Jag har fått ett förj*vligt virus hjälp tack!

Permalänk

Jag har fått ett förj*vligt virus hjälp tack!

Som rubriken lyder har jag fått något äckligt reklam virus som aldrig vill försvinna.. Jag avinstallerar, blockerar tillåtelser, tar bort mappar och filer, ominstallerar chrome, säkerhets ta bort skiten, jag gör allt men inget funkar haha..

Jo det heter Gem Grab Ad, och fungerar så att du startar chrome (start sida google) och inget syns, går in på fb o inget syns, sen går du in på alla andra sidor oså du får upp 354 607 reklam rutor, och popups o jag måste säga att det är redigt irriterande..

***bort/mod*** men då fick jag iaf 24k program installerade men dem är också avinstallerade men nu när allt är avinstallerat så finns ju Gem Grab, det står inte att det finns i kontrollpanelen, det finns inget plugin i chrome, det har funnits det men jag tog bort det, det finns processer som heter plugin typ 8 st och en process som heter plugincontainer, och det finns någon mapp som heter 6c7e10dc-163e-46cd-8258-1d75946fb47a och finns i C:\ProgramData som alla "plugins" och den där plugincontainern innehåller, den går inte ta bort för du behöver behörighet men det har jag för att jag är administratör, jag har blockerat pluginsens behörigheter men när jag tog bort processerna så kom det upp nya processer med andra behörigheter vilket också är jävligt irriterande. Så jag är helt jävla lost, och jag pallar inte med någon ominstallation eller något äckligt virusprogram, har klarat mig utan det sen jag skaffa min första dator.

Fixar fram några bilder på det.

§7
Permalänk
Hedersmedlem

Du har alltså aldrig kört med något virusprogram och nu när du har råkat ut för detta tycker du fortfarande de är "äckliga"? Om du inte "pallar" med ett sådant eller att formatera datorn får du väl leva med detta då för det är väl precis vad som behövs för att bli av med det.

Permalänk

Jag har ju haft virus förut men alltid gjort mig av med dem utan, men detta var riktigt äckligt.. Men jag får väl göra det då..

Permalänk
Medlem

Säger ett ord: Malwarebytes.

https://www.malwarebytes.org/mwb-download/

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk

@RasmusC: Är de bra? behöver du bara köra de programmet o sen slipper jag de här?

Edit: Funkar nog, den har hittat 91 hot, o jag som tog hand om alla hot

Permalänk
Medlem

AdwCleaner i felsäkert läge

Permalänk
Medlem

Malwarebytes Anti-Malware är ett bra program för att ta bort Adware och detta program kan du även köra i felsäkert läge som gör att det kan arbeta mer effektivt.

Och även AdwCleaner är ett bra program för att ta bort Adware http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/

Sedan kan du återställa Chrome som denna sida visar https://support.google.com/chrome/answer/3296214?hl=sv

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Är det Win10?
Senast jag fick sådant sk-t som följde med ett gratisprogram från en sida som såg trovärdig ut

1. Med Avast göra en uppstarts skanning (fungerar även med gratisversionen).
2. skannade även med Ad-Aware/AdwCleaner eller något liknande (kommer inte ihåg, det är två år sedan, minst).
3 Med de mapp och filnamn som båda programmen listade men inte kunde ta bort raderade jag själv med hjälp av utforskaren.
Vill minnas att Avast klagade på filer/mappar som inte det andra gjorde men det räckte för radering

4. Med Regedit (finns i Windows), sökte jag igenom systemregistret och tog bort alla nycklar som ledde till/angav de ovan mappar och filer.

Man får vara försiktig med både Utforskaren och Regedit så man inte tar bort mappar för högt upp i mappstrukturen.
Fast ren blev min dator...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

@Mx4Hunterz: Skaffa dig ett antivirusprogram. Avast eller nåt annat, de är gratis. Så slipper du "kanske" sådant här i framtiden.
Kör en gratis scanning av datorn nu på Kaspersky så får du se att det tyvärr dyker upp mer:

http://www.kaspersky.com/free-virus-scan?icid=utility_menu_fr...

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådstart redigerad, tråd flyttad*

Observera att vi ej tillåter piratkopiering, se §7. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, seFAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

/moderaotr

Stafninget blittat fel? Shit happens, som det heter.

Mer ontopic. Med en så allvarligt misskött system finns det egentligen bara ett alternativ. Installera om. Och när du har gjort det, så är det första du installerar ett gratis antivirus. Oavsett hur mycket du "städar" kan du aldrig vara säker på att det inte ligger något kvar, och plockar på sig inloggningsuppgifter, banker, spel, osv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

@RasmusC: Är de bra? behöver du bara köra de programmet o sen slipper jag de här?

Edit: Funkar nog, den har hittat 91 hot, o jag som tog hand om alla hot

Skrivet av janee:

Malwarebytes Anti-Malware är ett bra program för att ta bort Adware och detta program kan du även köra i felsäkert läge som gör att det kan arbeta mer effektivt.

Och även AdwCleaner är ett bra program för att ta bort Adware http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/

Sedan kan du återställa Chrome som denna sida visar https://support.google.com/chrome/answer/3296214?hl=sv

Att köra Malwarebytes i felsäkert läge är ett bra tips. Faktum är att man skall köra det i felsäkert läge när något skit sätter sig hårt för att vara på säkra sidan.

Så kör igen i felsäkert läge om du inte redan gjort det, så kanske den hitta än fler hot.

Och installera ett A V

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det är verkligen ett skit virus du fått. Min son fick detta eller något som ser väldigt likt ut enligt dina bilder du la upp i tråden.

Vi kämpa väldigt länge med olika program för att försöka lösa det men tyvärr så hjälpte inga, så efter en till två veckors frustrerande så sluta det iallafall med att vi fick göra en ominstallation av hela datorn.

Kan tala om att sonen har och hade virusprogram vid tillfället, hjälpte inte ett dugg mot detta virus!

så jag rekommenderar verkligen att du gör en ominstallation så du är säker på att du verkligen får bort allt!!!!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Jo virusprogram är äckliga dom, prova ett anti virusprogam istället så ska det nog lösa sig

Kör med AVG free och Malwarebytes, har gått utmärkt i alla dessa år!

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

ta bort genvägen till din browser också. den har en start extension som gör att du gör saker du inte vill.