Archos gör datorsticka med Windows 10 för tusenlappen

Permalänk
Melding Plague

Archos gör datorsticka med Windows 10 för tusenlappen

Efter Intel och Lenovo kommer Archos, som trots identiska specifikationer skapat den billigaste datorstickan med fullskaliga Windows hittills.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hm finns det en sammanställning över dessa tre? vad är skillnaden?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Hm finns det en sammanställning över dessa tre? vad är skillnaden?

Ingen, bortsett höljet, så vitt jag förstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur skulle en sån här fungera som enklare webbserver? Känns som att det borde fungera okej, dra in ett USB-ethernetkort.

Permalänk
Medlem

Undrar hur snabbt lagringsminnet är i dessa stickor, kan vara risk att det är extremt segt. Har provat att köra en virtuell maskin på den snabbase USB3 stickan jag kunde hitta, och det gick inte alls bra.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Hur skulle en sån här fungera som enklare webbserver? Känns som att det borde fungera okej, dra in ett USB-ethernetkort.

Lär väl vara både billigare och bättre med en exempelvis raspberry pi med linux. Det fungerar ju iaf.
Visst att Raspberry:n är större i storlek men tror inte det spelar så stor roll

Permalänk
Medlem

Perfekt till mediaburk i sovrummet eller surfburk åt äldre, sitter på en platta nu & skriver detta med samma SOC och prestandan duger utmärkt till det mesta, ska man göra tyngre grejer såsom CAD/rendering osv så kommer prestandan inte räcka till, detta bör man kanske förstå som konsument då det är en komplett fungerande dator för tusenlappen...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Det enda jag önskar iaf någon av dessa hade är ett HDMI "gångjärn"...

Vad jag menar är möjligheten att sticka in den, för att sen vinkla den 90 grader så att man inte har en stor sak som sticker ut baktill. Många TV/Skärmar har HDMI kontakterna rakt ut, och det blir jobbigt att ha även dessa små saker, petande rakt ut.

Visst, man kan köpa adapter eller kabel osv, men om det nu ska vara "allt i ett", så betalar jag gärna nån 100 eller 2 extra för en genomtänkt produkt med tex denna funktion.
Jag ser nämligen fördelen att man enkelt kan ta med sig datorn på detta sätt. Ska man bara ha den sittande i samma TV resten av sitt liv, så ja, då duger en kabel eller adapter fint.

Permalänk
Medlem

Någon Som vet hur de klarar mkv? Dts-hd? Plex home theather?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Jag hade nästan sett att sådana här har en kort sladd (typ 10cm) till själva hdmi-kontakten Jag är orlig man ska bryta av en sådan här, alt bryta hdmi-porten den ansluts till så den börjar glappa

Permalänk
Medlem

Synd att ingen släpper en sticka med lite bättre spec. mer ram o lagring o bättre nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Hur skulle en sån här fungera som enklare webbserver? Känns som att det borde fungera okej, dra in ett USB-ethernetkort.

En enkel webbserver går ju att köra på vad som helst, så det går givetvis på denna också.

Skrivet av BrottOchStraff:

Undrar hur snabbt lagringsminnet är i dessa stickor, kan vara risk att det är extremt segt. Har provat att köra en virtuell maskin på den snabbase USB3 stickan jag kunde hitta, och det gick inte alls bra.

Långsamt, är med största sannolikhet eMMC på dessa så inget att köra några intensiva saker på, dessutom är CPU'n långsam så det är inget prestandamonster, men duger till att köra bildspel och liknande.

Denna har lite snabbare CPU och förmodligen dubbelt så snabb disk (dubbel storlek = dubbel prestanda i dessa fall): http://www.sweclockers.com/test/17740-asus-transformer-book-t...
Så du kan jämföra lite.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

En enkel webbserver går ju att köra på vad som helst, så det går givetvis på denna också.

Långsamt, är med största sannolikhet eMMC på dessa så inget att köra några intensiva saker på, dessutom är CPU'n långsam så det är inget prestandamonster, men duger till att köra bildspel och liknande.

Denna har lite snabbare CPU och förmodligen dubbelt så snabb disk (dubbel storlek = dubbel prestanda i dessa fall): http://www.sweclockers.com/test/17740-asus-transformer-book-t...
Så du kan jämföra lite.

Bildspel? Duger till bra mycket mer än så.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

@Paddanx:
Jag hade nästan sett att sådana här har en kort sladd (typ 10cm) till själva hdmi-kontakten Jag är orlig man ska bryta av en sådan här, alt bryta hdmi-porten den ansluts till så den börjar glappa

Skaffa en liten USB-hub eller bara en kort USB-kabel.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

En enkel webbserver går ju att köra på vad som helst, så det går givetvis på denna också.

Långsamt, är med största sannolikhet eMMC på dessa så inget att köra några intensiva saker på, dessutom är CPU'n långsam så det är inget prestandamonster, men duger till att köra bildspel och liknande.

Denna har lite snabbare CPU och förmodligen dubbelt så snabb disk (dubbel storlek = dubbel prestanda i dessa fall): http://www.sweclockers.com/test/17740-asus-transformer-book-t...
Så du kan jämföra lite.

Skulle vara trevligt med en lite dyrare sticka med Core M och kanske en SSD.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kul att se fler stickor hittar ut!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Skaffa en liten USB-hub eller bara en kort USB-kabel.

Kanske är bara jag som inte förstår, men det var väl HDMI han ville förlänga?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att den skulle duga fint som enkel surfdator för t.ex. mina farföräldrar.
Blir köp när den släpps senare i sommar.

Permalänk
Visa signatur

i5 3590k@4,5Ghz, Asus Z77-A, 16GB ram, 2* sapphire tri-x hd290 Crossfire, WD Raptor 300GB, Silverstone Fortress FT02, sidewinder x4, logitech g9x, Sony MDR-XB910.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Bildspel? Duger till bra mycket mer än så.

Duger givetvis för att spela upp strömmande video och sånt också. Surfar man runt lite med den kommer vissa web-sidor (tänkt aftonbladet.se) vara tröga, beror givetvis lika mycket på det begränsade minnet som den begränsade CPU'n.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Skaffa en liten USB-hub eller bara en kort USB-kabel.

Skrivet av Bopper:

Kanske är bara jag som inte förstår, men det var väl HDMI han ville förlänga?

Jo det var HDMI kontakten jag tänkte på.
Dock var inte förlängningen viktig, utan att man kunde sätta vända den 90 grader för att få plats med den i vissa TV/SKärmar.

Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle vara trevligt med en lite dyrare sticka med Core M och kanske en SSD.

Tvivlar dock på att de kan få in kylningen för det i den lilla förpackningen. Speciellt när de haft problem med deras NUC och Core M.
Men visst hade det varit ett kliv upp om man kunnat göra detta, men eftersom alla dessa enheter påverkas kraftigt av sin kylförmåga så är nog NUC bättre i så fall, och inte skrämmande stor heller.

Tror dock hellre jag tar dessa stickor, med remote desktop och kör mot en Workstation eller liknande om jag behöver "rå kraft", då det är billigare med en generisk dator i ett hörn, än en dyr kyl/SSD lösning för att få lite mer prestanda.

Jo, något sådant jag tänkte på. Som sagt, var mest att jag önskade någon av dessa hade detta inbyggt om man som tekniker ska springa runt med den, men denna adaptern är dock så pass flexibel och smidig att den nog fungerat bra ändå.

Permalänk
Medlem

Går strömmen via HDMI på dessa eller är bilderna alltid bara glamour-shots där man valt att inte koppla in en strömsladd?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem

Bara det är en bra wifi nu. Blir lätt ett köp om den fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Skaffa en liten USB-hub eller bara en kort USB-kabel.

Usb-kablar funkar tyvärr inte med hdmi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Går strömmen via HDMI på dessa eller är bilderna alltid bara glamour-shots där man valt att inte koppla in en strömsladd?

Det är strömadapter till Intels så troligen till denna också.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Frågan är bara, kommer det gå att se på YouTube i 1080p & 60 fps?
För fungerar inte det så tycker jag det är meningslöst. Går det däremot så är jag intresserad.

Morsan o farsan hade något liknande system fast laptop och där gick det inte så bra precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Går strömmen via HDMI på dessa eller är bilderna alltid bara glamour-shots där man valt att inte koppla in en strömsladd?

Även om det hade varit fint att kunna göra det, så är det bakvänt HDMI ström isåfall.
Även om kontakten är utåt så är det i så fall denna dator som borde driva skärmen, vilket inte verkar vettigt.

De har mycket troligen en ström adapter, precis som alla andra laptops, surfplattor mm har. Dock saknar denna batteri och skärm är väl ända egentliga skillnaden.

Får se om dessa blir något bra. Om de klarar multimedia bra så är de ju klockrena HTPCer, för den som inte ska spela.

Permalänk
Medlem

Om det skulle finnas en HDMI-hub, undrar om man då skulle kunna sätta ihop ett antal såna här stickor och få en liten värsting dator..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Om denna duger till att streama från t.ex. ViaPlay, HBO, Netflix mm i 1080p så blir den en klockren mediaspelare till TV:n. Såå trött på smart TV och deras dåliga appar. Bättre att köra från webläsare.

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Om det skulle finnas en HDMI-hub, undrar om man då skulle kunna sätta ihop ett antal såna här stickor och få en liten värsting dator..

Fungerar inte så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841