dom som det är musik på.

Musikcdspelare jobbar olika mot cdrom spelare i felkorrigeringen men du borde prova med andra cdromenheter om skivorna kan läsas i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: jaha, vadå?

När jag satt in en cd-r-skiva med data på (alltså inte ljud-cd) i stereon så har den börjat jobba och blinka vilket tyder på att det finns något där på som inte kan spelas i stereon (eftersom det är data), likförbannat visar datorn och isobuster att skivan är tom.

Jag skulle säkert få in den i grannens dator (om jag kände honom vill säga) men jag vill veta vad som har hänt här, för det var inte så tidigare idag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petrzik:

@mrqaffe: jaha, vadå?

När jag satt in en cd-r-skiva med data på (alltså inte ljud-cd) i stereon så har den börjat jobba och blinka vilket tyder på att det finns något där på som inte kan spelas i stereon (eftersom det är data), likförbannat visar datorn och isobuster att skivan är tom.

Jag skulle säkert få in den i grannens dator (om jag kände honom vill säga) men jag vill veta vad som har hänt här, för det var inte så tidigare idag.

En musikcdspelare reagerar på allt som passar mekaniskt i den och den försöker läsa skivan, du kan troligen lika gärna stoppa in en kartongbit så kommer den att reagera på den också men lika lite kan den läsa den.

Om du är helt säker på att skivorna är ok så kan ju din läsare ha gått sönder men det är ju i så fall också bra att testa skiviona i en annan cd rom enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker det där var ett ganska vanligt problem förr när man använde CD eller DVD.
CD/DVD drives håller otroligt dålig kvalitet, så det är mest ett lotteri att få dom fungera nån längre tid.
Koppla in en annan CD eller DVD läsare till datorn så funkar det antagligen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Antar att det inte rör som om en läsare utan en brännare? Under de dagar jag brännde som mest gick jag igenom flertalet dvd-rw enheter, lasern blir helt enkelt sämre med tiden. Prova med andra skivor i samma enhet, om det bara är en skiva som är oläsbar är det troligtvis skivan som håller på att gå, om det upprepas är det troligtvis enheten.

Som mrqaffe säger så vill du göra backup på datan illa kvickt i vilket fall, om den är viktig.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

att testa i en annan cd-rom-enhet, var hittar jag andra cd-rom-enheter?

Permalänk
Medlem

CD-R skivor bränns med "ljus" och de tål därför inte ljus. Bränner du en skiva och lägger den ute i solen ett par veckor så räcker det för att förstöra den. De förfaller också med tiden och man räknar inte med att en bränd skiva inte klarar sig mer än några år. Sämre kvalitet på skivorna håller sämre och går i regel att se igenom.

Din chans är att hitta olika CD-ROM läsare och se om du hittar någon som fortfarande klarar av att läsa dem. Äldre CD-ROM läsare med låga multipler brukar fungera bäst för mig. Hade länge en 2x läsare som läste "nästan" alla gamla slitna och "ruttnande" skivor. Lycka till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petrzik:

@mrqaffe:

att testa i en annan cd-rom-enhet, var hittar jag andra cd-rom-enheter?

Om du inte har nån annan redan så får du låna eller köpa nån. kostar typ 10-20 kr på secondhandbutikerna och nya dvd brännare får du från en dryg hundralapp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

CD-R skivor bränns med "ljus" och de tål därför inte ljus. Bränner du en skiva och lägger den ute i solen ett par veckor så räcker det för att förstöra den. De förfaller också med tiden och man räknar inte med att en bränd skiva inte klarar sig mer än några år. Sämre kvalitet på skivorna håller sämre och går i regel att se igenom.

Din chans är att hitta olika CD-ROM läsare och se om du hittar någon som fortfarande klarar av att läsa dem. Äldre CD-ROM läsare med låga multipler brukar fungera bäst för mig. Hade länge en 2x läsare som läste "nästan" alla gamla slitna och "ruttnande" skivor. Lycka till.

Jag har inte lagt dom ute i solen.

Skivorna jag testade har jag bränt i år. Och som sagt, de som är ljud-cd fungerar utmärkt i stereon, men på datorn står det att dom är tomma.

Kan man ladda ner cd-rom-enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte har nån annan redan så får du låna eller köpa nån. kostar typ 10-20 kr på secondhandbutikerna och nya dvd brännare får du från en dryg hundralapp.

är det mjukvara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petrzik:

är det mjukvara?

Nej det är ju den optiska enheten som ska läsa skivan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petrzik:

@mrqaffe:

att testa i en annan cd-rom-enhet, var hittar jag andra cd-rom-enheter?

Känner du ingen som har en dator med inbyggd CD/DVD som du kan testa skivorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petrzik:

Jag har inte lagt dom ute i solen.

Skivorna jag testade har jag bränt i år. Och som sagt, de som är ljud-cd fungerar utmärkt i stereon, men på datorn står det att dom är tomma.

Kan man ladda ner cd-rom-enheter?

Vänta lite nu, Har för mig att just Audio CD kan uppfattas som tomma, tex av Explorer, dvs man kan inte se eller lista upp filer på samma sätt som om CD skivan var i data-format.

Brännarprogram kan läsa skivan, även players som kan spela CD audio skivor.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vänta lite nu, Har för mig att just Audio CD kan uppfattas som tomma, tex av Explorer, dvs man kan inte se eller lista upp filer på samma sätt som om CD skivan var i data-format.

Brännarprogram kan läsa skivan, även players som kan spela CD audio skivor.

DVD-R-skivor fungerar.

Kan det här vara problemet?
http://oi57.tinypic.com/2inkmv.jpg

Det ser inte ut att finnas någon CD-enhet.

Permalänk
Medlem

Nu verkar allt funka som det ska!

Var bara något tillfälligt. Varför vet jag inte men det spelar ingen roll nu.