Misslyckades med att byta ut HDD mot SSD

Permalänk
Medlem

Misslyckades med att byta ut HDD mot SSD

Hejsan!
Precis som titeln lyder kunde jag inte byta ut min laptops HDD till en nyare SSD.
Laptopen i fråga är en ProBook 6470b, och SSD:n är en Samsung 850 EVO 120GB

Händelsförloppet:

Först började jag med att helt enkelt byta ut hårdvaran. Jag förväntade mig inte några större problem och därför tänkte jag inte på att uppdatera några drivers.
Efter att ha satt in den nya SSD:n satte jag in min Windows 7 skiva. Men systemet kunde inte hitta skivan. Jag började starta om datorn flera gånger och till slut prövade jag att kontrollera hårddisken med hjälp av BIOS-systemets egna hårdvarukontroll.
Kontrollen visade att SSD:n i fråga var fullt fungerande och därför antog jag att det hade antingen någonting med skivan att göra eller att BIOS-systemet inte supportade SSD:s.

Jag bootade upp laptopen sedan med den gamla hårddisken på nytt för att uppdatera BIOS-systemet. Efter detta kopplade jag in SSD:n på nytt och försökte installera Windows. Skärmen visade precis som förrut:

Boot Device Not Found
Please install an operating system on your hard disk.
Hard Disk - (3F0)
F2 System Diagnostics
For more information, please visit: www.hp.com\go\techcenter\startup

Efter det här började jag ana att det var någonting fel på operativsystemsskivan. Jag hittade min gamla Windows XP disk istället, och tänkte kolla om det funkade med den.
Javisst gjorde det det. Windows började ladda, MEN, precis innan installationen skulle påbörjas fick jag bluescreen. Jag prövade sedan igen, och fick då samma feldiagnostik.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, och det här är första gången jag sysslar med SSD:s. Jag startade en gammal tråd förrut om köpråd för att kunna få hjälp, och den finner ni här:Köpråd

Skulle vara OTROLIGT tacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

@Conglo Jag vet ej vad som krånglar men har nu googlat lite på detta problem och i en tråd löste han/hon problemet genom att ladda hem en Windows 7 ISO och installera med hjälp av ett USB minne.

Och någon annan löste problemet genom att klona över allt från gamla hårddisken till SSDn men då måste du ha möjligheten att koppla SSD externt via tex USB och sedan kan du klona med programmet Samsung Data Migration Software som är gratis för alla som har en Samsung SSD http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Jag har även en fråga till dig, kan du välja mellan IDE och AHCI för SATA kontrollen i BIOS?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@Conglo Jag vet ej vad som krånglar men nu har googlat lite på detta problem och i en tråd löste han/hon problemet genom att ladda hem en Windows 7 ISO och installera med hjälp av ett USB minne.

Och någon annan löste problemet genom att klona över allt från gamla hårddisken till SSDn men då måste du ha möjligheten att koppla SSD externt via tex USB och sedan kan du klona med programmet Samsung Data Migration Software som är gratis för alla som har en Samsung SSD http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Jag har även en fråga till dig, kan du välja mellan IDE och AHCI för SATA kontrollen i BIOS?

Snackade med en polare om det, han rekommenderade redan från första början att jag skulle köra på USB. Tyvärr hade jag inga lediga, så jag ska ta med datorn hem till honom imorgon eftersom han verkade ha det.

Det känns som att BIOS-systemet saknar en hel del funktioner, till skillnad från dem jag brukar jobba med. Jag letade en liten stund men kunde inte hitta något. Ska SATA-kontrollen vara satt på AHCI?

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conglo:

Snackade med en polare om det, han rekommenderade redan från första början att jag skulle köra på USB. Tyvärr hade jag inga lediga, så jag ska ta med datorn hem till honom imorgon eftersom han verkade ha det.

Det känns som att BIOS-systemet saknar en hel del funktioner, till skillnad från dem jag brukar jobba med. Jag letade en liten stund men kunde inte hitta något. Ska SATA-kontrollen vara satt på AHCI?

Ja AHCI är den rätta inställningen. För att installera XP måste däremot kontrollen vara inställd på IDE.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja den ska va på achi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mackey:

Ja AHCI är den rätta inställningen. För att installera XP måste däremot kontrollen vara inställd på IDE.

Skickades från m.sweclockers.com

Det måste den väl inte? Det är vad jag vet samma sak som om du vill köra RAID eller liknande i XP, man måste ladda nya drivrutiner under installationen men eftersom XP inte tar annat än floppy så får man ha USB-floppy (enbart vissa modeller med stöd) eller slipstreama in rätt drivrutiner direkt på skivan med nlite eller liknande.

Inte så många som nyinstallerar XP längre, men vill ändå påpeka att AHCI går utmärkt och är det som bör användas även där (för SSD alltså).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conglo:

Snackade med en polare om det, han rekommenderade redan från första början att jag skulle köra på USB. Tyvärr hade jag inga lediga, så jag ska ta med datorn hem till honom imorgon eftersom han verkade ha det.

Det känns som att BIOS-systemet saknar en hel del funktioner, till skillnad från dem jag brukar jobba med. Jag letade en liten stund men kunde inte hitta något. Ska SATA-kontrollen vara satt på AHCI?

Ja man bör använda AHCI om denna funktion finns i BIOS men om du har problem att installera windows på SSD med AHCI aktiverad så kan man installera i IDE mode och sedan aktivera AHCI efter windows installationen som denna guide visar https://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-m...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det måste den väl inte? Det är vad jag vet samma sak som om du vill köra RAID eller liknande i XP, man måste ladda nya drivrutiner under installationen men eftersom XP inte tar annat än floppy så får man ha USB-floppy (enbart vissa modeller med stöd) eller slipstreama in rätt drivrutiner direkt på skivan med nlite eller liknande.

Inte så många som nyinstallerar XP längre, men vill ändå påpeka att AHCI går utmärkt och är det som bör användas även där (för SSD alltså).

Skrivet av janee:

Ja man bör använda AHCI om denna funktion finns i BIOS men om du har problem att installera windows på SSD med AHCI aktiverad så kan man installera i IDE mode och sedan aktivera AHCI efter windows installationen som denna guide visar https://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-m...

Men oj!
Ska dubbelkolla det här ikväll grabbar, och får hoppas på det bästa med USB-installationen.
Återkommer med resultat!

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

Det löste sig till slut!
Verkar ha varit någonting fel på min Windows-skiva, lånade istället min polares och då funkade det. Skrev in min egna serial, och det funkar perfekt nu. Var tvungen att fixa lite med drivrutiner, genom att ladda ned på min stationära o överföra med hjälp av USB, men nu funkar den galant!
Vill tacka alla som bidragit till hjälp!
Speciellt till dig @janee !

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det måste den väl inte? Det är vad jag vet samma sak som om du vill köra RAID eller liknande i XP, man måste ladda nya drivrutiner under installationen men eftersom XP inte tar annat än floppy så får man ha USB-floppy (enbart vissa modeller med stöd) eller slipstreama in rätt drivrutiner direkt på skivan med nlite eller liknande.

Inte så många som nyinstallerar XP längre, men vill ändå påpeka att AHCI går utmärkt och är det som bör användas även där (för SSD alltså).

Ja det går mycket riktigt att använda sig av drivrutiner också. Jag har dock inte lyckats med en sådan installation hittills utan har istället ställt om kontrollern till IDE läge, därav utelämnade jag alternativet med drivrutiner vilket var lite missvisande.