Permalänk

Ny burk för ca 20-25K

Hej!

Jag skulle gärna vilja ha lite råd om datordelar då jag är inte så jättebra på det. Jag vill att datorn ska kunna gå att spela de flesta spelen på high-ultra. Jag tycker även om att filma gameplays och lägga upp på Youtube till och från.

Jag har redan beställt moderkort och processor då dem var på rea när jag kollade på delar. (Det var en av mina kompisar som att just dem delarna var bra.) Moderkortet och processorn är: ASUS maximus VII Ranger och en intel core i7 4790K. Jag skulle gärna också vilja ha ett GTX 980 Ti till datorn.

Tack på förhand.

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Du har ju redan byggt en grym dator princip med dessa delar.. välj chassi, SSD hårddisk, nätaggregat och en ny cpu fläkt så är de väl klart.

Permalänk

i7 5820K vs i7 4790K

Hej!

Jag har lite beslutsångest och vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag ska bygga min första dator nu till sommaren och har just nu en väldig beslutsångest över vad jag ska välja, antingen en X99 + i7 5820K eller en Z97 + i7 4790K. Det känns lite som att kanske i7 5820K är overkill, men jag vet inte då jag är inte nå värst datorkunnig av mig. Har läst att vissa spel så går det typ inte att spela utan 5820K mm och har även sett att 5820K är inte värt i många fall, men det liksom känns väldigt besvärligt just nu och som sagt vet jag inte vad jag ska välja! Sen läste jag också att det är "bättre" att köra 4st sticks av internminne när man använder sig av ett X99 mobo, är det sant? Fungerar det lika bra om man kör 2st sticks av internminne? eller presterar mobon värre då? (Vill gärna ha 2st sticks för att eventuellt i framtiden uppgradera och köra 4st 8GB ist för att köra direkt 4st 4GB). Och har ni någon rekommendation för ett bra X99 mobo? eller duger i stort sätt vilket som helst? T.ex. ASUS X99-A?

Jag skulle verkligen behöva lite hjälp om varför jag ska ta det ena och vice versa.

Övriga delar i datorn:

ASUS MAXIMUS VII RANGER + i7 4790K + Corsair vengeance pro 2x8GB /// ASUS X99-A + i7 5820K + Crucial ballistix sport 2x8GB
Fractal design define R5
NZXT Kraken x61
EVGA SuperNOVA G2 750W
Samsung 850 EVO Series 500GB
WD Red 2TB 7200RPM
ASUS DRW
MSI GTX 980 Ti 6GB Gaming

Tack på förhand!

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Så länge du inte håller på med tung videoredigering eller liknande så behöver du absolut inte ett X99-system.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag hade helt klart kört på en 4790k, det blir så mycket billigare.

Förövrigt så har 4790k bättre prestanda per core (Iaf i spel)

Kolla tex http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-... och
http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludvigwesterholm:

Hej!

Jag har lite beslutsångest och vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag ska bygga min första dator nu till sommaren och har just nu en väldig beslutsångest över vad jag ska välja, antingen en X99 + i7 5820K eller en Z97 + i7 4790K. Det känns lite som att kanske i7 5820K är overkill, men jag vet inte då jag är inte nå värst datorkunnig av mig. Har läst att vissa spel så går det typ inte att spela utan 5820K mm och har även sett att 5820K är inte värt i många fall, men det liksom känns väldigt besvärligt just nu och som sagt vet jag inte vad jag ska välja! Sen läste jag också att det är "bättre" att köra 4st sticks av internminne när man använder sig av ett X99 mobo, är det sant? Fungerar det lika bra om man kör 2st sticks av internminne? eller presterar mobon värre då? (Vill gärna ha 2st sticks för att eventuellt i framtiden uppgradera och köra 4st 8GB ist för att köra direkt 4st 4GB). Och har ni någon rekommendation för ett bra X99 mobo? eller duger i stort sätt vilket som helst? T.ex. ASUS X99-A?

Jag skulle verkligen behöva lite hjälp om varför jag ska ta det ena och vice versa.

Övriga delar i datorn:

ASUS MAXIMUS VII RANGER + i7 4790K + Corsair vengeance pro 2x8GB /// ASUS X99-A + i7 5820K + Crucial ballistix sport 2x8GB
Fractal design define R5
NZXT Kraken x61
EVGA SuperNOVA G2 750W
Samsung 850 EVO Series 500GB
WD Red 2TB 7200RPM
ASUS DRW
MSI GTX 980 Ti 6GB Gaming

Tack på förhand!

Vad skall du ha datorn till?
Är det bara spel så är X99 utslängda pengar, 4790K är till och med det i överkant för en spel datorn men betydligt mer motiverat.

Nu mera spelar det inte roll hur många stickor man har så länge man har en per kanal, dock jämnt antal.
X99 har 4 kanaler och skall då ha minst 4 (max 8) stickor, Z97 har 2 (max 4) kanaler och skal ha minst 2 stickor.

Permalänk

Som nuläget ser ut så spelar jag mycket, men jag vill fortfarande ha möjligheten att filma in när jag spelar (med fraps t.ex.) och kunna streama.

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

4790k är troligen nog för dig. Om man gör tyngre saker är däremot x99 sjukt bra, över 50% högre prestanda med 5820k/5930k än 4790k i samma klock vilket är riktigt bra men för spel blir det bara outnyttjad kraft. 5960x har över dubbla kraften utav 4790k i samma klock, men allting detta är totalt overkill för spel. 4790k är i de flesta scenarion mer än nog för spel, däremot så är klockning oundvikligt i vissa titlar som inte trådar bra/alls. Där hjälper däremot inte en 6 kärnig eller 8 kärnig ändå så även dem hade behövts klockas.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludvigwesterholm:

Som nuläget ser ut så spelar jag mycket, men jag vill fortfarande ha möjligheten att filma in när jag spelar (med fraps t.ex.) och kunna streama.

Både Nvidia och AMD har skärm inspelning via grafikkortet, däremot så har Nvidias codec fått rätt mycket kritik för att ge dålig bildkvalité. Har ingen aning om AMD's gör detsamma eller inte så lämnar dess kvalité onämnd. Full dugligt däremot för streams/youtube då båda dem två ändamålen kommer troligen krossa bild kvalitén i vilket fall, youtubes komprimering är rätt illa. 4790k klarar däremot inspelning utan GPU acceleration hyfsat bra, men det beror såklart på hur mycket utrymme spelet du spelar lämnar över för kodning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Okej tack för hjälpen allihop, känner mig mer övertygad nu att skaffa i7 4790K.

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk

Streaming dator, 25k budget

Hej!

Som titeln säger, ska bygga en dator som ska kunna gå att streama med i hög/source kvalité. Jag har en budget på max 25k.

Tack på förhand!

Glömde bort att jag ska ha 2 skärmar också
Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludvigwesterholm:

Hej!

Som titeln säger, ska bygga en dator som ska kunna gå att streama med i hög/source kvalité. Jag har en budget på max 25k.

Tack på förhand!

Lite overkill om du frågar mig.

Vad hade du tänkt ska ingå i priset?

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Vad ska du spela för något när du streamar? Är nästan alltid billigare att lira med en och streama med en annan.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar dig att bygga en dator som klarar det du vill spela i okej kvalitet, sen skaffar du ett "capture card", tex http://www.inet.se/produkt/6305851/avermedia-live-gamer-hd
Vet inte alls vilka capture cards som är bra och inte, men de finns säkert någon här som kan hjälpa dig med det

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8088998/typ

Typ?

Installera OS från USB-sticka.

Länk för att tanka installationsfil från Microsoft:
http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=271128

Permalänk
Medlem

@Santrik:

Skulle nog schmacka på en montering+installation av den datorn om jag ändå skulle beställt allt från Inet. Då undviker man chansen att få någon DoA-hårdvara för 8000kr st

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankus:

@Santrik:

Skulle nog schmacka på en montering+installation av den datorn om jag ändå skulle beställt allt från Inet. Då undviker man chansen att få någon DoA-hårdvara för 8000kr st

Det går att ordna, man får maila länken från Microsoft till Inet så lär dem kunna installera från ett USB-minne själva. Om dem inte redan har en sån sticka förberedd med installationsfil..

Permalänk
Medlem

@Santrik:

Förresten, är inte den setupen du skickade för Engelska? Eller kör 8.1 på samma fil för rubbet?

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

@Lankus

Jag tror att det bara är för själva installationsfilen. Väl inne i den så väljer man vilket språk man vill installera i operativsystemet.

Installationsfilen känner nog även av på nyckeln vilket språk man har köpt.

Permalänk
Medlem

Satsa på X99 för den budgeten.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8089303/2015-06-17

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

@shadowjolt @santrik @ludvigwesterholm
Nu är jag inte duktig på datorbygge i den bemärkelsen, men jag vill bara informera att inet kommer INTE bygga ihop dessa datorer pga:
"Minenshastigheter vid montering:
Intel 1150 max 1600 Mhz"
"Luftkylare som väger över ~750g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!"
"Vid beställning av operativsystem så måste det vara OEM licens. Vi kommer då installera operativ och senaste och stabilaste drivrutinerna samt updates."
Saxat från: http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dato...

Detta är självklart inte hela världen och går att göra själv utan problem. Men så man är med på det när man beställer, det är ofta något folk missar!

Edit: Datorerna kommer monteras i bästa mån, ska jag väl säga, men allt kommer uppenbarligen inte monteras

Permalänk
Avstängd

X99 system som speldator? Finns inga spel som nyttjar mer än 4 trådar. Att läsa på beträffande krav för monteringstjänsten skulle inte skada, http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dato...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maith:

@shadowjolt @santrik @ludvigwesterholm
Nu är jag inte duktig på datorbygge i den bemärkelsen, men jag vill bara informera att inet kommer INTE bygga ihop dessa datorer pga:
"Minenshastigheter vid montering:
Intel 1150 max 1600 Mhz"
"Luftkylare som väger över ~750g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!"
"Vid beställning av operativsystem så måste det vara OEM licens. Vi kommer då installera operativ och senaste och stabilaste drivrutinerna samt updates."
Saxat från: http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dato...

Detta är självklart inte hela världen och går att göra själv utan problem. Men så man är med på det när man beställer, det är ofta något folk missar!

Edit: Datorerna kommer monteras i bästa mån, ska jag väl säga, men allt kommer uppenbarligen inte monteras

Snyggt! Det hade jag missat helt..

Permalänk
Medlem

850kr över budget tyvärr.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8089685/2015-06-17

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk

Hej, tack så mycket för alla tips. Tänker streama spel som Gta V, Witcher 3, League of legends, battlefield 4. Datorn är förmodligen lite overkill, men det är för att jag vill att den ska hålla ett bra tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Maith:

@shadowjolt @santrik @ludvigwesterholm
Nu är jag inte duktig på datorbygge i den bemärkelsen, men jag vill bara informera att inet kommer INTE bygga ihop dessa datorer pga:
"Minenshastigheter vid montering:
Intel 1150 max 1600 Mhz"
"Luftkylare som väger över ~750g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!"
"Vid beställning av operativsystem så måste det vara OEM licens. Vi kommer då installera operativ och senaste och stabilaste drivrutinerna samt updates."
Saxat från: http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dato...

Detta är självklart inte hela världen och går att göra själv utan problem. Men så man är med på det när man beställer, det är ofta något folk missar!

Edit: Datorerna kommer monteras i bästa mån, ska jag väl säga, men allt kommer uppenbarligen inte monteras

Trodde det var känt nu att Inet inte monterar tunga tornkylare, tack för att du påpekade det

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415