Bästa molnlagringen för bildbibliotek?

Permalänk
Medlem

Bästa molnlagringen för bildbibliotek?

Som titeln lyder efterlyser jag era erfarenhet av molnlagring, främst för bilder. Har väl ca 300GB bilder i dagsläget, de flesta i RAW format.

Vad ska man tänka på gällande molnlagring förutom priset och hur skiljer sig olika aspekter mellan aktörerna?
Jag tänker främst på: säkerhet, hastighet, funktion, plattformsoberoende, rättigheter m.m.

Har funderat på:

Dropbox
OneDrive
Flikr

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vad är syftet? Är du ute efter backuptjänst eller synkronisering?

Permalänk
Medlem

Jag har testat OneDrive, Google Drive och även Dropbox. Den som fungerar bäst är helt klart Dropbox för den är snabbast och mest pålitlig, men den är samtidigt dyrast av dessa alternativ.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Själv använder jag CrashPlan, kostar ~500 kr/år för obegränsat utrymme. Några orsaker till att jag valde CrashPlan var Linux-kompabilitet och relativt lågt pris (har också ~300 GB bilder). OneDrive kostar ungefär lika mycket för 1 TB, men funkar inte med Linux. Dropbox är ungefär dubbelt så dyrt för 1 TB, och är gjort mer för att dela filer än att ta backup (ingen automatisk backup inbyggd vad jag vet, men det går väl att rigga upp hyffsat lätt). Och på Flickr går det inte att lagra RAW-filer vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Själv använder jag CrashPlan, kostar ~500 kr/år för obegränsat utrymme. Några orsaker till att jag valde CrashPlan var Linux-kompabilitet och relativt lågt pris (har också ~300 GB bilder). OneDrive kostar ungefär lika mycket för 1 TB, men funkar inte med Linux. Dropbox är ungefär dubbelt så dyrt för 1 TB, och är gjort mer för att dela filer än att ta backup (ingen automatisk backup inbyggd vad jag vet, men det går väl att rigga upp hyffsat lätt).

Använder CrashPlan jag med för backup.

Varken DropBox/OneDrive/Google Drive m.fl. är backuptjänster, utan synktjänster.

Så det beror lite på vad man är ute efter.

Jag kör Google Drive för synk och CrashPlan för backup.

Permalänk
Medlem

Jag använder OneDrive för att det är mest prisvärt. Får office på köpet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Vad är syftet? Är du ute efter backuptjänst eller synkronisering?

Främst backup. Jag kommer behålla alla bilder på lokal disk också. Har just nu bara en mjukvarospegling mellan två diskar, vilket ju inte är en backup egentligen.

Jag gillar inte att allt synkas till olika enheter osv, det känns osäkert och onödigt för mig. Tex dropbox som jag har installerat på säkert 10 olika datorer. Och Flikr känns mer utformat för delning av bilder i sociala medier osv, vilket jag inte heller vill. Jag vill heller inte att aktören ska kunna använda mina bilder till någonting, vet tex google har rätt att använda användares bilder i marknadsföringssyfte.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Främst backup. Jag kommer behålla alla bilder på lokal disk också. Har just nu bara en mjukvarospegling mellan två diskar, vilket ju inte är en backup egentligen.

CrashPlan is the shit. Bara att köpa.
Gratis om du inte vill använda deras molnlagring utan t.ex. köra mellan vänner som använder CrashPlan.

Själv kör jag med Family Unlimited-paketet tror jag det heter och kan göra backup på 10 (eller var det obegränsat antal) system och obegränsat lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

CrashPlan is the shit. Bara att köpa.
Gratis om du inte vill använda deras molnlagring utan t.ex. köra mellan vänner som använder CrashPlan.

Själv kör jag med Family Unlimited-paketet tror jag det heter och kan göra backup på 10 (eller var det obegränsat antal) system och obegränsat lagringsutrymme.

Verkar intressant. Vet ni vilket land servrarna ligger i?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Verkar intressant. Vet ni vilket land servrarna ligger i?

CrashPlan har datacenters på Irland, i Australien, Singapore, Japan och USA sist jag kollade.

Var något år sen jag kollade om man ökat på datacenters, antagligen.
Har kört CrashPlan i 4 år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

CrashPlan har datacenters på Irland, i Australien, Singapore, Japan och USA sist jag kollade.

Hade varit trevligt om man kunde bestämma vilken de skulle hamna i själv. Men det är en småsak egentligen. Tänker främst att man har olika rättigheter utanför EU osv ifall det skulle uppstå någon tvist om materialet osv. Men det är ju inte sannolikt att det händer.

Hur bra funkar deras IOS-app? Kommer jag kunna visa mina RAW-bilder direkt i appen?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hade varit trevligt om man kunde bestämma vilken de skulle hamna i själv. Men det är en småsak egentligen. Tänker främst att man har olika rättigheter utanför EU osv ifall det skulle uppstå någon tvist om materialet osv. Men det är ju inte sannolikt att det händer.

Håller med. Men det är nog lugnt, datat är krypterat iaf.

Permalänk
Medlem

Apparna vad jag vet (ett tag sen jag kollade) är mer för att hämta filer t.ex.
Så har du något som kan läsa RAW på din iOS-enhet så är det ju lugnt, om iOS tillåter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Apparna vad jag vet (ett tag sen jag kollade) är mer för att hämta filer t.ex.
Så har du något som kan läsa RAW på din iOS-enhet så är det ju lugnt, om iOS tillåter det.

Verkar trevligt i alla fall. Aldrig sett det tidgiare så det var ett bra tips. Ska ta och testa en månad se hur de funkar. Och hur snabbt det går att ladda upp. Har 10mbit fiber upp hemma.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Verkar trevligt i alla fall. Aldrig sett det tidgiare så det var ett bra tips. Ska ta och testa en månad se hur de funkar. Och hur snabbt det går att ladda upp. Har 10mbit fiber upp hemma.

Så lyckas du maxa din lina upp så blir det 1 Megabyte/sekund. Tar ett tag, men det är bara låta det stå och tugga på.

Permalänk
Medlem

Jottacloud

Oslagbart enligt mig. Obegränsat utrymme, utnyttjar 70-90% av min 100/100mbit lina varje gång jag laddat upp saker, norskt företag och helt acceptabla appar för Windows, Android och iOS.

Betalar 69kr/månaden för detta. Vet ej hur prisläget ser ut för nya kunder.

Permalänk
Medlem

AWS Cloud Drive Photos ger obegränsad tillgång för bildfiler, inklusive RAW, för en dollar i månaden. Oslagbart pris. Dock ingen synk.

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Tarsnap ska ju vara bra vad jag har hört.. och jäkligt prisvärt. Det är väl kanske inte direkt en specifik bild-moln-lösnings-grej men mer generell, men de erbjuder klientsidekryptering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Som titeln lyder efterlyser jag era erfarenhet av molnlagring, främst för bilder. Har väl ca 300GB bilder i dagsläget, de flesta i RAW format.

Vad ska man tänka på gällande molnlagring förutom priset och hur skiljer sig olika aspekter mellan aktörerna?
Jag tänker främst på: säkerhet, hastighet, funktion, plattformsoberoende, rättigheter m.m.

Har funderat på:

Dropbox
OneDrive
Flikr

Hur gick det? Vad valde du? Jag har samma behov och tycker det är svårt att hitta en bra lösning. Behöver i runda slängar 500gb i dagsläget. /Rolle

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolandaa:

Hur gick det? Vad valde du? Jag har samma behov och tycker det är svårt att hitta en bra lösning. Behöver i runda slängar 500gb i dagsläget. /Rolle

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena, Har fortfarande inte hunnit testa något av förslaget, har inte varit hemma så mycket (sommar ) Men kommer återkoppla när jag hunnit prova.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm