Bygga speldator så billigt som möjligt!

Permalänk
Medlem

Bygga speldator så billigt som möjligt!

Tjena!

Undrar om någon här kan hjälpa mig med att länka dator delar som jag ska ha till en speldator vill gärna bygga en speldator men vill ha det så bra som möjligt och samt så billigt som möjligt helst inte över 4000 kr!

Tack!

Permalänk

Vilka spel hade du tänkt spela på den?

Permalänk
Medlem

Gta V, Euro Truck Simulator 2.. Man kan säga spel från 2010 till 2015.. Spelar lite allt möjligt.. Behöver dock inte vara en dator som ska köra allt på 60 fps++ lugnt om de är nere vid 30 fps.

Permalänk

För 4000 kommer du inte att kunna köra med ett grafikkort, så det blir integrerad grafik du får köra på. Du kan nog kanske köra gta, men det kommer att bli väldigt tufft och troligen på low/<20 fps.

Man får inte riktigt en speldator för 4000 ifall man vill spela spel som inte kom ut för +5 år sedan.

Ifall du kan hitta begagnade delar så kan det nog fungera, men det blir fortfarande ingen värstingdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol_man53:

För 4000 kommer du inte att kunna köra med ett grafikkort, så det blir integrerad grafik du får köra på. Du kan nog kanske köra gta, men det kommer att bli väldigt tufft och troligen på low/<20 fps.

Man får inte riktigt en speldator för 4000 ifall man vill spela spel som inte kom ut för +5 år sedan.

Ifall du kan hitta begagnade delar så kan det nog fungera, men det blir fortfarande ingen värstingdator.

Permalänk
Medlem

Enda sättet du kan få ihop en hyfsad dator för dom pengarna är att köpa begagnat, föreslår att du går in på Tradera och kikar vad som finns.
Byggde ihop en dator åt brorsan med ett GTX 660 2GB, 4-kärnig Ivy bridge med moderkort, 8GB ram, nåt random corsair nätagg och 1tb hdd för ca. 3000:- inkl. frakt. Chassi hade vi sen innan. Han spelar GTA V på Medium-High och är nöjd.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kudden01:

CHASSI - AeroCool ExtremEngine 3T svart
CPU - Intel Core2Quad Q6000 4 kärnor
CPU-KYLARE - Arctic Freezer 7 Pro
MODERKORT - Gigabyte GA-P35-DS3, P35, Socket-775
RAM - OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 4096MB
DVD - NEC DVD-brännare AD-5170 IDE Svart OEM
NÄTAGG - Corsair VX450 450W
GRAFIKKORT - Nvidia Geforce 460 GTX 1 GB

Vad behövs för att förnya denna data?. Är den stark nog om man byter ut moderkort + och i2 till i5 samt ddr2 till ddr3?

http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=212511q1,187794q..., kanske?

Permalänk

Med ett gtx 460 kan du köra gta, dock kan du nog glömma höga inställningar och alla upplösningar över 720p. Kortet har inte tillräckligt mycket Vram för att rendera allt, även om det är snabbt nog för att köra spelet i 1080p.

Du kommer nog att behöva en ny CPU, Mobo och RAM för att köra det, tror inte att en gammal duo core kommer att hantera gta

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol_man53:

För 4000 kommer du inte att kunna köra med ett grafikkort, så det blir integrerad grafik du får köra på. Du kan nog kanske köra gta, men det kommer att bli väldigt tufft och troligen på low/<20 fps.

Man får inte riktigt en speldator för 4000 ifall man vill spela spel som inte kom ut för +5 år sedan.

Ifall du kan hitta begagnade delar så kan det nog fungera, men det blir fortfarande ingen värstingdator.

Går ju dock att få t.ex ett beg 580 för 500:-, något som gör det enkelt att hamna under 4000:- och ha en ok dator.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Man kan ju också ignonera hur mycket vram som ska användas när man spelar gta v, står det typ 1024 mb kan jag använda upp till 1500 mb men de kan ju också orsaka crash osv.. Men iaf. är allt jag behöver en i5, nytt moderkort med ddr3, nytt grafikkort antar jag?

Permalänk
Medlem

Finns inget mer prisvärt grafikkort om du köper nytt https://netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponenter/...
Värde är enligt mig 1700kr, vilket gör detta galet billigt. Självklart får du mer om du köper begagnat däremot.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Kudden01:

Man kan ju också ignonera hur mycket vram som ska användas när man spelar gta v, står det typ 1024 mb kan jag använda upp till 1500 mb men de kan ju också orsaka crash osv.. Men iaf. är allt jag behöver en i5, nytt moderkort med ddr3, nytt grafikkort antar jag?

Fast du kan inte "ignorera" VRAM kraven ifall du vill ha en okej spelupplevelse, det vill säga spela utan frekventa kraschar och grafiska buggar (och det är ifall det går att spela med så lite VRAM) Det finns en annlednign till att spelet varnar dig när du försöker slå av spärren för VRAM i menyn.

Men ja, du behöver uppgradera det du nämnde. Som andra har sagt kan det vara smart att köpa begangnat, då du får mer för pengarna.

Permalänk
Medlem

lol_man53, tacksam för hjälpen!

Dock lite svårt o hitta en speldator som inte kostar så himla mycket haha.. Har letat i ett par dagar nu men det är inte många värdiga datorer som säljs som jag kan tänka mig köpa.. Alla kostar över 5k

Permalänk
Medlem

Kolla här http://www.sweclockers.com/marknad/sok?searchid=844050df-c542...

och om du inte hittar något intressant, vänta tills ditt konto är 3 månader gammalt och gör en köp annons som endast kostar 15kr. Många kommer uppgradera nu i augusti iom Skylake så går nog att göra lite kap

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.