Permalänk

Hur gör man för att ha två skärmar?

Hej!

Jag skulle vilja ha två skärmar till min dator, men vet inte hur man gör för att "sätta up det". Hur vet jag om det kommer att fungera? Vad behövs för att det ska fungera?
Har ni någon rekommendation för en bra andra-hands skärm? Jag har kollat på Samsung S24D590PL, är den nå bra?

Resten av min setup;
ASUS Maximus Ranger
Intel core i7 4790K
ADATA XPG 16GB
NZXT Kraken x61
Evga Supernova 750W
Samsung EVO 850 series 250GB
WD RED 3TB
ASUS dvd brännare
Gigabyte G1 Gaming GTX 980 Ti
ASUS VG248QE (Jag använder mig av en DVI kabel till skärmen)

Säg till om det är något mer som ni behöver veta för att avgöra om det går att ha två skärmar eller inte.

Tack på förhand.

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Du behöver bara koppla in den andra skärmen i en av utgångarna på grafikkortet. Sen högerklickar du ex på skrivbordet och går in i "skärmupplösning" och grejar. Blanda inte skärmar med jätte olika PPI det tycker jag är jobbigt personligen.
Har du tänkt att köra två skärmar och spela på båda bör du dock köpa en likadan för att det ska bli så bra som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Man behöver inte göra speciellt mycket, det brukar räcka med att koppla in skärm numer två till grafikkortet sen fungerar det. Eventuellt kan man behöva pilla lite på skärminställningarna i Windows för att få rätt upplösning osv.

Permalänk
Medlem

försök ha 2 av samma skärm, det är så mycket enklare och effektivt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Kopplar en skärm till en annan av dina grafikkoprts portar, displaypoprt, DVI-D eller HDMI. Eventuellt behöver du ställa in så du har två skärmar I nvidia men annars är det bara att tuta och köa. Ska du köpa begagnat akta dig för VGA då nya DVI portar med konverterare stöder inte den gamla analoga VGA anslutningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

försök ha 2 av samma skärm, det är så mycket enklare och effektivt

Ser inte hur det är enklare på något vis efter ett par år med dubbla skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ser inte hur det är enklare på något vis efter ett par år med dubbla skärmar.

för att dom båda delar samma upplösning, refreshrates, inställningar på skärmen etc.
enklare att supporta 1 produkt än 2

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Hade nog egentligen inte ens rekommenderat någon att köra med två skärmar åtminstone inte bredvid varandra av den enkla anledningen att man får en fruktansvärt osexig skarv mellan skärmarna som är mitt framför en när man tittar rakt fram

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Hade nog egentligen inte ens rekommenderat någon att köra med två skärmar åtminstone inte bredvid varandra av den enkla anledningen att man får en fruktansvärt osexig skarv mellan skärmarna som är mitt framför en när man tittar rakt fram

beror väl mest på om han planerar att spela med "surround"

eller bara ha en som spelskärm och en att ha webläsare/spotify/whatev på vid sidan om.

jag kör på det senare och är ganska smidigt att ha en extra skärm vid sidan om för annat medans man spelar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

beror väl mest på om han planerar att spela med "surround"

eller bara ha en som spelskärm och en att ha webläsare/spotify/whatev på vid sidan om.

jag kör på det senare och är ganska smidigt att ha en extra skärm vid sidan om för annat medans man spelar.

Absolut att man kan köra en som center och en vid sidan av men funderar ts på att köra "side by side" så är min högst personliga åsikt att ts bör tänka igenom det hela igen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ser inte hur det är enklare på något vis efter ett par år med dubbla skärmar.

Håller med inga större problem med olika skärmstorlekar det funkar, dock ser det snyggare ut om skärmarna är likvärdiga storlek då de blir mer symmetrisk.

Men som nämns tidigare beror det helt på användningsområde, som jag kör bara extra skärmen till YouTube och spotify.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

för att dom båda delar samma upplösning, refreshrates, inställningar på skärmen etc.
enklare att supporta 1 produkt än 2

Fast du vill väldigt sällan ha exakt samma bild på skärmarna om du inte ska köra spelet över båda. De flesta jag vet har en primär skärm för spel och en sekundär för dokument och liknande med mycket skonsammare inställningar.

Permalänk
Medlem

om du bara ska ha en "extra skärm" så går det bra med eg vad som helst. Det är dock lämpligt med en lika stor och lika upplösning. Ska du spela så skulle jag köpt 3 likadana 24 tums skärmar i en prisklass runt 1200-1600 styck. Vad gällande installation är det som alla skriver bara att ansluta till kortet å köra.

lycka till