Facebook vill "döda" Flash – Mozilla blockerar med Firefox

Permalänk
Medlem

Jag körde force flash på youtube väldigt länge, först nu html5 spelaren är okej, förut var den totalt värdelös.

Permalänk
Medlem

En anledning varför det har tagit sån tid är väl dels på grund av att de inte kunnats enas om någon video/audio standard för html5. Apple och Microsoft har ju velat köra h264 och aac som är licens belagda (Apple och Microsoft äger licenser och patent) medan de andra har pushat för öppna format. Stod väl stilla bra länge, men har för mig att Cisco öppnade sin licens för fri användning förra året eller så. Innan har ff och opera inte haft stöd för det men tror de har lagt till stöd nu när de slipper betala för licensen vilket lär snabba på då de är de absolut vanligaste formaten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMac:

Precis sådär lät det angående ActiveX för några år sedan. Hur många har det nu?

Minns även hur "Apple var dödsdömnda" när de vägrade Flash för iOS – nu har Adobe skrotat Flash for Android. Mobila enheter har redan eller kommer snart gå om desktops i surfande, så Flash är redan på väg mot en säker död. Det här kanske snabbar på processen lite.

Trams. Internet explorer (med kompatibilitetsläge för äldre versioner) kommer finnas som val även i Windows 10, så det är inte så att ActiveX är dött bara för att det gått ner i användane

Skrivet av Kyroz:

Jaha, och vilket protokoll skulle man använt om inte DASH för HTML5?

Det går allderles utmärkt att använda DASH utan DRM-skräpet i MSE, men google har infört artificiella begränsningar på t. ex youtube, som stympar HTML5-spelaren om läsaren inte har MSE.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fråga Mozilla. Jag har kört Chrome ett tag enbart för titta på Youtube. Firefox och Flash kraschade hela tiden om jag använde Flash spelaren och en annons öppnades. Tydligen klarar Flash inte av att köra mer än en sak samtidigt. HTML5-spelaren var rätt kass i Firefox, vet inte om de uppdaterat den än. Kunde inte köra 1080p utan var begränsad till 720p som max. Massa inställningar och alternativ var borta.

Det här var förr. Jag ser på 1080p60 och sen man stängde av Flash är nyaste versionen av FireFox rejält stabil. Så som det varit förr så förväntar jag mig att FireFox kommer krascha av någon anledning (session manager plugin FTW). Men det var ett tag sen den gjorde det nu när jag tänker efter. Så det har hänt en del på det här planet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Kör opera och där kan man inte köra 60fps yt i flash. Byt till chrome sa min polare där funkar allt. Icke ade jag och en snabb googling senare vart der bytt till html5 där 60fps för alla läsare. Buggar mindre gör det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Hur gör SVT till exempel med Flash?

Ser nu att Firefox blockerar Flash där. Funderar på att "tillåta" ändå så länge. Blir lite problem för mig annars då jag tittar en del på Twitch.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

De senaste Flash versionerna har ju var otroligt ostabila och den senaste kraschade så fort man valde fullskärms uppspelning, så då fick det bli html5 istället.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Bra. Finns ingen anledning att använda flash längre, t om twitch går ju att göra utan.

Permalänk
Avstängd

Flash har varit skabb som krånglat en massa länge så död åt flash och får hoppas det här är sista spiken i kistan

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trams. Internet explorer (med kompatibilitetsläge för äldre versioner) kommer finnas som val även i Windows 10, så det är inte så att ActiveX är dött bara för att det gått ner i användane

Det går allderles utmärkt att använda DASH utan DRM-skräpet i MSE, men google har infört artificiella begränsningar på t. ex youtube, som stympar HTML5-spelaren om läsaren inte har MSE.

Que? Finns inget DRM i MSE, tänker vi på EME?
Ja, klart youtube spelaren blir gimpad om webbläsaren inte har MSE; youtube använder DASH och DASH-stöd i alla webbläsare kommer från dess MSE-implementation - HTML5 speccen har inte stöd för något streaming-protokoll överhuvudtaget. DASH kräver alltså MSE för att fungera korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Hur gör SVT till exempel med Flash?

Ser nu att Firefox blockerar Flash där. Funderar på att "tillåta" ändå så länge. Blir lite problem för mig annars då jag tittar en del på Twitch.

Citerar mig själv och är fundersam.

Flash uppdaterade bara för någon dag sen. Jämförde min installerade Flash med vad som fanns att ladda ner och upptäckte att det finns en nyare trots att jag ställt Flash att "meddela om ny version finns". Avinstallerade Flash och körde in den nya igen och då var det ingen blockering på SVT (till exempel. Hade inte "tillåtit" innan dess) ??

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Härligt att höra, död åt Flash! Har aldrig behövt jobba med något värre än Flash under gymnasietiden. krascha konstant, prestanda problem och koda i Action Script på den skiten var hemskt, funkade knappt alls vad man än gjorde. Ibland behövde man cut paste på koden man precis hade skrivit för att få det att funka. Helt jävla obegripligt. Gillade C++ bra mycket mer.

Har dock hört att det inte är något speciellt fel med Action Script i sig självt snarare hur Flash hanterar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Prova att avinstallera det.

Varför inte sätta den som default så man slipper flash helvetet?

Permalänk
Medlem

Flash borde har lagts ned för ett bra tag sedan imho.

Permalänk
Medlem

Tack! Kan vi inte bara alla knuffa för att döda Flash nu? Bort med skroten!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Mimematis:

Varför inte sätta den som default så man slipper flash helvetet?

Flashspelaren behövs fortfarande för reklamen, men den används bara om man har installerat Flash.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Låter trevligt att slippa Flash i framtiden men kan dom inte passa på och även "döda" Facebook som även det är en lika stor p.i.t.a

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

flash 17 eller vad den är nu, låser sig hela tiden. tur jag kör med 10.3 och firefox 12 fungera mökka bra

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathRider:

bra. bort med skiten. nu måste bara twitch få foten ur röven och göra likadant

Tur man kan se genom Livestreamer och chatten är HTML5 (eller irc om man känner för det)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

En anledning varför det har tagit sån tid är väl dels på grund av att de inte kunnats enas om någon video/audio standard för html5. Apple och Microsoft har ju velat köra h264 och aac som är licens belagda (Apple och Microsoft äger licenser och patent) medan de andra har pushat för öppna format. Stod väl stilla bra länge, men har för mig att Cisco öppnade sin licens för fri användning förra året eller så. Innan har ff och opera inte haft stöd för det men tror de har lagt till stöd nu när de slipper betala för licensen vilket lär snabba på då de är de absolut vanligaste formaten.

FF har både stöd via Microsofts inbyggda H.264-avkodare och via OpenH264 (Ciscos patentlicensierade binär) som också kan köra mjukvaruavkodat. Microsoft har haft inbyggd avkodare sedan Windows 7 och Vista platform update supplement. För övrigt har ju inte prestandan i Chrome/Chromium varit särskilt bra via deras FFmpeg-bibliotek när det kör mjukvaruavkodat, tog några år för att få in DXVA-stöd. Det har väl fungerat bra något år kanske, men kommersiella tjänster vill ha MSE/EME-stöd också. Något Apple fick med Safari (8) i och med Yosemite. I år har alla implementerat det. Förutom Firefox (delvis) som bara har stöd för MSE och kan stödja EME via tredjepartstillägg sedan version 38.

Firefox använder hårdvaruavkodning på de plattformar där det finns tillgängligt. På GNU/Linux kör väl Firefox via Gstreamer exempelvis, beroende på hårdvara kan man ha en Gstreamerplugin/drivrutiner som möjliggör HW-acceleration. På Android kör de plattformens. Skulle inte säga att det är något hinder. Men HTML5 är tänkt att ersätta långt mer än video.

Permalänk
Inaktiv

Har vägrat allt vad flash heter i många år. Det blir ju ingen ändring av det nu heller. Men Adobe anser väl det skapligt trevligt med ett instick som läcker värre än ett durkslag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur blir det då med Google annonser o.s.v som använder sig utan flash? Vi har sådana annonser på våra siter

Permalänk
Skrivet av Segas:

Har vägrat allt vad flash heter i många år. Det blir ju ingen ändring av det nu heller. Men Adobe anser väl det skapligt trevligt med ett instick som läcker värre än ett durkslag.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom tjänar ju pengar på det, genom att "tvinga" på konsumenter McAfee och genom site ägare/reklammakare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är nya allvarliga säkerhetshål i Flash var och varannan dag, det måste verkligen vara en het kandidat till kategorin "Den sämt kodade applikationen genom tiderna".

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Hur blir det då med Google annonser o.s.v som använder sig utan flash? Vi har sådana annonser på våra siter

Man övergår till HTML5-baserade annonser och slipper bekymra sig? Annars så blir det väl kanske som om användarna körde med Adblock?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ja, jag började undra igår vad fasen det var med Adobe flash, jag som kör med Mozilla Firefox.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Trams. Internet explorer (med kompatibilitetsläge för äldre versioner) kommer finnas som val även i Windows 10, så det är inte så att ActiveX är dött bara för att det gått ner i användane

Inte dött kanske, men döende? Jag tycker i alla fall många ActiveX-lösningar är rätt omoderna där full funktionalitet enbart uppnås om man kör Internet Explorer i Windows. Fast det handlar kanske om att man använder ActiveX på ett lmodernt sätt? Det är väl hur som helst inget Microsoft utvecklar längre? Kanske dags att våga bryta kompatibilitet gällande vissa saker så man kommer vidare?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen ingen förståelse för varför det har tagit sån tid att fasa ut skiten när det inte ens var bra när det var nytt. Hade hellre sett dubbla standarder av någon annan plattform än detta proprietära skräpets överlevnad. Det är viktigt att alla tar sitt ansvar och håller sina respektive webbsidor flashfria.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trams. Internet explorer (med kompatibilitetsläge för äldre versioner) kommer finnas som val även i Windows 10, så det är inte så att ActiveX är dött bara för att det gått ner i användane

Förlåt om jag går en smula offtopic nu men Internet explorer ska väll inte komma till windows 10?
Det är väll nya Edge (före detta project spartan) eller har jag missat något?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Avskyr helhjärtat Flash, och för all del hela konceptet proprietära format som blir i princip obligatoriska på grund av sin etableringsgrad, men är verkligen HTML5 en fullgod ersättare i nuläget? Kommer inte en nedläggning av Flash innebära ett steg tillbaka ur den rent tekniska aspekten?

Man tycker web-Darwin borde ha talat för längesedan om det vore så att HTML5 gjorde allt lika bra som Flash.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!