Permalänk
Medlem

tyst spelburk ~11k

God afton!

Jag är på jakt efter en ny spelburk då min nuvarande börjat tröttna. Jag har haft ett längre speluppehåll eftersom jag bildat familj. Grabben närmar sig dock två år och sover numera gott om nätterna(och kvällarna). Jag har därför ett par timmar att slå ihjäl om kvällarna och tänkte börja lira lite igen. Oklart vad jag vill spela, men möjligen Witcher 3, kommande Fallout och andra nya/kommande titlar.

Jag har inget behov av att maxa några grafikinställningar, men vill ju såklart att det ser bra ut ändå. Tror inte ambitionen är att spela i högre än 1080p. Behöver OS. Bygger själv. Gärna tyst dator.

Jag har ett chassi (FD r3) från 2010 (saknar dock USB3) som jag undrar om jag kan återanvända och därmed spara några slantar. Eller bör jag köpa ett nytt? Övriga komponenter i burken åker nog till närmsta återvinningsstation.

Har knåpat ihop följande:

eller

Budgeten är inte skriven i sten, kan utökas om det är nödvändigt. Något som bör ändras? Snålar jag för mkt på grafikkortet? Är Skylake värt de extra slantarna? Andra tips och idéer? Tips på tyst chassi om rådet är att byta chassi? Finnes tips om skärm som skulle passa (24"budget ~ 2000 kronor)

Permalänk
Medlem

Tja,

Jag skulle rekomendera en GTX 970 då den är väldigt tyst vilket passar er ganska bra dock är det dyrare men definitvt värt det.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809955

Personligen känns det som att skylake var en relativt liten ökning i prestanda. Jag tror det handlade mer om vad moderkortet gjorde och i socket 1151 (skylake) så stödjer det DDR4 och har PCI-E 4.0 support (tror jag ?). Jag tyckte inte det var helt värt men det finns nog folk som kan argumentera emot.

I dina uppgraderings paket så använder de moderkort som inte är lika bra. Den med i5 4690k har ett moderkort som stöder SLI och Crossfire vilket kan vara trevligt att ha medans den med i5 6600k inte har det.

Men om ni planerar SLI i framtiden rekomenderar jag större PSU men utifrån artikeln verkar ni inte vara person som verkligen skulle satsa på något sådant då SLI oftast är för gaming över 1080p.

Jag tror skylake builden skulle passa er bäst om ni inte planerar på SLI. Då den kommer vara lite mer framtidssäker med DDR4.

Själv tycker jag att man skippa HDD:en och vänta med att köpa det då man ganska troligen inte kommer fylla upp 240 gb inom första månaden. Du kan lägga de sparade pengarna på ett bättre grafikkort.

Har inte haft någon erfarenhet av FD R3 men om ni tycker att självaste chassit är tyst så finns det ingen anledning att köpa nytt. Du kommer ändå ha tillgång till USB 3.0 på moderkortet så det borde inte vara värsta problemet.

Skärmen behöver inte vara något speciellt men något satsigt skulle kuna vara:

http://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hlbb...

Annars duger detta gott och väl:

http://www.inet.se/produkt/2204974/asus-24-vn247h

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hej tack för gediget svar.

Precis som du är inne på. SLI är inget jag planerar för, så ett moderkort utan den möjligheten är ok för min del, och då räcker kanske nätaggregatet? Ser dock i flera trådar att det rekommenderas guld certifiering. Hur viktigt/nödvändigt är det för aktuell rigg? Har något begränsade kunskaper kring hårdvaran idag.

Kanske ska stoppa in en 970 och ta bort lagringen, har två gamla diskar (dock jävligt gamla vid det här laget) som jag kan stoppa in en stund och kanske köpa lagring vid ett senare tillfälle.

Permalänk
Medlem

Angående certifiering vet jag inte mycket men guld skulle jag säga är lite onödigt. Sitter själv på bronze 550W och jag klarar mig riktigt bra.

Rekomenderar att du stoppar in 970 då många har haft bra erfarenheter med den inklusive jag. Jag vet att AMD har r9 390 som är lika bra i benchmarks fast med högre Vram och lika i pris dock behöver du ett större nätaggregat.

http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page362.htm

Högre vram gör den lite mer framtidssäker men jag har klarat mig på en 970. Ljudnivån på r9 390 vet jag inget om men skulle anta att den är lite högre än en gtx 970.

Om du inte ska köra SLI så rekomenderar skylake builden. Mer framtidssäker med dess nya arkitektur och DRR4 ram.

Skulle gärna vilja se den uppdaterade kundvagnen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något såhär: (struntade i skärm, får köra på min 21,5 tummare ett tag till)

tänkte passa på och byta chassifläktarna på en gång. Tog bort OS och tänkte ge mig på att köpa detta: http://www.kinguin.se/product/97210/windows-8-1-professional-...

Känns dock nästan för billigt för att vara sant?

Kompletterande frågor
- Jag, som en väldigt casual gamer, är det verkligen värt 1300 spänn upp för ett 970 istället för 380?
- Har ju aldrig monterat en burk från scratch innan. Behöver jag köpa kylpasta?

Permalänk
Medlem

Tja,

Om du inte planerat att använda en gammal cpu kylare så behövs det inte. Intel stock cooler som ingår med proccessor brukar ha en klick kylpasta utspritt på kylaren.

R9 380 funkar bra för dagens gaming men den är inte framtidssäker. Jag kollar just nu på vilka spel du vill spela och de flesta har höga krav på deras spel. T.ex Witcher 3. Vad jag har fått höra så var ett minimum krav för witcher 3 en gtx 770. Kortet lanserad för 3 år sedan och klarar troligen inte över 40 fps ultra på allt 1080p. Detta är dock helt upp till dig. Bästa jag kan säga är att du jämnför benchmarks på spel som intresserar dig och sedan gör din egna bedömning.

Bygga dator är inte värst svårt. Tog mig ca 4-5h att bygga ihop allt men jag helt borta och läste knappt manualen. Ifall du följer moderkortets manual och manualen för chassit då borde inte det vara ett problem. Alternativt så kan du kolla någon video på youtube!

Komplett.com borde ha en video på youtube så det kan hjälpa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av taquiyt:

Tja,

Om du inte planerat att använda en gammal cpu kylare så behövs det inte. Intel stock cooler som ingår med proccessor brukar ha en klick kylpasta utspritt på kylaren.

R9 380 funkar bra för dagens gaming men den är inte framtidssäker. Jag kollar just nu på vilka spel du vill spela och de flesta har höga krav på deras spel. T.ex Witcher 3. Vad jag har fått höra så var ett minimum krav för witcher 3 en gtx 770. Kortet lanserad för 3 år sedan och klarar troligen inte över 40 fps ultra på allt 1080p. Detta är dock helt upp till dig. Bästa jag kan säga är att du jämnför benchmarks på spel som intresserar dig och sedan gör din egna bedömning.

Bygga dator är inte värst svårt. Tog mig ca 4-5h att bygga ihop allt men jag helt borta och läste knappt manualen. Ifall du följer moderkortets manual och manualen för chassit då borde inte det vara ett problem. Alternativt så kan du kolla någon video på youtube!

Komplett.com borde ha en video på youtube så det kan hjälpa!

Skickades från m.sweclockers.com

Halloj! Det ingår ju ingen stockkylare till processorn. Var därför jag undrade lite. Aha ja då kanske det är mer värt med 970 ändå, får spana runt lite.

Tror inte heller att det är särskilt svårt att bygga, bara lite orolig över att sabba nån krets nånstans med mina ovana fingrar. Har sett Kompletts video och lär ha den tillhands när det är dags.

Nåja, men denna burken lär jag stå mig ett par år alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taquiyt:

Intel stock cooler som ingår med proccessor brukar ha en klick kylpasta utspritt på kylaren.

6600K och 6700K har ingen medföljande stock cooler...

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Efter några minuters överläggande tror jag att jag siktar på 380 ändå. Mest eftersom jag inte är säker på om jag faktiskt kommer sitta och spela något om ett år. Jag tänker att kortet kanske håller 1-2 år, och lirar jag som en tok då får jag väl investera i ett nytt.

Eller är jag dum i huvudet som tänker så?

Permalänk
Medlem

Haha,

Ledsen, antog att de hade. Du kan säkert köpa till en stock kylare om du inte planerar på att överklocka annars så brukar forum rekomendera evo 212. Vet inte om man får med kylpasta dock. Finns nog säkert unboxing på youtube som förklarar sådant.

Skrivet av phreec:

6600K och 6700K har ingen medföljande stock cooler...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Smart val!

Om klarar av att sänka saker till medium så borde ett år inte vara något problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Efter några minuters överläggande tror jag att jag siktar på 380 ändå. Mest eftersom jag inte är säker på om jag faktiskt kommer sitta och spela något om ett år. Jag tänker att kortet kanske håller 1-2 år, och lirar jag som en tok då får jag väl investera i ett nytt.

Eller är jag dum i huvudet som tänker så?

Sen kan du köpa haswell i stället, får ärligt talat mer för pengarna enligt mig och kan gå på vassare gpu till och med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen kan du köpa haswell i stället, får ärligt talat mer för pengarna enligt mig och kan gå på vassare gpu till och med.

Så detta skulle vara en bättre investering än föregående med r9 380 för ca 9200 kronor?

Eller kan man tycka att det är mer värt med haswell och 380 för 8200 kronor. Med tanke på att jag möjligen inte spelar något om 1-2 år? (har helt plötsligt blivit snål i mitt mindset)

Permalänk

@svintooo: Om du inte spelar så mycket kanske det inte är värt att lägga 4k på ett kort ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av verithros:

@svintooo: Om du inte spelar så mycket kanske det inte är värt att lägga 4k på ett kort ?

Avsikten är ändock att spela i nuläget. Dock tämligen osäkert om jag kommer spela om säg 1-2 år.

Permalänk

@svintooo: Personligen hade jag satsat på denna 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Så detta skulle vara en bättre investering än föregående med r9 380 för ca 9200 kronor?

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8290485/2015-08-10

Eller kan man tycka att det är mer värt med haswell och 380 för 8200 kronor. Med tanke på att jag möjligen inte spelar något om 1-2 år? (har helt plötsligt blivit snål i mitt mindset)

Ser ut att vara ett bra paket. Är ju svårt för någon annan att veta om du fortsätter att spela eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ser ut att vara ett bra paket. Är ju svårt för någon annan att veta om du fortsätter att spela eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

God morgon! Jo givetvis är det omöjligt för dig att veta. Om vi säger så här då. Jag kommer spela spel i två år och vill ha ett kort som klarar spelen, med någorlunda inställningar fram tills dess. Räcker 380 då?

Permalänk
Skrivet av svintooo:

Något såhär: (struntade i skärm, får köra på min 21,5 tummare ett tag till)

Jag hade tagit haswell-paketet och nöjt mig med 380. Sen lagt pengarna på en större skärm:)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska sätta mig på min kammare och överlägga med mig själv!