Permalänk
Medlem

Lösenordshanterare?

Fick mig en tankeställare efter att Sweclockers nu blivit av med användaruppgifter.
Har alltid varit dålig på att variera lösenord osv så tänkte jag skulle testa någon programvara som löser detta åt mig.

Kravet är att det ska fungera på Windows och Android.

De jag kikat på:
1password
Lastpass
Keepass
Safe in cloud

Just nu utvärderar jag Lastpass, att det föll på dom var helt enkelt för att det fanns färdiga grejer både för Win och Android.
Testade 1password också men föll mig inte i smaken riktigt.

Vad använder ni? och mer intressant, varför just den tjänsten?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Vad använder ni? och mer intressant, varför just den tjänsten?

Jag använder LastPass. Varför? För att det är en avvägning mellan smidighet och säkerhet jag är villig att göra. Skulle någon komma på ett bra sätt att få KeePass att synka bra mellan klienter så byter jag på stört (jag tror KeePass är bättre än LastPass och framför allt är KeePass open source vilket tilltalar mig). Det ska ju dock sägas att LastPass blev hackat för mindre än en månad sedan (de blev av med typ samma sak som SweC nu blev av med).

Kör KeePass om du inte är i stort behov av att synka mellan datorer.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Kör Lastpass och betalar för att få mobilfunktionalitet. Har kört i några år och är överlag nöjd. Rekomender att använda två-faktor auth tex med yubikey för att verifiera nya datorer.

Permalänk
Medlem

Jag kör också Lastpass, främst för att det är smidigt med flera datorer, telefoner, surfplattor osv. Och att det finns som addon till dom flesta webbläsare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Kör lastpass på windows och android, minns inte längre hur det kom sig att det blev just det. Började med ett tillägg till firefox i alla fall, började använda androidversionen först förra året och det tog inte en minut innan jag insåg hur dumt det varit att vänta med det.

Androidversionen kunde ha fungerat bättre, många gånger får jag inte upp rutan med lösenord och får gå in i appen istället men kommer inte att testa något annat.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jag kör med SafeInCloud (Pro). Väldigt smidig och fungerar minst lika bra som alla andra lösenordshanterare. Varför jag valde denna var just att den fungerade bäst (för mig) på olika plattformer. (win, android & iOS). Snabb sync.
Jag har använt SafeInCloud strax över ett år och har inget negativt att säga om det.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Är det ingen som använder 1password?
Funkar det bra?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som dig med lösenord innan jag skaffade en lösenordshanterare jag också, nu går det smidigare och man slipper komma ihåg en massa olika lösenord.

Jag kör Keepass som jag synkar genom Dropbox, plus chrome-pluginet.
Androidappen jag använder är väl enda minuset (KeePassDroid), då den kräver att man öppnar/laddar in filen på nytt med jämna mellanrum, men det finns en annan Androidapp (Keepass2Android) som tydligen fixar synkande smidigare.

Permalänk
Medlem

Jag kör KeePass och har min databas på min OneDrive. Använde i början LastPass, men övergav dem på grund av säkerhetsskäl (inte open-source och jag vet inte hur säker deras lagring är) och för att det inte var gratis. Visserligen inte dyrt, men KeePass ger mig samma funktionalitet gratis.

Permalänk
Medlem

Keepass tillsammans med firefox tillägget Keefox. Eftersom lösenorden inte sparas i molnet utan lokalt blir det mycket säkrare. Skulle aldrig lita på något amerikanskt bolag att hantera mina lösenord över cyberymden. Jag tycker det fungerar ganska bra, men Keepass är den enda lösenordshanteraren jag har använt.

Permalänk
Medlem

Jag kör Lastpass(premium) och två-faktors med hjälp av Yubikey. Det som fick mig att välja Lastpass var dels smidigheten av att spara lösenordsvalvet i molnet samtidigt som kryptering/dekryptering sker lokalt på den/de enheter som används(dvs de ser aldrig mina lösenord). Går även att göra security checks på hela lösenordsvalvet där Lastpass markerar lösenord som bör bytas(t.ex. i samband med heartbleed eller att sajter blivit hackade). Jag skulle dock ALDRIG använda Lastpass(eller någon annan lösenordshanterare) utan två-faktors autentisering. Var skeptisk till Yubikey till en början med det visar sig fungera riktigt smidigt, köpte tre stycken så jag har två som backup ifall den jag huvudsakligen använder skulle gå sönder. Trivs du med Lastpass skulle jag köra vidare med det, annars kan Keepass vara värt att kika närmare på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBDev:

Jag kör KeePass och har min databas på min OneDrive. Använde i början LastPass, men övergav dem på grund av säkerhetsskäl (inte open-source och jag vet inte hur säker deras lagring är) och för att det inte var gratis. Visserligen inte dyrt, men KeePass ger mig samma funktionalitet gratis.

Är molntjänsten "integrerad" eller spar man databasen på en fil själv på sidan om KeePass och i vilken molntjänst man vill?

Permalänk
Medlem

Kört Lastpass i två år, funkar hur bra som helst. Android app för att logga in i appar, Firefox plugin för webbläsaren. Tvåfaktor med Google Authenticator. Helt klart värt $1/mån, körde precis en security challenge o fixade nya lösen på lite gamla sidor, tog inte mer än ett par minuter.

Permalänk
Medlem

Kör Lastpass (betalversionen), funkar perfekt, kört det i 6 år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLagom:

Är molntjänsten "integrerad" eller spar man databasen på en fil själv på sidan om KeePass och i vilken molntjänst man vill?

Tror det finns plugin som gör det integrerat, men jag har helt enkelt lagt en fil på min onedrive-mapp som syncas. Android-versionen som jag kör (KeePass2Android) har det dock inbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLagom:

Är det ingen som använder 1password?
Funkar det bra?

Jag testade 1password. Tyckte inte alls att det var lika smidigt som Lastpass.

Är sugen på att även testa Safe in Cloud också.
Verkar ha lika bra plattformsstöd som Lastpass. Dock billigare, eller har jag fattat fel?
Ser ut som windows appen är gratis och android appen kostar 29:-.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

@depalma:
Jag kör med Safeincloud, och har enbart betalat en engångssumma. Jag tror detta var just för Android "licens". Allt jag vet är att jag har Pro version och det fungerar helt suveränt!
Safeincloud har i Android 5 stöd för automatisk ifyllnad i webbläsaren (likt deras app/instick till chrome).

Testa först gratis versionen o ge det en chans
Jag minns dock inte restriktionerna i "gratisversionen" men jag var såpass nöjd att jag köpte den efter bara ett par dagar.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

kör lastpass med tvåstegs auth (google authenticator)

funkar hur bra som helst

Permalänk
Medlem

Jag kör 1Password, synkar med Dropbox till alla mina OSX och IOS-enheter. Tycker det fungerar bra, det är snyggt och smidigt. Det negativa är kanske priset, iofs är det ett engångspris, men kostar 500kr för desktop och 100kr för mobilt (pro-versionen).

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Ni som kör med lösenordshanterare, hur löser ni det om ni behöver logga in på någon hemsida/tjänst hos en polare etc?

Permalänk
Medlem

Kör med ett vanligt anteckningsblock+ textdokument sparat på en undanstoppad USB sticka:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Ni som kör med lösenordshanterare, hur löser ni det om ni behöver logga in på någon hemsida/tjänst hos en polare etc?

Det och att logga in på google-kontot första gången i telefonen (behövs för Google Play så jag kan få ner lösenordshanteraren) eller datorn är det jobbigaste med slumpgenererade lösenord i en databas, men jag biter bara i det sura äpplet, skriver av manuellt och tänker på hur mycket bättre lösenord jag har nu än vad jag körde med innan.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av depalma:

Vad använder ni? och mer intressant, varför just den tjänsten?

Jag använder Lastpass. För att jag måste.

Jag ville egentligen använda en plan där jag använde samma mycket enkla (typ "1234567") lösenord till alla dussintals siter jag inte bryr mig om (t.ex. webbforum, skräpmail), ett annat lite säkrare (typ "Banankontakt82") till de få siter jag är aktiv på, och ett säkert och unikt (typ "bRBn4&voQ6WM") vardera till de mycket få siter som faktiskt är viktiga (jobbmail, Steam). Säkert, riskfritt, och färre än tio lösenord att hålla reda på.

Den planen sket sig nästan direkt, eftersom nästan alla sites försöker tvinga en att vara "säker" genom att specifiera exakt hur lösenordet måste se ur (typ "exakt åtta tecken, exakt en uppercase bokstav, exakt en siffra") och eftersom alla använder olika regler, så blev det likförbannat hundratals lösenord att hålla reda på.

Så jag skaffade Lastpass. Det innebär alltså att istället för min säkra originalplan, måste jag nu lita på att 1) ingen skurk någonsin får tillgång till någon dator eller telefon där jag har installerat Lastpass, och 2) att Lastpass säkerhet är så bra att ingen kan hacka dem.
För om nån kommer åt min dator, eller nån hackar/stämmer Lastpass, så kommer de omedelbart åt alla mina lösenord, alla mina usernames, och alla mina konton.

Säkerhet? Att ha lösenorden på en post-it på skrivbordet är egentligen säkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kör med ett vanligt anteckningsblock+ textdokument sparat på en undanstoppad USB sticka:P

Använde ( notera "använde" ) text note i datorn för att klippa och klistra in lösenord vid behov. Fick ihop en rejäl lista med lösord, tills den dan jag råkade städa bort "lappen" i datorn. Säg den lycka som varar.

Så det är kanske högtid att tex prova på Lastpass.
Eller någon av dom andra tjänsterna.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Matheeeew:

Ni som kör med lösenordshanterare, hur löser ni det om ni behöver logga in på någon hemsida/tjänst hos en polare etc?

Det gör jag sällan, men med Lastpass är det bara att logga in online (lastpass.com) och sen logga in på valfri sida därifrån, eller så kör jag via mobilklienten.

Har kört Lastpass i ett antal år och är i princip enbart nöjd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag kör LastPass, funkar riktigt bra, app på telefonen så kan man komma åt lösenorden där också. Eller om man ska logga in på en sida på en kompis dator, så kan man logga in på lastpass-hemsidan och gå in och kolla lösenordet den vägen om det knipper sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det enda kruxet jag ser och som redan varit uppe här är ju Google lösenordet samt lösen till Microsoft kontot.

Microsoft kontots lösenord använder jag varje gång låsskärmen kommit upp på min dator. Skulle vara VÄLDIGT jobbigt med ett lastpass lösen där.
Även då Google kontot vid konfigurering av nya enheter samt vid köp i Playstore osv.

Har svårt för att bestämma mig...

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag använder https://keepersecurity.com/ började nu precis efter sweclockers attacken

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

@depalma: Man behöver inte använda ett LastPass lösenord på allt. Man kan skriva in ett lösenord själv, istället för att slumpa det, så kan du fortfarande använda LastPass men du kan fortfarande använda LastPass valvet där dina lösenord finns om man skulle råka glömma det eller liknade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLagom:

Är det ingen som använder 1password?
Funkar det bra?

Jag kör det både privat och på jobbet. Jag är mycket nöjd, och det är smidigt att alla kan ha sina privata "vaults" plus ett gemensamt som vi delar för jobb-relaterade grejer. Kör det dessutom på min android-lur och kollegorna på sina iphones. Fungerar även bra som extension till Chrome.

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?