Windows 10 utnyttjar användarnas bandbredd i dolt fildelningsnätverk

Permalänk
Vila i frid

Stackars okunniga som sitter med 3G/4G-routers och pyntar extra $tålar för bandbredd till mobiloperatörerna å Microsofts vägnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Visst är det en mindre förbättring å, du tjänar säkert några sekunder på att ladda ner en uppdateringar. Den stora vinnaren är MS som behöver köpa in mindre bandbredd i längden.

Det borde även bra för dom flesta ISPs då det blir mer jämn belastning på nätet istället för att bara linan till Microsofts servrar ska belastas.

Jag tycker detta är mycket bra.

Skrivet av hasenfrasen:

Stackars okunniga som sitter med 3G/4G-routers och pyntar extra $tålar för bandbredd till mobiloperatörerna å Microsofts vägnar.

Den typen av uppkopplingar används inte till detta.

Permalänk
Hjälpsam

Som sagt det handlar inte bara om att dela ut, delar man ut, får man även ta del av andra datorers upplinor, gör man inte det, hänvisas man enbart till MS servrar.
Så det handlar inte om att enbart ge, det handlar om att ge och få något tillbaka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Man ska komma ihåg Microsoft kan inte fråga om allt... det blir övermänskligt för alla normala användare.. själv skulle jag inte ha något intresse av att gå igenom alla möjliga alternativ som kan tänkas finnas i inställningarna.

På samma vis kan de inte ha allting avstängd som standard.. för då skulle majoriteten inte ha möjlighet eller intresse av söka i Inställningarna för saker om de har nytta av att ha påslaget.

Så det här enda vettiga alternativet, att ha det påslaget som standard. Som sagt det står i användaravtalet om tar sig tid att läsa det... Annars har man ingen rätt att klaga... Personlig åsikt

^ Detta gäller också för dem som inte vill ha dessa inställningar påslaget. För oss i Sverige så kommer detta säkert inte vara lika stort som i USA där folk betalar för mängden bandbredd som används, det handlar mer om integritet för mig personligen. Det innebär ju att win 10 inte är gratis i USA, men också att dom kommer fortsätta betala för bandbredd dom inte nyttjat framöver.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av BergEr:

Ofta någon är förvånad. Detta har varit standard länge. Före detta blev stort så var det ett helvete att patcha saker. Sen kom p2p och man maxade 100Mbits linor.
Blizzard har kört så i flera år, tog dock bort det nyss.
Spotify körde så (kanske fortfarande gör?).
Pando media booster kommer/kom med i massvis av spel och gör exakt detta.

Skillnaden är väl kanske att PMB gjorde detta katastrofalt dåligt och hoggade ofta hela uppströmslinan utan möjlighet att avinstallera eller begränsa utom att blockera portar och/eller exe-filer med brandväggen, något som gemene man normalt inte ger sig på. Sämsta skitet jag har varit med om som nätverksansvarig för en LAN-förening.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Synd det inte finns en funktion som man kan bocka i så man slipper se sådana här kommentarer

Bra funktion då jag har 5 datorer i nätverket hemma.

Får mig att tänka på de som pluggar på Universitet som delar uppkoppling ;D dom lär inte få det lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Skillnaden är väl kanske att PMB gjorde detta katastrofalt dåligt och hoggade ofta hela uppströmslinan utan möjlighet att avinstallera eller begränsa utom att blockera portar och/eller exe-filer med brandväggen, något som gemene man normalt inte ger sig på. Sämsta skitet jag har varit med om som nätverksansvarig för en LAN-förening.

Ja PMB var/är ett helvete, men p2p är inget nytt och nyttjas av många.
Gick ju dock att döda processen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Suveränt bra funktion!
Genom att ha den ibockad, får man även ta del av andra datorers kapacitet, så man får lika mycket tillbaka som man ger.
Har men en dålig lina till Internet, kan det vara idé att bara ha detta i det lokala nätverket.
Förstår inte varför någon skulle välja att boka ur detta helt, verkar enbart korkat.

Instämmer. De som sitter på fiber borde helt klart kunna bidra utan några märkbara hastighetsbortfall. Men det är bra att alternativet finns iallafall.

Personligen hade jag gärna sett att de som inte väljer att dela med sig mot internet heller inte få ta del av vår bandbredd. Som jag förstår det får dessa tillgång till vår bandbredd i dagsläget.

EDIT: Ah, såg ditt nyare inlägg nu och låter riktigt bra faktiskt.

Skrivet av random1234:

Inte riktigt ontopic men iom att MS är så otydliga med vad som gäller för sin gratisuppdatering till w10:

Jag har en dator med W7 Pro, med givetvis legit serial. Jag har denna nedskriven.

Hur går jag tillväga om jag vill ha kvar W7 på samma dator, men använda "möjligheten" till gratis uppdatering till W10, på en *annan* dator? Dvs: Jag ville inte utnyttja möjligheten till gratis uppdatering på samma dator utan nyttja den på en annan dator som är bättre. Går detta, eller hur fungerar programmet egentligen?

Windows 10-uppgraderingen uppdaterar din Windows 7-nyckel till en Windows 10. Du kan inte köra båda Windows-utgåvorna på samma licens utan måste köpa en ny licens om du vill köra båda, förslagsvis en ny Windows 10-licens och du behåller eller kanske uppgraderar till Windows 10 senare.

Ingen skillnad mot om du idag försöker köra två Windows 7-utgåvor med samma licens dvs.

Skrivet av OC-banan:

Min var redan avstängd, så jag tror man hade möjlighet att stänga av det när man uppdaterade/installerade windows 10?

Jo, det ska finnas med i alternativen under installationen. Och senare via kontrollpanelen om man var för snabb att godkänna standardalternativen.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av BergEr:

Ja PMB var/är ett helvete, men p2p är inget nytt och nyttjas av många.
Gick ju dock att döda processen.

Nejnej, P2P tycker jag generellt är en bra sak och bör användas flitigare (med bibehållen säkerhet och integritet i filerna, så klart) men med begränsningar i implementationen så man inte påverkar användarens upplevelse på nätet nämnvärt. Om tillgänglig bandbredd är mindre än 1mbit uppströms kanske funktionen bör stänga av sig automatiskt, och bara använda inkommande anslutningar.

Jag har absolut inget problem med att dela med mig av min bandbredd om jag själv inte använder den. Strömmen spenderad på detta måste väl anses vara försumbar jämfört med att bara stå idle och visa nån skärmsläckare med bilder på hundjäveln?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Du får uppdateringar snabbare, andra människor får uppdateringar snabbare... Förstår inte problemet? funktionen går att slå av, döljs inte på något sätt... Däremot borde den vara med i Customize Settings i början av Windows.

"Utnyttjar användarnas bandbredd i dolt fildelningsnätverk"... Härlig clickbait

Permalänk
Medlem

Vad du bör göra om du trots allt väljer w10:
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3f38ed/guide_how_...

w10 är som jag tidigare har sagt ett stort slag i ansiktet när det gäller privatliv.

Sen att du ska seeda deras uppdateringar hade la varit okej om det informeras om det, Det är ju inte alla som har fiber direkt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

hehe skulle fattas om någon hacker grupp fixar så torrents osv dras ner och delas genom samma funktion.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

mhm, artikeln borde nämna att det inte finns integritets- eller säkerhetsskäl att stänga av denna funktion, utan bara för att värna den egna bandbredden, t ex om man betalar för trafikmängd eller har en begränsad hastighet upp mot internet.

Så om du sitter på en bra internetlina, stäng inte av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Inte riktigt ontopic men iom att MS är så otydliga med vad som gäller för sin gratisuppdatering till w10:

Jag har en dator med W7 Pro, med givetvis legit serial. Jag har denna nedskriven.

Hur går jag tillväga om jag vill ha kvar W7 på samma dator, men använda "möjligheten" till gratis uppdatering till W10, på en *annan* dator? Dvs: Jag ville inte utnyttja möjligheten till gratis uppdatering på samma dator utan nyttja den på en annan dator som är bättre. Går detta, eller hur fungerar programmet egentligen?

Microsoft har väl inte varit otydliga med vvad som gäller för gratisuppdatering?
http://www.microsoft.com/en-US/windows/windows-10-faq

Jag ska ge ett försök att förklara generellt hur det fungerar:

Din dator med Windows 7 licens är eligble till free upgrade. När du uppgraderar (alltså inte nyinstallerar) till Windows 10 kommer hårdvaruhashen på datorn registreras hos Microsoft. Din gratis licens på Windows 10 binds till datorn du uppgradera ifrån, och du kan därefter ominstallera den helt därför att hårdvaruhashet är densamma, dvs det är samma dator.

Dvs: Du vill "ha kvar" windows 7 på samma dator, uppgradera en annan till Windows 10. Jag misstänker att "en annan" inte har en legit Windows. Detta kommer då inte gå eftersom den fria uppgraderingens krav är att datorn som ska uppgraderas har en legit Windows 7 licens. Om "e nannan" dator du har kör på en legit W7/W8 licens så går den att uppdatera den med.

Du får ingen gratis Windows 10 licens, utan Microsoft garanterar att alla som har en legit Windows 7/8 nyckel får en gratis uppgradering på den datorn som kör det till Windows 10. I ett år. Efter ett år får du köpa en riktig nyckel/ny dator.

hör gärna av dig om det är oklart.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte att Windows ska sitta å skicka massa p2p trafik medan jag spelar. Kommer ju sabba ens uppkoppling.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Tycker detta är en bra funktion, ännu bättre att att den går att sätta till datorer på nätverket också.

En vän till mig här på forumet sitter på en 4G lina med begränsad dator mängd och då är det ju skitbra att kunna sätta endast datorer på nätverket, så kan man ju uppdatera och bara plocka ner det en gång.

Kan förstå om man som jag gjorde ett tag stänger av allt som har med windows update att göra och avaktiverade nätverks kortet när man körde på 4G med 5GB trafik.

Men det var lite av ett extrem fall

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Jag ser inte riktigt hur det är en dålig grej att alla dina uppdateringar kommer direkt från MS och inte någon mellanhand?

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Skrivet av hakd:

Vad du bör göra om du trots allt väljer w10:
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3f38ed/guide_how_...

w10 är som jag tidigare har sagt ett stort slag i ansiktet när det gäller privatliv.

Sen att du ska seeda deras uppdateringar hade la varit okej om det informeras om det, Det är ju inte alla som har fiber direkt

Najs, utmärkt checklista för Win10-installation. Kommer att använda den.

Permalänk
Medlem

Hade bytt till Linux illa kvickt om alla spel man gillar fungerade.

Permalänk
Avstängd

Det här är bara bra!

Permalänk
Skrivet av random1234:

Inte riktigt ontopic men iom att MS är så otydliga med vad som gäller för sin gratisuppdatering till w10:

Jag har en dator med W7 Pro, med givetvis legit serial. Jag har denna nedskriven.

Hur går jag tillväga om jag vill ha kvar W7 på samma dator, men använda "möjligheten" till gratis uppdatering till W10, på en *annan* dator? Dvs: Jag ville inte utnyttja möjligheten till gratis uppdatering på samma dator utan nyttja den på en annan dator som är bättre. Går detta, eller hur fungerar programmet egentligen?

Nej, tyvärr kan du inte göra en split av din licens, dvs efter uppgraderingen har du fortfarande endast en licens (förutsatt att vi pratar giltiga licenser här).
Du kan inte ens använda dual boot för att både ha kvar den gamla installationen och den nya installationen på samma dator utan att köpa en till licens.

Om det är en OEM-licens (Win7/8 följde med datorn) så kan du bara uppgradera till Win10 på samma dator. Du kan inte flytta licensen till en annan dator varken innan eller efter uppgraderingen.

Om det är en retail-licens så kan du flytta den till en annan dator, antingen innan eller efter att du uppgraderar till Win10.

Permalänk

Sitter på 250/250 så inga problem att man kan hjälpa till med uppdateringar

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Problemet blir på de som felaktigt angett vad för nätverk man sitter på samt även de som delar på små adsl-förbindelser.

Hade mer sett att den typ kört på förbindelser med >5mbit upload eller liknande. Samt att det ska framgå tydligt. Nu kanske den är rätt intelligent så jag kanske bara bidrar till de i närliggande IP-spann/ISP. Men det hjälper inte när pingen spikar i spel.

Permalänk
Medlem

@crant0r: innebär det att efter ett år när jag inte kan få en ny licens för en ny dator så är både min win 7 Och 10 licens förbrukad? Det är isåfall mycket dåligt för mig med en Windows 7 Ultimate att byta ut min licens mot en Win 10.

Permalänk
Medlem

Väntar bara på att fildelningstjänsten hackas o nyttjas till fildelning av film o musik, sen kommer Sony o alla stora bolagen för att stämma alla w10 användare

"skrivet på min Sony telefon"

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk

Tycker det är en vettig funktion, men man borde fått välja hur snabb hastighet man har, så att funktionen blir anpassad av det ist om den KAN vara på eller av som standard.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Lol fyfan vad arg man blir nu avinstallerade windows 10 för att internet gick i 10kb/s

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

@crant0r: innebär det att efter ett år när jag inte kan få en ny licens för en ny dator så är både min win 7 Och 10 licens förbrukad? Det är isåfall mycket dåligt för mig med en Windows 7 Ultimate att byta ut min licens mot en Win 10.

Om ett år så försvinner uppgraderings möjligeheten gratis för datorer med giltig W7/8 licens. Om du har uppgraderat till Windows 10 inom ett år så har du en giltig Windows 10 licens, på den datorn ("the lifetime of the device").

Låt oss säga att om 13 månader smäller din dator, brinner upp helt med all hårdvara. Din Windows 10 uppgraderingslicens var bunden till den datorn och kommer alltså inte fungera när du byggt en ny.

Din Windows 7 Ultimate, om den är Retail, kan du installera på din nya dator. Du kan dock inte uppgradera den gratis eftersom fönstret för fri uppgradering är över, utan får köpa en uppgraderingslicens (ej prissatt ännu) då du har en ny dator.

Rent juridiskt, om jag minns rätt, får du inte installera Windows 7 på en annan dator så länge din Windows 10 licens är i användning. Detta därför att basen för din Windows 10 licens är att den uppgraderats från Windows 7 ,Windows 7 licensen är alltså konsumerad. Mycket möjligt att det går rent tekniskt, uppgraderingar har alltid haft kryphål för den händige.

Permalänk
Skrivet av ShatteredXs:

Lol fyfan vad arg man blir nu avinstallerade windows 10 för att internet gick i 10kb/s

Jag har nyss läst igenom hela tråden och tänkte Kommentera om att ms ändå är smarta och mäter säkert ens connection och sen använder 5-10% av det men tydligen inte. Kan dock också vara något annat som krånglar.
Vad har du för lina?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om jag ska hjälpa dom att dela med sig skiten så vill ha pengar för det. Jag hjälper dom inte gratis.

Eller om vi säger så här jag kan tänka mig dela skiten men då vill jag kunna se filmer gratis.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815