Till nästa gång:
1. Fråga på forumet hur man bär sig åt innan du försöker nåt som kan ha sönder saker. Chansen är ganska stor att du kan få bra tips här!
Om skruven OCH distansen roterar = gängpaj mellan distans och chassi:
2. Försök trycka ur distansen bakifrån (alt. lyft/tryck upp moderkortet) samtidigt som du skruvar.
3. Försök skruva ur skruven medan du håller fast distansen med en liten tång eller liknande, dvs om du kommer åt utan att skada moderkortet. Ibland kan man lyckas hålla fast distansen i gängorna som sticker ut bakom chassit.
Om skruven roterar medan distansen är fast = gängpaj mellan skruv och distans:
4. Försök lyfta/trycka ut moderkortet samtidigt som du skruvar.
5. Försök skruva ur distansen, dvs om du kommer åt utan att skada moderkortet.
Dessa metoder har jag använt med framgång vid flera tillfällen. Ibland kan det vara bra att vara två för att kunna komma åt.
Att skruv och distans sitter överjävligt har jag aldrig råkat ut för, men detta är vad jag skulle prova:
6. Om skruven har sexkantskalle, fixa en hylsa som passar och dra loss.
7. Borra ur skruvskallen. Stor försiktighet och eftertanke rekommenderas.
OBS! Ska man trycka/bända/meka i närheten av kretskort och komponenter så använt verktyg som minimerar risken för skada, t.ex. glasspinnar, tandpetare av plast, etc.