Min nya dator hittar den optiska läsaren varannan boot

Permalänk

Min nya dator hittar den optiska läsaren varannan boot

Jag håller på att uppgradera och allt går fint förutom att den optiska läsaren bara hittas av mobo (Asus z97-p) då och då. Känner någon igen detta? Allt är bytt utom psu och just den optiska läsaren...

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat över drivrutiner till SATA-kontrollern. Låter nästan som om de inte är installerade ordentligt. Annars får du testa och byta kablar

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Skrivet av Snövit:

Jag hade kollat över drivrutiner till SATA-kontrollern. Låter nästan som om de inte är installerade ordentligt. Annars får du testa och byta kablar

SATA-kontrollerns drivare följer med chipset-drivarna? Jag laddade hem nyaste från Asus iaf..

För kollar jag enhetshanteraren så ligger min bluray-spelare där, men i utforskaren syns den inte.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

HAr du uppdaterat BIOS?
De har visst släppt många updates till bioset, någon av dessa kanske kan hjälpa dig?
Sen är jag itne så insatt i detta, men det är för att jag inte haft likandne problem:P men har du tankat

Intel AHCI/RAID Driver
Intel Smart Connect Technology ?

Testa stäng av fast/rapid boot ifall du har detta enablat och testa att starta om ett par gånger. Det kan vara så att läsaren inte hinner spinna upp ordentligt.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow