Problem att starta upp min filserver

Permalänk

Problem att starta upp min filserver

Jag har en ESXi host som jag kör en debian gäst på som är min filserver bland annat. Den har 1 systemdisk på 46GB, en datadisk på 2 TB och sedan har jag direktkopplat ett kontrollerkort till den gästen. Tidigare har jag kört 6 stycken 1,5 TB diskar i raid 6 med mdamd. Två av de gick sönder för ett tag sedan så bytte ut de mot två WD Red 3TB. Nu i sommar så köpte jag 4 till och bytt ut alla gamla 1,5TB till 3TB och tänkte utöka heöla volymen så det blir 6 x 3 TB i Raid 6. Jag gjorde detta med att byta ut en disk i taget och efter allt va klart så synkades de sista ihop. Fortfarande så hade jag inte fått en större volym och hittade då att jag skulle köra följande kommando:

mdadm --grow /dev/md2 --size=max

Den gick igenom fint efter några timmar och sedan tänkte jag gå vidare på denna guiden,
https://raid.wiki.kernel.org/index.php/Growing

Med "Extending the filesystem". Tänkte då först köra en fsck men då klagade den först på att den va mountad så jag körde umonut /mnt/storage. Då klagade den inte att den va monterad utan att den va "in use" typ och jag lyckades inte fatta vad det va som låste den så tänkte att jag kan ju trigga en fsck vi omstart istället. Skapade då en forcecheck med följande kommando:

touch /forcefsck

Nu efter omstart så startar inte burken upp, det känns som den startar en check med sdb1 som är datadisken på 2 TB men sedan får den någon timeout mot swap som jag inte fattar. Jag kommer inte vidare heller och kan köra något.

Testar jag köra ctrl + alt + del så kommer jag bara hit, den startar aldrig om

Någon som har en ide vad jag kan gjort fel och hur man kanske kan rädda så jag kan få igång min burk igen?

Permalänk

Har du testat att boota i felsäkert läge?
När du kommer till felsäkertläge om den bootar, mounta då / som rw rättigheter så du kan göra nått.

Jag hittade nån som hade återskapat sin raid i en annan maskin, körde då
sudo mdadm --assemble --scan

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-764753.html

Om det krisar sig och om du inser att du kört fast så kan du ju alltid testa det där.

Fast först testa att boota i felsäkert läge, sedan om det inte fungerar, "ta bort" din virtuella disk som är datadisk, bara från maskinen och sista av allt är väll att leta efter din mjukvaruraid som alternativ.

Jag tror dock att den där datadisken är felet

Lycka till.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Skrivet av tjossanmannen:

Har du testat att boota i felsäkert läge?
När du kommer till felsäkertläge om den bootar, mounta då / som rw rättigheter så du kan göra nått.

Jag hittade nån som hade återskapat sin raid i en annan maskin, körde då
sudo mdadm --assemble --scan

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-764753.html

Om det krisar sig och om du inser att du kört fast så kan du ju alltid testa det där.

Fast först testa att boota i felsäkert läge, sedan om det inte fungerar, "ta bort" din virtuella disk som är datadisk, bara från maskinen och sista av allt är väll att leta efter din mjukvaruraid som alternativ.

Jag tror dock att den där datadisken är felet

Lycka till.

//Tobias

En omstart i felsäkert läge lät båda diskarna köra sina fsck och efter det så startar burken upp, det körs dock någon grej vid uppstart mot swapen men den startar ju upp nu vilket är nice. Får googla vidare på de andra felet när jag får tid, tack för tipset med felsäkert läge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ciscodisco:

En omstart i felsäkert läge lät båda diskarna köra sina fsck och efter det så startar burken upp, det körs dock någon grej vid uppstart mot swapen men den startar ju upp nu vilket är nice. Får googla vidare på de andra felet när jag får tid, tack för tipset med felsäkert läge

Skickades från m.sweclockers.com

Ptja, det var så lite

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..