Får ingen signal till skärmen

Permalänk
Medlem

Får ingen signal till skärmen

Hej,

Jag har nu fått tillbaka en problem som jag hade för länge sedan (Som jag inte heller minns hur det löstes).
För någon timme sedan, så skulle jag starta min dator och märkte då att jag inte fick någon signal på datorskärmen (Men det funkade tidigare under dagen). Och det känns nu som jag har provat allt för att lösa detta, utan framsteg (Dammat ur datorn, dragit ut sladdarna, haft strömmen avstäng ett tag, gjort rensningar på datorn, ändrat bios switchen på grafikkortet, osv.)

Det är inte heller fel på sladden eller skärmen, då det funkar när jag kopplar sladden via moderkortet.

Så är det någon som har tips på, hur jag kan lösa detta?
Kan tillägga att fläkten på kortet snurrar.

Mvh,
Max.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort har väl en felkontroll med siffror som visar status? Dr.debug eller vad det heter. Kolla vad det stannar på och kolla upp siffran i din manual.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Ditt moderkort har väl en felkontroll med siffror som visar status? Dr.debug eller vad det heter. Kolla vad det stannar på och kolla upp siffran i din manual.

Är det den här som sitter direkt på moderkortet, som visar siffror 00-99? I så fall är det väldigt svårt att veta vilka siffror man ska ta med sig. När jag startar upp datorn så går den igenom en väldig massa nummer. Och när datorn sedan är uppstartad, så visar den inget mer.

edit1: Filmade medans jag startade datorn och lyckades se vilka siffror som visades. Den stannade på varje av dessa ca 1 sekund:

0x15 Pre-memory North Bridge initialization is started
0x19 Pre-memory South Bridge initialization is started
0x60 DXE Core is started
0x98 Console input devices connect
0x99 Super IO Initialization
0x06 Microcode loading
0xA3 IDE Enable

I denna ordning (Det är 1 eller 2 siffror innan 15, men dom visas så snabbt att det går inte ens att se på inspelningen).
Och vad jag kan se så verkar det inte visa något problem där.

edit2: Här är lite bilder ifrån UEFI, ifall det skulle vara någon inställning eller så, som ser galet ut.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem

Med ditt grafikkort i så kommer siffrorna på moderkortet stanna på något när den försöker boota. Den stannar alltså på dessa siffror och säger i princip vad felet är.

Jag kan tänka mig två möjliga fel här. Antingen har dina grafikkortsdrivrutiner blivit korrupta, gå då in och rensa alla gamla grafikkortsdrivrutiner via moderkortet. Eller så har ditt grafikkort gått sönder. Testa det i en annan dator.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att rensa gamla grafikkortsdrivrutiner via moderkortet?

Har problem att prova kortet i ett annat system, då jag inte har tillgång till någon annan burk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem

Koppl ain moderkortets grafikkort, gå sen in i windows och kör display driver uninstaller. http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Om detta är felet så kommer du få bild på skärmen och windows installerar sin grunddrivrutin som du sen får uppdatera till en nyare.
Du kan även kolla om din skärm har flera ingångar. en del skärmar har manuell kontroll av utgångarna och står den då på fel ingång så får man ingen bild.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Körde uninstallern och tog bort alla drivrutiner, men det gav inget resultat.

Gällande skärmen så ska det inte heller vara några problem. Den funkar ju via moderkortsuttaget, samt att jag nu har en annan skärm i kopplad också. Som visar samma.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem

Då är det nog ditt grafikkort som packat ihop. Sorry. Du kian alltid ta det till en datorbutik och höra om de kan kolla om det är helt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.