::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Jonathanknet:

Antar att ni har fullt upp med fury recension. Men jag undrar om ni kommer testa 390x 390 och 380 också?
Av de tester som finns ute på diverse sidor verkar det som att 390 är lite snabbare än 970 och 390x lite snabbare än 980.
Skulle vara intressant o se recensioner på dessa kort.
Recensionvecka, en recension om dagen

Skrivet av Broken-arrow:

Svårt att få tag i kort, ska trilla in på måndag nästa vecka är senaste budet. Så kanske på tisdag som tidigast då. Då kommer ju annat kort enligt vad som sägs.

Så kan bli massiv måndag/tisdag för swec

Jag kommenterade frågan här! Sanningen är att jag är fräck nog att ha både midsommarledigt OCH helg den här veckan, så. #15483892

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag kommenterade frågan här! Sanningen är att jag är fräck nog att ha både midsommarledigt OCH helg den här veckan, så. #15483892

Och ändå är du här Inte mycket ledighet du fick

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hela systemet drar 1400w från väggen.

295x2 är för övrigt på 500w, varje 8 pin anslutning kräver en separat kabel med egen rail på minst 30A, så jag har fyra kablar kopplade från nätdelen, inga y splits här inte.

Dom drar mer än specifikationerna för matningen, likaså har jag kopplat in en molex i moderkortet för att mata med mer ström till pcie portarna.

Det jag försöker säga är att jag ser inga svårigheterna med varför en singel rad inte kan kyla Fiji när 295x2 klarar sig på en, fläkten i mitten kyler VRM ej minnena.

Mvh

Inte bara,

När det gäller strömförsörjningen så går de ju ut med sina egna rekommendationer.

http://www.amd.com/Documents/Selecting-a-System-Power-Supply-...

Det är 28A på vardera och/eller 50A kombinerat. Men korten drar för den delen inte 600W. ~100-120W är i.a.f. DRAM. En del är förluster i VRM. Toms publicera mätningar per kontakttyp.

Fury X och liknande kräver inte att du går utanför specifikationerna på sina 275W TDP, dual-gpukortet på Fiji har vi inte sett specifikationerna för än – men Nano är ju under 200W eller som de säger i deras slide 175W med ensam PCIe-kontakt. Det går att optimera för lite olika scenarion där. Kylaren de visat är säkert optimerad för just ett single-gpukort. Dual-Fiji har inte visats med kylare. Hur de gör beror helt på vilka frekvenser och så vidare de vill köra kortet i. Det finns utrymme att överklocka Fury X med den kylaren. 500W dual-gpukort (med HBM) på samma radiator skulle däremot betyda betydligt högre ljudnivå för att hamna inom acceptabla temperaturer, men de har ju inte heller presenterat det som kylningen på dessa kort. 30°C varmare än 295X2 hade t.ex. inte varit acceptabelt, men där skulle du kunna hamna med likvärdig kylning och HBM om korten drar ungefär samma. Bättre block, bättre radiator, och högre rpm på fläkten fixar dock den biten. Då går man förmodligen över vad ett enkelt 120mm system presterar. Fläkten till Fury X kan förmodligen gå upp till minst 3000 rpm dessutom, något den inte gör på Fury X som ska hålla sig under 32 dBA.

Skrivet av Gambit_2K:

Nu tror jag vi missförstår varann, det jag menar är att tillverkare alltid listar en övre gräns för vad grejer är speccade för. Sen vad det betyder i "verkligheten" är ju en annan sak.

Det betyder inte samma sak bara för att olika tillverkare slänger upp liknande siffror, och det är mer just det som är grejen. Kyllösningar specade till samma "watt" skulle t.ex. kunna fallera med en överklockning med ena kyllösningen och fungera med andra. De skulle kunna kräva en outhärdlig fläkthastighet/ljudnivå för att klara det. Det säger inget om prestandan om de inte använder samma variabler som alla andra. 450W är i sig inget problem för en liten radiator, men det kan snabbt bli för varmt för att kunna kyla några kretsar om du kör radiatorn med låg-rpmfläktar eller nerskruvat, eller om de också sitter i ett redan varmt chassi, eller om du är i ett varmt klimat. 295X2 är t.ex. specat till max 75°C, sen throttlar det. I Anandtechs recension throttlar t.ex. 295X2 ner till 860MHz vid körande av Furmark, men Furmark var samtidigt inte det som fick systemet att dra mest effekt. Samtidigt går inga spel ner i frekvensen nämnvärt. 290X klarar samtidigt mycket högre temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ska alltså inte klaga på förhand alltså, som vissa gör i tråden. Nice AMD fixar fram bra adapters, som går att använda på andra grafikkort också. Helt enkelt win-win (föresatt att man kan använda den på vilket DP 1.2 kort man vill):D

Hörde någon annan påstod att DP inte hade stöd för Dolby digital (alltså deras kopieringsskydd, kommer inte ihåg vilket ljudformat han syfta på). Sen om DP 1.2 orkar 4k och ljud samtidigt även har stöd för hdcp 2.2, vist genom datorn kanske den inte bryr sig om kopieringsskyddet eller (har funderat lite på hur det funkar när man spelar upp hdcp skyddad film just via datorn)? PS 3 som exempel har ju vist kopieringsskydd så vissa filmer stängs ljudet av (men inte via dator eller blu-ray spelare som inte har detta skydd).

HDCP 2.2 kommer först med DP1.3. Det är också bekräftat på OCUK om du inte skulle tro på det.

Det finns TVs med DP-ingångar i dagsläget så det är ingen nöd i sig, det är bara inte helt komplett och det är det inte hos Nvidia heller. Bästa stödet för HDMI2.0/UHD hittar du på prylar som "Nvidia Shield Android TV". Grafikkorten är flera iterationer efter och kommer ta år innan vi når dit deras SoCs är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

HDCP 2.2 kommer först med DP1.3. Det är också bekräftat på OCUK om du inte skulle tro på det.

Det finns TVs med DP-ingångar i dagsläget så det är ingen nöd i sig, det är bara inte helt komplett och det är det inte hos Nvidia heller. Bästa stödet för HDMI2.0/UHD hittar du på prylar som "Nvidia Shield Android TV". Grafikkorten är flera iterationer efter och kommer ta år innan vi når dit deras SoCs är.

Jo, det är rätt lurigt med HDCP 2.2, har varit även Tv apparater som inte har stöd (just 4k apparater ).

Frågan är vad streaming kör med/kommer köra med på 4k. Är rätt lite info ute, sen hur det funkar med 4k filmer med utrustning gjort för 1080p (alla kommer ju inte ha 4k apparater), ska man sälja tre olika skivor då? DVD,blu-ray och blu-ray 4k (blir i alla fall så en lång övergångsperiod).

Ja när väl filmer dyker upp får man se vilken lösning dom kör. vore rätt komiskt om dom inte kör HDCP 2.2 utan någon nyare version bara för att jävlas Vore även kul om det finns något program man kan kolla om dator/utrustning klarar just HDCP 2.2 (bör ju komma för att kolla så inte tillverkare fuskar med märkningen).

Inte så att 4k är jätte viktigt egentligen, men nya färgsättningen i 4.4.4 låter intresant (sägs göra skillnad , men har inte haft möjlighet att se det själv).

Ja HDMI är ännu vanligt i HIFI branschen och verkar vara det i många år framåt,även med filmer på skivor lär inte dö på länge.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tydligen så pallar fury x köra dirt rally i 12k upplösning @60fps

http://www.legitreviews.com/12k-gaming-with-one-amd-radeon-r9...
Står dock inte vilka inställningar men fortfarande imponerande. Bra spelmotor och bra optimeringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Tydligen så pallar fury x köra dirt rally i 12k upplösning @60fps

http://www.legitreviews.com/12k-gaming-with-one-amd-radeon-r9...
Står dock inte vilka inställningar men fortfarande imponerande. Bra spelmotor och bra optimeringar

3x4k != 12k, 3x4k är inte ens 8k.

"legitreviews" vettefan asså.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, det är rätt lurigt med HDCP 2.2, har varit även Tv apparater som inte har stöd (just 4k apparater ).

Frågan är vad streaming kör med/kommer köra med på 4k. Är rätt lite info ute, sen hur det funkar med 4k filmer med utrustning gjort för 1080p (alla kommer ju inte ha 4k apparater), ska man sälja tre olika skivor då? DVD,blu-ray och blu-ray 4k (blir i alla fall så en lång övergångsperiod).

Ja när väl filmer dyker upp får man se vilken lösning dom kör. vore rätt komiskt om dom inte kör HDCP 2.2 utan någon nyare version bara för att jävlas Vore även kul om det finns något program man kan kolla om dator/utrustning klarar just HDCP 2.2 (bör ju komma för att kolla så inte tillverkare fuskar med märkningen).

Inte så att 4k är jätte viktigt egentligen, men nya färgsättningen i 4.4.4 låter intresant (sägs göra skillnad , men har inte haft möjlighet att se det själv).

Ja HDMI är ännu vanligt i HIFI branschen och verkar vara det i många år framåt,även med filmer på skivor lär inte dö på länge.

4:4:4/RGB är vad du kör PCn i, det intressanta blir när vi får Ultra HD Blu-ray och videomaterial i mer än 4:2:0 8-bit. Om det ens kommer någon uppspelningsmjukvara för Ultra HD Blu-ray till PC vet vi inte än, men Ultra HD Blu-ray kräver HDCP 2.2. Så mycket vet vi. Det är just vad som ingår i HDMI 2.0 som är specad nu. Nya formatet kommer inte använda något annat. Shield Android TV är ju t.ex. enda lådan godkänd/certifierad för Netflix 4K förutom inbyggt i TV-apparater. Netflix är däremot ingen tjänst för mer än 4:2:0 8-bit och kraftig komprimering. Shieldlådan klarar 4:4:4 8-bit, 4:2:0 (är väl vad som krävs vid 60) 10-bit och HDCP2.2 samt allt i HEVC-avkodning i 60 fps. Frågan är hur strömmande video i hög upplösning/kvalité ska hitta till PCs, strömmande video har fortfarande brutalt dåligt utbud på film. Till TVs och liknande hittar det, men utbud blir ju begränsat. Det andra med 4:4:4/RGB i 60Hz är ju just att det klarar att ta emot en vanlig signal från PC med bild som går att titta på även om den inte har någon DP-ingång, det kan t.ex. användas för skrivbordsbruk eller PC-spel. Färgupplösningen för vanlig text och liknande fungerar inte utan 4:4:4/RGB-kroma då subsampling effektivt är mycket lägre upplösning och inte innehåller rätt färginformation för att hantera sådana bilder.

Man kan här trotts allt köra PCn i en port (om du har AMD så behöver du troligtvis en TV med DP) och UHD Blu-rayspelaren i en annan. Skulle inte förvåna mig om det blev 3 skivor där, men det finns också risk för att det blir nischprodukter för samlare/entusiaster och fungerar som rent hemmabioformat. Att filmerna kanske inte går att spela upp med Fury-kort är väl egentligen ett ickebekymmer när de är tänkt för gaming och ingen videotjänst lär använda HDCP2.2 när det bara stöds (kanske) i ett kort än så länge – GTX 960 och troligen också kommer med Skylake. Men vi får väl se om HEVC-stöd och liknande med Skylake (som ändå når ut till en bred publik) kan få videotjänsterna att börja leverera bättre kvalité. Blir dock lite surt om system som har hybrid-avkodare så som Broadwell eller AMD-kort (Fiji har ju full acceleration men inte HDMI 2.0) inte kan spela upp högupplöst material från strömningstjänster för att de kör HDCP2.2, som de inte stödjer Det är fortfarande ett tag bort innan vi får se vad som händer. Lösningar som Shield med X1 lär vara tidigare ute på mer än med Netflix. De nya UltraHD-spelarna bör ju dyka upp i vinter också. O andra sidan kan kort som stödjer H.264 i UHD inte spela upp Netflix i UHD idag heller trotts att det är formatet de använder.

HDMI2.0 på TVs har varit lite HD-Readystuk över det hela iaf. Nu börjar kretsar (som TVs använder) stödja de viktigaste funktionerna. TVs började komma ut innan specifikationerna var klara, innan implementeringarna (som vanligtvis är svårt utan kompletta spec) av specifikationerna var gjorda. Innan komponenterna erbjöds. Då DP verkar ha lite problem på bandbreddssidan också (som skiljer från kort till kort, gör det hela känsligt för kablar osv) så önskar man att det gjorde ett steg där med, men nya diskreta gpuer/grafikkort på nytt kisel blir det inte än på ett tag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

wall of text.

verkar komplicerat som vanligt med TV och 4k och uppspelning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Hur kommer detta omtalade Fury X mäta sig mot 290x i crossfire? Förutom att man slipper diverse problem som CF kan medföra?

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av adro92:

Hur kommer detta omtalade Fury X mäta sig mot 290x i crossfire? Förutom att man slipper diverse problem som CF kan medföra?

Den 24e Juni lyfts NDA på Fury och tester dyker upp. Du kan säkert få en fingervisning redan nu men säkrast är att vänta i fyra dagar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Tydligen så pallar fury x köra dirt rally i 12k upplösning @60fps

http://www.legitreviews.com/12k-gaming-with-one-amd-radeon-r9...
Står dock inte vilka inställningar men fortfarande imponerande. Bra spelmotor och bra optimeringar

Lol 12K gaming... Det var länge jag såg så mycket propaganda i en artikeln. Det är bara 3x 4K skärmar, vilket det har benchats med förut. Enda orsaken att Fury hänger med är att det är ett bilspel med förmodligen som du säger, bra spelmotor och bra optimeringar. Testa det i ett open world spel typ GTA V, Mordor etc så kommer du nog se hur bra 4gb i Fury funkar...

Tweaktown har ett test på 4K surround:
http://www.tweaktown.com/tweakipedia/76/nvidia-geforce-gtx-ti...

Där det tydligt visar att Dirt är minst krävande spelet av alla.

Om vi får se en DETALJERAD review som visar att Fury X kan hålla minst 60 fps hela tiden och dom jämför med ett 980Ti - med full min/average/max fps graf som visar hur det ser ut över tid, så att vi ser om det dippar... I flera olika spel också... DÅ kan jag hålla med om att det skulle imponera. Speciellt om det slår 980Ti lika för lika.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@2good4you: Riktigt snyggt kort

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Måste säga att trots vattenkylningen så är det ju trevligare att ha i sin låda än ett stort dunderkort. Mer flexibelt när allt utrymmeskrav inte är rätt över moderkortet.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på när embargot lyfts? Som faktiskt får säga det?

Permalänk
Medlem

@TobiasJ: På onsdag lyfts embargot.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem

Bara jag som vill kapa slangarna och ansluta kortet till lite vettigare pump/radiator?

Permalänk
Hjälpsam

Vet inte riktigt hur jag skall tolka det här, men här "skryter" Joe Macri från AMD, om att AMD har varit kassa, på att optimera minnesanvändningen för sina GPU:r, detta innebär att det finns stor potential för förbättringar, vilket också är på gång.
http://techreport.com/review/28294/amd-high-bandwidth-memory-...
Förbättringarna kommer att ligga i drivrutinerna, speltillverkarna behöver inte göra någonting, det verkar som att även övriga kort förutom Fury, kommer ta del av dessa.

Skrivet av Techreport:

"Macri classified the utilization of memory capacity in current Radeon operation as "exceedingly poor" and said the "amount of data that gets touched sitting in there is embarrassing."
"With HBM, he said, "we threw a couple of engineers at that problem," which will be addressed solely via the operating system and Radeon driver software. "We're not asking anybody to change their games.""

Jag har också läst i en andra länkar, att det verkar som att AMD är på väg att minska "overheaden" för CPU, inte bara i DX12 utan även DX11, detta har man upptäckt genom att testa Betadrivare för DX12 i DX11 miljö.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Riktigt läckert kort. Äntligen har AMD designat ett rått kort.

Kan bara instämma!

__________________________________________________________________________________

Ang många som klagar på minnesmängden på Fury. Självklart hade man velat ha mer VRAM, men teknologin (HMB1) tillåter det inte idag och fördelarna verkar väga upp nackdelarna. Jag skrev senast ett inlägg idag som löd:

Citat:

Jag har skrivit det flera gånger nu, men ingenjörerna på AMD är inte dumma, och dom har garanterat bollat mellan 8GB GDDR5 och 4GB HBM och kommit fram till vad som är bäst på Fury serien. Det kan särskilt tänkas när dom redan har kort med 8GB VRAM samtidigt i sitt produktsortiment i form av 290X/390X korten.

Om man tittar på SweClockers senaste test av ett 980Ti kort där dom har med samtliga kort inklusive gamla Titan GK110 så ser man att det trots sina 6GB inte har något som helst övertag i 4K med ultra inställningar. Tom GTX970 utpresterar Titan 6GB i 4K och med tanke på vad AMD's ingenjörer verkar ha gjort med Fury X med dess rasterenheter, nya komprimeringsalgoritmer och den massiva bandbredd så tror jag vi kommer få se på bra resultat:

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Snart så, nu har Linus fått sitt r9 Fury X.
https://twitter.com/LinusTech/status/613101994786459648/photo...

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

MSI Fury X 7407kr hos multitronic:

http://www.multitronic.se/?prod=R9+FURY+X+4G

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Den här blir nog fin

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

@Delerium:

MM, men orka vänta, det borde väl vara typ samma sak att köra 2 st Fury x, ev till och med bättre OC potential med bredare kylare per GPU?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Vet inte riktigt hur jag skall tolka det här, men här "skryter" Joe Macri från AMD, om att AMD har varit kassa, på att optimera minnesanvändningen för sina GPU:r, detta innebär att det finns stor potential för förbättringar, vilket också är på gång.
http://techreport.com/review/28294/amd-high-bandwidth-memory-...
Förbättringarna kommer att ligga i drivrutinerna, speltillverkarna behöver inte göra någonting, det verkar som att även övriga kort förutom Fury, kommer ta del av dessa.

Jag har också läst i en andra länkar, att det verkar som att AMD är på väg att minska "overheaden" för CPU, inte bara i DX12 utan även DX11, detta har man upptäckt genom att testa Betadrivare för DX12 i DX11 miljö.

Det fanns ingen anledning tidigare att optimera då de bara la på mer minne.
Idag med Dx12 etc..och begränsningen men 4gb för HBm1 så behövdes det.

Skrivet av 2good4you:

Kan bara instämma!

__________________________________________________________________________________

Ang många som klagar på minnesmängden på Fury. Självklart hade man velat ha mer VRAM, men teknologin (HMB1) tillåter det inte idag och fördelarna verkar väga upp nackdelarna. Jag skrev senast ett inlägg idag som löd:

Om man tittar på SweClockers senaste test av ett 980Ti kort där dom har med samtliga kort inklusive gamla Titan GK110 så ser man att det trots sina 6GB inte har något som helst övertag i 4K med ultra inställningar. Tom GTX970 utpresterar Titan 6GB i 4K och med tanke på vad AMD's ingenjörer verkar ha gjort med Fury X med dess rasterenheter, nya komprimeringsalgoritmer och den massiva bandbredd så tror jag vi kommer få se på bra resultat:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10065?key=bf0af335dd481ecef9ca8ed7a0bb34d2

Blir ett Fury vid tillfälle och jag köper normalt sett aldrig top end kort.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

kommer köpa fury x så fort dom finns i svenska butikerna. kosta vad det vill.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Tweaktown har ett test på 4K surround:
http://www.tweaktown.com/tweakipedia/76/nvidia-geforce-gtx-ti...

Där det tydligt visar att Dirt är minst krävande spelet av alla.

Om vi får se en DETALJERAD review som visar att Fury X kan hålla minst 60 fps hela tiden och dom jämför med ett 980Ti - med full min/average/max fps graf som visar hur det ser ut över tid, så att vi ser om det dippar... I flera olika spel också... DÅ kan jag hålla med om att det skulle imponera. Speciellt om det slår 980Ti lika för lika.

Håller med, men i testet du länkade så är det ett äldre DiRT-spel, de kör nya DiRT Rally och inte Showdown i legitreviews test Hade ju varit intressant att bara direkt testa samma med Titan X/980 Ti. Men det är ju bara ett dyng innan embargot på Fury X lyfts så snart slipper vi gissa så mycket förhoppningsvis.

Får bara hoppas att AMD ger sig själva en rejäl spark i arslet och jobbar lite hårdare med drivrutiner nu. Vore trist om kortet presterar fint i bench och andra syntetiska miljöer men lider av diverse problem med dåligt optimerade drivrutiner för spel.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT