Inet vägrar ersätta moderkort, hjälp!

Permalänk
Medlem

Nämen, vilket sammanträffande.

Permalänk
Medlem

@twit:
Vilken pajas i så fall... så moderkortet är inte defekt, han har fått loss den nu, och han har lämnat dåliga omdömen på något som inte ens är sant?

Permalänk
Avstängd

Köp en konsol istället ifall du inte duger till att skruva i datorer eller få loss en skruv som bråkar. Sen ha mage att gnälla på återförsäljaren och att de inte skickar ett nytt moderkort till dig?

Dagens curlade 90-talister alltså.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@twit:
Vilken pajas i så fall... så moderkortet är inte defekt, han har fått loss den nu, och han har lämnat dåliga omdömen på något som inte ens är sant?

Dagens samhälle. Nästan så jag börjar stödja Kinas barn politik..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Köp en konsol istället ifall du inte duger till att skruva i datorer eller få loss en skruv som bråkar. Sen ha mage att gnälla på återförsäljaren och att de inte skickar ett nytt moderkort till dig?

Dagens curlade 90-talister alltså.

Då får jag som en annan 90-talist, kompensera genom att jag rapporterade omdömet till Prisjakt och hänvisade till denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Håller med @Söderbäck. Inet kan väl inte bara skicka ut ett moderkort för att du har problem att skruva ur en skruv? De erbjöd sig att kolla på problemet, vilket är i linje med vad jag tycker att man borde erbjuda.

Du kan poängtera att du inte har bytt något ännu, du har däremot försökt byta ;-).

Om dom verkligen erbjöd sig själva att hjälpa TS och kolla på problemet så hade dom också erbjudit kund att skicka in datorn till dom, och om det är självförvållat så hade givetvis kunden fått stå för frakten och eventuell undersökningskostnad.

Stå på dig, Inet ska självklart hjälpa dig.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Jag köpte en dator inklusive montering från Inet för cirka 10 månader sedan. Igår skulle jag flytta över alla delar från gamla chassit till nya chassit. Jag lyckades demontera alla delar förutom moderkortet. Jag fick loss alla skruvar på moderkortet förutom det sista som var i ett av hörnen. Problemet var att hur mycket jag än skruvade så gick skruven inte ur standoffen. Tänkte att det kanske var standoffen som snurrade med skruven, jag fixerade därför standoffen med en tång och provade skruva loss samtidigt som den var fixerad – fortfarande samma problem, skruven vägrade gå ut. Standoffen gick inte att komma åt på baksidan då den är täckt av chassits ena sida som inte går att demontera, tänkte att man kanske skulle kunna knacka ut den. Troligtvis något fel i standoffen där skruven går in eller fel på skruven.

Ringde och mejlade angående problemet, blev otrevligt bemött och anklagad. Inet sa att om man öppnar datorn får man bara byta RAM-minnen, grafikkort och hårddisk – allt annat som man demonterar/byter gör att garantin slutar gälla. Bad om hänvisning till vart detta står i köpvillkoren, det lyckades dem inte ordna. Det är ju inget fel på själva produkten utan snarare skruv och tillbehör. De vägrade skicka ett nytt moderkort eller erbjuda någon form av ersättning såsom tillgodobelopp. De sa att jag kunde besöka deras Inet-butik och lämna in datorn för att sedan hämta den, då skulle de göra en BEDÖMNING om ifall de kunde hjälpa mig eller inte. Butiken är inte direkt utanför min dörr så jag tackade nej. Även om garantier är förbrukade eller inte så har man reklamationsrätt i upp till 3 år men det spelade ingen roll för ”något nytt moderkort kan jag säga kommer vi inte skicka till dig”.

Varken jag eller mina syskon kommer handla mer på Inet, håller mig till Komplett och Webbhallen som aldrig motargumenterat eller försvårat för mig vid problem.

Tillägg (Datorn är monterad av Inet själva)
-----------------------------------------------

Kan jag göra något åt detta eller är det lönlöst att ens försöka?

Självklart måste Inet få göra en bedömning av problemet, det är nog mer regel än undantag i branschen.

Och om man köper en vara på distans? Eller har långt till affären så får man nog vara beredd till att skicka in varan för bedömning
(Supporta din lokala datortillhandahållare mer ? )

Hur som helst tråkigt problem, men just i detta fall ser jag inte riktigt att Inet gjort fel, annat att dom kanske faktiskt tvingat ned skruven på sniskan, men ge dom en chans att i sådana fall rätta till problemet

Hoppas allt löser sig på bästa sätt

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Jag hade själv ett liknande problem med Komplett som ansåg att jag inte skulle få ett nytt moderkort istället för mitt DOA då jag hade tagit bort en klisterlapp på moderkortets undersida, vilket medförde att deras möjligheter att få ersättning från sin leverantör förbrukades.

Problemet du har och det jag hade är att produkten är felaktig vilket ger konsumenten vissa handlingsvägar rent juridiskt, men att sådana rättigheter struntar bolaget i, troligen pga (ursäktlig) bristande kunskap i konsumenträtt. När man hamnar i en sådan situation där näringsidkaren inte bryr sig om de regler som finns på området är det möjligt att pröva ärendet hos ARN, alternativt stämma. Men bäst är ju ändå någon form av konstruktiv lösning med bolaget.

Jag är jurist och jobbar med processer så jag stämde vilket i mitt fall var väldigt smidigt då komplett genast betalade den ersättning jag krävde.

Kul att du är jurist

Hoppas du kan svara på några frågor här.

Om man köper en komplett dator, kan man då kräva att man skall kunna demontera denna?

Egentligen gillar jag inte billiknelser så mycket, men när några andra redan börjat så
Om säg en biltillverkare har sabbat gängorna där man skruvar fast bultarna till hjulet, då borde det absolut kunna reklameras
pga byta hjul på bilen är nödvändigt för funktionen på bilen? Däck slits och måste kunna bytas...

Fast samtidigt så kanske man måste byta moderkortet pga haveri eller uppdatering, kan det då liknas vid samma nödvändiga funktion?

Personligen anser jag nog att Inet borde ta sig en titt och göra det mesta för att försöka lösa problemet

PS Gick målet till förlikning under förberedelsen, eller gick det till huvudförhandling?
vad för jurist är du ?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Kul att du är jurist

Hoppas du kan svara på några frågor här.

Om man köper en komplett dator, kan man då kräva att man skall kunna demontera denna?

Egentligen gillar jag inte billiknelser så mycket, men när några andra redan börjat så
Om säg en biltillverkare har sabbat gängorna där man skruvar fast bultarna till hjulet, då borde det absolut kunna reklameras
pga byta hjul på bilen är nödvändigt för funktionen på bilen? Däck slits och måste kunna bytas...

Fast samtidigt så kanske man måste byta moderkortet pga haveri eller uppdatering, kan det då liknas vid samma nödvändiga funktion?

Personligen anser jag nog att Inet borde ta sig en titt och göra det mesta för att försöka lösa problemet

PS Gick målet till förlikning under förberedelsen, eller gick det till huvudförhandling?
vad för jurist är du ?

Inet erbjöd att hjälpa honom. Sen att en distans fastnar är lätt hänt. Även medlemmar i forumet som monterat själv har råkat ut för det.

Ser det inte som något större fel. Olyckligt ja, men som han har gjort nu och lämna dåligt betyg är fult. När han inte fick nytt moderkort, det det gamla fungera ju och ts lyckades själv lösa problemet för han starta ny tråd hur han skulle montera sladdarna. Eller är det också inets fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fattar fortfarande inte en sak dock, varför vill man ha ett nytt moderkort för att en skruv strular? Var är sammankopplingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Fattar fortfarande inte en sak dock, varför vill man ha ett nytt moderkort för att en skruv strular? Var är sammankopplingen?

Som du märkt vid det här laget så har han inte alla hästar hemma i stallet, alla indianerna i båten och alla koppar i skåpet.

Ja det är elakt. men roligt elakt det får han ta som skriker varg efter ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Fattar fortfarande inte en sak dock, varför vill man ha ett nytt moderkort för att en skruv strular? Var är sammankopplingen?

Finns ingen sammankoppling hissen har nog stannat...

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

@twit:

Verkar som inte kunnigaste heller... men klaga på inet går ju bra.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Inaktiv

Nu är jag inte ett jättefan av Inet, men de ska inte ha oförtjänt kritik. TS verkar inte ha riktigt koll på orsak och verkan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dåligt skött rakt igenom av TS, ofattbart. Är du så kass att du inte får ut en skruv så är det nog dags att fundera över vad för val man gjort i livet. Att dessutom försöka göra det till inet's fel är ju... helt otroligt.

Kommer elektrikern hem & byter glödlampor med när det är dags, eller flyttar du bara vidare till nästa hyresrätt direkt?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ramsam:

Dåligt skött rakt igenom av TS, ofattbart. Är du så kass att du inte får ut en skruv så är det nog dags att fundera över vad för val man gjort i livet. Att dessutom försöka göra det till inet's fel är ju... helt otroligt.

Kommer elektrikern hem & byter glödlampor med när det är dags, eller flyttar du bara vidare till nästa hyresrätt direkt?

Får mig o tänka på en sketch ur serien "Macken" där en kund kommer in och har problemet att han inte når pedalerna. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Får mig o tänka på en sketch ur serien "Macken" där en kund kommer in och har problemet att han inte når pedalerna. xD

_A1paHC9k8s

Fy vad jag skratta åt det där, låter precis som TS
"Ja så avancerat fel vågar jag inte låta dig laga" Är ju värre än ha tummen mitt i handen

macken är riktigt bra, men inte sett allt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Men till att börja med, fungerar moderkortet? Eller är det så enkelt att du inte kan få bort det? distanser+skruvar tillhör chassit, aldrig moderkortet @Fall .

Du har helt rätt, skruvar följer ju inte med moderkortet utan chassit. My bad. Den TS borde rikta sig mot är då såklart chassitillverkaren.

Permalänk
Medlem

Trodde TS på allvar att han skulle få ett nytt moderkort bara för att han berättar över telefon att han inte få loss en skruv? Dom vill såklart se problemet själva, dom ville hjälpa men han nekade hjälp.

På sin höjd kan dom skicka en ny skruv, men det är ren goodwill!

Permalänk
Medlem

Herregud. TS borde bli bannad från allt vad datorer / forum heter på nätet.. Och att lägga ut det på prisjakt o ge dålig cred till inet pga att du är inkompetent är väldig skamligt @gzor

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

uppdatering: inet erbjöd ett moderkort till inköpspris, känns rättvist nog men fick ett moderkort gratis av en vän så det blev ingen beställning. det var något fel mellan skruven och standoffen, ganska uppenbart efter 2 timmars trixande med skruvfan och flera metoder för att försöka få ut skiten. fick till slut knipsa av skruvhatten men med tanke på att den minsta knipstången jag kunde hitta inte var liten nog så satte det tryck mot moderkortet som tog stryk och slutade fungera därefter.

den första jag pratade med på deras kundsupport var oerhört arrogant men senare ringde en Fredrik upp mig, väldigt trevlig kille och tillmötesgående som bara den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Med tanke på TS nya tråd verkar det hela löst.

det är löst fast med annat moderkort än det som tråden handlar om

inlägget i prisjakt kommer jag att justera så fort det sidan fungerar för mig, kommer inte in just nu det bara snurrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

uppdatering: inet erbjöd ett moderkort till inköpspris, känns rättvist nog men fick ett moderkort gratis av en vän så det blev ingen beställning. det var något fel mellan skruven och standoffen, ganska uppenbart efter 2 timmars trixande med skruvfan och flera metoder för att försöka få ut skiten. fick till slut knipsa av skruvhatten men med tanke på att den minsta knipstången jag kunde hitta inte var liten nog så satte det tryck mot moderkortet som tog stryk och slutade fungera därefter.

den första jag pratade med på deras kundsupport var oerhört arrogant men senare ringde en Fredrik upp mig, väldigt trevlig kille och tillmötesgående som bara den.

Till nästa gång:

1. Fråga på forumet hur man bär sig åt innan du försöker nåt som kan ha sönder saker. Chansen är ganska stor att du kan få bra tips här!

Om skruven OCH distansen roterar = gängpaj mellan distans och chassi:
2. Försök trycka ur distansen bakifrån (alt. lyft/tryck upp moderkortet) samtidigt som du skruvar.
3. Försök skruva ur skruven medan du håller fast distansen med en liten tång eller liknande, dvs om du kommer åt utan att skada moderkortet. Ibland kan man lyckas hålla fast distansen i gängorna som sticker ut bakom chassit.

Om skruven roterar medan distansen är fast = gängpaj mellan skruv och distans:
4. Försök lyfta/trycka ut moderkortet samtidigt som du skruvar.
5. Försök skruva ur distansen, dvs om du kommer åt utan att skada moderkortet.

Dessa metoder har jag använt med framgång vid flera tillfällen. Ibland kan det vara bra att vara två för att kunna komma åt.

Att skruv och distans sitter överjävligt har jag aldrig råkat ut för, men detta är vad jag skulle prova:
6. Om skruven har sexkantskalle, fixa en hylsa som passar och dra loss.
7. Borra ur skruvskallen. Stor försiktighet och eftertanke rekommenderas.

OBS! Ska man trycka/bända/meka i närheten av kretskort och komponenter så använt verktyg som minimerar risken för skada, t.ex. glasspinnar, tandpetare av plast, etc.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Till nästa gång:

1. Fråga på forumet hur man bär sig åt innan du försöker nåt som kan ha sönder saker. Chansen är ganska stor att du kan få bra tips här!

Om skruven OCH distansen roterar = gängpaj mellan distans och chassi:
2. Försök trycka ur distansen bakifrån (alt. lyft/tryck upp moderkortet) samtidigt som du skruvar.
3. Försök skruva ur skruven medan du håller fast distansen med en liten tång eller liknande, dvs om du kommer åt utan att skada moderkortet. Ibland kan man lyckas hålla fast distansen i gängorna som sticker ut bakom chassit.

Om skruven roterar medan distansen är fast = gängpaj mellan skruv och distans:
4. Försök lyfta/trycka ut moderkortet samtidigt som du skruvar.
5. Försök skruva ur distansen, dvs om du kommer åt utan att skada moderkortet.

Dessa metoder har jag använt med framgång vid flera tillfällen. Ibland kan det vara bra att vara två för att kunna komma åt.

Att skruv och distans sitter överjävligt har jag aldrig råkat ut för, men detta är vad jag skulle prova:
6. Om skruven har sexkantskalle, fixa en hylsa som passar och dra loss.
7. Borra ur skruvskallen. Stor försiktighet och eftertanke rekommenderas.

OBS! Ska man trycka/bända/meka i närheten av kretskort och komponenter så använt verktyg som minimerar risken för skada, t.ex. glasspinnar, tandpetare av plast, etc.

Tack för alla tips, uppskattar att du tagit dig tiden att skriva ned allt det där.

Provade exakt allt du skrivit förutom 6. och 7.