Permalänk
Medlem

Gaming dator 15-20k

Då var det dags att skaffa sig en ny dator igen. 20k är lite i det översta laget. Jag vill skaffa ett 980ti med möjligheten att kunna köra sli i framtiden, är dock lite osäker om 850w räcker. Så det jag har köpt hitintills är ett Fractal design r5 och EVGA SuperNOVA G2 850W. Så jag behöver förslag på.

Processor
processor kylare
vilket 980ti man borde ta
moderkort
ram
hårddisk funderar på ett Samsung SSD EVO 850-Series 500gb
extra fläktar till chassit vet dock inte hur många jag vill ha, är nyfiken på vad ni tycker behövs.
dvd spelare typ ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Black??

Tror inte jag har missat något, men säg bara till om ni tror det fattas något.

Jag funderar på om man ska ta ddr4 ram för att det ska vara framtidssäkert, men då måste man ha x99 moderkort och speciell cpu socket också. Men som jag förstått det rätt så är det ingen prestanda skillnad på ddr3 lr ddr4. jag tänkte iaf köpa 16gb ram. Jag har också hört att Nvidia överväger en prissänkning på 980ti, så man kanske borde vänta med grafikkortet lite.

Tack för att ni har tar er tiden att läsa det här, och jag är tacksam för eventuella svar.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem

om du inte nödvändigtvis måste slänga hela din nuvarande dator så kan du mycket väl spara både processor och moderkort. om 8gb ram inte räcker så bör du naturligtvis uppgradera, annars känns det onödigt. sedan kan du kanske köpa en skylake i höst med ddr4.

850w är lagom.

du behöver inte extra ventilation med ett 980ti men med två stycken tycker jag att det vore lämpligt.

Permalänk
Medlem

@versions: Jag kan faktiskt tänka mig o vänta på skylake. Men ska man spara fractal design r5 chassit och EVGA SuperNOVA G2 850W? Eller skicka tillbaka, fick båda för 2000kr så det känns som ett bra pris. När borde fractal design r6 dyka upp?

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

@versions: Jag kan faktiskt tänka mig o vänta på skylake. Men ska man spara fractal design r5 chassit och EVGA SuperNOVA G2 850W? Eller skicka tillbaka, fick båda för 2000kr så det känns som ett bra pris. När borde fractal design r6 dyka upp?

Behåll om du inte är i behov av cash, R6 lär nog dröja ett bra tag innan det släpps, då R5 så gott som nyss kommit.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Då har jag också köpt en Samsung evo 850 1TB, som jag beställde från amazon primeday för 2900kr. Det kändes som ett bra kap. Men medans jag väntar på att skylake ska komma ut och se om det är något o ha. Så funderar jag på om man redan nu ska beställa ddr4 ram minnen då dom ändå ligger väldigt lågt just nu? Här är ett exempel http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2768802 Corsair Vengeance LPX Black DDR4

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD