När datorn startas upp så ansluter den inte till internet och jag kan inte öppna filer

Permalänk

När datorn startas upp så ansluter den inte till internet och jag kan inte öppna filer

Hej!

För två veckor sedan byggde jag ihop min första dator och allt gick som smort. Men nu dem senaste tre dagarna så är det något skumt som börjar hända. Det är så att när jag startar upp datorn så får jag ingen internet uppkoppling den första minuten, det bara står att den laddar och försöker hitta en internet anslutning, jag kan inte heller öppna några program eller filer. Sen när det står att jag har internet uppkoppling öppnas programmen direkt. Om det vore så att programmen var internet krävande så skulle jag kunna förstå att programmen inte skulle kunna öppnas, men det går inte ens att öppna program som Paint, Kalkylatorn mm.

Detta är inte nödvändigtvis ett problem, men det är en sådan där sak som inte borde finnas som problem.

Tack på förhand!

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Testpilot

Du har inte haft datorn igång vid något blixtnedslag eller så?

Låter nämligen som att antingen mår disken fysiskt inte bra och tar därför lång tid på sig att sekventiellt starta datorn eller så har du för många start-up program som försöker köra igång vilket gör mos av det hela.
Det kan även vara virus(specifikt Malware), så du bör kolla in det med.

Har du installerat något specifikt program du kan minnas för 3 dagar sedan?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >