Playstation 4 blir inte bakåtkompatibel

Permalänk
Datavetare

Att designa en emulator för PS3 som kan fungera på PS4 är inte tekniskt möjligt. De titlar som inte alls använder SPEer skulle vara möjliga att emulera men för att en emulering ska vara möjlig måste "host"-plattformen vara kraftigare än "target"-plattformen, Cell har en total flyttalskapacitet på 25.6 GFLOPS per SPE, 6st är tillgängliga för spel så totalt ~150 GFLOPS (+ ~20 GFLOPS från PPE kärnan). PS4 har 6 st Jaguar-kärnor tillgängliga för spel som har en maximal kapacitet på 1.6 (frekvens) * 2 (FMA) * 4 (128-bitars SIMD) * 6 (antal kärnor) = 76.8 GFLOPS.

Normalt sett är inte flyttalskapacitet kritiskt, men i PS3 fallet byggde hela designen på att man på något sätt utnyttjade den (för sin tid) enorma flyttalskapacitet som fanns. Titlar från från t.ex. Sucker Punch och Naughty Dog visar vad som är möjlig om man lyckas tygla kraften i Cell och PS4 versionen av Last of US visade att det krävs en rätt rejäl omdesign av motorn för att kunna köra titel på PS4 (grafik var trivialt då GPU-delen är så mycket snabbare i PS4, men fysik/logik förlitades sig helt på SPEer och där fick man jobba en hel del).

Angående 360 emulering på XBO så är det sant att man inte kan köra dynamisk översättning av PPC->x86_64 i någon rimlig hastighet, Jaguar-kärnorna är inte i närheten tillräckligt kraftiga för det. Däremot finns en del förmildrande omständigheter just mellan 360->XBO. Dels är SSE/AVX betydligt mer flexibelt än AltiVec. Dels är det 6 CPU-trådar (3 kärnor med 2 trådar på varje) -> 6 CPU-trådar (6 kärnor med 1 tråd på varje) så blir ett-till-ett mappning av trådar. Då man säger att det handlar om emulering och inte omkompilering av källkoden så är det enda rimliga att man kör med form av emulering som kallas binary translation. Detta har används många gånger genom historien, Microsoft använde det t.ex. för att översätta x86 kod till DEC Alpha kod i Windows NT för Alpha. Det användes också för att översätta ARM->x86 på Android i de fall saker var skrivna med NDK (idag är det svårare att inte få med direkt stöd för x86 när man använder NDK, därför jag skriver "användes").

Binary translation når naturligtvis inte lika långt som en regelrätt omkompilering, men ARM->x86 översättning i Android låg trots allt på runt 80-90% av prestanda man fick via en omkompilering. Så det är rimligt att emulera PPC CPUn från 360 med CPUn från XBO på detta sätt, men det är tight då den teoretiska prestandan inte skiljer sig jättemycket. Länken som postades ovan pekar också på att de titlar som stöds nu har problem med frame-rate i emulerat läge.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bakåtkompatibilitet är inte det jag skulle lägga mest vikt på om vi säger så. Köper jag en ny konsol så ska det ju vara för att blicka framåt och för att funktion/spel i den nya är det som jag är ute efter.

Men ex. när jag köpte mitt Wii U så skadade det inte att det fanns full bakåtkompatibilitet med Wii då jag, tvärtemot resten av världen, inte äger någon Wii. En del goingar som Super Mario Galaxy etc

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

@som99:

de kör en virtuell maskin (360) på one som emulerar spelen, inga ändringar behöver göras med spelen, mer ån en kvalitetskontroll. Äger du skivan så kopieras den in på disken och körs i den virtuella maskinen. One tror att det är en app som heter 360 typ. Det är inte någon ny kompilering av spelen.

att inte alla spel kan emuleras beror på licenser och usb-tillbehör (läs kinect)

Visa signatur

Spelas just nu: Björne - Somna inte riktigt än.mp3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Bakåtkompatiblitet är en stor grej, fast ingen använder det.

Jag använder det ganska ofta på mitt Wii U så du kanske inte gör det men har du statestik?.
Sen har vi ju PC datorer tänk hur jobbigt det vore om varje ny windows version slutade stödja föregående variants program/spel. Detta är ju en stor anledning till att Windows RT begravts.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Som jag skrev tidigare, spara era gamla konsoler.

https://www.youtube.com/watch?v=LE9VKHC6Jh4

Är det ett test eller är det så det kommer vara ? Nere på 10 fps ibland, det är ju totalt ospelbart. Spela dina gamla xbox360 spel nu med ännu sämre fps! Vilket skämt.

Permalänk
Medlem

Är väl liknande till vad de försöker uppnå med Playstation Now med strömmande spel från PS3 från servrar så vitt jag förstår det, saknas hårdvaran för att kunna enkelt uppnå emulation på lokal nivå,

Inget jag tittar på dock, finns PC emulatorer för i princip alla spelkonsoler som släppts före PS3/XB360 generationen och första xbox just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Meanwhile på PC så kan man spela 90-talsspel utan problem.
Man säger inte PCMasterRace för ingenting

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? Sätt in din Grim Fandango CD från 1998 och återkom med hur bra det gick.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaZman:

Dual Shock 4 är kompatibel med PS3..

Inte fullt kompatibel dock. Nu har jag inte testat det själv och det kan ju samtidigt hända att förbättringar har tillkommit sedan Polygons artikel och citat nedanför.

Citat:

The controller is registered on the PS3 as a generic controller so only basic controller inputs are compatible. The basic inputs using the DualShock 4 on the PS3 worked when Polygon tested it out with The Last of Us; however, the PS home button did not appear to function. Once paired with the console, the DualShock4 can be used to power it on.

http://www.polygon.com/2014/7/2/5863462/dualshock-4-controlle...

EDIT: Sen gillar jag inte min PS3 speciellt mycket. Extremt seg och högljud, det är samtidigt en äldre modell från 2008. Men nu ser det ut som att det blir HD Remasters av det mesta som släpptes till PS3, Heavy Rain och Two Souls ska vara på väg också exempelvis.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag använder det ganska ofta på mitt Wii U så du kanske inte gör det men har du statestik?.
Sen har vi ju PC datorer tänk hur jobbigt det vore om varje ny windows version slutade stödja föregående variants program/spel. Detta är ju en stor anledning till att Windows RT begravts.

Det du nämner här är viktigt. Windows som spelplattform är allt annat än bakåtkompatibel då det kan räcka att uppgradera operativsystemet för att spel och annan mjukvara kan börja få problem att köras till att öht inte ens fungera. Många spel går att få att fungera i någon form med en del letande av information och lösningar (jag brukar börja med http://pcgamingwiki.com ) men det är aldrig så enkelt som att bara starta spelet. Såvida man inte köpt GOG-utgåvan möjligen då.

Personligen hade jag gillat om MS satsat på att använda Hyper-V även med Windows mer för att öka kompatibiliteten med äldre mjukvara men det är nog samtidigt ett problem relativt få hemanvändare faktiskt skulle gynnas av. De flesta verkar bara vara intresserade av nya spel tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKIBBE:

@som99:

de kör en virtuell maskin (360) på one som emulerar spelen, inga ändringar behöver göras med spelen, mer ån en kvalitetskontroll. Äger du skivan så kopieras den in på disken och körs i den virtuella maskinen. One tror att det är en app som heter 360 typ. Det är inte någon ny kompilering av spelen.

att inte alla spel kan emuleras beror på licenser och usb-tillbehör (läs kinect)

Om inga ändringar och kompileringar för X86-64 genomförs så kräver detta lågnivå emulering av PPC processorn i den virtuella maskinen dvs binäröversättning av PPC processorn som används i Xbox 360.
Jag ser inte hur den stackars 1.75GHz två moduliga Jaguar kretsen (2 moduler 8 kärnor) skall klara av detta, det är ändå en 3,2GHz trekärnig PPC krets vi pratar om.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Är väl liknande till vad de försöker uppnå med Playstation Now med strömmande spel från PS3 från servrar så vitt jag förstår det, saknas hårdvaran för att kunna enkelt uppnå emulation på lokal nivå,

Inget jag tittar på dock, finns PC emulatorer för i princip alla spelkonsoler som släppts före PS3/XB360 generationen och första xbox just nu.

Skillnaden här är ju att du inte får FPS tapp med PSnow så länge du inte har en sunking uppkoppling.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Största fördelen är ju att du slipper ha 2 konsoler framme alternativt kan ställa den gamla vid en annan TV och fortfarande kunna spela de äldre spelen på båda. (bra om man har barn o skit)

Barn och skit. Helt rätt uttryck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Meanwhile på PC så kan man spela 90-talsspel utan problem.
Man säger inte PCMasterRace för ingenting

Skickades från m.sweclockers.com

Inte riktigt va?

De flesta spelen behöver allt lite pyssel för att de ska fungera. Vissa går inte att få igång på annat sätt än via t.ex. DOSBox eller valfri virtuell maskin.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker den här biten med bakåtkompatibilitet är en smula överdrivet, de flesta som har ett hyfsat spelbibliotek för 360/PS3 har även kvar sin konsol, och har den pajat så kostar en begagnad bara en femhundring i dagsläget.

Klart det är smidigt med bakåtkompatibilitet, men för någon som verkligen tycker det är viktigt finns en enkel och billig lösning på armlängds avstånd.

Permalänk

samma nyhet igen? eller ha ja läst detta nån annanstans?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om att PS4 inte kan spela spel till PS3 (tycker inte PS3an hade inte så många bra exklusiva spel faktiskt och Valkyria Chronicles finns nu på Steam så meh), men varför kan den inte spela spel till PS1 och PS2? PS4an borde åtminstone klara av att spela dom PS1 och PS2-spel som man kan köpa på Playstation Store.

PS3 och Vita kunde spela digitala PS1-spel direkt när dom släpptes, och PSP också efter ett litet tag. Nu har det gått 1.5 år och PS4an kan fortfarande inte göra det. Varför?

Sen så vill jag att Square-Enix släpper fler av sina PS1-spel på Europeiska Playstation Store, spel som vi aldrig fått här i Europa förut, så som Chrono Cross, Legend of Mana, Threads of Fate, Xenogears osv, bara för att nämna några.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag skulle köpa ett PS4 skulle vara om det är bakåtkompatibelt och jag tror många håller med. Är det verkligen så techincal difficult så det är värt att förlora kanske, vad vet jag, 50 miljoner kunder?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av svartdroid:

Att Sony inte har några planer på bakåtkompabilitet kan jag nästan förstå.
Även om det skulle var årtiondets ingenjörs-bragd om dom lyckades.
Cell och x86/x64 går nog inte hand i hand någonstans.
Finns nog inte en kodrad som är ens i närheten av varandra mellan de plattformarna.

Det är ju bara att stoppa i en PS3 CPU i PS4:an så har du bakåtkompabilitet men det kostar väl för mycket för Sony att göra på detta vis.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GaMeR2K5:

Inte riktigt va?

De flesta spelen behöver allt lite pyssel för att de ska fungera. Vissa går inte att få igång på annat sätt än via t.ex. DOSBox eller valfri virtuell maskin.

Det har i alla fall inte jag varit med om men då har jag ju i och för sig bara spelat ett 10-tal W9X-spel
Ett par krävde dock att man ställde kompatibilitetsläget till Windows XP men det är ju inte mycket arbete inte.

Men jag kanske bara haft tur med mitt urval av spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

samma nyhet igen? eller ha ja läst detta nån annanstans?

FZ skrev om det igår.

Sony kommer ju med annan trevlig nyhet istället, Sony bekräftar ny Playstation 4-modell med 1 terabyte hårddisk.

När det gäller bakåtkompatibiliteten i Xbox One så tror jag man ska ta den med en klackspark, tror de kommer att bli på samma sätt som "bakåtkompatibiliteten" blev på Xbox 360, dvs endast ett fåtal av Microsoft utvalda spel som kommer att fungera.
Jag tror mer på Sony's lösning med Playstation Now där du kan streama PS, PS2 & PS3 spel till PS4'an.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Playstation, Iphone och Ipad, så varför Xbox One och SweClockers?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yaroze:

Playstation, Iphone och Ipad, så varför Xbox One och SweClockers?

Förstår inte vad du menar?!

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

FZ skrev om det igår.

Sony kommer ju med annan trevlig nyhet istället, Sony bekräftar ny Playstation 4-modell med 1 terabyte hårddisk.

När det gäller bakåtkompatibiliteten i Xbox One så tror jag man ska ta den med en klackspark, tror de kommer att bli på samma sätt som "bakåtkompatibiliteten" blev på Xbox 360, dvs endast ett fåtal av Microsoft utvalda spel som kommer att fungera. Jag tror mer på Sony's lösning med Playstation Now där du kan streama PS, PS2 & PS3 spel till PS4'an.

21 st spel klara just nu, vilket ska bli 100+ under hösten och sedan fortsätter de lägga till spel varje månad.

Jag har ingen aning hur många spel det finns till XBOX 360, men att kunna spela några hundra av dem på nya konsolen är ju bättre än inget iallafall... och vi behöver ju inte betala för det som på PS.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

21 st spel klara just nu, vilket ska bli 100+ under hösten och sedan fortsätter de lägga till spel varje månad.

Jag har ingen aning hur många spel det finns till XBOX 360, men att kunna spela några hundra av dem på nya konsolen är ju bättre än inget iallafall... och vi behöver ju inte betala för det som på PS.

Blir ju fortfarande bara bakåtkompatibel till Xbox 360 medan Playstation Now låter dig streama hela katalogen från första Playstation

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Blir ju fortfarande bara bakåtkompatibel till Xbox 360 medan Playstation Now låter dig streama hela katalogen från första Playstation

Jo, men fortfarande bättre än inget eller hur?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Jo, men fortfarande bättre än inget eller hur?

Själv bryr jag mig inte så mycket om bakåtkompatibiliteten då jag använder de gamla konsolerna för de gamla spelen. xD

Men skaffar man sig en ny konsol och inte vill ha kvar den gamla kan det ju vara kul om man fortfarande kan använda de gamla spelen och inte göra sig av med dem också.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Själv bryr jag mig inte så mycket om bakåtkompatibiliteten då jag använder de gamla konsolerna för de gamla spelen. xD

Men skaffar man sig en ny konsol och inte vill ha kvar den gamla kan det ju vara kul om man fortfarande kan använda de gamla spelen och inte göra sig av med dem också.

Eller om man ägt en ps3 innan xbox one och vill kunna lira några väl valda 360-titlar

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Jag köpte 60GB PS3an som var bakåtkompatibel för PS2 spel, va bra tänkte jag. Nu ska det spelas! Tror jag spelade 1 PS2 spel under mina 6-7 aktiva år med PS3.

Kul för dom med Xbox One som uppskattar det, men personligen är det ett jävligt stort icke-problem för min del. Speciellt när förra generationens konsoler är så extremt billiga nu, speciellt begagnade.

Precis. Väldigt få som använder sig av bakåtkompatibiliteten jämfört med hur många som vill ha det.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

FZ skrev om det igår.

Sony kommer ju med annan trevlig nyhet istället, Sony bekräftar ny Playstation 4-modell med 1 terabyte hårddisk.

När det gäller bakåtkompatibiliteten i Xbox One så tror jag man ska ta den med en klackspark, tror de kommer att bli på samma sätt som "bakåtkompatibiliteten" blev på Xbox 360, dvs endast ett fåtal av Microsoft utvalda spel som kommer att fungera.
Jag tror mer på Sony's lösning med Playstation Now där du kan streama PS, PS2 & PS3 spel till PS4'an.

Ett fåtal.. Under de två åren Microsoft erbjöd kompabilitetsuppdateringar uppnådde de 51% av alla Xbox spel. Det är visserligen bara 400-500 spel totalt sett, men det fler än ett "fåtal".

Förövrigt fungerar de 21 spelen som är tillgängliga nu utmärkt. Visst, det hackar lite i bland, men inte alls ofta nog till att spelen blir ospelbara. Ska bli intressant att se hur det ter sig med nyare och mer krävande titlar, men so far so good. Inte det att jag saknar spel på min One, men det är alltid kul att spela lite äldre titlar ibland, och eftersom de är tillgängliga digitalt...

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

vad hände med alla kommentarer från xbox communityt om ps4ans spelbibliotek nu då?
Vill minnas att det var något i stil med "Lol, enda spelen som kommer till ps4an är gamla spel som finns på den tidigare konsolen"

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Man borde kunna registrera att man uppdaterat konsol till ps4 från ps3 och sen få alla sina spel till den nya konsollen, via psn.

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade faktiskt varit en idé om ps3 spelen streamades.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!