modernisering av 5 år gammal datorn.

Permalänk

modernisering av 5 år gammal datorn.

Hej
Hade kommit fram till att min dator börjar bli till åren och behöver en facelift.
Användning: spela och film, skulle ju vara kul om den klarade just cause 3 med lite högre grafik.
Budget: behöver väll inte ta livet av plånboken, men 10k kanske.
Misc: Behöver inge mer lagrings utrymme. Har inte överklockat något då jag inte har haft något behov av det, men om det skulle ge en kraft ökning så kanske det är något jag borde lärar mig.

Specs

  • Chassi: Fractal Design Core 3000 USB 3.0

  • Nätagg: Corsair HX650 650W

  • Moderkort: MSI P67A-G45 (MS-7673)

  • Processor: i5-2500K 3.30GHz

  • Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Plus

  • Grafikkort: MSI Radeon HD6950 2048MB Twin Frozr III

  • Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE

Är det något jag missat så säg till så ska jag fixa det så fort jag kan.
Tack för er tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmlcar413:

Hej
Hade kommit fram till att min dator börjar bli till åren och behöver en facelift.
Användning: spela och film, skulle ju vara kul om den klarade just cause 3 med lite högre grafik.
Budget: behöver väll inte ta livet av plånboken, men 10k kanske.
Misc: Behöver inge mer lagrings utrymme. Har inte överklockat något då jag inte har haft något behov av det, men om det skulle ge en kraft ökning så kanske det är något jag borde lärar mig.

Specs

  • Chassi: Fractal Design Core 3000 USB 3.0

  • Nätagg: Corsair HX650 650W

  • Moderkort: MSI P67A-G45 (MS-7673)

  • Processor: i5-2500K 3.30GHz

  • Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Plus

  • Grafikkort: MSI Radeon HD6950 2048MB Twin Frozr III

  • Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE

Är det något jag missat så säg till så ska jag fixa det så fort jag kan.
Tack för er tid.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2853922&view=b

Där har du en färdig burk, som du kan skräddarsy efter vad du själv vill ha/inte ha.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ett 980 (Ti) kanske vore något? Din processor är fortfarande en bra en. Om du känner att ljud är ett problem kan du ju ta och kika på lösningar på det, som en större kylare eller ett tystare och effektivare nätaggregat kanske.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Som ovanstående säger så är processorn fortfarande mkt kapabel, prestandaförbättringarna som kommit efter Sandy Bridge är inte så pass stora att det kommer sabba för dig.

Grafikkort är det du ska kika på, är inte helt hundra på Just Cause, men det borde räcka med ett Radeon 290x eller 390x - eller motsvarande fr. Nvidia (970 eller högre).

Visa signatur

Vila i frid älskade Pappa, inget blir detsamma utan dig.
1950-11-11 - 2013-02-14

Ryzen 3900x:32gb DDR4:Palit 2080 Gaming Pro:Intel 600p 512gb:OCZ Trion 150 1tb

Permalänk
Medlem

Jag håller inte alls med Lifooz ovan för du har faktiskt såpass bra komponenter redan i din dator att du kommer inte tjäna något direkt på att uppgradera cpu och moderkort osv idag iaf inte som du beskriver att du använder din dator.

Det du skulle kunna göra är att dra en mildare överklockning på din cpu eftersom du redan har en eftermarknadskylare så e det ett bra sätt att få ut lite extra prestanda gratis.

Men annat än det satsa på ett nytt grafikkort, sen är det bra och veta vad du ska spela i för upplösning och uppdateringsfrekvens och framförallt vad för spel så vi kan avgöra vad du eventuellt kan behöva i grafikkortsväg.

Sen att skaffa en ssd är ju alltid en bra investering så något jag absolut skulle köpa om jag var du.

Du skulle också kunna skaffa lite mer ram om du vill och du känner du behöver mer beroende på hur mycket du använder idag och känner du behöver, nu med intel skylake kommer ut och även X99 kör DDR4 är de ju bara en tidsfråga innan de kanske blir svårare eller dyrare fåtag i DDR3 minnen så kanske lika bra passa på.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Grafikkort, och SSD om du inte redan har.

Permalänk

En SSD har jag och är väldigt nöjde med.
Så då är det ett grafikkort jag ska titta efter, är 980ti värt priset eller är det bara ett kort man ska köpa om man vill ha det nyast?
Sen så var ju mer ram inte så dyrt, spelare det någon roll vilken sort man köper eller är det bara att ta den som blänker mest?

Hade tänkt att köpa den här skärmen när jag ändå håller på att uppgradera: Benq XL2411Z http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2442876

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmlcar413:

En SSD har jag och är väldigt nöjde med.
Så då är det ett grafikkort jag ska titta efter, är 980ti värt priset eller är det bara ett kort man ska köpa om man vill ha det nyast?
Sen så var ju mer ram inte så dyrt, spelare det någon roll vilken sort man köper eller är det bara att ta den som blänker mest?

Hade tänkt att köpa den här skärmen när jag ändå håller på att uppgradera: Benq XL2411Z http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2442876

Kolla på benchmarks för att se vad olika kort ger för prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmlcar413:

En SSD har jag och är väldigt nöjde med.
Så då är det ett grafikkort jag ska titta efter, är 980ti värt priset eller är det bara ett kort man ska köpa om man vill ha det nyast?
Sen så var ju mer ram inte så dyrt, spelare det någon roll vilken sort man köper eller är det bara att ta den som blänker mest?

Hade tänkt att köpa den här skärmen när jag ändå håller på att uppgradera: Benq XL2411Z http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2442876

Om ett 980Ti är värt pengarna kan endast du avgöra själv! Kika runt lite på olika tester (här på SweClockers finns det ett mycket bra prestandaindex) och bestäm dig sedan för hur mycket pengar du vill lägga. Om du vill ha en 144Hz skärm är säkert den där bra, det beror ju på hur du prioriterar uppdateringsfrekvens mot upplösning och färgåtergivning med mera.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmlcar413:

Hej
Hade kommit fram till att min dator börjar bli till åren och behöver en facelift.
Användning: spela och film, skulle ju vara kul om den klarade just cause 3 med lite högre grafik.
Budget: behöver väll inte ta livet av plånboken, men 10k kanske.
Misc: Behöver inge mer lagrings utrymme. Har inte överklockat något då jag inte har haft något behov av det, men om det skulle ge en kraft ökning så kanske det är något jag borde lärar mig.

Specs

  • Chassi: Fractal Design Core 3000 USB 3.0

  • Nätagg: Corsair HX650 650W

  • Moderkort: MSI P67A-G45 (MS-7673)

  • Processor: i5-2500K 3.30GHz

  • Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Plus

  • Grafikkort: MSI Radeon HD6950 2048MB Twin Frozr III

  • Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE

Är det något jag missat så säg till så ska jag fixa det så fort jag kan.
Tack för er tid.

har typ samma HW

klockade min 2500 till 4,3 ghz sen köpte jag två 780 , kör windows 10 fungerar så jävla bra i spel kan "maxa" allt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

skulle den här passa i mitt chassi, spelar det någon roll vad man väljer för ram och vad skulle man kunna sälja mitt gamla grafikkort för?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3203292

Permalänk
Medlem

@xmlcar413:
Om du plockar ur den övre HDD-buren kommer det vara gott om rum (420mm) men annars får du inte plats med det grafikkortet. Det grafikkortet du länkade är 305mm långt. Ditt gamla grafikkort lär du kanske kunna få ett par hundra, det är ett 4 generationer gammalt grafikkort. Angående RAM kan du ju alltid testa att bara skaffa ett nytt grafikkort och sedan se om du får slut på RAM. I sådana falla kan du skaffa mer.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk

@pixzie: Tack för svaret, angående ram korten så tänkte jag köpa eftersom de inte var så extremt dyra och lite då och då så programmerar jag eller leker runt i Photoshop.
Skulle de här fungera eller finns det något man måste tänka på när man köper ram kort?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1084922&

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmlcar413:

@pixzie: Tack för svaret, angående ram korten så tänkte jag köpa eftersom de inte var så extremt dyra och lite då och då så programmerar jag eller leker runt i Photoshop.
Skulle de här fungera eller finns det något man måste tänka på när man köper ram kort?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1084922&

Jag utgår från att du skall lägga till 2 RAM-stickor till dina nuvarande. Du måste se till att specifikationerna på alla RAM-stickor är exakt lika, annars kommer det inte fungera och i värsta fall kan du förstöra dina komponenter. Det bästa vore nog om du köper 2 till av de du redan har, för att vara på den säkra sidan.

PS: Du måste självfallet se till att du har 2 lediga platser för stickorna.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |