Permalänk
Medlem

Se upp med moderkortstillverkare

Min datorn är 5 år gammal och fungerar helt perfekt förutom mitt moderkort från ASUS. Tyvärr hade dom tillverkats med dåliga kretsar. Tex marvel controller för SATA och Broadcom för LAN. Vilket har lett till massa problem och instabilitet. Helst senaste tiden.

Tyvärr kan man inte förvänta sig att sitt moderkort inte ens klarar nästa generation av Windows. Alltså blir moderkortet svåraste länken i hela datorn.

Vill bara uppmärksamma problemet.asus svar

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att ASUS är jäkligt bra på att hålla sina äldre moderkort uppdaterade med BIOS fixar m.m.
Framförallt deras dyrare moderkort får uppdateringar efter bra många år.
Men såklart så finns det ju en gräns för hur länge dom kan supporta dom.

Och t.ex. W10 kräver ju UEFI som äldre kort ju inte har, och det är inte bara att byta BIOS för att få det.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med ovanstående, asus är bra på att hålla moderkorten uppdaterade med bios även till gamla moderkort.

Drivrutinerna på deras hemsida uppdateras också efterhand som det kommer ut nya och det har jag sätt göras till moderkort som varit så gamla som 4år, och det är inte så många andra märken som har de så länge.

Men som du pratar om med dåliga kretsar eller instabilitet har jag aldrig hört om innan eller varit med om själv fast jag uteslutande använder asus moderkort.

Att köra med marvel kontroller på sata är väll optional finns väll sata portar som går via chipset på moderkortet som fungerar bättre?
Framförallt på billigare moderkort och förr så körde man sata portar på externa kretsar för att spara pengar och för att inte chipset kunde driva ut alla, men kollar man idag så ser man att många kort har väldigt många av sina portar genom inbyggda chipset även i dom billigare pris klasserna.

Det här med nätverks kretsar e alltid svårt finns ju alltid någon modell här eller där dom testar någon ny krets på som inte funkar riktigt som tänkt, men det var mer förr än det är idag.

Men det man kan sammanfatta det här med är att sannolikheten att få dåliga sata kontrollers eller inbyggt nätverk och sådant är betydligt mindre idag än det var för 5 år sen för standarden på hela marknaden har höjt sig en hel del sen dess och det e mycket mer konkurrens mellan dom olika aktörerna speciellt på moderkorts marknaden att dom har inte råd att göra sådana misstag.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skulle vilja säga att ASUS är jäkligt bra på att hålla sina äldre moderkort uppdaterade med BIOS fixar m.m.
Framförallt deras dyrare moderkort får uppdateringar efter bra många år.
Men såklart så finns det ju en gräns för hur länge dom kan supporta dom.

Och t.ex. W10 kräver ju UEFI som äldre kort ju inte har, och det är inte bara att byta BIOS för att få det.

Win10 kräver inte uefi, har en sandy bridge baserad dator med bios och det verkar fungera så här långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Är det drivrutinerna som inte längre uppdateras eller är det hårdvaran som börjar ge upp? När det gäller Windows 10 tycker jag det har funkat bra med drivrutiner även till äldre hårdvara. Det allra mesta har antingen kommit med från start eller uppdaterats via windows update strax efter installationen.

Alternativet är att köra Linux istället. Ofta funkar äldre hårdvara bättre på nytt Linux än på nytt Windows. Där har man i och för sig noll support från moderkortstillverarna men det brukar finnas drivrutiner till kretsarna som sitter på de vanligaste moderkortet "out of the box".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skulle vilja säga att ASUS är jäkligt bra på att hålla sina äldre moderkort uppdaterade med BIOS fixar m.m.
Framförallt deras dyrare moderkort får uppdateringar efter bra många år.
Men såklart så finns det ju en gräns för hur länge dom kan supporta dom.

Och t.ex. W10 kräver ju UEFI som äldre kort ju inte har, och det är inte bara att byta BIOS för att få det.

Windows 10 kräver _inte_ uefi.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv

Själv är jag inte jättenöjd med mitt Asus Crosshair V Formula-Z. UEFI var buggigt från början och redan efter ett halvår kändes det utdaterat och var omodernt jämfört med de nya moderkorten på marknaden.

Dessutom tar det för lång tid under POST medan billigare moderkort jag använt gör det bättre.

@Svensktiger Måste säga att jag betalade för ASUS ROG för att få garanterad kvalitet och framtidssäkerhet men är i slutändan besviken. Asus verkar ha satsat hårdare på Intel men sätter man ROG-loggan på AMD-modeller borde man leverera samma kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Själv är jag inte jättenöjd med mitt Asus Crosshair V Formula-Z. UEFI var buggigt från början och redan efter ett halvår kändes det utdaterat och var omodernt jämfört med de nya moderkorten på marknaden.

Dessutom tar det för lång tid under POST medan billigare moderkort jag använt gör det bättre.

@Svensktiger Måste säga att jag betalade för ASUS ROG för att få garanterad kvalitet och framtidssäkerhet men är i slutändan besviken. Asus verkar ha satsat hårdare på Intel men sätter man ROG-loggan på AMD-modeller borde man leverera samma kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt min erfarenhet så ju mer bling och ändrade inställningar ju längre POST.
Gamer moderkort kommer aldrig att POST'a lika snabbt som t.ex. OEM kort som ju kan optimeras på ett helt annat sätt.

Ett annat potentiellt problem är ju att dagens moderkort maskerar felinställningar väldigt bra.
Du kan ofta göra helt galna inställningar och moderkortet fångar upp detta och justerar så att du kan boota normalt.
Och det tar såklart extra tid.

Med det sagt så är det ju tråkigt att du inte är nöjd.

Permalänk
Jacob Fanboy

Men snälla... Sluta dra företag över pottkanten för lite bekymmer, de flesta företag har ju accepterat läget och byter datorer var tredje år vilket något även privatpersoner bör göra.

Viss sarkasm på det sista men ser seriöst för många såna här trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Men snälla... Sluta dra företag över pottkanten för lite bekymmer, de flesta företag har ju accepterat läget och byter datorer var tredje år vilket något även privatpersoner bör göra.

Viss sarkasm på det sista men ser seriöst för många såna här trådar.

Ja för att byta dator för privatpersoner var 3e år är ju numera ganska menlöst då prestandautveckling på allt utom grafikkort mer eller mindre stannat av.

Permalänk
Hjälpsam

Har fyra Asus moderkort, två AM3+ Sabertooth rev 1 och rev 2 och två FM2+ A88XM-PLUS, alla med senaste UEFI, kör W10 på alla fyra, alla fyra fungerar utmärkt, mitt äldsta Sabertooth köpte jag hösten 2011.
Så jag har tydligen haft större tur än du haft.

Ett Sabertooth har Micron och ett Asmedia Marvel, som jag laddade ned senaste drivrutierna för.
Vad gäller inställningar i UEFI, börjar jag alltid med att ladda default och ändrar utifrån detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag hade velatnse färre moderkort och att man gör dom bättre med längre support och bara allmänt bättre genomtänkt istället förnatt spotta ut oändligt många. Jag köpte ett dyrt sabertooth x58 för att just få extra stabilitet och support. Tyvärr är moderkortsmakrnaden ett skämt. Otroligt svårt att veta vad som är bra och dåligt. Någon skulle behöva strukturera upp allt ungefär som Apple gjorde med telefoner. Datorer.

Permalänk

Själv så är jag inte helt nöjd med mitt MSI kort, dels p.g.a. lampor som bryter färgschemat och som inte gått att stänga av och dels p.g.a. Killer LAN som med de normala drivrutinerna med tillhörande program bara ger bluescreen. Turligt nog så hittade jag på ett forum en stand alone driver som inte har programmet och som är stabil. Senare ett år efter så har även MSI lagt till den på downloads sidan.

Det jag skulle vilja se på moderkort är att de blir mer avskalade och stabila. Med så mycket som möjligt genom chipset och utan special funktioner som kräver en massa bloatware. Gärna även med avskalad design och genomtänkt färgschema.

Visa signatur

PHOBOS | R7 5700G | RX 7900 XT && ZELOS | Envy x360 | R7 4700U, båda med Fedora Silverblue.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se på Marvells sida så verkar dom inte ha några drivrutiner för Windows 8 och nyare. Så då kan man ju knappast skylla på Asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad jag kan se på Marvells sida så verkar dom inte ha några drivrutiner för Windows 8 och nyare. Så då kan man ju knappast skylla på Asus

Delvis. Man får ju välja pålitliga tillverkare.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Skulle vilja säga att ASUS är jäkligt bra på att hålla sina äldre moderkort uppdaterade med BIOS fixar m.m.
Framförallt deras dyrare moderkort får uppdateringar efter bra många år.
Men såklart så finns det ju en gräns för hur länge dom kan supporta dom.

Och t.ex. W10 kräver ju UEFI som äldre kort ju inte har, och det är inte bara att byta BIOS för att få det.

Jag kör win10 utan Uefi bios.. Gigabyte x58 ud5.
?????

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Min datorn är 5 år gammal och fungerar helt perfekt förutom mitt moderkort från ASUS. Tyvärr hade dom tillverkats med dåliga kretsar. Tex marvel controller för SATA och Broadcom för LAN. Vilket har lett till massa problem och instabilitet. Helst senaste tiden.

Tyvärr kan man inte förvänta sig att sitt moderkort inte ens klarar nästa generation av Windows. Alltså blir moderkortet svåraste länken i hela datorn.

Vill bara uppmärksamma problemet.asus svar

Intel portarna ska du använda, inte marvel som är erkänt dåliga oavsett moderkort.

Skrivet av heande:

Win10 kräver inte uefi, har en sandy bridge baserad dator med bios och det verkar fungera så här långt.

Skickades från m.sweclockers.com

SB var väl först med UEFI? har ärligt inte hört om moderkort med bios på SB sockeln.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Monarchy:

Delvis. Man får ju välja pålitliga tillverkare.

Nej bara Marvells fel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Monarchy:

Jag hade velatnse färre moderkort och att man gör dom bättre med längre support och bara allmänt bättre genomtänkt istället förnatt spotta ut oändligt många. Jag köpte ett dyrt sabertooth x58 för att just få extra stabilitet och support. Tyvärr är moderkortsmakrnaden ett skämt. Otroligt svårt att veta vad som är bra och dåligt. Någon skulle behöva strukturera upp allt ungefär som Apple gjorde med telefoner. Datorer.

Säg att du skämtar när du menar det....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

SB var väl först med UEFI? har ärligt inte hört om moderkort med bios på SB sockeln.

Det står att det är bios i uppstarten och även inuti bioset. Vidare ser det ut som ett klassiskt bios (även om det inte nödvändigtvis säger något).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Det står att det är bios i uppstarten och även inuti bioset. Vidare ser det ut som ett klassiskt bios (även om det inte nödvändigtvis säger något).

Skickades från m.sweclockers.com

Vad för moderkort, mitt asrock P67 extreme 4 har UEFI.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Min datorn är 5 år gammal och fungerar helt perfekt förutom mitt moderkort från ASUS. Tyvärr hade dom tillverkats med dåliga kretsar. Tex marvel controller för SATA och Broadcom för LAN. Vilket har lett till massa problem och instabilitet. Helst senaste tiden.

Tyvärr kan man inte förvänta sig att sitt moderkort inte ens klarar nästa generation av Windows. Alltså blir moderkortet svåraste länken i hela datorn.

Vill bara uppmärksamma problemet.asus svar

Jag har ett Asus X58 Sabertooth med en Xeon och det fungerar utmärkt faktiskt, Marvel-kretsen för ett par av SATA-portarna bör man dock undvika, men det är sunt förnuft, deaktivera skiten i bios bara. Har inte haft några som helst problem eller instabilitet trots en rätt rejäl OC.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Min datorn är 5 år gammal och fungerar helt perfekt förutom mitt moderkort från ASUS. Tyvärr hade dom tillverkats med dåliga kretsar. Tex marvel controller för SATA och Broadcom för LAN. Vilket har lett till massa problem och instabilitet. Helst senaste tiden.

Tyvärr kan man inte förvänta sig att sitt moderkort inte ens klarar nästa generation av Windows. Alltså blir moderkortet svåraste länken i hela datorn.

Vill bara uppmärksamma problemet.asus svar

OM du avser ditt ASUS Sabertooth X58 (sign), så har du 6st SATA på Intel controller att tillgå.

LAN verkar vara en Realtek-krets (Dvs inte Broadcom)

Föklara gärna dina problem mer tydligt, så kanske någon här kan ge inspel...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Har också haft väldigt få bekymmer med asus-moderkort
Ett och annat med marvelchip men det är bara att ge fan i att använda dom portarna
Ett moderkort hade marvell på sata6g men de hade sämre prestanda än intels egna sata3g så valet var inte så svårt
Att kräva full support för 5 år gamla prylar är i mina ögon otänkbart

Permalänk
Medlem

Har 2 ASUS moderkort och båda fungerar klockrent. Sabertooth P67 och X99-A. Aldrig haft problem med något moderkort ännu under alla mina år.

Permalänk
Medlem

Är moderkortstillverkare farliga eller menar du företaget och inte själva tillverkaren

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja för att byta dator för privatpersoner var 3e år är ju numera ganska menlöst då prestandautveckling på allt utom grafikkort mer eller mindre stannat av.

Jupp http://www.geek.com/chips/intel-predicts-10ghz-chips-by-2011-...

Är själv nöjd med mitt moderkort från ASUS, inte haft några problem som jag kan härleda till det. Har inte ens uppdaterat BIOS sedan jag köpte det våren 2012 (kanske dags att göra nu hehe...).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Har stengammalt Gigabyte P43 som fick upp Win 10 flabban. Allt inkl dens 7870 GPU var Windows kompatibelt. Detta kort är närmare 6-7 år gammalt nu och fungerar klockrent än överklockad totalt i halvt decennium nu, först med E8600, nu Q9550.

Kan inte klaga på verken drivare eller något (än) och kortet visar ingen tecken på att ge upp.
Ultra durable på riktigt

Har nått ASUS P45 moderkort liggande också som fungerar bra än. Jag har dock ingen Win licens på den, därför ligger den. Ingen aning om den är Win 10 kompatibel dock.

Asus har förr (läs 20 år sedan) varit usla med drivare, men idag är de betydligt bättre och följer upp både moderkort och laptopar bättre.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Monarchy:

Min datorn är 5 år gammal och fungerar helt perfekt förutom mitt moderkort från ASUS. Tyvärr hade dom tillverkats med dåliga kretsar. Tex marvel controller för SATA och Broadcom för LAN. Vilket har lett till massa problem och instabilitet. Helst senaste tiden.

Det är ju bra att veta vad man spyr galla över innan man gör det.

Till att börja med var Marvell-kontroller för två av sex SATA-portar standard på i princip alla Intelmoderkort från Nehalems början fram till lanseringen av Haswell. Detta beror på att SATA-600 inte fanns i Intels egna kretsar och i Sandy/Ivys fall på att Intel bara stödde två SATA-600portar. Det fungerar, bättre för sekundära HDD och dåligt för primära SSD, men det är återigen bara två av sex portar. De andra fyra är kopplade till Intel ICH:n vilken är direkt underbar och hanteras av Intels egna drivrutiner.

Nummer två är att du inte har en enda Broadcomkrets på hela moderkortet. Det är ett Realtek nätverkskort, ett Realtek ljudkort och en JMicron USB-kontroller. Det finns WHQL-certade drivrutiner för båda Realtekkretsarna till Windows 8.1. JMicron- och Marvellkretsarna klarar Microsofts egna drivrutiner av att hantera sedan Windows 8.

Citat:

Tyvärr kan man inte förvänta sig att sitt moderkort inte ens klarar nästa generation av Windows. Alltså blir moderkortet svåraste länken i hela datorn.

Förutom att vi redan konstaterat att moderkortet alltså har fullt drivrutinsstöd för Windows 7, Windows 8 och Windows 8.1... och vad jag kan se fungerar utmärkt även i Windows 10 (dock med brasklappen att det står Microsoft även på Realtekdrivrutinerna).

Citat:

Vill bara uppmärksamma problemet.asus svar

Självklart ger inte Asus någon officiell support på 5 år gammal hårdvara. Det gör ingen på något. Vad är dock problemet?

Skrivet av Monarchy:

Jag hade velatnse färre moderkort och att man gör dom bättre med längre support och bara allmänt bättre genomtänkt istället förnatt spotta ut oändligt många.

De är bra, de är förbannat bra, och den enda anledningen att du ser ett otal varianter är att samma moderkort säljs i oändligt många varianter eftersom det finns olika tillbehör på dem. Jämförelsen med iPhone är klockren. Det är exakt samma telefon som säljs i femtioelva bundlingar med olika headset, skal, laddare och andra tillbehör.

Citat:

Jag köpte ett dyrt sabertooth x58 för att just få extra stabilitet och support.

Med samma logik köper du en Porsche 911 för att den fungerar bättre efter 12 000 mil... umm, vad? Hur tänkte du nu?

Sabertooth är ett överklockningskort som ska tåla högre temperaturer och ändå vara stabilt. Det har aldrig saluförts för "lång support" eller "drivrutiner om fem år för ett tre versioner nyare OS".

Trots det är dess största, iaf vad jag kan se, nackdel idag att en Nehalemprocessor helt enkelt inte hänger med längre.

Citat:

Tyvärr är moderkortsmakrnaden ett skämt. Otroligt svårt att veta vad som är bra och dåligt. Någon skulle behöva strukturera upp allt ungefär som Apple gjorde med telefoner. Datorer.

Fnys. Tror du på den själv. Det finns dåliga moderkort men i praktiken hittar du dem inte i svenska datorbutiker längre. MSI, EVGA, Asus, Asrock och Gigabyte tillhör kategorin "överdrivet bra kvalitet" eftersom du inte kan sälja "sådär kvalitet" i Sverige längre.

Återkom när det står ECS eller Biostar på kortet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jag har haft lite dålig erfarenhet av Asus moderkort ett Gene V ett fick jag utbytt mot garanti det andra funkade ett tag tills vissa USB 3.0 portar började strula efter många drivrutins byten så framstod problemen körde med det i alla fall tils ajg sålde datorn men i övrigt så har jag aldrig upplevt nåt strul på Asus produkter haft 2 st graikkort från Asus men även andra moderkort men just Gene V strulade för mig dock

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]