Från beast dator till skit - Alienware m17x R4 - Problem

Permalänk
Medlem

Från beast dator till skit - Alienware m17x R4 - Problem

Halloi.
Så jag har en Alienware m17x R4 och varit otroligt nöjd med denna det senaste 1 och halvt år p.g.a. jag kunde spela i princip alla spel på Maxade grafik osv osv.... Plötsligt hände det oförväntade där datorskärmen flickrade till när jag körde Wow igår kväll.. jag märkte också att från att spelet rekommenderade grafiken : ULTRA så rekommenderade den att jag skulle sätta den på : GOOD.
Plötsligt så började datorn stängas av flera gånger om (aldrig hänt förut) efter att fläkten låter som innihelvete. Detta hände i princip varje gång jag går in och spelar.. så jag använde mig utav (dell supportassisst) för att bekräfta att alla drivrutiner fungerar som de ska, och efter testet var klart stod det : Memory- System Memory checkup FAILED & Video Card - Nvidia GeForce FAILED.

Det är det här bilden som får mig att förstå att något är fel på mitt memory system? och även ''lighting test''? : http://imgur.com/DZJBRfa
Kolla gärna bilden för att förstå vad problemet kan vara.

Detta hände även idag på morgonen när jag på nytt skulle testa prova att spela Wow... Datorn stängde av sig själv efter 15 minuter av spelande och detta kom up : http://imgur.com/ecDuAyc Vilket skrämde SKITEN ur mig då det började komma ett ''beep-ljud i jämna mellanrum.

Är väldigt ''noobig'' gällande datorer men skulle gärna behöva lite hjälp på traven för att förstå problemet och kanske även lösa det

tack på förhand!!

EDIT :
Okej... nu har jag ett YTTERLIGARE problem !
Jag försökte ikväll att formatera om datorn i hopp av att det kanske löser det mystiska problemet. Men jag har misslyckats alla 3 gånger då formateringen stoppas varje gång på samma ställe av detta meddelande : http://imgur.com/uuNFKtI
vad beror detta på? väldigt frustrerande !

Diverse SKRIK i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem

Verkar som att nVidia kortet gett upp och den kör på interna grafiken (Intel HD) nu.

Har du garanti kvar?

Permalänk
Medlem

Du har en dator som behöver service.
Ta kontakt med Dell.

Pipandet och färgerna över skärmen är bara diagnostikverktyget som startat så inte vara orolig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@Billy Joe Bob:
Garantin gick ut för inte längesen ( så vitt jag vet ). men handlar detta bara om grafikkortet? för som du ser på bilden så står det ''FAILED'' på alla tester som körs för ''Memory system''

Permalänk
Medlem

@iller:
Alright.. så att formatera om datorn kommer INTE lösa problemet antar jag? utan är snarare slöseri med tid?
Blir bara lite orolig p.g.a. första bilden jag skickade där det ''failar'' varenda sektion på ''memory system''

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@Billy Joe Bob:
Garantin gick ut för inte längesen ( så vitt jag vet ). men handlar detta bara om grafikkortet? för som du ser på bilden så står det ''FAILED'' på alla tester som körs för ''Memory system''

ska vara tre års reklameringsrätt så vitt jag vet.

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

@jerkaaaa:
ooh.. du har säkert rätt. Men som den ovanstående påstod.. om det verkligen är nvidia kortet som gett upp.. kan man testa om det ''fungerar'' genom att exempelvis starta 3d-gaming mode och prova köra spelet i 3d. och där med få reda på om kortet verkligen inte fungerar eller ej? (bara en teori då möjligheten till att jag ska överhuvudtaget kunna spela i 3d är väl genom nividia kortet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@Billy Joe Bob:
Garantin gick ut för inte längesen ( så vitt jag vet ). men handlar detta bara om grafikkortet? för som du ser på bilden så står det ''FAILED'' på alla tester som körs för ''Memory system''

Säker? har för mig att det brukar vara ca 3 år. var det iaf på min MSI GT70.

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem

@Kindh:
Verkar konstigt då jag gick in och kollade på Waranty start date och end date så varade det enbart i ett år !
Så problemet går inte att lösa på något annat sätt än att just skicka den på service?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@Kindh:
Verkar konstigt då jag gick in och kollade på Waranty start date och end date så varade det enbart i ett år !
Så problemet går inte att lösa på något annat sätt än att just skicka den på service?

Det finns en chans att det är ditt RAM-minne som gått sönder då väldigt många av felmeddelanden ligger på RAM:et. Du kan testa att köpa någon RAM-sticka från Komplett eller någon annanstans för att testa om det faktiskt är det som är problemet (Och behålla om det skulle lösa problemen). Om det inte är problemet är det bara att returnera.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@Kindh:
Verkar konstigt då jag gick in och kollade på Waranty start date och end date så varade det enbart i ett år !
Så problemet går inte att lösa på något annat sätt än att just skicka den på service?

Vart kollar du datumen hos alienware eller återförsäljaren?

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem

@XFTality:
Joo du har nog helt rätt!
Men tror du att att det är RAM:ET som ligger bakom att den ''rekommenderade grafiken'' på wow gick ner från ultra till > good också?
Vill bara veta om RAM:ET har något sammanhang med det hela att göra.
För som på bilden så ser du att ''lighting test'' på video kortet kunde inte köras av ngn anledning?

Kan man testa om nvidia kortet fungerar eller inte genom att prova att spela på 3d-mode? om 3d inte funkar (som det annars har gjort) så är det en stor sannloikhet att det är nvidida kortet som gett upp eller ;o? (kanske en dum teori)

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@Kindh:
Verkar konstigt då jag gick in och kollade på Waranty start date och end date så varade det enbart i ett år !
Så problemet går inte att lösa på något annat sätt än att just skicka den på service?

Som sagt, reklamera den. Garanti tiden varierar lite på Vissa MSI Gaming datorer så är det 2-3 år.
Dock bara 1 år på deras dyraste för 33000:- vilket är ganska skevt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Från Dell:s hemsida

"Produkter

Reklamationsrätt - Dell reparerar eller ersätter defekt Produkt i enlighet med tvingande konsumentlagstiftning, med reklamationsrätt tre år från leverans. Vad avser tredjepartsprodukter kan Dell i vissa fall be tredjepartsleverantörer/licensgivare av tredjepartsprogramvara kontakta Konsumenten för att undersöka om felet exempelvis kan avhjälpas genom telefonsupport. Den treåriga reklamationsrätten gäller inte förbrukningsvaror så som toner till skrivare. Reklamationsrätten för batterier till bärbara datorer, vars hållbarhet beror på användningsfrekvensen, kan beroende på omständigheterna vara kortare än tre år. "

http://www.dell.com/learn/se/sv/secorp1/terms-of-sale-consume...

Så ring support http://www.dell.com/support/incidents-online/se/sv/sedhs1/con...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Citat:

Detta hände även idag på morgonen när jag på nytt skulle testa prova att spela Wow... Datorn stängde av sig själv efter 15 minuter av spelande och detta kom up : http://imgur.com/ecDuAyc Vilket skrämde SKITEN ur mig då det började komma ett ''beep-ljud i jämna mellanrum.

Hur flöt spelet de första 15min ?

Permalänk
Medlem

@verithros:
Det flöt på lika bra som den alltid gjorde! allt var otroligt perfekt. Det enda som jag störde mig på är att spelet rekommenderade mig att sätta ''overall settings'' på good istället för ''ULTRA''.. men jag fortsatte att spela i ultra. Min fps gick även LITE ner (om det spelar någon roll).
Hursomhelst så flyter det på som vanligt under dessa minuter innan datorn bestämmer sig för att starta om (eller ibland BLUE SCREEN. hände bara 2x).

Några ideer du har i huvudet som fick dig att fråga detta?

Permalänk
Medlem

Okej... nu har jag ett YTTERLIGARE problem !
Jag försökte ikväll att formatera om datorn i hopp av att det kanske löser det mystiska problemet. Men jag har misslyckats alla 3 gånger då formateringen stoppas varje gång på samma ställe av detta meddelande : http://imgur.com/uuNFKtI

kan detta vara en ledtråd på problemet kanske? ingen aning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

Okej... nu har jag ett YTTERLIGARE problem !
Jag försökte ikväll att formatera om datorn i hopp av att det kanske löser det mystiska problemet. Men jag har misslyckats alla 3 gånger då formateringen stoppas varje gång på samma ställe av detta meddelande : http://imgur.com/uuNFKtI

kan detta vara en ledtråd på problemet kanske? ingen aning..

http://www.dell.com/support/article/us/en/19/SLN129509/EN

Då du får lite lustiga fel, som det här ovan är jag också inne på att det kan vara en RAM-sticka som gått sönder.
Har du möjlighet att köra "Memtest", så gör det.. Annars köpa nytt och testa.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av suksuk:

Det flöt på lika bra som den alltid gjorde! allt var otroligt perfekt. Det enda som jag störde mig på är att spelet rekommenderade mig att sätta ''overall settings'' på good istället för ''ULTRA''.. men jag fortsatte att spela i ultra. Min fps gick även LITE ner (om det spelar någon roll).

Hur ser temperaturerna ut ? Men förutsatt att de ser normala ut så låter det som att det kan vara ett RAM relaterat problem.

Permalänk
Medlem

@verithros:
Jag hade ingen aning om hur man fick reda på temperaturen.. så laddade ner HWinfo och vet inte om detta är rätt sätt att kolla det på MEN!
det står GPU som högst fick den : 66°C och CPU PACKAGE som högst : 76°C och sist men inte minst något som heter S.M.A.R.T som högst : 48°C

Jag har ingen aning om detta är bra värden eller inte men i min värld verkar det suga? (igen jag är ingen expert på datorer).
OBS. det fanns även under CPU sektionen något som kallades för core#1- core#2 osv osv.. alla dessa hade mellan 57°C-75°C.

Vad anser du om detta? (förlåt om jag verkar noobig) men jag tog alla värden jag kunde hitta.

Permalänk
Medlem

@DaBone:
Okej, men går det att köpa vilken memory som helst? det står att jag har typen : DDR3 SDRAM. Jag vet inte om det betyder någonting? jag vet även att jag har 16gb som är då uppdelade i 2x 8gb minnes stickor. Måste jag då ha just dessa?

Är detta en ren chansning att det är bara ram-stickorna som är problemet eller är detta en stor sannolikhet?
sen vet jag inte om Physical memory har något med RAM att göra men verkar detta rimligt : http://imgur.com/5bFKQio ?
känns som att det är mycket som uppslukas trots att jag inte är inne på något spel :'/

Permalänk
Medlem

UPPDATERING:
Jag antog att det jag kanske har en gammal eller korrupt version av drivrutinerna på mitt grafikort trots att jag får alltid nya uppdateringar genom : NVIDIA GEFORE EXPERIENCE programmet som alltid låter mig installera det nyaste..
Istället gick jag in på deras hemsida och installerade det nyaste för GTX 675M men under installationen blir skärmen bara svart (men datorn är fortfarande på) enda tills jag tvingas att stänga av den genom knappen.

Beror detta på ett problem eller är det för att jag redan har den nyaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

Okej... nu har jag ett YTTERLIGARE problem !
Jag försökte ikväll att formatera om datorn i hopp av att det kanske löser det mystiska problemet. Men jag har misslyckats alla 3 gånger då formateringen stoppas varje gång på samma ställe av detta meddelande : http://imgur.com/uuNFKtI

kan detta vara en ledtråd på problemet kanske? ingen aning..

Ditt felmeddelande (med reservation för exakt numerisk kombination) har jag sett på datorer som gått för varmt. Räkna med defekta komponenter, dessa lagar du inte. Byta kan gå men frågan är om det är lönt att själv felsöka. Jag skulle reklamera den.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

1. garanti
2. annars testa med en ram sticka i taget, i olika slots, samma problem?
3. säker på att tempsen inte är högre än så, låter lågt?
4. formatera om
5. se 2
6. lämna in den..?

Permalänk
Medlem

Jag hade reklamerat det så som andra medlemmar redan har rekommenderat. Du har 3 års reklamationsrätt förutsatt att du själv inte har orsakat problemet. Har du annars testat rensa datorn med luft på burk? Kan vara damm som orsakar det.

Permalänk
Medlem

@spel565:

Okej. du gjorde mig väldigt orolig när du ifrågasatte temperatur värdet vilket gjorde att jag istället tog bild på de för att visa dig.
För det finns en stor möjlighet till att jag kanske kollar på fel saker? (det är första gången jag kollar på temperaturen vilket kan ha orsakat missförståndet)

hursomhelst.. jag tog bild nu på de nya värden (där inte så många program körs som när jag mätte förut där jag vågade gå in på ett spel i 10 min innan jag tog värden)

GPU VÄRDEN : http://imgur.com/WoY2ULb - temperaturen som högst på 57°C?

S.M.A.R.T VÄRDEN : http://imgur.com/gRzskFD - temperaturen som högst 51°C ?

CPU VÄRDEN : http://imgur.com/UgG4uaX - Temperaturen som högst 60°C ?

Vet inte om jag läste värden rätt därför jag screenade de för att visa dig och få en bekräftelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ditt felmeddelande (med reservation för exakt numerisk kombination) har jag sett på datorer som gått för varmt. Räkna med defekta komponenter, dessa lagar du inte. Byta kan gå men frågan är om det är lönt att själv felsöka. Jag skulle reklamera den.

så det kan handla om för VARM dator? men kan du kolla på dessa bilder jag skicka nyligen på temperaturer på datorn och bekräfta om det är för högt eller inte.. för jag har verkligen ingen aning om dessa värden är för höga eller inte.. en medlem här ansåg att de var lite för låga?

Permalänk
Medlem

@rustax:
Jag har definitivt försökt med att blåsa på den och även använda en hårfön för att få bort allt damm (kom ut väldigt lite damm men synligt).
Jag har även en ''cooling-pad'' under datorn som jag haft sedan första början!

jag har kontaktat dell.com om en förlängning på garantin men tydligen kommer jag få svar inom 1/2 arbetsdagar..

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara något problem men hårdvaran, men för mig känns det mer som att den blir för varm.
Det bästa att blåsa rent med är tryckluft.
Tryckluft på burk finns att köpa på diverse datorsidor men även på biltema om man har en i närheten.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

@Mac83:

Så dessa temperatur värden jag skicka bild var för höga? blir bara lite förvirrad då jag fick en kommentarer om att det verkar vara en låg temperatur. (: skulle du kunna bara bekräfta om det var höga värden eller inte. Det är bild på CPU, GPU och ''S.M.A.R.T'' temperaturer ^^ !
tack på förhand <<333