Hur många kärnor hade PS3 och Xbox 360 och hur stor påverkan hade det på hur många kärnor som effektivt användes på PC? Vi har haft fyra kärnor sedan 2006 och inte har det haft någon större påverkan på hur vältrådade spel är generellt. Vet du varför? Jo för att det inte bara är att tråda upp spel. Det finns en gräns innan det blir sämre prestanda när man börjar smeta ut det på flera kärnor för det lägger till massa extra trassel. Vissa delar kommer bli lite enklare med DX12 men det är inte en magisk lösning. Tror du att du hittar en enda spelutvecklare som skulle välja Jaguar med 8 kärnor före en Intel i3 med två kärnor? Båda har ungefär samma prestanda totalt sätt.
Xbox 360 har 3 kärnor och PS3 har 1 huvudkärna och 7 hjälpkärnor.
På PS3 så går vissa uppgifter inte att lägga på hjälpkärnorna och vissa saker kanske går, men att programmerarna tycker det är för mycket jobb, så de kör det på huvudkärnan ändå. Så för de uppgifterna så blir PS3 i princip enkelkärning, medan den blir betydligt mer flertrådad i de fall där man lyckas bra med att utnyttja hjälpkärnorna.
Men Xbox 360 då, med 3 kärnor och sen är det alltid lite saker med OSet, kanske någon nedladdning medan man spelar o dyl i bakgrunden.
Men spel som utnyttjar 2-3 kärnor på PC har det väl funnits en hel del i perioden mellan 2006 och 2013 ?
Sen betyder ju inte tillgång till fler kärnor att allt kommer utnyttja det jätte bra och skala nästan perfekt.
Men spelutvecklarna kommer troligen ändå lägga mer fokus på att försöka utnyttja fler trådar än de gjort förr.
Så jag tror ändå att generellt så kommer nog fler spel efter 2013 vara bättre på att utnyttja mer än 3 kärnor än det var före 2013.