W10 installationen hängt sig :(

Permalänk
Medlem

W10 installationen hängt sig :(

När sambon skulle installera W10 valde hon att behålla alla gamla inställningar och filer vilket gjorde att datorn var lika sjukt seg som innan. Så jag gjorde en återställning för att rensa bort allt skräp, men nu i första skedet av installationen har den hängt sig på 99% och har snurrat där i någon timme nu.

Så vad gör jag? Vänta på att den förhoppningsvis tuggar vidare, eller dödar datorn (hålla in on/off) och hoppas allt fungerar så installationen kan rulla på?

Permalänk
Medlem

Själv lyckades jag installera först på 3:e försöket..

Men för mig försvann bara rutorna som visade installationen, de första två gångerna.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Gjorde du återställningen med Windows 10 egna inbyggda funktion eller använde du ISO?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Gjorde du återställningen med Windows 10 egna inbyggda funktion eller använde du ISO?

Jag körde ominstallationen i inställningar/uppdatering och säkerhet.
Hennes dator går på övertid (6år gammal) men hon vägrar lägga ut pengar på en ny så vi hoppas på att ominstallationen snabbar upp den lite iaf.
Ah! Just i detta nu verkar aset tugga vidare i installitionsprocessen, så vi får se om den orkar hela vägen nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Jag körde ominstallationen i inställningar/uppdatering och säkerhet.
Hennes dator går på övertid (6år gammal) men hon vägrar lägga ut pengar på en ny så vi hoppas på att ominstallationen snabbar upp den lite iaf.
Ah! Just i detta nu verkar aset tugga vidare i installitionsprocessen, så vi får se om den orkar hela vägen nu

Jag hade samma problem och jag fick till och med blåskärm hela tiden. Senare använda jag ISO istället och det funkade perfekt.

EDIT: Du kan tanka ner ISOn här.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Äntligen slutfördes installationen, men datorn är dock nästan lika seg som innan Har en ännu äldre maskin från -07 som rullar på galant med w10 så sambon får nog inse att hon måste köpa en ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag hade samma problem och jag fick till och med blåskärm hela tiden. Senare använda jag ISO istället och det funkade perfekt.

EDIT: Du kan tanka ner ISOn här.

Har samma problem. Hur löste det sig med licens nycklen för dig när du installerade från ISO?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Har samma problem. Hur löste det sig med licens nycklen för dig när du installerade från ISO?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gjorde uppgraderingen först utan problem. Sen ville jag rensa allt med återställningen som finns i Windows 10. Då fick jag problem med blåskärmar. Senare använde jag ISOn för att göra ren install. Sen när jag var klar med installationen loggade jag bara in med mitt Microsoft konto och licensen funkade.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Eftersom min återställning gick så fruktansvärt långsamt så tänkte jag installera Windows 10 via USB istället. Jag gjorde en avbildning på mitt USB och satte in den i datorn, men innan Windows-installationen säger installationsprogrammet för Windows att drivrutiner fattas för någon lagringsenhet och låter mig inte gå vidare innan jag installerat dem. Hur ska jag gå vidare nu?! Har jag brickat min dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Äntligen slutfördes installationen, men datorn är dock nästan lika seg som innan Har en ännu äldre maskin från -07 som rullar på galant med w10 så sambon får nog inse att hon måste köpa en ny

Det kan ju vara HDD tex som håller på att ge upp. Därför har det också hängt sig och krånglat, då läs/skriv fel sker.

Dock är 10 år gamla datorer så sega som de är. De har helt enkelt inte mer bearbetningskraft. Kommer man iaf till ca 6-7 år, med Core2Duo så bör de räcka till surf/kontor mm iaf, samt kanske enklare/äldre spel om de har grafikkort för det. Men P4/AMD Athlon (en kärniga, eller en med HT) är för gammalt för att bli något vettigt.

Permalänk
Medlem

Om det hänger sig i installationsprocessen så kör följande felsökning/prep

1: Kör en "SFC /ScanNow" via en eleverad kommandotolk (högerklicka windowsflaggan eller win+x i 8-8.1), man kan sedan för att vara riktigt säker köra en "dism /online /cleanup-image /scanhealth" följt av "dism /online /cleanup-image /restorehealth"
Detta torde korrigera de eventuella korrupta filerna man kan tänkas ha.

2: Avaktivera allt överflödigt i BIOS/UEFI, alltså udda USB3 kontrollers, sata controllers som ej används osv osv. Kör systemet så rent som möjligt, "bare minimum". Glöm inte att dra ur överflödiga grejer på USB'n heller. Om man har ett trådlöst kort av märke udda så kan du stänga av det efter det att du godkänt licensavtalet, kan du ansluta till nätet via Ethernet så är det att föredra under installationen. Fastnar installationen fortfarande kring 30-40% så se till att avinstallera drivarna till det du avaktiverar.

3: Kör Media Creation tool för de systemspråk OS'et har & låt det köra en uppgradering.

Det som just nu verkar orsaka flest stopp är udda WiFi kort, Sata6 samt USB3 kontrollers, dock sker dessa stopp ikring 30-40%, får man stopp senare kan det bero på dålig disk, för hård överklockning (bara & köra stock tills installation är klar), dåligt primärminne eller ostabil internet anslutning.

Fastnar ni i en installation som vägrar ge sig trots omstart så tvinga en avstängning tidigare i installationen, vänta gärna tills efter filer ha kopierats, sen kommer det göras en automatisk rollback till föregående operativ

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

En fråga. Jag sitter med en laptop från Acer, har windows 8.1 på denna, men finns ingen uppdatering tillgänglig på windows update. Går det att installera windows 10 på denna??

Permalänk
Medlem

@edvinnn: prova usb minnet i en usb 2 port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindelof1:

En fråga. Jag sitter med en laptop från Acer, har windows 8.1 på denna, men finns ingen uppdatering tillgänglig på windows update. Går det att installera windows 10 på denna??

Din fråga hör nog bättre hemma i en annan tråd, finns massvis med information kring detta och det är inte svårt att hitta. Men för att göra det enkelt kan du börja här

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindelof1:

En fråga. Jag sitter med en laptop från Acer, har windows 8.1 på denna, men finns ingen uppdatering tillgänglig på windows update. Går det att installera windows 10 på denna??

Du kan installera Windows 10 med hjälp av Media creation tool

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850