Dokumentären om Copyswede blir verklighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Om du köper en skiva så har du laglig rätt i Sverige att kopiera den eller delar av den till ett mixband att ha i bilen eller att ge till närmaste familjen. Utan Privatkopieringslagen hade du inte fått lov att göra en kopia av den musik eller film du redan äger för eget bruk.

För att migrera de försluter skriv och filmbolagen har av att du har laglig rätt att köpa en skiva och kopiera till bilen istället för att köpa två skivor om du vill ha den på två olika ställen tas det ut en privatkopieringsavgift även kallad "kassettavgift".

Då vi alla köper mängder med skivor och lagrar på våra hårddiskar, telefoner, spelkonsoler och USB-minnen skal även dessa omfattas av den avgift som ursprungligen gällde tomma kassetter och VHS-band (notera en smula sarkasm här).

Grundtanken är god, men utförandet de senare åren är under all frågeställning då distribution och lagring av musik och film är radikalt ändrat mot streaming. De fysiska skivor som faktiskt säljs har ofta DRM som hindrar laglig privatkopiering.

Problemet som jag ser det är att om jag köper en skiva för att spara ner mina privata bilder på så ska Copyswede ha betalt. Som du nämner är även DRM ett problem. Avgiften borde, om någonstans, ligga på pristet på skivor som saknar DRM skydd.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Söderbäck:

Ja, samma sak gäller alla mellanhänder. Det kostar alltid pengar och ibland tjänar man även en del extra på att vara mellanhand. Exempelvis steam som håvar in en och annan krona. För att inte tala om marginalerna på jeansen i våra klädbutiker. Kan vara flera tusen procent påslag på slutpriset! Trots faktumet att det går att göra vinst som mellanhand så kan jag faktiskt inte motivera att staten ska gå in och förhindra vinster för mellanhänder. Det gäller alla betalningsmetoder för privat verksamhet.

Jo, men H&M har inte fått stöd från svensk lag för att få en andel av de tyger som säljs i lösvikt av andra butiker för att man kan faktiskt kopiera deras designer och sy sina egna kläder. :/ Något H&M borde se över omedelbart!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Jo, men H&M har inte fått stöd från svensk lag för att få en andel av de tyger som säljs i lösvikt av andra butiker för att man kan faktiskt kopiera deras designer och sy sina egna kläder. :/ Något H&M borde se över omedelbart!

Ja precis!
Hade nu H&M fått en sådan galen befogenhet så hade ju det mest naturliga varit att ifrågasätta befogenheten snarare än att kräva att staten skulle ta över H&Ms ekonomiavdelning så att staten kunde reglera vinstmarginalerna hos H&M...

Det blir ju väldigt tydligt var skon klämmer i H&M-exemplet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ta dig en titt på copyswedes hemsida. De har faktiskt mer info om hur de använder pengarna än de ofta får "cred" för.

Ja det här är beklämmande alltså. Jag är väldans positiv till den här dokumentären! Kanske gör den inte så mycket skillnad, men här händer någonting någonstans och fler kan kanske få reda på att copyswede ens existerar. Mer än så vågar jag inte hoppas på ännu. Men något händer iaf. Bra grej!

Kollade upp det lite snabbt och det fanns faktiskt rätt bra dokumentation på det hela, klart bättre visat än vad jag räknat med efter allt negativt snack om att de är hemlighetsmakare nr1. De verkar även vara rätt duktiga på att betala ut det mesta de får in som ersättning där företagets egna kostnader bara uppgår till 9% av intäkterna.
Copyswede årsredovisning 2013

Det jag däremot reagerade på var hur pengarna disponerades där runt 60% går till TV och radio varav nästan 40% till svt, tv4 mm. De verkar alltså räkna stenhårt med att det är just median vi redan betalar tv-licens för att få ta del av vi även vill privatkopiera vilket verkligen går stick i stäv med att deras intäkter nu för tiden till stor del kommer från telefoner, usb minnen och hårddiskar som gissningsvis har väldigt lite med svt/SR att göra.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Söderbäck:

Ja precis!
Hade nu H&M fått en sådan galen befogenhet så hade ju det mest naturliga varit att ifrågasätta befogenheten snarare än att kräva att staten skulle ta över H&Ms ekonomiavdelning så att staten kunde reglera vinstmarginalerna hos H&M...

Det blir ju väldigt tydligt var skon klämmer i H&M-exemplet.

Sant, var lite snabb där.

De behöver forma "Tailorswede" tillsammans med Lindex, Holmens Herr, Brother med flera för att skapa en oberoende intresseorganisation först. Sedan kan Tailorswede gott lobba för förlorad inkomst när garn och tygbutiker säljer löstyg som KAN användas till att mönsterkopiera deras kreationer.

Sedan behöver de lösa en DRM-liknande lösning lite vid sidan av då Myrornas och Frälsnings Armen's bazarer tillåter andrahandsförsäljning av deras kläder utan att Tailorswedes medlemmar får någon kompensation. Du skall således inte kunna sälja dina kläder secondhand, att det sedan ställer till bekymmer för syskon som ärver varandras kläder spelar ingen roll, det är inte Tailorswedes problem.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Sant, var lite snabb där.

De behöver forma "Tailorswede" tillsammans med Lindex, Holmens Herr, Brother med flera för att skapa en oberoende intresseorganisation först. Sedan kan Tailorswede gott lobba för förlorad inkomst när garn och tygbutiker säljer löstyg som KAN användas till att mönsterkopiera deras kreationer.

Sedan behöver de lösa en DRM-liknande lösning lite vid sidan av då Myrornas och Frälsnings Armen's bazarer tillåter andrahandsförsäljning av deras kläder utan att Tailorswedes medlemmar får någon kompensation. Du skall således inte kunna sälja dina kläder secondhand, att det sedan ställer till bekymmer för syskon som ärver varandras kläder spelar ingen roll, det är inte Tailorswedes problem.

Nja. Alltså copyswedes verksamhet i Sverige begränsar inte andrahandsmarknaden för lagringsmedia. Så jag vete katten om det är helt likt där. Inte heller arv är något som copyswede lägger sig i.

Aja. Det hela är komplext och liknelser är svårt.

Vi tycker säkert alla att de har en oförtjänt plats "mitt i smeten" iaf. Och att de har konstiga befogenheter i förhållande till mängden ansvar vilket är noll.

En del vill att de blir mer effektiva, andra (som mig) ser hellre att deras befogenheter vingklipps så att deras avgifter passar bättre med hur media konsumeras idag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Alltså copyswedes verksamhet i Sverige begränsar inte andrahandsmarknaden för lagringsmedia. Så jag vete katten om det är helt likt där. Inte heller arv är något som copyswede lägger sig i.

Copyswedes medlemmar, mediabolagen anstränger sig å det yttersta att lägga DRM på deras produkter när de säljs för att de inte skal kunna kopieras, vilket nullifierar i princip rätten att kopiera privat vilket hela CS bygger på.

Den digitala distribution du har idag i mångt och mycket med Steam, Google Play, iTunes store etc har i många tillfällen omöjliggjort andrahandsvärde. Det har varit mycket snack om möjlighet att överlåta spel etc. Det är inget Copyswede har i sig arbetat med, utan medlemmarna har skött på alldeles egen hand.

Om Tailorswedes medlemmar (utanför Tailorswede) hade kunnat lösa både DRM och oförmåga att överlåta hade de kommit sanningen närmare den situation som CS är i för tillfället.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Står inget om detta i dagstidningarna, ingen bryr sig verkar det som...plötsligt är det inte viktigt.
De som dagligen klagar på alla skatter borde vara upprörda över detta men jag antar att inte många ens vet om denna avgift.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Copyswedes medlemmar, mediabolagen anstränger sig å det yttersta att lägga DRM på deras produkter när de säljs för att de inte skal kunna kopieras, vilket nullifierar i princip rätten att kopiera privat vilket hela CS bygger på.

Den digitala distribution du har idag i mångt och mycket med Steam, Google Play, iTunes store etc har i många tillfällen omöjliggjort andrahandsvärde. Det har varit mycket snack om möjlighet att överlåta spel etc. Det är inget Copyswede har i sig arbetat med, utan medlemmarna har skött på alldeles egen hand.

Om Tailorswedes medlemmar (utanför Tailorswede) hade kunnat lösa både DRM och oförmåga att överlåta hade de kommit sanningen närmare den situation som CS är i för tillfället.

Jag är inte riktigt med på var du vill komma. Kanske är det bara jag som är seg i kolan.
Jag skrev i inlägg 30 att jag inte trodde att förstatligande av copyswede skulle lösa så mycket för det är inte där skon klämmer. I inlägg 32 citerar du mitt påstående med exempel och då upplever jag att du tar ställning tvärt om här. Jag kan ha tolkat det fel men som jag förstår det argumenterar du för ett förstatligande av copyswede med liknelser som tailorswede. Och det är väl här jag inte riktigt är med, för jag får inte ihop argumentationen i senaste inlägget med förstatligandet av copyswede...
Kanske bara jag som har lite svårt att följa din röda tråd ;).

Eller är det mest ett generellt missnöje med copyswede som organisation som uttrycks?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Copyswede gör kommer göra allt för att överleva.
Nu när CD-försäljningen minskat kraftigt så har de hittat på ett annat argument för att få behålla avgiften på hårddiskar:
De anser nämligen att de har rätt att ta ut en kopieringsavgift för "offline"-tjänsten som Spotify och andra streamingtjänster erbjuder...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Söderbäck:

Jag är inte riktigt med på var du vill komma. Kanske är det bara jag som är seg i kolan.
Jag skrev i inlägg 30 att jag inte trodde att förstatligande av copyswede skulle lösa så mycket för det är inte där skon klämmer. I inlägg 32 citerar du mitt påstående med exempel och då upplever jag att du tar ställning tvärt om här. Jag kan ha tolkat det fel men som jag förstår det argumenterar du för ett förstatligande av copyswede med liknelser som tailorswede. Och det är väl här jag inte riktigt är med, för jag får inte ihop argumentationen ovan med förstatligandet av copyswede...
Kanske bara jag som har lite svårt att följa din tråd ;).

Eller är det mest ett generellt missnöje med copyswede som organisation som uttrycks?

Ah ursäkta där, följden kanske blev konstig.

Det var mest för att belysa hur bisarr den aktuella situationen är med en parallell hur det skulle ha set u i klädbranschen med exakt samma funktion.

Jag har inte svaret på hur det skal se ut, mer att på ett sarkastiskt sätt påpeka att något är allvarligt fel i hela upplägget och det måste ses över och justeras. Har varken ekonomisk eller juridisk kunskap för att argumentera hur "rätt sätt" skall vara. Troligen är det bästa sättet att göra en ordentlig statlig utredning och tillsätta en kommitté för det uppdraget.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Ah ursäkta där, följden kanske blev konstig.

Det var mest för att belysa hur bisarr den aktuella situationen är med en parallell hur det skulle ha set u i klädbranschen med exakt samma funktion.

Jag har inte svaret på hur det skal se ut, mer att på ett sarkastiskt sätt påpeka att något är allvarligt fel i hela upplägget och det måste ses över och justeras. Har varken ekonomisk eller juridisk kunskap för att argumentera hur "rätt sätt" skall vara. Troligen är det bästa sättet att göra en ordentlig statlig utredning och tillsätta en kommitté för det uppdraget.

Aha! Ja jag är helt med på ditt tåg nu ;). Du har så rätt så!
Och en ordentlig utredning hade nog varit på sin plats för att fundera på hur man ska hantera det här för framtiden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, samma sak gäller alla mellanhänder. Det kostar alltid pengar och ibland tjänar man även en del extra på att vara mellanhand. Exempelvis steam som håvar in en och annan krona. För att inte tala om marginalerna på jeansen i våra klädbutiker. Kan vara flera tusen procent påslag på slutpriset! Trots faktumet att det går att göra vinst som mellanhand så kan jag faktiskt inte motivera att staten ska gå in och förhindra vinster för mellanhänder. Det gäller alla betalningsmetoder för privat verksamhet.

Det blir lätt snårigt om man ska ta spjärn mot "vad lagen var tänkt för".
Den här lagen uppstod givetvis inte ur "intet" utan det var medieindustrins lobbyverksamhet som såg till att få till en sådan lagstiftning. Det var ingalunda artisterna själva. Inte konstigt om företrädare för medieindustrin då också skördar frukterna från lagstiftningen och delar av denna lobby är ju just copyswede ;).
Så var pengarna "är tänkta att gå" är inte så självklart.

Sedan kan man fråga sig vilken fördelningsandel du hade varit nöjd med och hur du kommit fram till att just den procentsatsen är rimlig. Hur stor andel för de vidare i dagsläget?

Det är just felet, man gör det till en verksamhet och tjänar pengar, lön ska man givetvis ha men man ska inte ta ut vinster från det. Tycker inte det är en bra jämförelse att ta återförsäljare och CopySwede, deras jobb är att se till att pengarna kommer till rätt ställe inte ta massa själva.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Det är just felet, man gör det till en verksamhet och tjänar pengar, lön ska man givetvis ha men man ska inte ta ut vinster från det. Tycker inte det är en bra jämförelse att ta återförsäljare och CopySwede, deras jobb är att se till att pengarna kommer till rätt ställe inte ta massa själva.

Vilka vinster tar copyswede ut då? Har du några siffror eller belägg för det här eller är det mer en känsla att det hade varit fel om de tagit ut vinster?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att deras budget helt saknar en kostnads kalkyl för de pengar som kommer att gå till kickstarter, bankavgifter, skatt eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vilka vinster tar copyswede ut då? Har du några siffror eller belägg för det här eller är det mer en känsla att det hade varit fel om de tagit ut vinster?

Alltså lönen, du kanske inte ser det som en vinst, men dom kan ju i princip bestämma sina löner själva (eller VDn i alla fall).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Alltså lönen, du kanske inte ser det som en vinst, men dom kan ju i princip bestämma sina löner själva (eller VDn i alla fall).

Det rör sig alltså fortfarande om en magkänsla och spekulationer :).

Och var står det att ordförande för föreningen får ta ut vilket arvode som helst?
Föreningen ägs inte av dess styrelse eller ordförande utan av de andra föreningarna som copyswede representerar. Troligtvis har ägarna ett finger med i spelet när det kommer till lönesättning i deras förening.

Men det här är väl ändå ett sidospår... För jag tror inte att du hade varit nöjd även om de hade delat ut större andel. Det är ju inte där det blir fel. Det är makten och rätten de har att ta ut skatt utan att behöva motivera sina prispåslag. Ingen koppling i deras avgifter och inkomster som relaterar till hur vi privatkopierar. En godtycklig skatt till privata aktörer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det rör sig alltså fortfarande om en magkänsla och spekulationer :).

Och var står det att ordförande för föreningen får ta ut vilket arvode som helst?
Föreningen ägs inte av dess styrelse eller ordförande utan av de andra föreningarna som copyswede representerar. Troligtvis har ägarna ett finger med i spelet när det kommer till lönesättning i deras förening.

Men det här är väl ändå ett sidospår... För jag tror inte att du hade varit nöjd även om de hade delat ut större andel. Det är ju inte där det blir fel. Det är makten och rätten de har att ta ut skatt utan att behöva motivera sina prispåslag. Ingen koppling i deras avgifter och inkomster som relaterar till hur vi privatkopierar. En godtycklig skatt till privata aktörer.

Det är flera saker inte bara hur stor andel dom tar givetvis, exempelvis det du skrev om deras makt dom har vilket är riktigt kusligt

Permalänk
Hedersmedlem

Aja, so far så finns det inte några belägg för att vinster hämtas ut till andra än dess ägare från copyswede, så den delen kan vi väl släppa tills det finns några belägg för det ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Copyswede gör kommer göra allt för att överleva.
Nu när CD-försäljningen minskat kraftigt så har de hittat på ett annat argument för att få behålla avgiften på hårddiskar:
De anser nämligen att de har rätt att ta ut en kopieringsavgift för "offline"-tjänsten som Spotify och andra streamingtjänster erbjuder...

Länk till detta?

Permalänk

Jag hoppas att dokumentären görs på ett opartiskt och ordentligt sätt. Om det blir en dokumentär med piratpropaganda och annat blajj så är det som att slänga alla pengarna i sjön. Tidigare dokumentärer i samma anda brukar mest försöka tvinga tittarna att med lösa fakta och ihåliga argument bli anarkister. Har sett många konspirationsteori-dokumentärer och det brukar vara samma löjl varje gång där man tvingas följa en lös och ihålig tråd där man undrar hur fan dom kan dra så sjuka slutsatser med så löst underlag genom hela dokumentären.
Men vi får se... Jag hoppas på det bästa

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Länk till detta?

Har ingen länk.
Läste det i en av IDG:s artiklar där Copyswede uttalade sig. Tror det var i höstas.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Länk till detta?

Har du hittat länken?

Permalänk
Skrivet av lastninja:

Jag hoppas att dokumentären görs på ett opartiskt och ordentligt sätt. Om det blir en dokumentär med piratpropaganda och annat blajj så är det som att slänga alla pengarna i sjön.

Jag är lite skeptisk med tanke på att den heter "Copygate". Brukar inte vara ett gott tecken. Men vi får se!

Permalänk
Avstängd

vad är vi till för egentligen?

Skrivet av lanbonden:

Kollade upp det lite snabbt och det fanns faktiskt rätt bra dokumentation på det hela, klart bättre visat än vad jag räknat med efter allt negativt snack om att de är hemlighetsmakare nr1. De verkar även vara rätt duktiga på att betala ut det mesta de får in som ersättning där företagets egna kostnader bara uppgår till 9% av intäkterna.
Copyswede årsredovisning 2013

Det jag däremot reagerade på var hur pengarna disponerades där runt 60% går till TV och radio varav nästan 40% till svt, tv4 mm. De verkar alltså räkna stenhårt med att det är just median vi redan betalar tv-licens för att få ta del av vi även vill privatkopiera vilket verkligen går stick i stäv med att deras intäkter nu för tiden till stor del kommer från telefoner, usb minnen och hårddiskar som gissningsvis har väldigt lite med svt/SR att göra.

Jävligt bra inlägg...
Det finns inga organisationer som ställer sig frågan "vad är vi till för egentligen?" och löser upp sig själva och traskar ner till arbetsförmedlingen för att hitta något nytt, om deras funktion är bristfällig eller onödig.
Allt handlar om att överleva, eller försöka komma undan med precis all form av "stöld".

Massa medelålders människor med sina villor och bilar och söndriga liv...

För att göra en avstickare, jag har haft tillfället nu i ett par månader att hjälpa några gymnasieungdomar med sina studier... Har samma känslor om "skolverket" och lärarkåren som många av er har om copyswede.
De gör vad de kan får att få in sin skrammel på bankkontot, men det finns ingen antydan om - självransakan och rollstudie: vad är vi till för egentligen?

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mackanj:

Har ingen länk.
Läste det i en av IDG:s artiklar där Copyswede uttalade sig. Tror det var i höstas.

Det låter ganska osannolikt. Copyswede har stöd i svensk lag att ta in en avgift för lagringsmedier som används särskilt för privatkopiering. Men något lagstöd har de inte för att lägga ytterligare en avgift för mjukvara. Så just därför tror jag att det handlar om ett missförstånd.
En länk till artikeln är av intresse.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Det är extra intressant eftersom lagen säger:

Citat:

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några
få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära
verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast
avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat
omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än
privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i
digital form.

Den fetmarkerade texten tolkar jag som att man inte får kopiera tex en mp3 till sin mobil eftersom både källa och kopia är digital. Så frågan är varför hårddiskar, telefoner osv alls är avgiftsbelagda. De kan i princip inte användas enligt denna lagen eftersom de flesta källor är digitala.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För att vi har ett EUdirektiv som säger att om man tillåter privatkopiering i landet så måste man också ha en lagstiftning som gör det möjligt att plocka in ersättningsavgifter för privatkopiering.
Vill vi ta bort den här lagen så måste vi antingen förbjuda privatkopiering (och en sådan diskussion finns inte i dagsläget bland partierna som sitter/har suttit vid makten) eller så behöver vi gå i strid med EU om att få ett undantagstillstånd vilket är ett högst osannolikt scenario. Stor strid för en ganska marginell fråga. Lagen må sticka i ögonen för en del, men det är inte en stor fråga i EUsammanhang. Dessutom skulle det troligen bryta mot en del andra handelsavtal som vi har med många västländer.

Så därför kan vi inte bara ta bort lagen. Det är tyvärr både invecklat och tungrott. Dessutom är det inte så många i landet som känner till frågan alls. Förhoppningsvis kan dokumentären åtminstone väcka frågan eller iaf medvetandet kring copyswede till en lite bredare publik så att politikerna har något att vinna på att engagera sig i frågan.

Här har maffian lyckats bra. Får alla att tro att vi har en lag som inte går att ändra på.
Om vi tar bort EU-direktivet så går också lagen att plocka bort utan problem. Hindret är alla de miljarder som läggs ner av maffian för att förbättra deras villkor.
Tanken bakom direktivet är att de som sysslar med upphovsrätt ska ha möjlighet att leva på det.
Att vi tar ut avgifter på allt som är möjligt att använda är maffians bidrag. Inget hindrar att man som i alla andra sektorer tar betalt för hela på en gång men då går det inte att snylta och ta betalt för samma sak flera gånger som vissa gärna vill.
Vi har stackars Paul McCartney där rättigheterna för Beatlestiden ger nästan en halv miljard årligen. Därutöver har han en del intäkter på sin tid efter också. Han har fått sina fans att inse att han har mycket svårt att klara sin ekonomi så de har startat insamlingar åt honom. Han är en av de som varit med och tryckt på EU att få de regler som finns idag så han inte ska leva i allt för svår misär.
Regeländringarna har t.ex. stridit mot avtalsrätten men den ligger väldigt lågt mot upphovsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePancakerizer:

Jag är lite skeptisk med tanke på att den heter "Copygate". Brukar inte vara ett gott tecken. Men vi får se!

Jag förstår att du kan bli lite skeptisk med ett så ställningstagande namn. Vad jag hört om Daniel så är han driven, noggrann och kunnig så jag litar på att produkten blir bra. Frågan är väl om vinklingen är den som man själv tycker att den borde vara, men det visar sig nog att när han följer de mest intressanta spåren i diskussionen så blir filmen givande ändå.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För att vi har ett EUdirektiv som säger att om man tillåter privatkopiering i landet så måste man också ha en lagstiftning som gör det möjligt att plocka in ersättningsavgifter för privatkopiering.
Vill vi ta bort den här lagen så måste vi antingen förbjuda privatkopiering (och en sådan diskussion finns inte i dagsläget bland partierna som sitter/har suttit vid makten) eller så behöver vi gå i strid med EU om att få ett undantagstillstånd vilket är ett högst osannolikt scenario. Stor strid för en ganska marginell fråga. Lagen må sticka i ögonen för en del, men det är inte en stor fråga i EUsammanhang. Dessutom skulle det troligen bryta mot en del andra handelsavtal som vi har med många västländer.

Så därför kan vi inte bara ta bort lagen. Det är tyvärr både invecklat och tungrott. Dessutom är det inte så många i landet som känner till frågan alls. Förhoppningsvis kan dokumentären åtminstone väcka frågan eller iaf medvetandet kring copyswede till en lite bredare publik så att politikerna har något att vinna på att engagera sig i frågan.

Viste inte om eu direktivet. Men så vitt jag vet går svänsk grundlag mm. över EU direktiv. Nu tror jag inte detta är en grundlag men man kan ju tycka att de företag som gör att man inte kan privatkoipera kanske inte ska ha en del av kakan.

I detta fall så har sony skrivigt och marknadsfört det som walkman. Som de använde för music. Så i detta fal kan jag förstå.
Jag tycker att det är en telefon och inte specielt bygd för musik.
Om man köper en ssd t.ex så får man ofta med en programvara för att klona disken. Om man istället solt disken med reklamen. Bra disk för music, programvara för att göra om dinna CD till mp3 ingår. Så andser jag att man då kan säja att den disken är "gjord" för privat kopiering av music. Även om jag bara köppte den för att den är ful/snygg/billig.

Sen så vitt jag vet tar man inte bort lagar, man gör ett tilläg för att förtydliga. Men ja ja.. "Det är tyvärr både invecklat och tungrott" ja det är tyvär så. Men samtidigt om det var för lätt att ändra lagar så hade vi haft kaos då och då. (bara en personlig reflektion)

Edit:2
Jag är inte emot att det finns en instanns som ger de som skapar pengar, jag fattar bara inte hur det fungerar och hur det tänks i ledningen. Skapa några nya § så det blir lite mer klart och ett prejudikat så folk vet vad som gäller eller inte. Lite upprör nu, men då man ska läsa det som låg backom lagens skapande så hur vet man hur dom tänkte lika dant som de andra som läser igenom den då orden i lagen inte har samma betydelse som dsen hade innan. Språket förändra.
Har väntelerat mig lite nu. Hoppas det hjälper någon att tänka. Åt det ena ellr andra hållet.

//

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.