Går ej aktivera Windows 10

Permalänk

Går ej aktivera Windows 10

Hej,

Jag uppgraderade till Windows 10 imorse. Sedan gjorde jag en ren installation.
Nu säger den att den inte kan aktivera. Det märkliga är att den ibland säger att det är en äkta version.

Denna felkoden får jag Error code: 0xC004C003.

Enligt Microsoft så kan man gå till "Store" och hitta den där.
Så när jag klickar på "Go to Store" så kommer det upp att den inte kan aktivera den som äkta.

Men klickar jag på "Försök igen"så kommer det upp att det är en äkta version:

Men efter detta är gjort så är det fortfarande inte aktiverad.
Jag har köpt Windows 8 innan ifall någon undrar.

Mycket märkligt.

Edit: Jag gav upp igår och gick på en pubrunda. När jag kom tillbaka inatt, så var den aktiverad.
Så jag tror lösningen är öl

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du blåste datorn precis efter installationen? Man måste få sin Win 10 uppdatering aktiverad först innan.

Jag har också problem, den vägrar aktivera min uppdatering, kan vara serverbelastning eller nåt, men jag väntar tills jag ser att windows 10 är aktiverat, när jag försöker manuellt får jag bara fel "Det går inte att aktivera windows, försök igen senare"

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk

Fick precis samma, hållt på med det ett bra tag nu. Så jag skrotade win 10 och börjar om nu med win 7. Får se om det går bättre med en ren install i grunden

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Skrivet av DeFeCT79:

Kan det vara så att du blåste datorn precis efter installationen? Man måste få sin Win 10 uppdatering aktiverad först innan.

Jag har också problem, den vägrar aktivera min uppdatering, kan vara serverbelastning eller nåt, men jag väntar tills jag ser att windows 10 är aktiverat, när jag försöker manuellt får jag bara fel "Det går inte att aktivera windows, försök igen senare"

Då är vi två med samma problem. Är väl förmodligen överbelastning som du säger.

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat från 8.1 pro till 10 pro på min VM. Får "Windows can't activate. Try again later."

Har också en riktig licens. 3st till och med. Men avvaktar nog med mina stationära...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

Fick precis samma, hållt på med det ett bra tag nu. Så jag skrotade win 10 och börjar om nu med win 7. Får se om det går bättre med en ren install i grunden

Skrivet av matte-elite:

Då är vi två med samma problem. Är väl förmodligen överbelastning som du säger.

Det är riktigt irriterande, men man blir ju inte förvånad alltså

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Gjorde samma misstag att installera Win 10 idag, vet inte om jag tabba mig men efter clean install så funka det inte att aktivera. Så nu är jag tillbaka på Win 7 tillsvidare..

Permalänk
Medlem

Polaren hade exakt samma problem. Går inte att aktivera. Troligtvis något fel hos Microsoft.
Försökte ringa och aktivera men det gick inte det heller. Så nu får vi vänta tills i morgon och sen prata med kundtjänst

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Får också fel...
Hade Windows 7 Home på min laptop.
Uppgraderade till Windows 10 Home och det gick fint.

Hade också problem med att få den aktiverad, men fick det till sist.
Dubbelkollade att den var aktiverad innan jag installerade om den igen så den blir reninstallerad.

Alltså bootar direkt till install från bios.

När jag fick upp "nu är det dags att ange produktnyckel" provade jag först
att mata in min Win 7 nyckel men det gick inte.

Då tryckte jag på "Hoppa över".

Nu har jag installerat klart och väl inne i windows 10 angav jag
nyckeln igen. Då står det att "den här nyckeln är inte kompatibel med windows 10" eller liknande.

Alltså inte det felet försök igen som ni får...

Kan man inte göra en ren installation av win10?

Måste jag nu installera win7 för att sedan installera win 10 igen?

Permalänk
Skrivet av Skrutt84:

Måste jag nu installera win7 för att sedan installera win 10 igen?

Jag är rädd för det. Men jag är inte säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutt84:

Får också fel...
Hade Windows 7 Home på min laptop.
Uppgraderade till Windows 10 Home och det gick fint.

Hade också problem med att få den aktiverad, men fick det till sist.
Dubbelkollade att den var aktiverad innan jag installerade om den igen så den blir reninstallerad.

Alltså bootar direkt till install från bios.

När jag fick upp "nu är det dags att ange produktnyckel" provade jag först
att mata in min Win 7 nyckel men det gick inte.

Då tryckte jag på "Hoppa över".

Nu har jag installerat klart och väl inne i windows 10 angav jag
nyckeln igen. Då står det att "den här nyckeln är inte kompatibel med windows 10" eller liknande.

Alltså inte det felet försök igen som ni får...

Kan man inte göra en ren installation av win10?

Måste jag nu installera win7 för att sedan installera win 10 igen?

Ja du måste först uppgradera till Windows 10 från Windows 7 och efter det att Windows 10 är aktiverat kan du göra en ren installation av Windows 10. Läste någonstans att efter man uppgraderat och aktiverat lägger Windows 10 in något i BIOS/UEFI som gör att man kan göra en ren installation och då inte behöver ange produktnyckeln.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort en clean installation utan enbart uppgraderat från windows 8.1 Pro, legit och aktiverad men kan nu inte aktivera Windows 10. Jag ser från din skärmdump att du iaf inte har den generiska nyckeln *****-3V66T som många som har aktiveringsproblem verkar fått. Det var väl väntat att det skulle bli strul, kommer avvakta uppgradering på min huvud-PC. Clowner.

Permalänk
Medlem

Jag har suttit med detta problem sen jag installerade och kollat i denna tråden, kan dock meddela att mitt aktiverades efter jag spammat den där "aktivera windows" knappen bra många gånger. Så skulle också gissa att det är MS servrar som inte riktigt kan hantera trafiken. Lycka till!

Visa signatur

Wannabe gamer

Permalänk
Konsolgrävare

Samma problem här! Hoppas på Server problem
0xC004F034

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Under "Aktuell produktnyckel" ser man ju sina sista tecken där, men det är inte samma som står på min Windows 7 kartong. Ska det vara så? Kanske beror på Win 10 uppdateringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Samma problem här! Hoppas på Server problem
0xC004F034

Min fungerade äntligen nu, efter typ 100 tryck på aktivera nu

Skrivet av matte-elite:

Under "Aktuell produktnyckel" ser man ju sina sista tecken där, men det är inte samma som står på min Windows 7 kartong. Ska det vara så? Kanske beror på Win 10 uppdateringen?

Det är en tillfällig key som windows ger.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Konsolgrävare

YEEEEEEEES! Funka nu! tryckt i ca en timma!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Nu kom mitt också igång!

Permalänk
Medlem

Samma här! Sjukt att alla lyckas samtidigt.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av matte-elite:

Nu kom mitt också igång!

Skrivet av merdique:

Samma här! Sjukt att alla lyckas samtidigt.

haha awesome!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Ja du måste först uppgradera till Windows 10 från Windows 7 och efter det att Windows 10 är aktiverat kan du göra en ren installation av Windows 10. Läste någonstans att efter man uppgraderat och aktiverat lägger Windows 10 in något i BIOS/UEFI som gör att man kan göra en ren installation och då inte behöver ange produktnyckeln.

Det är så jag har gjort, det fungerar inte ändå!

Tror inte man kan göra någon ren install på Win 10.

Isf innifrån Windows och inte boota direkt till install från bios.

Riktigt ruttet är det.
Jag hade hoppats på att man fick skriva in sin gamla nyckel på Microsofts hemsida så fick man en
ny Win 10 nyckel via e-mail eller nått. Det hade varit en bra lösning, detta verkar skit.

Permalänk
Medlem

Kan inte heller aktivera:(. Uppgraderade först från win8.1 till windows 10 och dubbelkollade så att det stod att den var aktiverad innan jag blåste datorn och gjorde en Clean install. Nu får jag upp felkoden 0xc004e016 när jag försöker skriva in nyckeln....

Sökte och hittade att man kunde skriva "slui.exe 4" i cmd.exe, men jag tror inte det funkar med telefonaktiveringen i och med att den generiska nyckeln "-3V66T" ligger som aktiv och inte går att ändra.

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem

Står bara "Det går inte att aktivera Windows. Försök igen senare."

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Kan inte heller aktivera:(. Uppgraderade först från win8.1 till windows 10 och dubbelkollade så att det stod att den var aktiverad innan jag blåste datorn och gjorde en Clean install. Nu får jag upp felkoden 0xc004e016 när jag försöker skriva in nyckeln....

Sökte och hittade att man kunde skriva "slui.exe 4" i cmd.exe, men jag tror inte det funkar med telefonaktiveringen i och med att den generiska nyckeln "-3V66T" ligger som aktiv och inte går att ändra.

Hmmm, jag kan inte heller ändra nyckel, men det skall man kanske inte göra då ändå? (Om nu win10 har en nyckel i bios?)
Men jag har inte den där knappen "aktivera nu" som jag hade när ju uppgraderade. (Innan ren install).

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte göra en clean installation än på ett tag, det verkar för riskabelt. Jag tror faktiskt att uppgradering är förhållandevis clean, kör en disk cleanup nu och den blåste bort 13 gb (windows.old osv) och C: har mycket mer fritt utrymme än före uppgraderingen, 15,8 gb used space, vilket är typ vad det normalt tar efter en ny installation av Windows. Jag valde alltså att inte spara nånting när jag använde uppgraderings-verktyget.

Permalänk
Medlem

står så här
1.Gå till Start Ikon för Start-knappen och välj Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering.
2.Välj Gå till Store och se om det finns en giltig licens för din enhet. Om det inte finns någon licens måste du köpa Windows från Store.

men i min Aktivering ruta finns inget "gå till store"

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Jag har inte gjort en clean installation utan enbart uppgraderat från windows 8.1 Pro, legit och aktiverad men kan nu inte aktivera Windows 10. Jag ser från din skärmdump att du iaf inte har den generiska nyckeln *****-3V66T som många som har aktiveringsproblem verkar fått. Det var väl väntat att det skulle bli strul, kommer avvakta uppgradering på min huvud-PC. Clowner.

Jag har fått den generiska nyckeln. Är det något man kan göra åt? Eller är det bara ominstallation som gäller?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Har precis samma fel på båda mina licenser/datorer. Kan inte aktivera trots flera installationsförsök. Får väl vänta på att Microsoft får ordning på problemen. Förhoppningsvis så har de någon form av grace period så att man kan använda det som vanligt tills de löser aktiveringsproblemen.

Permalänk
Medlem

Skrev "slui.exe 4" i CMD för att få igång telefonaktiveringen.
Men aktiveringen gick inte igenom!?

Min nyckel är giltig, vad är det här, blir så trött...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutt84:

Skrev "slui.exe 4" i CMD för att få igång telefonaktiveringen.
Men aktiveringen gick inte igenom!?

Min nyckel är giltig, vad är det här, blir så trött...

Den går på aktiv nyckel, har du den generiska nyckeln så funkar det inte.

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│