Återställa RAID-0 på nyinstallerad W10

Permalänk
Medlem

Återställa RAID-0 på nyinstallerad W10

Vad behöver jag göra för att få in en existerande RAID 0 på min nya OS-installation?

Min uppsättning har varit uppdelat på följande sätt:
OS-disk
Lagringsdisk 2x2TB i RAID-0

Nu när jag köpt en SSD bytte jag ut OS-disken mot denna och installerade ett rent Windows 10 på den men mina RAID-diskar visas inte upp. De syns i BIOS men i diskhanteraren på W10 syns de inte alls. Kopplar jag in min gamla OS-disk istället för den nya kan jag se dem igen och de fungerar normalt. Efter lite googling verkar det som att det ska finnas en "Import foreign disk" i mitt nya OS men det alternativet dyker inte heller upp.

Har ni någon erfarenhet eller tips om vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Kanske måste installera INTEL RST Drivers?

http://www.intel.com/p/en_US/support/highlights/sftwr-prod/im...

Beroende på hur raiden är skapad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Kanske måste installera INTEL RST Drivers?

http://www.intel.com/p/en_US/support/highlights/sftwr-prod/im...

Beroende på hur raiden är skapad.

Disken är en Samsung 850 EVO och jag hade inget sånt verktyg när jag skapade disken.
Jag tror att det är en mjukvaru-raid som jag skapat i Windows 7 eller 8 och den vill jag nu få med mig till Windows 10.

Permalänk
Medlem

Ush... detta är varför man ska undvika mjukvaruraid med dynamiska diskar i Windows.

Hade jag varit dig hade jag obedelbart återställt till tidigare Windows, och sett till att du får igång den RAIDen igen. Sen kopierat bort allt från den och tagit bort den och återställt diskarna till basic disk. Dynamiska diskar är djävulen själv, då de ofta inte går att rädda något alls från när de väl rasar, då de inte följer någon standard och är svåra (om inte omöjliga) att komma åt utanför Windows:et som skapade dem.

Om du har intel CPU, så har du intel moderkort och då tillgång till Intels RAID. Denna har mycket bättre prestanda och är dessutom oberoende av Windows vers. Denna kan du utan problem föra över mellan olika OS.

Permalänk
Medlem

Några timmar och omstarter senare fungerade det av sig själv och jag har ingen aning om varför då jag inte ändrat något. Kanske tog det bara lång tid att söka av diskarna innan de lades till i diskhanteraren? Det var bara att importera hårddiskarna när de väl syndes och Windows förstod själv vad den behövde göra.

Lämnar resultatet här för famtida referens ifall någon mer råkar ut för samma sak.

Tråden kan stängas.