Permalänk
Medlem

100/10 eller 100/100

Tjena!

Sökte lite i forumet men hittade inget som riktigt matchade det jag letade efter.

Jag har BBB 100/10 som ingår i hyran.
Använder en AirPort Extreme som router. Har bryggat BBB's router så att den bara sköter TV-biten (har IPTV genom dom) och sedan löser extremen resten.

Min fråga är: Skulle jag märka stor skillnad på att uppgradera till 100/100 eller 250/100?

Det jag använder mitt nätverk är:

Macbook Pro (surf)
Xbox one (gaming)
Två iPhones som är uppkopplade mot Wifi
Apple TV
Ipad

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Kort svar: Nej.

100/100 är bara till nytta om du skickar mycket data. De flesta gör inte det. Nedladdningshastigheten är densamma som det som ingår i hyran.
250/100 kommer att ge dig snabbare nedladdning, vilket du så klart kommer att märka, men med tanke på vad du skriver att du använder internet till tror jag att du kommer att märka av skillnaden väldigt sällan.

100/10 är fortfarande väldigt snabbt. Även stora filer kan man få hem på några minuter och man märker inte direkt av varandra även om det är flera som använder bredbandet. Jag skulle rekommendera dig att börja med det som ingår och om du tycker att du vill ha mer kan du alltid uppgradera. Men det är nog 250/100 du ska kolla på i så fall. 100/100 tror jag att du kommer att bli besviken på om du jämför den extra kostnaden mot vad du får.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

100/100 innebär att du skulle kunna ladda upp snabbare, vilket de allra flesta inte har någon större nytta av. Möjligtvis om du ska synka filer till molnet el likn. Höga hastigheter är egentligen bara användbart för ren upp/nedladdning. För att spela behöver du knappt någon bandbredd alls. För att kolla på streamat kan du behöva några Mb/s. Beror på vad du gör exakt, men jag tror inte att du skulle märka någon skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sa jag, jag kan ta mig själv som exempel jag driver någon hemsida lite mail tjänster och även spelservrar hemifrån samt teamspeak osv och även jag med allt detta och antal individer som nyttjar så används sällan så mycket att jag snittar över 10mbit upp.

Jag jobbar som fibertekniker och jag stöter på många som kommer från ADSL och tecknar de snabbaste för dom e trötta på det gamla som krånglade och sitter betalar alldeles för mycket för hastighet som dom aldrig kommer använda eller behöver, har man en mer avancerad router kan man se att många individer snittar inte mer än att dom skulle behöva 10/10.

250/100 är också extremt overkill för du kommer varken använda allt ner eller upp + nu är inte jag insatt i apple produkter men de känns som att en apple router som airport oavsett modell skulle flaska en såpass snabb anslutning att man kanske skulle ha något bättre isf.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av trebag:

Min fråga är: Skulle jag märka stor skillnad på att uppgradera till 100/100 eller 250/100?

Det jag använder mitt nätverk är:

Macbook Pro (surf)
Xbox one (gaming)
Två iPhones som är uppkopplade mot Wifi
Apple TV
Ipad

Nä, helt onödigt. 100 Mbit/s uppströms är bra om man laddar upp mycket videoklipp, har någon form av globalt åtkomlig filserver eller dylikt. Du märker absolut ingen skillnad vid vanlig surf, videostreaming eller gaming; särskilt inte på Wi‑Fi.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tror du klarar dig utmärkt. 100Mbit/s ner räcker gott och väl om du inte laddar ner väldigt stora filer väldigt ofta. Samma sak med 10Mbit/s upp. Sitter du inte och laddar upp filer eller eller ska ladda ner filer från någon lagringsenhet utanför ditt lokala nätverk är det mer slöseri med pengar.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

BBB tar 100kr mer i månaden om du vill ha 100Mbit uppladdning, jag tycker absolut inte det är värt det om du inte laddar upp mycket alls.