Precis köpt min första SSD nudå?

Permalänk
Medlem

Precis köpt min första SSD nudå?

Hallå där kära vänner. Sitter på ett tåg på väg till varma härliga Dalarna där min SSD ligger och väntar på posten. Det här är min första SSD och jag är lite osäker hur allt fungerar, och söker därav lite tips och vägledning.

Min SSD rymmer över 200GB och jag hoppas att den ska fungera prima bra, har dessvärre glömt bort vad själva SSDn heter men den är blå och är inte utav de större leverantörerna.

Vad borde jag tänka på innan jag kopplar in den i datorn? Ska jag rensa de gamla hårddiskarna helt och hållet och installera OS på SSDn? Vad ska jag ha på SSDn? Hur gör jag en så smidig installation som möjligt?

Jag är väldigt ny till hårddiskar i överlag och vill inte förstöra något heller :/ sist jag skulle göra något själv så böjde jag en pinne i CPU socketen så vill vara mer förberedd den här gången.

Är det något ni funderar över så är det bara att fråga på, ska försöka besvara så gott jag kan.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Börja med att ta backup på viktiga filer och drivrutiner på din nuvarande hårddisk, du kan låta den gamla installation ligga kvar på den disken tills du är klar med den nya på ssdn sen kan du formatera den gamla.

Sen i med ssd disken, koppla ur din gamla disken under tiden du installera Windows på din nya disk.

Det är möjligt att du kan behöva gå in i BIOS och ställa om från IDE till AHCI, sen i med USB pinne eller skiva och sparka ingå installationen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Denwen:

bara plugga i som en vanlig HDD men se till att den sitter i en snabb sataport (vet inte vilket moderkort du har, en del har sata300 på vissa portar) sen så kör en ren installation av windows sen alla spel på samma disk, sen är du fit for fight.

MEN bästa är att köra två eller flera SSDer i raid0, då börjar vi snacka fart på laddtider.

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem

1. Förbered ditt OS installationsfiler på en usb sticka av någolunda kvalitet och hastighet. (W8.1: http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/create-reset-ref...

2. Koppla ur din nuvarande HDD genom att fysiskt dra ut SATA kabeln.

3. Montera och koppla in din nya SSD till moderkortet.

4. Gå in i BIOS och se till att SSD är synlig och att BIOS bootar från USB först och SSD som nr 2.

5. Installera OS från din USB till din SSD. Formatera SSDn i processen.

6. Koppla in din gamla HDD

7. In i BIOS igen och ändra boot order så att SSD nu är först och HDD inte är med alls på bootlistan.

8. Flytta data enligt behov från din HDD till din SSD. Installera om all den mjukvara du använder till din nya OS installation på din SSD.

9. Formattera din gamla HDD för att ta bort gamla OS.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket #2 samt #3. Kändes inte allt för komplicerat, bör nog kunna klara av det här haha. Är det någon mer som vill bidra med tips och trix så uppskattas det otroligt mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Denwen:

Tack så jättemycket #2 samt #3. Kändes inte allt för komplicerat, bör nog kunna klara av det här haha. Är det någon mer som vill bidra med tips och trix så uppskattas det otroligt mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Beroende på ditt BIOS kan det vara nödvändigt att ändra SATA-inställningarna till AHCI. Och det vill du isåfall göra innan du installerar Windows på SSDn. Passa på att göra det samtidigt som du ser till att BIOS bootar från din DVD/USB-pinne med Win-installationen på.
Läs mer här: http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/Why-do-i-need-AHCI-w...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

När du är klar, och har ett fungerande system igen, kom ihåg en liten, men väldigt viktig detalj.
Kör aldrig, under några omständigheter defragmentering av SSD, det försämrar bara dess livstid.

Om datorn beter sig märkligt efter ett tag, stäng av energibesparingar för hårddiskar. Vissa SSDer ogillar detta.

Lycka till! Och berätta gärna hur det går.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Kan även vara värt att dela upp disken i två partitioner, en för OS & program (~120 GB) och resten för spel. Då kommer du inte behöva installera om allt ifall om du behöver blåsa in Windows igen.

Värt att änka på är dock att ~120 GB kan antingen vara precis lagom för dig eller eventuellt för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

När du är klar, och har ett fungerande system igen, kom ihåg en liten, men väldigt viktig detalj.
Kör aldrig, under några omständigheter defragmentering av SSD, det försämrar bara dess livstid.

Om datorn beter sig märkligt efter ett tag, stäng av energibesparingar för hårddiskar. Vissa SSDer ogillar detta.

Lycka till! Och berätta gärna hur det går.

Vad menas med defragmentering?

Och åter igen tack så jättemycket allihopa, det är helt galet vad givmilda och hjälpsamma människor det finns här på sweclockers, det uppskattas otroligt.

Jag är just nu några mil utanför Göteborg så är ett par timmar kvar till trygga Dalarna, men kommer att göra updates så fort jag kommer igång med processen och kommer med nya eventuella frågor!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av grynnan:

Kör aldrig, under några omständigheter defragmentering av SSD, det försämrar bara dess livstid.

I Windows 7 och nyare går det väl inte ens att defragmentera en SSD om den är rätt identifierad? I 8an får man ju till och med alternativet "optimera" istället vilket till min kännedom är att tvinga den att köra TRIM.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Kan även vara värt att dela upp disken i två partitioner, en för OS & program (~120 GB) och resten för spel. Då kommer du inte behöva installera om allt ifall om du behöver blåsa in Windows igen.

Värt att änka på är dock att ~120 GB kan antingen vara precis lagom för dig eller eventuellt för lite.

Tror att jag kommer att skippa det faktiskt, men förstår absolut idén med det hela, och ifall jag känner behovet kommer jag absolut göra detta i framtiden, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Tino:

Kan även vara värt att dela upp disken i två partitioner, en för OS & program (~120 GB) och resten för spel. Då kommer du inte behöva installera om allt ifall om du behöver blåsa in Windows igen.

Värt att änka på är dock att ~120 GB kan antingen vara precis lagom för dig eller eventuellt för lite.

Well....beroende på spel kan det bryta installationen om du mördar systeminstallationen ändå, även om spelet är installerat på en separat enhet, fysisk eller logisk.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denwen:

Hallå där kära vänner. Sitter på ett tåg på väg till varma härliga Dalarna där min SSD ligger och väntar på posten.

Nu vet jag inte om jag tolkar detta fel... men tar du tåg till postterminalen!?!?

Shit, man känner sig liten här när man själv går bort dit (även på en Söndag kl 21...)

OnT: Du har fått bra guider redan ser jag så jag överlåter det till ggwp mfl. SSD och HDD är förvånansvärt lika i hur de uppfattas av systemet, och detta är för att dagens SSDer emulerar HDDn.

Dock avråder jag från att dela disken. Man får alltid slut på utrymme på en partition och måste hålla på med att justera. Spel och OS kan installeras om igen, samt att spel ligger även i registret, vilket försvinner när man installerar om. Det viktiga är bara att du sparar dina viktiga filer, vilket du bör ha backup på ändå.

Bättre då att ta en fullständig backup till en extern HDD, så kan du återställa därifrån och få allt på rätt plats, och hålla dig till en partition.

Permalänk
Medlem

Haha nejdu, jag åker inte från Halmstad till Leksand för att hämta min SSD, har varit och hälsat på flickvännen och är nu på väg hemåt, passade därför på att skapa tråden för att slå ihjäl lite tid. Hade den genialiska idén att jag skulle dygna så att jag kunde sova på tåget hem, men den planen sprack snabbt när jag insåg att det inte är bekvämt att sova i ett trångt utrymme sittandes hehe. Började även nyss blöda näsblod pga sömnbrist så blodade ner halva vagnen på köpet, nu vet ni det (y)

Ont: kommer inte att dela disken, men väldigt skönt att få höra olika perspektiv på saken! Gör så att jag sparar de filer jag vill ha kvar på en sticka sen formaterar jag alla diskar så fort jag fått SSDn att fungera som den ska. Har fått väldigt bra guider och information, tror detta kommer gå jättebra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hallå där, nu är jag igång.

Sitter dock redan fast med första error meddelandet;
"ta bort flyttbara diskar. Tryc ned en tangent för omstart"

Jag är rätt så säker att jag gjorde så att USBn med OS var prioritet och att OSZ ARC 100 SSD var vald som andra i bios.

Någon vänlig som skulle kunna hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Sätt SSDn som första bootdisk. Koppla ur alla andra hårddiskar så länge under installation av OS. I bios brukar F8 vara det du ska trycka (peppra) på. Så kommer en boot-meny upp och du väljer USB-stickan.

Första gången du installerar win vill du boota med usb-stickan, andra (och resten) skall SSD'n vara första boot-enhet. Går ju såklart att ha usb-stickan som första boot-enhet också men då får du ta ur den sen vid första rebooten i installationen, alternativt gå in i bios och ändra att SSD'n startar först igen...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

@Gling: Har endast USB stickan på och SSDn ikopplat. Kommer till en sak som heter ASRock UEFI isället för Bios dock. Men det ska väl vara samma sak?

Jag går in på "Boot"

Under Boot option priorities har jag
Boot option #1 IEFI: (FAT) KingstonDT 101 G2 1.00
Boot option #2 USB: KingstonDT 101 G2 101 G2 1.00
Boot option #3 ACHI PO: OCZ-ARC100

Moderkortet jag använder heter ASrock anniversary Z97M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MetalWolf:

bara plugga i som en vanlig HDD men se till att den sitter i en snabb sataport (vet inte vilket moderkort du har, en del har sata300 på vissa portar) sen så kör en ren installation av windows sen alla spel på samma disk, sen är du fit for fight.

MEN bästa är att köra två eller flera SSDer i raid0, då börjar vi snacka fart på laddtider.

Umm nu är det ju accesstiden som är poängen med en ssd och då hjälper ingen raid i världen. Förutsatt att du inte skall sitta och packa upp 90 miljoner gigantiska filer hela tiden då må det vara hänt, men för rent spelande och vardagsjobb så hänger allt på accesstid och då är raid bortkastade pengar, bättre att köpa en större ssd helt enkelt:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

@Denwen: UEFI är en "modernare bios" typ. Sätt OCZ-ARC100 som första boot option. sedan kan du nog i din UEFI-bios klicka på USB: KingstonDT (funkar inte det så pröva med den andra) för att direkt boota med denna stickan (som jag tar för givet att du har lagt in en windows-installation på med USB Windows Download Tool eller någon slags motsvarighet).

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

@Gling: Hej, inget av ovanstående fungerade. När jag trcker på USB: KingstonDT så kommer jag till samma error-meddelande som tidigare nämndes, trycker jag på ACHI PO: OCZ-Arc100 fårjag samma error-meddelande. Men trycker jag på EUFI (FAT) KingstonD 101 så händer ingenting alls. (eller det blinkar svart en gång sen är jag på samma meny)

Det var inte jag som la in w7 på USBet så inte en aning om det har gått korrekt till. Har aldrig formaterat med USB förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denwen:

@Gling: Hej, inget av ovanstående fungerade. När jag trcker på USB: KingstonDT så kommer jag till samma error-meddelande som tidigare nämndes, trycker jag på ACHI PO: OCZ-Arc100 fårjag samma error-meddelande. Men trycker jag på EUFI (FAT) KingstonD 101 så händer ingenting alls. (eller det blinkar svart en gång sen är jag på samma meny)

Det var inte jag som la in w7 på USBet så inte en aning om det har gått korrekt till. Har aldrig formaterat med USB förut

Det låter som att Windows inte är korrekt inlagt på stickan. Använd en original-iso och Microsofts egna program Windows USB/DVD download tool, det är hur lätt som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

@Gling Okej, har laptop och stickan framför mig. Är detta enkelt? Jag vet inte ens om mitt windows är legit/crackat för den delen heller (spelar det någon roll?.

Permalänk
Medlem

@Gling öppnade nu USBt på laptopen och innehållet består av:

5x mappar (Boot, efi, sources, support, Upgrade)¨
Autorun.inf
Bootmgr
Last session.ini
Setup.exe

---

Ser detta underligt ut eller står det rätt till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denwen:

@Gling öppnade nu USBt på laptopen och innehållet består av:

5x mappar (Boot, efi, sources, support, Upgrade)¨
Autorun.inf
Bootmgr
Last session.ini
Setup.exe

---

Ser detta underligt ut eller står det rätt till?

Låter som det kan stämma men om filerna endast är kopierade in på stickan är det inte alls säkert att det funkar, den måste även ha rätt kod i bootsektorn...

Pröva förresten att ta bort "Boot option #1 IEFI: (FAT) KingstonDT 101 G2 1.00" från boot options så du bara har USB och SSD i boot order. Testa att ha USB som första och starta om datorn. Står det fortfarande bara samma sak? Då hade jag prövat att ladda hem programmet jag nämnde och göra en ny bootbar windows-sticka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Sådär nu är OS istallerat på SSDn, HDDn formaterad och allt är frid och fröjd!
http://gyazo.com/fa55a5ee7082131033666122aaadc611
Nu till min förhoppningsvis sista fråga; Vad ska jag placera på HDDn och vad ska jag inte placera på SSDn?

Jag gjorde rätt i att installera drivs på SSDN va?

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Umm nu är det ju accesstiden som är poängen med en ssd och då hjälper ingen raid i världen.

Hur tänkte du nu?

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."