Mediaredigering/Speldator med budget på 10-11K

Permalänk
Medlem

Mediaredigering/Speldator med budget på 10-11K

Hej!
Jag är ute efter att bygga en dator som passar huvudsakligen för musik och videoredigering, men samtidigt vill jag även att datorn ska kunna prestera bra vid spelande.
Jag har en budget på mellan 10 000 - 11 000 kr.

Jag har själv plockat ihop denna dator på Komplett och skulle gärna vilja ha förslag på eventuella förändringar och synpunkter:

Datorbygge

Är inte så kunnig inom området så alla tips är välkomna.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Monaco33: Det ser väl ganska bre ut. Dock så har du valt en processor som går att överklocka (k-modell) till ett moderkort som inte kan överklocka den. Det kanske går att hitta ett billigt moderkort dom det går att överklocka med, dvs Z97, eller så kan du gå ner till en 4790 alternativt en xeon ifall den skulle vara billigare för samma prestanda.

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Medlem

Okej tack för tipset @iPicks
Tror du denna duger eller bör jag satsa på ett ännu bättre?
MSI Z97-G43

En fråga till angående grafikkort, vilket kort presterar bäst av följande eller rekommenderar du/ni något annat för liknande pris?

MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB

Sapphire Radeon NITRO R9 390 8GB

Permalänk
Medlem

@Monaco33: Det moderkortet blir nog bra. Jag kan inte påstå att jag har någon kännedom om det moderkortet men msi brukar ha bra grejer. Se om du kan hitta någon recension eller en video om den så får du lite mer kött på benen.

Angående grafikkortet så är det lite kluvet mellan de olika sidorna.

970 går svalare (beroende på kylare) och drar lite mindre ström men har segmenterat minne (du kan läsa mer om det på forumet).
390 drar mer ström och är generellt sätt varmare men det har en sjukt bra uppsättning med minne, 8 GB på en 512-bitars buss.

Mitt tips är att du titta på videor som denna och skaffar dig en egen uppfattning. Jag själv tittar mycket på Jay och anser att han har mycket vettigt att komma med.

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Medlem

GPU-accellerering

@Monaco33: Jag kom att tänka på en sak. Själv så har jag aldrig sysslat med videoredigering men jag vet att vissa program kan ta användning av olika grafikkort för att snabba upp arbetsflödet. Exempelvis "Cuda" för Nvidia och OpenCL för AMD. Dessutom så verkar det som att det kan vara en fördel med att ha en stor minnesmängd på grafikkortet (också Jay #Fanboy ;D).

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.