Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atomind:

Hej!

Området där vi bor har fått fibern och installationen var klara förra veckan ( kommunikationsoperatör är Quadracom - Zitius).

Jag planera att ta 100/100 och ip telefoni, bolagen som Alltele, Bahnhof, Bredband2, Riksnet, T3 och Tyfon.
Inte än säkert men jag tror att jag ska börja med Bahnhof.

Jag har idag en DIR-655 (Firmware 1.31EU , HW Version: A4) som jag har varit nöjd i några år. Klara den 100/100 och iptelefoni? Och eftersom jag kommer att använda ganska mycket wifi undrar jag om jag måste byta ut den iaf (den är inte dual band) till Bahnhofs egen (Tilgin HG2332) eller nåt annat?

Tack!

PS: jag har Telia idag som kommer inte at erbjuga ip telefoni i byn. När jag ringde dem sa dem att kvalitet på Zitius infrastruktur är inte tillräckligt bra och då gör Telia inga avtal med dem längre. Tyckte det var lite märkligt.

Man blir avundsjuk på de som har bolag där man får använda egen router eller kan få den man får från operatören bryggad. Det tillåter inte Net at Once. Är ändå nöjd att jag har bra fart bakom mitt dubbla NAT.

Tror föresten att det är dags för dig att pensionera DIR-655. Tror faktiskt Banhofts egna är nyare och bättre men är inte säker på min sak.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Hej och stor Tack för era svar!

Nu har jag pensionerat min dir 655 och installerat en netgear R7000. Bahnhof aktiverade abonnangen inom 1 timme och allt funkar bra

/Ato

Permalänk
Medlem

Har 100/100, kör en WNR3500lv2 idag med tomato. Funkar väl ok med tanke på vad jag gav för den (200kr) men märker att den överbelastas vid högre nedladdningar. Vad rekommenderas, TP-Link Archer C7 ?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kroken:

Har 100/100, kör en WNR3500lv2 idag med tomato. Funkar väl ok med tanke på vad jag gav för den (200kr) men märker att den överbelastas vid högre nedladdningar. Vad rekommenderas, TP-Link Archer C7 ?

Tp- link är budget. Men kan ju fungera bra ändå.

3500l är det just dess svaghet att den precis klarar 100mbit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tp- link är budget. Men kan ju fungera bra ändå.

3500l är det just dess svaghet att den precis klarar 100mbit.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok! Asus RT-N66U då? eller R7000?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hej! Ska köpa router och behöver hjälp. Stabilitet är det viktiga. Hastighet mindre viktigt då jag bara surfar och kollar youtube och SVT play. Vill dock att den klarar minst 5 enheter.

Har tittat på

Asus RT-N12D
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1735190

Fast vet ärligt talat inte vad jag ska köpa eftersom mina kunskaper är klart bristfälliga på området. Hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kroken:

Ok! Asus RT-N66U då? eller R7000?

R7000 ligger ju steget över RT-N66U, RT-AC68U är motsvarande router.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Hej! Ska köpa router och behöver hjälp. Stabilitet är det viktiga. Hastighet mindre viktigt då jag bara surfar och kollar youtube och SVT play. Vill dock att den klarar minst 5 enheter.

Har tittat på

Asus RT-N12D
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1735190

Fast vet ärligt talat inte vad jag ska köpa eftersom mina kunskaper är klart bristfälliga på området. Hjälp uppskattas.

Denna är nyare. Är det ett bättre val?

Asus AC51U
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3000165

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Denna är nyare. Är det ett bättre val?

Asus AC51U
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3000165

Tycker den produkten är rätt pinsam. "Gbit" trådlöst, men bara 100Mbit trådat, alltså näst intill helt onödigt med AC.

Nej den förra modellen enligt mig, är mer okej. Men har du råd med dyrare skulle jag rekommenderar du går upp till 500/1000kr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tycker den produkten är rätt pinsam. "Gbit" trådlöst, men bara 100Mbit trådat, alltså näst intill helt onödigt med AC.

Nej den förra modellen enligt mig, är mer okej. Men har du råd med dyrare skulle jag rekommenderar du går upp till 500/1000kr.

Vilken under 1000 skulle vara ett alternativ? Har läst om Asus 56U och 66U som är populära här och som förvisso ska vara snabba men enligt flera recensioner lider av instabilitet och överhettning.

Netgear 3000L som rekommenderades på föregående sida kan jag inte ha då den saknar väggfäste.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Tycker den produkten är rätt pinsam. "Gbit" trådlöst, men bara 100Mbit trådat, alltså näst intill helt onödigt med AC.

Nej den förra modellen enligt mig, är mer okej. Men har du råd med dyrare skulle jag rekommenderar du går upp till 500/1000kr.

AC medför väl bättre täckning osv? Sällan man BEHÖVER mer än 100mbit trådat om man inte har en server/NAS eller snabbt bredband.

Skrivet av Remmer:

Vilken under 1000 skulle vara ett alternativ? Har läst om Asus 56U och 66U som är populära här och som förvisso ska vara snabba men enligt flera recensioner lider av instabilitet och överhettning.

Har en 56u själv. Den blir varm, men inget jag har märkt gör någon större skillnad. Fungerar helt ok generellt, enkel admin sida och det mesta är snabbt hittat om man ska ändra om där. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den trådlösa täckningen - jag bor i en lägenhet med tjocka betongväggar samt ca 10-20 trådlösa nätverk runt om mig och det känns som att det stör ut lite på hastigheterna ibland - väggarna hjälper ju dock inte till och är jag "två väggar ifrån routern" så kan jag ibland droppa kopplingen en millisekund. Men det är ju inget som är speciellt för denna routern, då wifi oftast inte tål tjocka väggar. Om jag förstått rätt så är A/C bättre på räckvidder dock.

Generellt sett en helt ok router. Jag hade nog kollat på A/C om du ska använda trådlöst mycket, annars funkar 56u bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Vilken under 1000 skulle vara ett alternativ? Har läst om Asus 56U och 66U som är populära här och som förvisso ska vara snabba men enligt flera recensioner lider av instabilitet och överhettning.

Netgear 3000L som rekommenderades på föregående sida kan jag inte ha då den saknar väggfäste.

Blir knivigare om du ska ha väggfäste som krav. Kanske ska titta på dessa två med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1453136 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468731

Skrivet av cider123:

AC medför väl bättre täckning osv? Sällan man BEHÖVER mer än 100mbit trådat om man inte har en server/NAS eller snabbt bredband.

Har en 56u själv. Den blir varm, men inget jag har märkt gör någon större skillnad. Fungerar helt ok generellt, enkel admin sida och det mesta är snabbt hittat om man ska ändra om där. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den trådlösa täckningen - jag bor i en lägenhet med tjocka betongväggar samt ca 10-20 trådlösa nätverk runt om mig och det känns som att det stör ut lite på hastigheterna ibland - väggarna hjälper ju dock inte till och är jag "två väggar ifrån routern" så kan jag ibland droppa kopplingen en millisekund. Men det är ju inget som är speciellt för denna routern, då wifi oftast inte tål tjocka väggar. Om jag förstått rätt så är A/C bättre på räckvidder dock.

Generellt sett en helt ok router. Jag hade nog kollat på A/C om du ska använda trådlöst mycket, annars funkar 56u bra.

Skulle våga påstå att AC når kortare, om man utgår från denna artikel http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2014/12/30/802-11ac-v... Går AC på 5Ghz , Jupp på 5Ghz http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-features/316...

Så kortare räckvidd i praktiken helt enkelt.

Grejen som blir en fördel är att du slipper overhead om du kör 1Gbit hela vägen. så du kan maxa 100mbit mer eller mindre Sen vill man köra högre anslutningar, vissa erbjuder 250Mbit och då funkar det inte med en router med bara 100Mbit som högsta.

Vist vill man ha 1Gbit upp och ner behöver man minst lägga 1300kr eller uppåt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Vist vill man ha 1Gbit upp och ner behöver man minst lägga 1300kr eller uppåt.

Hm, med vilken router får man i verkligheten 1000 Mbps? Eller var kanske inte trådlöst du syftade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Hm, med vilken router får man i verkligheten 1000 Mbps? Eller var kanske inte trådlöst du syftade på.

Med R7000, RT-AC68U och även viss del Linksys har minst en modell som klarar det trådat , källa http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3223... och http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3224... . Trådlöst får man drömma om att ens komma över 100Mbit.

Vill man ha det i alla situationer så är http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-reviews/32012-fi... the way to go. Är så snabb att dom inte kunde testa den riktigt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Vet någon vad det är för fel på Linksys EA6200?
Om elgiganten säljer dom för 429 kr när den har Gigabit Ethernet och ac wifi så känns det som att något inte är så bra med den annars.

Visa signatur

I5-3570K@4,4Ghz| KFA2 GTX 1070 Ti | ASRock Z77 ExtreaM4 | Corsair 8GB 1600MHz Vengance | Corsair HX 750W | Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönberg:

Vet någon vad det är för fel på Linksys EA6200?
Om elgiganten säljer dom för 429 kr när den har Gigabit Ethernet och ac wifi så känns det som att något inte är så bra med den annars.

Sett detta i alla fall http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-features/321... inte AC 1900 utan en lägre klassning (vad det nu ger för nackdelar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Sett detta i alla fall http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-features/321... inte AC 1900 utan en lägre klassning (vad det nu ger för nackdelar).

Blir nog att jag skippar att köpa den. Allt ser bra ut på papperet men efter att ha kollat amazon kund recensioner så är det för många som har rejäla problem med den.

Visa signatur

I5-3570K@4,4Ghz| KFA2 GTX 1070 Ti | ASRock Z77 ExtreaM4 | Corsair 8GB 1600MHz Vengance | Corsair HX 750W | Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönberg:

Blir nog att jag skippar att köpa den. Allt ser bra ut på papperet men efter att ha kollat amazon kund recensioner så är det för många som har rejäla problem med den.

Har själv testat den! Den funkar helt ok, och för pengarna (runt 500:-) så är det absolut värd det. Däremot så har den dålig trådlös täckning i jämförelse med nyare AC1900-routrar (den har bara AC900). Men kör du det mesta trådat och någon mobil eller surfplatta trådlös så är den perfekt. Det är en utgående modell, därav priset.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Ute efter en router att ha i min mors hus där vi spenderar sommarsemester, jul och enstaka helger.

Den bör inte kosta för mycket, ha stöd för minst tio trådlösa enheter och ha bra räckvidd.
Den kommer placeras på andra våningen och bör nå ner i källaren samt till ett annat hus på samma gård typ 30 meter bort.
Det är inte många andra trådlösa nätverk i närheten att konkurrera med så att den ska fungera bra i en miljö med många nätverk är inte viktigt.

tittar lite på dessa men kom med andra tips också.
Ju billigare vi kommer undan desto bättre.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1735190,1021218,765738,3...

N66U har jag i min lägenhet och är riktigt nöjd med men kommer den räcka i fem år till i min mors hus när hon väl fått fiber indraget? Och den känns lite för dyr.

Permalänk
Avstängd

Inbyggda antenner är en styggelse utanför små rum.

Skrivet av Grönberg:

Vet någon vad det är för fel på Linksys EA6200?
Om elgiganten säljer dom för 429 kr när den har Gigabit Ethernet och ac wifi så känns det som att något inte är så bra med den annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken router rekommenderas till mig då?

Jag har Bahnhof 200/100 fiber.
Kör 2 st trådade datorer och 8 st trådlösa enheter (mobil, chromecast, bärbar).
Bor i betonghus och kör chromecast 2 väggar bort.
Prioriterar väggmontering

Hittills har jag köpt ungefär 1 st ny 350 krs router varje 1-2 år för att dom sedan slutat att fungera, dom har mer eller mindre alltid varit ostabila och de trådlösa-internet har slutat att fungera tills det att man bootar om routern. Nu är jag less och prioriterar en stabil router som aldrig tappar internet. Jag kan tänka mig gå upp till 1 500 kr om det nu skulle vara värt det men helst runt 1 000 kr.

Var inne hos Kjell igår och dom rekommenderade TP-link Archer C7, Vad tror ni om den?

Har läst väldigt mycket gott om ASUS. Som sagt STABIL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garp:

Vilken router rekommenderas till mig då?

Jag har Bahnhof 200/100 fiber.
Kör 2 st trådade datorer och 8 st trådlösa enheter (mobil, chromecast, bärbar).
Bor i betonghus och kör chromecast 2 väggar bort.
Prioriterar väggmontering

Hittills har jag köpt ungefär 1 st ny 350 krs router varje 1-2 år för att dom sedan slutat att fungera, dom har mer eller mindre alltid varit ostabila och de trådlösa-internet har slutat att fungera tills det att man bootar om routern. Nu är jag less och prioriterar en stabil router som aldrig tappar internet. Jag kan tänka mig gå upp till 1 500 kr om det nu skulle vara värt det men helst runt 1 000 kr.

Var inne hos Kjell igår och dom rekommenderade TP-link Archer C7, Vad tror ni om den?

Har läst väldigt mycket gott om ASUS. Som sagt STABIL.

Jag är i samma sits även om jag ska ha 1000/100. Men den här routern verkar ju vara ett bra köp, tror ni att det märks så pass stor skillnad så det är värt att lägga dubbelt så mycket på en ac1900? Det är väl andra saker som kommer att vara stoppklossar istället, nätverkskort mm.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Router

Tjenare,

Bor hemma, sitter på en ADSL-uppkoppling på 10Mbit, har tre trådare datorer och 10 trådlösa enheter i huset. När åskan dödade vår käre router som funkade helt prima förra året så köpte far min en ny D-Link (som jag för övrigt inte minns produktnamnet på). Efter ett tag så började jag få de sjukaste ping-spikarna i spel människan skådat. Helt random kan jag få 3500ms+ i t.ex. CS:GO eller Dota 2. Har installerat om varenda dator i huset av ren ilska, då jag varit med om att virus ätit upp bandbredden och fått nätverket att sega ner enormt. Uteslutit allt annat förutom routern.

Därför tänker jag införskaffa en ny; Men då mina kunskaper i detta område är begränsade så ber jag er om hjälp. En jobbarkompis påstod att ett kombinerat ADSL-modem och router i ett är rent piss jämfört med att ha det separat. Stämmer det? Tips på router/modem? (Som helst går på under 1500:- sammanlagt)

Hjälp uppskattas enormt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garp:

Vilken router rekommenderas till mig då?

Jag har Bahnhof 200/100 fiber.
Kör 2 st trådade datorer och 8 st trådlösa enheter (mobil, chromecast, bärbar).
Bor i betonghus och kör chromecast 2 väggar bort.
Prioriterar väggmontering

Hittills har jag köpt ungefär 1 st ny 350 krs router varje 1-2 år för att dom sedan slutat att fungera, dom har mer eller mindre alltid varit ostabila och de trådlösa-internet har slutat att fungera tills det att man bootar om routern. Nu är jag less och prioriterar en stabil router som aldrig tappar internet. Jag kan tänka mig gå upp till 1 500 kr om det nu skulle vara värt det men helst runt 1 000 kr.

Var inne hos Kjell igår och dom rekommenderade TP-link Archer C7, Vad tror ni om den?

Har läst väldigt mycket gott om ASUS. Som sagt STABIL.

Jag skulle lagt till 200:- till för Archer C9 som kör AC1900, bättre hårdvara ger en stabilare router. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2761112

Skrivet av f@boy:

Jag är i samma sits även om jag ska ha 1000/100. Men den här routern verkar ju vara ett bra köp, tror ni att det märks så pass stor skillnad så det är värt att lägga dubbelt så mycket på en ac1900? Det är väl andra saker som kommer att vara stoppklossar istället, nätverkskort mm.

När du sitter på så hög hastighet är det WAN-LAN Throughput som spelar roll så att du får ut så mycket som möjligt. Mest prisvärd är Netgear R7000 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571. Vill du ha bättre hårdvara med fildelning via USB och OpenWRT så finns Linksys WRT1900AC http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2463329. Lycka till!

Skrivet av Makkan-1:

Tjenare,

Bor hemma, sitter på en ADSL-uppkoppling på 10Mbit, har tre trådare datorer och 10 trådlösa enheter i huset. När åskan dödade vår käre router som funkade helt prima förra året så köpte far min en ny D-Link (som jag för övrigt inte minns produktnamnet på). Efter ett tag så började jag få de sjukaste ping-spikarna i spel människan skådat. Helt random kan jag få 3500ms+ i t.ex. CS:GO eller Dota 2. Har installerat om varenda dator i huset av ren ilska, då jag varit med om att virus ätit upp bandbredden och fått nätverket att sega ner enormt. Uteslutit allt annat förutom routern.

Därför tänker jag införskaffa en ny; Men då mina kunskaper i detta område är begränsade så ber jag er om hjälp. En jobbarkompis påstod att ett kombinerat ADSL-modem och router i ett är rent piss jämfört med att ha det separat. Stämmer det? Tips på router/modem? (Som helst går på under 1500:- sammanlagt)

Hjälp uppskattas enormt!

Köp separat! Speciellt om åskan tar modem mm, då kanske ni slipper köpa ny varje gång. Något enkelt modem funkar galant alternativt det ni får med från operatören. Prisvärd router är utan tvekan TP-link C9 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2761112. Däremot skulle jag rekommendera Linksys EA6900 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2305000 som är ruskigt stabil och inte har gått ner eller ge spikar i nätet när jag har testat den. Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Jag skulle lagt till 200:- till för Archer C9 som kör AC1900, bättre hårdvara ger en stabilare router. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2761112

När du sitter på så hög hastighet är det WAN-LAN Throughput som spelar roll så att du får ut så mycket som möjligt. Mest prisvärd är Netgear R7000 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571. Vill du ha bättre hårdvara med fildelning via USB och OpenWRT så finns Linksys WRT1900AC http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2463329. Lycka till!

Köp separat! Speciellt om åskan tar modem mm, då kanske ni slipper köpa ny varje gång. Något enkelt modem funkar galant alternativt det ni får med från operatören. Prisvärd router är utan tvekan TP-link C9 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2761112. Däremot skulle jag rekommendera Linksys EA6900 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2305000 som är ruskigt stabil och inte har gått ner eller ge spikar i nätet när jag har testat den. Lycka till!

Wow, tack Joel, för din hjälp.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkan-1:

Tjenare,

Bor hemma, sitter på en ADSL-uppkoppling på 10Mbit, har tre trådare datorer och 10 trådlösa enheter i huset. När åskan dödade vår käre router som funkade helt prima förra året så köpte far min en ny D-Link (som jag för övrigt inte minns produktnamnet på). Efter ett tag så började jag få de sjukaste ping-spikarna i spel människan skådat. Helt random kan jag få 3500ms+ i t.ex. CS:GO eller Dota 2. Har installerat om varenda dator i huset av ren ilska, då jag varit med om att virus ätit upp bandbredden och fått nätverket att sega ner enormt. Uteslutit allt annat förutom routern.

Därför tänker jag införskaffa en ny; Men då mina kunskaper i detta område är begränsade så ber jag er om hjälp. En jobbarkompis påstod att ett kombinerat ADSL-modem och router i ett är rent piss jämfört med att ha det separat. Stämmer det? Tips på router/modem? (Som helst går på under 1500:- sammanlagt)

Hjälp uppskattas enormt!

D-link har varit i farten igen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Jag skulle lagt till 200:- till för Archer C9 som kör AC1900, bättre hårdvara ger en stabilare router. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2761112

Är det den mest stabila/bästa routern i den prisklassen då? Om man jämför med t.ex:
Asus RT-N66U 828:-
Asus RT-AC56U 999:-
D-Link DIR-88L 999:-
Netgear R6300 990:-

Osäker om Archer C9 går att montera på vägg dessutom då kontakterna går rakt bak istället för ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garp:

Är det den mest stabila/bästa routern i den prisklassen då? Om man jämför med t.ex:
Asus RT-N66U 828:-
Asus RT-AC56U 999:-
D-Link DIR-88L 999:-
Netgear R6300 990:-

Osäker om Archer C9 går att montera på vägg dessutom då kontakterna går rakt bak istället för ner.

D-link bör du undvika.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

D-link har varit i farten igen

Haha, fick raseriutbrott senast igår. Jag och boysen var taggade på CS, stod 14-12 till oss, min router gör sin grej och vi förlorar matchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Jag skulle lagt till 200:- till för Archer C9 som kör AC1900, bättre hårdvara ger en stabilare router. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2761112

När du sitter på så hög hastighet är det WAN-LAN Throughput som spelar roll så att du får ut så mycket som möjligt. Mest prisvärd är Netgear R7000 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571. Vill du ha bättre hårdvara med fildelning via USB och OpenWRT så finns Linksys WRT1900AC http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2463329. Lycka till!

Köp separat! Speciellt om åskan tar modem mm, då kanske ni slipper köpa ny varje gång. Något enkelt modem funkar galant alternativt det ni får med från operatören. Prisvärd router är utan tvekan TP-link C9 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2761112. Däremot skulle jag rekommendera Linksys EA6900 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2305000 som är ruskigt stabil och inte har gått ner eller ge spikar i nätet när jag har testat den. Lycka till!

Tack för tipsen!