CPU/MB uppgradering för Linux host OS och Windows guest OS med GPU pass-through

Permalänk
Medlem

CPU/MB uppgradering för Linux host OS och Windows guest OS med GPU pass-through

Ska uppgradera från min kära 2500k som tyvärr inte stödjer VT-d - möjligheten att "skicka" GPU:n direkt till guest OS:et. Jag kommer att köra Arch Linux som host och Windows 8.1/10 som guest genom QEMU.

Huvudsakligen behöver jag en processor som stödjer VT-d. På sidan av det lär jag även få en snabbare processor som förhoppningsvis annullerar det overhead som tillkommer med att virtualisera Windows. Självklart så behöver jag också ett nytt moderkort för att ersätta mitt klena Gigabyte GA-P67A-D3-B3.

Med tanke på resultaten (samt prislappen) på de nya Skylake processorerna så är det nog en bättre idé att köpa en Devil's Canyon processor. Möjligtvis kan jag vänta till de andra Skylake processorerna men jag har ingen aning om deras prestanda är vad jag söker.

Just nu har jag en Samsung 840 EVO 120GB och en 1TB HDD för spel och annan data som inte får plats/ska vara på SSD:n. Min tanke är att köpa en till SSD, förmodligen en Samsung 850 (helst över 120GB), så jag kan ha båda operativsystem på varsin SSD. Den större för Windows, då jag kommer ha mera spel installerade under det OS:et. Frågan är dock om det kvarstående problemet med Samsungs 840 SSD:er är någonting att oroa sig om. Bör jag installera Linux på 850:n och shuffla runt med partitioner lite för att sedan ha Windows på 840:n eller är deras prestandaproblem fixat?

Bortsett från det så kommer jag köpa till en eller ett par flera HDD:er, 3-6TB mer totalt. Möjligtvist slänger jag in 8GB RAM till av samma modell och märke som nuvarande för att få 16GB. Min budget ligger runt... 6000SEK kanske? Ingenting satt i sten.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ah, enligt AnandTech så ska 840 SSD:erna fungera mycket bättre med den senaste firmwaren.