Att dra kabel utomhus + Se möjliga leverantörer?

Permalänk

Att dra kabel utomhus + Se möjliga leverantörer?

Hejsan!

Ska flytta och behöver veta lite mer om hur man kan dra internetkabel från huvudbyggnad, till en friggebod på tomten, helt av allt med sladd

Det andra andra jag undrar är, finns det någon typ av hemsida där man helt enkelt kan skriva in sin adress och sedan få upp en rad med olika internetleverantörslösningar?

Stort tack på förhand!

Visa signatur

Ta det med en nya salt :)

Permalänk
Entusiast

Att dra en nätverkskabel utomhus borde inte vara några problem, hur du sen vill genomföra den är en annan femma.

Angående internetleverantörer så får du antingen:
1. Ringa runt och höra med den ISPn du själv önskar.
2. Besöka stadsnätets hemsida och se vilka leverantörer som har möjlighet att leverera tjänster.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Att dra en nätverkskabel utomhus borde inte vara några problem, hur du sen vill genomföra den är en annan femma.

Angående internetleverantörer så får du antingen:
1. Ringa runt och höra med den ISPn du själv önskar.
2. Besöka stadsnätets hemsida och se vilka leverantörer som har möjlighet att leverera tjänster.

hur du sen vill genomföra den är en annan femma. -- hur skulle du göra det? Några tips?

Får ta och söka runt lite och ringa diverse leverantörer. Tackar å bockar!

Visa signatur

Ta det med en nya salt :)

Permalänk
Entusiast

@ljungqvist93

Tja.. Det beror på, jag är ingen byggexpert själv, men om det ska vara en permanent lösning så lär du på något sätt få ut kabeln ur huset på ett smidigt sätt, troligen genom en vägg, borr? Jag låter den där frågan svaras av någon som har utfört detta eller kan ge dig bättre svar.

Lycka till!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Rekordmedlem

Om de har samma elmätare så bör det gå bra, använd bara rätt kabeltyp
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Eller så sätter man upp en radiolänk med riktiga delar för det blir också stabilt och det kan vara bättre om avståndet är större eller husen har olika elmätare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gräv ner ett rör en bit under mark och dra kabeln i, kan verka som ett jäkla slit först men tänk då in att du slipper snubbla på den, köra över den med gräsklipparen och ha en ful sladd hängandes i luften så kommer du inse att det är klart värt det i slutändan

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Ingen som helst erfarenhet eller hört några använda dessa men jämför med att gör det riktigt hela vägen så skulle jag testa en TPkabel som är gjord för att grävas ner direkt i marken ala http://www.amazon.com/Ethernet-Waterproof-Underground-VIVO-CA...

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Gräv ner ett rör en bit under mark och dra kabeln i, kan verka som ett jäkla slit först men tänk då in att du slipper snubbla på den, köra över den med gräsklipparen och ha en ful sladd hängandes i luften så kommer du inse att det är klart värt det i slutändan

Jag och min bror har varit inne på denna idén, men mor gillade den inte lika mycket som vi gjorde. Får väl se hur det blir, men det känns ju onekligen som den mest stabila lösningen endå. Kanske lägga in den i en vattenslang eller något för att skydda den också.. Vad vet jag, kan inget om sånt här

Haha, ska flytta, det enda jag bryr mig om (bokstavligen) är internet.. Resten är väsentligt för min del!

Visa signatur

Ta det med en nya salt :)

Permalänk
Medlem

Har för mig rekommenderad max längd för tp kabel är 100m sen ska man ha en signal booster
och dom jag känner rekommenderar max 80 meter för att ha bra lina.
att skicka ett rör i backen är i längden smidigast sen skjuta kabel i den.
är det längre kanske en optokabel kan vara lösningen oki dyrare lösning.

Här hitta jag lite matnyttigt http://www.tradlost.se/faq/content/7/70/sv/kan-jag-dra-kabel-...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Köp kabelskyddsrör (flexibelt plaströr) på t ex ByggMax (tänkte länka men Android klipp och klistra funkar överallt utom till Sweclockers forum...). Sök på deras site.
Sen dra vanlig cat6-kabel i röret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljungqvist93:

Jag och min bror har varit inne på denna idén, men mor gillade den inte lika mycket som vi gjorde. Får väl se hur det blir, men det känns ju onekligen som den mest stabila lösningen endå. Kanske lägga in den i en vattenslang eller något för att skydda den också.. Vad vet jag, kan inget om sånt här

Haha, ska flytta, det enda jag bryr mig om (bokstavligen) är internet.. Resten är väsentligt för min del!

Det enklaste är att köra trådlöst helt enkelt men annars kan du ju ta upp dom punkterna med morsan din, tror hon kommer inse fördelarna

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Det enklaste är att köra trådlöst helt enkelt men annars kan du ju ta upp dom punkterna med morsan din, tror hon kommer inse fördelarna

Skulle nog hellre sitta utan internet än att köra trådlöst. Nu vet jag inte riktigt avståndet från huvudbygganden och friggeboden, men den är tillräckligt lång för att trådlöst alternativ inte ens skall tänkas på. Tänkte på detta själv först, men många kompisar har avrått från detta, och de har då själva använt trådlöst, vilket dom med eller mindre hatade (och då var det enda i samma hus som routern var.)

Visa signatur

Ta det med en nya salt :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ljungqvist93:

Skulle nog hellre sitta utan internet än att köra trådlöst. Nu vet jag inte riktigt avståndet från huvudbygganden och friggeboden, men den är tillräckligt lång för att trådlöst alternativ inte ens skall tänkas på. Tänkte på detta själv först, men många kompisar har avrått från detta, och de har då själva använt trådlöst, vilket dom med eller mindre hatade (och då var det enda i samma hus som routern var.)

Inga som helst problem att köra trådlöst om du använder vettiga delar, dyrare material än kabel men mindre jobb, ett par såna här så bör det funka
https://www.dustinhome.se/product/5010517427/nanostation-m5-5...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Vadå dra kabel? Är det svårt att dra en kabel? På din egen ägandes tomt? Bara dra den för sjutton! Enda regeln är väl att den skall räcka ända fram. Typ.

Skämt åsido, börja med en vanlig bonnig nätverkskabel liggande på marken, vackert draperad över grönska och stenar. Finns inga regler. Inte starkström. Du märker om det blir problem. Funkar det är allt bra. Vill du ha det snyggare så gör något som du tycker är snyggare. Vill du ha det bättre skyddat från åverkan från småkryp, lite större kryp eller rent av storkryp som brorsor, så lägg den i något som skyddar den från sådant. Likadant med väderskyddad kabel. Antagligen billigare att köpa en ny kabel när den du lagt har vittrat bort av UV-strålningen eller vad det nu kan vara.

Jag tror du tar detta alldeles för seriöst ...

Permalänk
Medlem

Självklart rör eller dukt eller vad det kallas. Kom ihåg att det ska vara gemensam jord i både boden och huset. Annars när ethernetkabeln som kommer från routern som är inkopplad inhuset kan man få sig en överraskning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Självklart rör eller dukt eller vad det kallas. Kom ihåg att det ska vara gemensam jord i både boden och huset. Annars när ethernetkabeln som kommer från routern som är inkopplad inhuset kan man få sig en överraskning.

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem med oskärmad kabel. Och det är oskärmad TS bör använda oavsett.

Permalänk
Medlem

vanlig "TP-kabel" i en grön vattenslang nedgrävd ca ett spadtag funkar prima, att dra in den i friggeboden utan att ha sönder alltför mycket är ju att föredra. vi gjorde te grabben samma sak och då gjorde vi ett litet hål nära nocken för både Antentkabel och TP-kabel =D, tätade med lite badrumssilicon (funkar med fogskum med) och voila!

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Skrivet av enRödjävel:

vanlig "TP-kabel" i en grön vattenslang nedgrävd ca ett spadtag funkar prima, att dra in den i friggeboden utan att ha sönder alltför mycket är ju att föredra. vi gjorde te grabben samma sak och då gjorde vi ett litet hål nära nocken för både Antentkabel och TP-kabel =D, tätade med lite badrumssilicon (funkar med fogskum med) och voila!

Det låter ju gött som f*n det. Ska se till att det blir på detta viset. Om det nu skulle brista så får man väl köpa ny internetsladd och helt enkelt fixa en annan lösning. Man får ju testa sig fram!

Visa signatur

Ta det med en nya salt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljungqvist93:

Hejsan!

Ska flytta och behöver veta lite mer om hur man kan dra internetkabel från huvudbyggnad, till en friggebod på tomten, helt av allt med sladd

Det andra andra jag undrar är, finns det någon typ av hemsida där man helt enkelt kan skriva in sin adress och sedan få upp en rad med olika internetleverantörslösningar?

Stort tack på förhand!

Som folk skriver, dra kabeln i ett rör eller använd en trådlös lösning. Internetleverantörer i ditt område kan du hitta här så länge du känner till ditt postnummer: http://www.prisjakt.nu/bredband/

Permalänk
Medlem

Ta en spetsig grävspade och stampa, vicka på den fram å tebax för att göra en "spricka" i marken.
Tryck ner slangen och stampa över jorden igen
Enkelt och smidigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag delade med mej av internet till en granne för länge sedan. Jag har routern på vinden så jag bara lät sladden gå efter husväggen. Sedan gjorde vi en repa i backen och petade ner sladden några cm. Huvudsaken att den inte är i vägen för gräsklipparen. In i grannens hus drog vi sladden genom en ventil i källaren. Olika jordpotential funderade vi aldrig på. Det bara fungerade. Nu har vi fiber båda två så detta är historia.

Permalänk
Medlem

Är det en snillösning så kan man ju även dra den i luften, men det beror ju på lite hur det ser ut. Finns det luftkedning för tele eller el så kan man använda sig av dessa! Berorende på ledning såklart.

Permalänk

Väcker tråden till liv igen

EDIT: Skriver om posten.. Den var otroligt otydlig.

I huvudbyggnaden finns huvudjacket för ADSL-anslutningen som vi ska få internet via, vi kommer INTE att köra telefoni. Mitt hus är fristående på tomten, men har sina egna ADSL-uttag, jag vet dock inte om man på något vis kan fixa så att man kan ha en router ute i mitt hus, samt en inne i huvudbyggnaden?

Jag vet inte hur ADSL fungerar överhuvudtaget, men om de aktiverar internet, borde det inte fungera genom alla ADSL-uttag då?

Om jag fortfarande är otydlig så förklarar jag bättre!

Visa signatur

Ta det med en nya salt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljungqvist93:

Hej allihop, nu har jag flyttat och fått lite mer kontroll över hur läget ser ut.

Det är alltså en huvudbyggnad där själva huvudtelejacket sitter, och sedan har jag ett fristående hus på tomten, med telejack inkopplat.

Jag undrar då alltså om jag kan koppla in modemet i huvudbyggnaden och sedan helt enkelt koppla in en router i ADSL-uttaget här i mitt fristående hus, eller om jag måste dra en kabel from huvudbyggnaden?

Jag är verkligen inte bra på sånt här tydligen.

År och dagar sedan jag använde ADSL senast ... !

Tack på förhand!

Juste, jag har en D-LINK DIR-615 router, om det nu hjälper. Tänkte om man kunde skaffa en sådanhär, koppla in den här ute i mitt hus, och sedan koppla in routern i den?

EDIT: Tillägger att vi alltså endast ska använda internet via ADSL och INTE ha någon telefoni inkopplad.

Usch och fy. Adsl modem ska endast sitta på första telefonjacket (antagligen i huvudhuset) och om jag minns rätt så bör det inte fungera med ett modem kopplat bakom. Men det kan nog nån annan bekräfta. Däremot så är det rejäl chans för en instabil uppkoppling om du kopplar på jack nr2 eller senare.

Jag kommer antagligen själv göra något liknande projekt som du nästa år, dvs dra ethernet mellan två hus. Jag kommer gräva ner kabel i ett plaströr (vattenslangar är lätta att gräva av) medans plaströr flexar innan man pajar det. Jag tror fortfarande ethernet är klokaste valet för dig och mig om man inte vill lägga pengarna på en rejäl trådlös (och dyr) signalsändning.

Edit: En snabb googling sa mig att man endast kan ha ett modem om det är endast en telefonledning. Vilket låter rimligt.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Usch och fy. Adsl modem ska endast sitta på första telefonjacket (antagligen i huvudhuset) och om jag minns rätt så bör det inte fungera med ett modem kopplat bakom. Men det kan nog nån annan bekräfta. Däremot så är det rejäl chans för en instabil uppkoppling om du kopplar på jack nr2 eller senare.

Jag kommer antagligen själv göra något liknande projekt som du nästa år, dvs dra ethernet mellan två hus. Jag kommer gräva ner kabel i ett plaströr (vattenslangar är lätta att gräva av) medans plaströr flexar innan man pajar det. Jag tror fortfarande ethernet är klokaste valet för dig och mig om man inte vill lägga pengarna på en rejäl trådlös (och dyr) signalsändning.

Edit: En snabb googling sa mig att man endast kan ha ett modem om det är endast en telefonledning. Vilket låter rimligt.

Kan man köra en sånhär då..? Haha, har ingen aning om vad jag ska leta efter.. Hade ingen koll på detta tydligen :/

Visa signatur

Ta det med en nya salt :)

Permalänk
Medlem

Det går att skicka nätverk över telekablar (du får koppla ur de från telenätet), men det är inget jag rekommenderar. De brukar säljas under ethernetförlängare och köra VDSL-teknik. Du kan inte bara koppla in routern i teleuttaget i stugan. ADSL-uttag finns det inget som heter. De är inte gratis och kostar tusenlappar per sida.

Enklast är väl att gräva ner ett rör, precis som vid optofiber, tele och svagström och dra nätverkskabel (Cat6 oskärmad) i denne. Att fuska med slang känns dumt, men köp en kabel för utomhusbruk så är det bara att dra över gräsmattan och testa om det fungerar väl innan du bestämmer dig. Du har fortfarande inte klargjort vad det handlar om för avstånd. Det behöver inte vara någon kabel som tål att ligga under vatten om du sen ska gräva ner den i rör, men såklart gärna någon som tål väta/fukt. Annars är det en trådlös länk som gäller. Trådlöst går att köra över tiotals kilometer om man har fri sikt. Att köra ett par nanostation är inte samma sak som att försöka ansluta med ett trådlöst nätverkskort till konsumentroutern i huset 30 meter bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljungqvist93:

Kan man köra en sånhär då..? Haha, har ingen aning om vad jag ska leta efter.. Hade ingen koll på detta tydligen :/

Nej nej nej. Inte använda. Glöm allt med adsl och teleledningar.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Nej nej nej. Inte använda. Glöm allt med adsl och teleledningar.

snackaru om?

Visa signatur

Ta det med en nya salt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljungqvist93:

snackaru om?

Om du har adsl från en leverantör så får du ett modem och har det i huvud huset. Sen så får du lösa internet till boden på något annat sätt som inte är över telefonledning. 3g, trådlöst eller dra en kabel.

Permalänk
Medlem

Ska du ha en trådlös router/accesspunkt/switch i stugan måste du köra ethernet/nätverk ut till stugan från nätverket/modemet i huset. Sitter telenätet ihop med huvudhuset så kan du som sagt köra ethernetförlängare över telekablarna, om du kopplar ur dessa från telenätet och betalar för hårdvara som kostar 2-4 tusen i vardera ände. Eller så drar du en nätverkskabel mellan husen, eller så sätter du upp en trådlös länk, eller så fixar du mediaomvandlare och kör fiber mellan husen. Du har fått svar, vad vill du ha för svar egentligen?