Hittar fler wlans med inbyggda, än min sticka med jätteantenn?

Permalänk
Medlem

Hittar fler wlans med inbyggda, än min sticka med jätteantenn?

Nu är jag lite besviken.

Vi tar lite detaljer först. Jag sitter med en HP-laptop med inbyggt wlankort, ett Realtek RTL8188EE. Jag köpte nu ett TP-Link TL-WN722N och en "jätteantenn"; Länk

Varken inbyggda, eller USB-stickan stödjer 5ghzband vad jag förstått.

Nu till problemet - det inbyggda kortet hittar drygt 30 punkter på den här platsen, medan mitt nyinköpta med 8dbi-antenn bara hittar strax över 20 punkter. Skulle nån kunna upplysa mig om hur det här är möjligt? Antennen är, i mina ögon, gigantisk, för att sitta på en liten USB-pinne hehe, lite kul. Men att den ska prestera sämre än inbyggda stör mig, jag köpte sticka+antenn av anledningen att få bättre räckvidd.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Skrivet av bwoy:

Nu är jag lite besviken.

Vi tar lite detaljer först. Jag sitter med en HP-laptop med inbyggt wlankort, ett Realtek RTL8188EE. Jag köpte nu ett TP-Link TL-WN722N och en "jätteantenn"; Länk

Varken inbyggda, eller USB-stickan stödjer 5ghzband vad jag förstått.

Nu till problemet - det inbyggda kortet hittar drygt 30 punkter på den här platsen, medan mitt nyinköpta med 8dbi-antenn bara hittar strax över 20 punkter. Skulle nån kunna upplysa mig om hur det här är möjligt? Antennen är, i mina ögon, gigantisk, för att sitta på en liten USB-pinne hehe, lite kul. Men att den ska prestera sämre än inbyggda stör mig, jag köpte sticka+antenn av anledningen att få bättre räckvidd.

det kan krävas en hel del att driva en sån stor antenn Wifi stickan är inte optimerad för den.
8dbi är mer för routrar, varför vill du ha så många AP som möjligt du ska väl bara koppla upp dig mot en AP ?

om du ska koppla upp dig mot en specifik AP gör en WokFi Aluminiumlocket på en Wookpanna och USB förlängningssladd och lite plastlim
Bi-quad och Helical är annars riktigt bra som riktantenner.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Du får vara min testkanin

Jag läste att ju högre Dbi ju mindre "synfält" har antennen, man måste alltså rikta antennen åt ap:n

Det var iallafall så jag uppfattade allt men det kan ju vara fel, är du snäll och testar åt mig?

Edit: med mindre "synfält" så menar jag inte kortare räckvidd i sig utan att signalen (?) går mera åt ett håll men samtidigt längre åt det specifika hållet.

Permalänk
Medlem

Det är rätt valigt att laptops har 2 stycken interna antenner. Det kan förklara varför du hittar fler med den.

Visa signatur

It is possible to reduce the noise of a resistor
by reducing T, B, or R but it is NOT possible
to reduce k because Boltzmann is dead.

Permalänk
Skrivet av Darkboot:

Du får vara min testkanin

Jag läste att ju högre Dbi ju mindre "synfält" har antennen, man måste alltså rikta antennen åt ap:n

Det var iallafall så jag uppfattade allt men det kan ju vara fel, är du snäll och testar åt mig?

Edit: med mindre "synfält" så menar jag inte kortare räckvidd i sig utan att signalen (?) går mera åt ett håll men samtidigt längre åt det specifika hållet.

länken till antennen på Webhallen är Omnidirectional eller rundstrålande, området som täcks av en sån antenn ser lite ut som en munk/bagel

riktantenner ser ut på ett annat sätt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Du får vara min testkanin

Jag läste att ju högre Dbi ju mindre "synfält" har antennen, man måste alltså rikta antennen åt ap:n

Det var iallafall så jag uppfattade allt men det kan ju vara fel, är du snäll och testar åt mig?

Edit: med mindre "synfält" så menar jag inte kortare räckvidd i sig utan att signalen (?) går mera åt ett håll men samtidigt längre åt det specifika hållet.

Skrivet av Grönahunden:

länken till antennen på Webhallen är Omnidirectional eller rundstrålande, området som täcks av en sån antenn ser lite ut som en munk/bagel
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/L-over2-rad-pat-per.jpg

riktantenner ser ut på ett annat sätt.

Ni är båda korrekt. Det som händer med en omni-antenn med högre gain är att munken/donought'n blir "utplattad". Dvs signalen när längre i sidled, men sämre i höjdled. (vilket kan förklara TS "problem").

Ett annat sätt att förstå är att tänka vattenslang. Det går att skjuta vattenstrålen/RF-signalen längre - men det blir en smalare spridning. Totala mängden vatten/RF som skickas ut är densamma.