Varför byter Intel namn på sina processorer till det sämre?

Permalänk

Varför byter Intel namn på sina processorer till det sämre?

Rockwell blev blev det ej så rockande (höhö) Broadwell ock Skymont blev det något konstigt låtande Cannonlake.

Är namnbytet ett tecken på att Intel kanske omedvetet inte tror att processorerna är så bra som dom borde vara?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad spelar namnen för roll över huvud taget?

Permalänk

Bra namn är väldigt viktigt när du försöker sälja någonting för väldigt mycket pengar.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad som är ett "bra" namn eller inte är ju väldigt subjektivt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Bra namn är väldigt viktigt när du försöker sälja någonting för väldigt mycket pengar.

Inte när det gäller processorer.

Och nej, namnet har inget med prestandan att göra. Varför skulle det ha det? Och varför skulle intel tro nånting om sina egna processorer? De vet exakt hur de presterar.

Permalänk
Medlem

Haswell
Broadwell
Har samma arkitektur

Skylake
Cannonlake
Har samma arkitektur

Tycker namnen är bra upplagda, Intel gillar antagligen saker som kan lagra vatten? Brunnar och sjöar. Nästa kommer vara hav kan man gissa.

XXXsea
XXXsea

Visar sig detta stämma så kanske jag ska bli spågumma.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Haswell
Broadwell
Har samma arkitektur

Skylake
Cannonlake
Har samma arkitektur

Tycker namnen är bra upplagda, Intel gillar antagligen saker som kan lagra vatten? Brunnar och sjöar. Nästa kommer vara hav kan man gissa.

XXXsea
XXXsea

Visar sig detta stämma så kanske jag ska bli spågumma.

Rockwell låter bra mycket bättre än det tamare Broadwell och Skymont låter snofsigt medans Cannonlake bara låter konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Rockwell låter bra mycket bättre än det tamare Broadwell och Skymont låter snofsigt medans Cannonlake bara låter konstigt.

Detta är ju din personliga åsikt.

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

Detta är ju din personliga åsikt.

Ja inte är det min opersonliga åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Rockwell låter bra mycket bättre än det tamare Broadwell och Skymont låter snofsigt medans Cannonlake bara låter konstigt.

Intel använder ofta geografiska namn som kodnamn, se t.ex. denna lista. Viktigt att tänka på är dock att det är just kodnamn, dvs. namn som Intel använder internt för att referera till produkter som ännu inte fått något riktigt namn. Så Broadwell, Skymont, etc. används mest av entusiaster eftersom processorerna blir kända under det namnet innan det riktiga namnet avslöjats, för marknadsföring till vanliga konsumenter så är det istället Core i7, Atom, etc. som används.

Och entusiaster lär knappast bry sig om vad Intel kallar sina processorer för, det finns bra konstigare kodnamn. Den senaste Linux-kärnan heter t.ex. "Hurr durr I'ma sheep"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Haswell
Broadwell
Har samma arkitektur

Skylake
Cannonlake
Har samma arkitektur

Tycker namnen är bra upplagda, Intel gillar antagligen saker som kan lagra vatten? Brunnar och sjöar. Nästa kommer vara hav kan man gissa.

XXXsea
XXXsea

Visar sig detta stämma så kanske jag ska bli spågumma.

Rätt långsökt slutsats.

P6
Netburst
Core
Nehalem
Sandy Bridge
Haswell
Skylake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Rockwell låter bra mycket bättre än det tamare Broadwell och Skymont låter snofsigt medans Cannonlake bara låter konstigt.

Jag har ingen aning varför de bytte Rockwell, men jag förstår Skymount. De ville troligen ha samma struktur över olika arkitekturer, alltså att arkitekturen är i slutet av namnet med ett vatten gemensamt. Att det inte är sky som är gemensamt utan lake.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Rätt långsökt slutsats.

P6
Netburst
Core
Nehalem
Sandy Bridge
Haswell
Skylake

Jo jag vet att det tidigare inte ha haft någon sådan struktur, men de kanske vill börja med en? Som sagt, det är en teori. Det är inte ovanligt att företag försöker införa struktur och gemenskap i sina namnscheman. Sandy/Ivy bridge går ju inte så bra att bygga vidare på, finns ju inte så många olika ord för broar som är lämpligt medans det finns dussintals namn för olika vattensamlingar. Ingen av dem tidigare har varit så lämpliga att ha ett gemensamt namnschema över, medans vattenrelaterat faktiskt är det.

Rainbucket 2030

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Reklamavdelningen har inte samma tycke/smak som ingenjörerna???

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Skrivet av perost:

Intel använder ofta geografiska namn som kodnamn, se t.ex. denna lista. Viktigt att tänka på är dock att det är just kodnamn, dvs. namn som Intel använder internt för att referera till produkter som ännu inte fått något riktigt namn. Så Broadwell, Skymont, etc. används mest av entusiaster eftersom processorerna blir kända under det namnet innan det riktiga namnet avslöjats, för marknadsföring till vanliga konsumenter så är det istället Core i7, Atom, etc. som används.

Core i3, i5, i7, 3xx0, 4xx0, 5xx0, 6x00 och allt vad de heter är ju rena rama dyngan vad gäller namn.

Sandybridge, Ivybridge, Haswell, Rockwell, Skywell och Skymont däremot låter som mycket bra namn i mitt tycke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Core i3, i5, i7, 3xx0, 4xx0, 5xx0, 6x00 och allt vad de heter är ju rena rama dyngan vad gäller namn.

Fast det är ju inga kodnamn, det är modellbeteckningar. Bra sådana, dessutom.
Talar om precis vilken generation i ordningen en processor tillhör, vilken typ av processor det är, och i vilket segment i den generationen processorn ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Core i3, i5, i7, 3xx0, 4xx0, 5xx0, 6x00 och allt vad de heter är ju rena rama dyngan vad gäller namn.

Sandybridge, Ivybridge, Haswell, Rockwell, Skywell och Skymont däremot låter som mycket bra namn i mitt tycke.

Skulle du välja att INTE köpa en processor p.g.a namnet som intel valt att ge den?

Själv väljer jag en processor/komponent p.g.a prestandan och INTE p.g.a namnet.. Men men, alla är väl olika

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Rockwell låter bra mycket bättre än det tamare Broadwell och Skymont låter snofsigt medans Cannonlake bara låter konstigt.

Jag håller med honom, Rockwell låter bäst av ovannämnda namn. Dock har elektronikprodukter som innehåller ordet "rock" i sitt namn sällan sådan rocksolid prestanda som de utlovar, vilket får mig att tro att de borde ge upp att kalla saker "rock" over and over again. Elektronik kommer alltid att fela och det är missvisande marknadsföring att påstå i reklamen att den kommer att prestera som ett sten eller berg, dvs konsistent, stabilt och felfritt.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Jag har ingen aning varför de bytte Rockwell, men jag förstår Skymount. De ville troligen ha samma struktur över olika arkitekturer, alltså att arkitekturen är i slutet av namnet med ett vatten gemensamt. Att det inte är sky som är gemensamt utan lake.

Varför kunde det inte vara sky som är gemensamt? Korkade Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Rockwell låter bra mycket bättre än det tamare Broadwell och Skymont låter snofsigt medans Cannonlake bara låter konstigt.

Tror inte att Rockwell hade uppskattat det!
http://www.rockwellautomation.com/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hur många vanliga konsumenter vet ens om kodnamnen på arkitekturerna?

Man kan ju alltid köra med det gamla namnschemat 80xxx. Eller varför inte Pentium Femtioelva?

Permalänk

Och är det inte något skrämmande att inga uppgifter finns vad som kommer efter Cannonlake?

Jag tror att vad som kommer efter Cannonlake är Cannonlake i en mer strömsnål form endast för laptops... så inget mer för desktops alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Och är det inte något skrämmande att inga uppgifter finns vad som kommer efter Cannonlake?

Hur många arkitekturer kan de förutsäga i förväg utan att verka oseriösa, tycker du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Andersson:

Och är det inte något skrämmande att inga uppgifter finns vad som kommer efter Cannonlake?

Varför skulle det vara det? Du ligger 12-18 månader fram i tiden, finns gott om tid för information att läckas eller släppas officiellt av Intel. De kommer ju inte bara säga "tack och hej, det var det". Och "inget mer för desktops"? Tror du att stationära datorer kommer att dö ut helt?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Hur många arkitekturer kan de förutsäga i förväg utan att verka oseriösa, tycker du?

En eller två borde väl funka?

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Varför skulle det vara det? Du ligger 12-18 månader fram i tiden, finns gott om tid för information att läckas eller släppas officiellt av Intel. De kommer ju inte bara säga "tack och hej, det var det". Och "inget mer för desktops"? Tror du att stationära datorer kommer att dö ut helt?

Det verkar inte bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Andersson:

En eller två borde väl funka?

Då har du ju både Skylake och Cannonlake redan?

Skrivet av Herr Andersson:

Det verkar inte bättre.

På ett och ett halvt år? Om det skulle ske att stationära datorer dör ut helt kommer det definitivt inte gå så snabbt. Då pratar vi årtionden fram i tiden och ingen kan sia om hur världen ser ut då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Fast det är ju inga kodnamn, det är modellbeteckningar. Bra sådana, dessutom.
Talar om precis vilken generation i ordningen en processor tillhör, vilken typ av processor det är, och i vilket segment i den generationen processorn ligger.

Fast du kan väl inte påstå att Intel har ett lättöverskådligt sortiment. På min tid (höhö) så var det inga problem att ha hela Intels sortiment i huvudet, nu räknar jag till över 170 olika processorer riktade till konsumenter, och då har jag alltså uteslutit tidigare generationer, alla Xeon, alla Atom vänt mot servrar och alla SoC-lösningar.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Då har du ju både Skylake och Cannonlake redan?
På ett och ett halvt år? Om det skulle ske att stationära datorer dör ut helt kommer det definitivt inte gå så snabbt. Då pratar vi årtionden fram i tiden och ingen kan sia om hur världen ser ut då.

Vi kände till Ivybridge, Haswell, Rockwell och Skylake redan innan Sandybridge hade lanserats.

Intel skippade ju i stort sett Broadwell för desktops så jag tror att när det väl händer så kan det gå väldigt snabbt.

Permalänk
Rekordmedlem

De lär ju heta 3, 5 och 7 under överskådlig tid framöver och det har de ju hetat länge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.