Permalänk
Medlem

Lenovo Y70 Touch frunktansvärt seg

Hej.

Köpte en Lenovo Y70 Touch för några veckor sedan till sambon. Kollade recensionerna innan och den verkade passa till det hon ville göra till plus lite till (surfa och spela WoW i stort sett). Dock har den blivit otroligt seg över tiden på alla fronter. Med Wifi kommer den upp i runt 14 Mbit/s. Andra trådlösa enheter i hemmet kommer upp i runt 50-60. Utöver det går allt annat långsamt på den också. Det går t ex inte ens att spela Agar.io eller andra simpla spel utan att det hackar. Testade nyss SC2: HotS och det var helt ospelbart. Långt ifrån vad den här recensionen säger: http://www.notebookcheck.net/Lenovo-Y70-Notebook-Review.12884...

Tänkte först att hon råkat få in nåt malware eller annat men har sökt igenom systemet och hittar inget konstigt. Har också avinstallerat McAfee och kör med MS egna inbyggda skydd men det gjorde ingen skillnad. Det enda jag skulle kunna tänka mig är Lenovos alla förinstallerade tjänster som ligger och drar prestanda men oavsett vad man försöker göra med datorn so kommer man knappt upp till 50% på CPU eller minne. Det verkar inte som om det är hårdvaran som inte hänger med.

Just nu funderar jag på om jag ska helt enkelt ta och rensa hela datorn och installera W8.1 med en av mina egna licenser, men det verkar väldigt konstigt att en dator av den kalibern som det påstås vara är så långsam i allt man försöker göra.

Är det någon som har liknande erfarenheter av detta?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Kolla så inte det är Intels grafikkort som används utan nvidia kortet. Beträffande wifi så får du bara acceptera hastigheten.
Vet inte vilken version du har men Lenovo har flera varianter på wifit och det är knappt ingen som klarar 5ghz bandet.

Permalänk
Medlem

Testade att ändra grafikkortet men det hjälpte inte alls verkar det som. Har även installerat de senaste drivrutinerna från nVidia utan resultat.

Testade att köra Fallout 2 på Steam. Fullständigt ospelbart då det hackar nåt fruktansvärt det också.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Testade att ändra grafikkortet men det hjälpte inte alls verkar det som. Har även installerat de senaste drivrutinerna från nVidia utan resultat.

Testade att köra Fallout 2 på Steam. Fullständigt ospelbart då det hackar nåt fruktansvärt det också.

Du ska ha en symbol i verktygsraden ängst ner till höger som visar om Nvidia kortet användes, tex så ska det stå om du har musen över den Nvidia GPU aktivitet xxxxxx, användes den inte står det Nvidia GPU aktivitet inga, om så så får du manuellt i Nvidias kontrollpanel tilldela vilken GPU som ska användas av vilket spel.

Endast spel som har profil i Nvidia drivrutinen skiftar med auto.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du ska ha en symbol i verktygsraden ängst ner till höger som visar om Nvidia kortet användes, tex så ska det stå om du har musen över den Nvidia GPU aktivitet xxxxxx, användes den inte står det Nvidia GPU aktivitet inga, om så så får du manuellt i Nvidias kontrollpanel tilldela vilken GPU som ska användas av vilket spel.

Endast spel som har profil i Nvidia drivrutinen skiftar med auto.

Har gjort detta och det är något bättre men långt ifrån vad man skulle kunna förvänta sig. ALLTING går långsamt på datorn nu. T o m att skriva text hackar och det utan att nåt annat verkar dra resurser. CPU ligger på 10%.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kan bero på hårddisken. Satt exakt samma på min nya Y50-70 och datorn kändes väldigt långsam att boota upp, starta program osv. Byte den ut mot en SSD och allting flyter som en dröm!

Skickades från m.sweclockers.com