AppleCare: värt att köpa?

Permalänk
Medlem

AppleCare: värt att köpa?

Vilka är era erfarenheter? Är det värt att betala 2295kr för AppleCare till en rMBP? Tänker på att man har ett visst skydd i 3år enl svensk konsumentlagstiftning.

Permalänk

Det skulle jag inte gjort. Det är bara för att dom ska tjäna mer pengar. Strunt i det säger jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinclarium:

Det skulle jag inte gjort. Det är bara för att dom ska tjäna mer pengar. Strunt i det säger jag

Lite så jag tänker med. Men frågan om man får så mycker mer med AppleCare än vad konsumentköplagen innefattar?

Permalänk
Medlem

Om något skulle hända så är det det den bästa investeringen du gjort!
Om ingen olycka händer så har du sovit gott i 3 år.

Klart värt enligt mig (min personliga åsikt, hata mig i PM om ni ska)!

Permalänk
Medlem

SSD:n i min Macbook Air strulade och jag kollade upp hur gammal den var - det var en månad kvar på garantin (3 år enligt svensk konsumentlagstiftning)

Lämnade in den och fick SSD:n utbytt utan problem

Mitt svar blir alltså nej - svensk konsumentlagstiftning räcker gott.

Apple care är väl möjligtvis en slags "drulle-försäkring" om du tappar den i backen.

Permalänk
Medlem

AppleCare är väl bättre i USA eller andra länder där dom inte har samma konsumentlagar som vi har.

Permalänk
Medlem

Nu är jag extremt försiktig med mina prylar så yttre påverkan är jag inte så orolig för, även OM det kan hända att man klantar sig. Skulle olyckan trots allt vara framme har jag hemförsäkring med drulle Hur som, är det ändå inte någon garanti dom täcker "otur" ändå.

Har tills nu bara haft bärbara Windowsmaskiner i 5-8k klassen som brakat ihop efter bara 2-3 år trots min försiktighet, och jag hoppas verkligen min rMBP håller bättre än så, därav frågan om AppleCare vs konsumentköplagen.

Det enda jag är liiite orolig för är att antireflexskyddet skulle förvinna med tiden (staingate) vilket jag HOPPAS Apple åtgärdar utan kostnad om man skulle drabbas. Men det täcks väl knappast av varken konsumentköplagen eller AppleCare.
Man skall nog bara stå på sig och ha lite tur att prata med rätt person då

Skippar nog AppleCare pga det hutlösa priset om man ändå inte får så mkt mer hjälp än konsumentköplagen.

Om man nu skulle va nojig är väl ex Elgigantens försäkring bättre? Vet dock inte vad den kostar, men sen är det ju en självrisk skulle jag tro.
Även om jag kan tycka den är onödig den med...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag köpte en del apple produkter med apple care utomlands och det har varit ett riktigt smart drag. Använder man sin dator mycket i jobbet och är 'on the go' så är det definitivt värt det.

Permalänk
Medlem

Dom har ju gjort om konsumentlagen kring reklamationsärenden, och det har nu blivit mycket svårare att reklamera grejer, tyvärr. Jag arbetar på en av de större datorbutikerna i landet, och jag ser ständigt nekade reklamtionsärenden. Jag hade personligen köpt Apple Care, speciellt om man har tänkt att ha datorn ett tag!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display