Permalänk

Starta dator utan grafikkort

Hej!

Jag har nyss (för första gången) byggt ihop min dator fast utan grafikkortet. Grafikkortet jag beställde blev försenat och skulle inte komma förrän den 13/7. Då kommer vi till själva frågan.. Går att att starta upp datorn (som jag nyss byggde) utan grafikkort nu och sen när jag väl får in grafikkortet på måndag och installerar det, kommer allt fungera som det ska då? Eller blir det något skumt om man först startar upp datorn och installerar OS och sen lägger till något mer i datorn?

Specs:
ASUS Ranger
i7 4790K
ADATA XPG 16GB
Fractal R5
NZXT Kraken x61
Evga Supernova G2 750W
Samsung EVO 850 250GB
WD RED 3TB
Gigabyte G1 Gaming 980 Ti (kommer på måndag)

Tack på förhand!

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Det ska inte var några problem att lägga till kortet i efterhand.

En fråga bara, hur ska du installera Windows om du inte kan se något?
Har den ett internt grafikkort?

Skrivet av ludvigwesterholm:

Hej!

Jag har nyss (för första gången) byggt ihop min dator fast utan grafikkortet. Grafikkortet jag beställde blev försenat och skulle inte komma förrän den 13/7. Då kommer vi till själva frågan.. Går att att starta upp datorn (som jag nyss byggde) utan grafikkort nu och sen när jag väl får in grafikkortet på måndag och installerar det, kommer allt fungera som det ska då? Eller blir det något skumt om man först startar upp datorn och installerar OS och sen lägger till något mer i datorn?

Specs:
ASUS Ranger
i7 4790K
ADATA XPG 16GB
Fractal R5
NZXT Kraken x61
Evga Supernova G2 750W
Samsung EVO 850 250GB
WD RED 3TB
Gigabyte G1 Gaming 980 Ti (kommer på måndag)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludvigwesterholm:

Hej!

Jag har nyss (för första gången) byggt ihop min dator fast utan grafikkortet. Grafikkortet jag beställde blev försenat och skulle inte komma förrän den 13/7. Då kommer vi till själva frågan.. Går att att starta upp datorn (som jag nyss byggde) utan grafikkort nu och sen när jag väl får in grafikkortet på måndag och installerar det, kommer allt fungera som det ska då? Eller blir det något skumt om man först startar upp datorn och installerar OS och sen lägger till något mer i datorn?

Specs:
ASUS Ranger
i7 4790K
ADATA XPG 16GB
Fractal R5
NZXT Kraken x61
Evga Supernova G2 750W
Samsung EVO 850 250GB
WD RED 3TB
Gigabyte G1 Gaming 980 Ti (kommer på måndag)

Tack på förhand!

Skrivet av TubularBoy:

Det ska inte var några problem att lägga till kortet i efterhand.

En fråga bara, hur ska du installera Windows om du inte kan se något?
Har den ett internt grafikkort?

4790k har inbyggd grafikdel så det är bara att plugga i DVI eller HDMI på moderkortet.

Erik

Permalänk

Det är inga som hellst problem att göra så

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Erik:

4790k har inbyggd grafikdel så det är bara att plugga i DVI eller HDMI på moderkortet.

Erik

Hej, jag provade att starta upp datorn genom att sätts i skärmen i DVI uttaget, men inget hände och sen provade jag HDMI uttaget och det funkade inte heller. Sen provade jag att använda mig av datorn jag har nu och då fungerade skärmen och jag fick "mottagning". Kan det vara så att jag har kopplat in en sladd i fel uttag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludvigwesterholm:

Hej, jag provade att starta upp datorn genom att sätts i skärmen i DVI uttaget, men inget hände och sen provade jag HDMI uttaget och det funkade inte heller. Sen provade jag att använda mig av datorn jag har nu och då fungerade skärmen och jag fick "mottagning". Kan det vara så att jag har kopplat in en sladd i fel uttag?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kopplat in allt från nätaggregatet, dvs 8 pin och 24 pin?

Erik

Permalänk
Skrivet av Erik:

Har du kopplat in allt från nätaggregatet, dvs 8 pin och 24 pin?

Erik

Hej igen Erik. Tack för att du svarade. Det visade sig att jag hade varit lite slö med att trycka i mitt internminne, min kompis märkte det och hjälpte mig. Så nu fungerar allt som det ska.

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk

Processorerna nuförtiden har inbyggda "grafikkort". HD4600 i detta fall~

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100