Windows 10 utnyttjar användarnas bandbredd i dolt fildelningsnätverk

Permalänk
Skrivet av mrkhaglund:

Jag har laddat med chips och läsk, så sätt igång med alla klagomål

Skickades från m.sweclockers.com

haha kände det samma, jag såg den inställningen samma timme som jag uppdaterade till win10, reglerade den till nätverk enbart.
med 5st datorer tar det en viss tid å dra ner på 20mbit...

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, det är väl det MS räknar med: Att folk inte laser forum och att folk inte går in i avancerade inställningar (och även om han gör det så räknar MS säkert vidare med att han/hon inte vet vad det betyder och innebär).

Funktionen borde vara "av" som standard och de som tycker att det är en finfin funktion får då går in och slå på den.

Ja, det kan vara så. Men man har väl tänkt att folk får fördelar som överstiger nackdelarna, plus att Microsofts egna servar inte blir lika belastade. Själv tänker jag ställa in så det gäller på LAN, men inte övrigt.

Se'n är det också så att det bara är vi på forum som bryr oss om integritet och sån't, och det vet Microsoft. Folk är mer såhär: "Nä va faan säger du?? Övervakar USA hela intern... nämet titta en kanelbulle, MUMS!"

§1.2
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Ordet ni letar efter är "nyttjar", inte "utnyttjar". Kul att redaktionen inte heller läser igenom avtal de godkänner.
" även om Microsoft möjligtvis nämner beteendet i användaravtalet. "

Den här typen av vinklade artiklar brukar Sweclockers vara bra på att undvika.
Antar att semstertiderna gör att man inte orkar bry sig och faktiskt undersöka det närmre.

Permalänk
Snusfri

Helt klart en bra funktion och förstår varför den är på som standard.
Desto fler enheter som har detta påslaget, desto mindre bandbredd behöver varje enskild enhet bidra med.

Jag har det påslaget så man kan hjälpa till om det behövs.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jepp, en till sak som är på default som inte ska vara det.
W10 är nog det mest inkränkande os någonsin.
Massa mög o stänga av, och vissa saker måste man forca i gpedit, regedit osv.

Permalänk
Avstängd

Jag trodde att Microsoft hade ett moln, Azure som hade tillräckligt bandbredd till att själva distribuera data.

Permalänk

smart ide för då sparar microsoft in miljarder på serverkostnader varje år,men fånigt ur användarsynpunkt.

men nu får vi windows 10 gratis och då blir det som android, många dolda "vi vill åt era saker".

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Entusiast

Gör den detta konstant eller är det enbart när datorn anses inte användas? I första läget stänger jag av i andra så kan den vara på. Någon som vet?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Dom använder kundernas resurser för egen vinning utan att vara tydliga med det, hmm...

Permalänk
Medlem

Borde ju vara en fråga vid installation kan man tycka. Kul för folk som sitter på mobilt bredband och inte har kännedom om detta som kommer undra varför deras datamängd äts upp.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det kan vara så. Men man har väl tänkt att folk får fördelar som överstiger nackdelarna, plus att Microsofts egna servar inte blir lika belastade. Själv tänker jag ställa in så det gäller på LAN, men inte övrigt.

Se'n är det också så att det bara är vi på forum som bryr oss om integritet och sån't, och det vet Microsoft. Folk är mer såhär: "Nä va faan säger du?? Övervakar USA hela intern... nämet titta en kanelbulle, MUMS!"

Visst är det en mindre förbättring för folk, du tjänar säkert några sekunder på att ladda ner en uppdateringar. Den stora vinnaren är MS som behöver köpa in mindre bandbredd i längden.

Detta skulle vara avslaget per default, låt dom som vill eller kan dela sin bandbredd göra det med ett aktivt val.

§1
Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Synd det inte finns en funktion som man kan bocka i så man slipper se sådana här kommentarer

Bra funktion då jag har 5 datorer i nätverket hemma.

Facepalm

Att du har möjlighet att uppdatera dina 5 datorer har inget med att jag ogillar bloatware. Vissa tycker att det handlar om att ge och ta, just det är jag positivt inställd till generellt. När det handlar om företag som vill åt mina resurser och information är jag mer än återhållsam.

Dessutom så är det många som inte ens känner till att windows använder deras datorer (bandbredd) för det syftet.

Permalänk
Avstängd

Jag kör default allting och det fungerar så jääävla bra. Sjukt nöjd

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Detta rapporterades väl av de flesta siter redan när den första previewen släpptes för testare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Visst är det en mindre förbättring för folk, du tjänar säkert några sekunder på att ladda ner en uppdateringar. Den stora vinnaren är MS som behöver köpa in mindre bandbredd i längden.

Detta skulle vara avslaget per default, låt dom som vill eller kan dela sin bandbredd göra det med ett aktivt val.

Ja det är lite det jag menar. Blir ju fördelar för båda men den stora vinnaren är såklart Microsoft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

Dom använder kundernas resurser för egen vinning utan att vara tydliga med det, hmm...

Och folk undrar varför W10 är gratis. ^^

De säljer all insamlad data till företag&myndigheter och låter användarna själva distribuera uppdateringar så de slipper stå för bandbredden.

Kul för folk med begränsad data mängd som inte känner till detta.

Annars är det ju en bra funktion i mina ögon, men en fet splashscreen som informerat om det hade inte varit fel.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, ska stängas av direkt när ja kommer hem. Sitter bara på 5/1 så kanske är detta som ligger bakom att nätet har varit lite slött sen jag fixa W10. En annan sak med, har nog aldrig i hela mitt liv stängt av så många saker som jag har gjort i Windows 10, tidigare i något operativsystem, program eller spel.

Känns som man hela tiden hittar något nytt man inte vill ha på.

Permalänk
Medlem

Tack, det hade jag missat att stänga av!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Det är saker som denna och en massa andra i Windows 10 som gör att jag inte orkar uppgradera. För mycket skräp att stänga av, i de fall det ens går.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Gnäller man över sånt här så ska man inte äga en dator.

Permalänk

Attans nu nu stack min ping i höjden in Game

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

Detta är väl framtiden? Dom kanske borde frågat så klart, med tanke på att folk sitter på uppkopplingar med maximala ner och uppladdningsmängder. Själv kommer jag låta det vara på. Kommer allt gå snabbare och smidigare för andra och mig så varför inte.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Hjälpsam

Suveränt bra funktion!
Genom att ha den ibockad, får man även ta del av andra datorers kapacitet, så man får lika mycket tillbaka som man ger.
Har men en dålig lina till Internet, kan det vara idé att bara ha detta i det lokala nätverket.
Förstår inte varför någon skulle välja att boka ur detta helt, verkar enbart korkat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag kör default allting och det fungerar så jääävla bra. Sjukt nöjd

Jag skulle aldrig kunna köra default på ALLT.

Permalänk
Inaktiv

"Sharing is caring" eller hur det nu var.

Jag noterade detta vid installation men lät det vara aktivt. Nu sitter jag på fiber så kan nog undvara lite bandbredd. Kan hända att jag inaktiverar detta senare om jag ser någon anledning till att man inte borde ha funktionen igång.

Håller med någon innan om att lite väl mycket är aktiverat som standard. Sådant bör vara opt-in i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul för dom som sitter med begränsad bandbred och får det uppslukat av denna funktionen.
Allt sånt här ska vara avstängt från början, sen kan folk aktivera om dom dömer det som en bra funktion.

Tycker inte ens det är bra att det delas över det lokala nätverket... Som sagts tidigare i tråden, något virus/trojan lär utnyttja det förr eller senare och vips så är alla datorerna på nätverket infekterade.... Wooo! Fun!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Kan ju ställa till problem för dom med begränsad datamängd!

Permalänk
Medlem

Ett av klagomålen med Windows 7 för min del har ju varit den fruktansvärt långa tid som det tar att ladda ner uppdateringar. Om man nu med Windows 10 kommit på lösningen att man kan köra P2P så är det underbart bra, då blir det ju lite fart på uppdateringarna! Har förresten redan läst om denna funktion och den finns ju där i inställningarna för Windows update så att säga att de dolt den är väl lite orättvist kan jag tycka.

Men visst kombinationen av automatiska uppdateringar i Home-versionen i kombination med denna P2P funktion kommer ju att äta bandbredd och är inte skoj om man kör mobilt bredband med begränsad datamängd. Bra då att åtminstone P2P-funktionen går att stänga av.

Själv tycker jag det är bra att det används P2P-lösningar och det är bra att man kan stänga av det om man vill. Frågan är om vi hade varit gladare om funktionen hade varit avstängd som standard och vi istället hade haft jättesega uppdateringar av Windows 10?

Permalänk
Medlem

Inte riktigt ontopic men iom att MS är så otydliga med vad som gäller för sin gratisuppdatering till w10:

Jag har en dator med W7 Pro, med givetvis legit serial. Jag har denna nedskriven.

Hur går jag tillväga om jag vill ha kvar W7 på samma dator, men använda "möjligheten" till gratis uppdatering till W10, på en *annan* dator? Dvs: Jag ville inte utnyttja möjligheten till gratis uppdatering på samma dator utan nyttja den på en annan dator som är bättre. Går detta, eller hur fungerar programmet egentligen?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Baxtex:

Och folk undrar varför W10 är gratis. ^^

De säljer all insamlad data till företag&myndigheter och låter användarna själva distribuera uppdateringar så de slipper stå för bandbredden.

Kul för folk med begränsad data mängd som inte känner till detta.

Annars är det ju en bra funktion i mina ögon, men en fet splashscreen som informerat om det hade inte varit fel.

Windows 10 är INTE gratis, du måste äga en giltlig Windows 7/8/8.1 innan.
Källa på att de säljer information till företag och myndigheter tack.

Har du en s.k "metered connection" så är automagiska uppdateringar och detta avstängd från början.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro