Windows 10 IOT Core för Raspberry Pi 2 redo för nedladdning

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 IOT Core för Raspberry Pi 2 redo för nedladdning

Enkortsdatorerna Raspberry Pi 2 och Minnowboard Max står i centrum när Microsoft lanserar det nedskalade operativsystemet Windows 10 IOT Core.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar nu över om detta kan vara bättre för min ECS Liva än att blåsa rent det med ett helskalat operativsystem..

Permalänk
Medlem

Ett operativsystem utan skärm!!!!

Permalänk
Medlem

Ja det var ju trevligt med ett gratis operativsystem från Microsoft. Frågan är hur användbart just det här är. Men det kanske har smidiga verktyg för utvevklare som konkurrenterna saknar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

fyfan va jag vill lära mig utveckla saker, automatisk dörrupplåsning via Windows Hello skulle ju vara en dröm hemma! som så mycket annat!

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foxmaner:

Ett operativsystem utan skärm!!!!

Ja, det är ett IoT-system.
Det är inte meningen att du ska plugga in skärm, mus, och tangentbord till det.
Vill du ha det, så kan du köra riktiga versionen av Windows 10.

IoT är mer för robotar, säkerhetssystem, industrisystem, HVAC, pumpar, lampor, automatisering och sånt.

Permalänk
Avstängd

Det vore häftigt om Microsoft släppte ett eget board.

Raspberry 2 är tråkigt. ARMv7 och USB 2, meh...

Permalänk
Medlem

Om någon råkar veta bibliotek för nrf24l01 som fungerar med Windows iot kan ni väl hojta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Hur blir prestandan på Pi2 med detta OS?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Skrivet av Sputte:

Hur blir prestandan på Pi2 med detta OS?

Det blir väl... Jag vet inte? W10 IoT Core används inte på något vis som ett traditionellt OS.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

Liten besvikelse faktiskt, hade hoppats på något mot "RT" hållet som man faktiskt kan använda som desktop och ha på skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Liten besvikelse faktiskt, hade hoppats på något mot "RT" hållet som man faktiskt kan använda som desktop och ha på skrivbordet

Trodde jag också faktiskt. När de annonserade det så lät det som det.

Permalänk
Medlem

Lite mer info för den som inte orkar googla:
https://dev.windows.com/en-us/iot

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Liten besvikelse faktiskt, hade hoppats på något mot "RT" hållet som man faktiskt kan använda som desktop och ha på skrivbordet

Skrivet av Beltet:

Trodde jag också faktiskt. När de annonserade det så lät det som det.

Är det inte embedded-versionerna ni tänker på (återfinns t.ex i bandstationer, biljettkiosker etc)? Dessa är ju nedbantade men med ett GUI. RTs begränsning är ju OS:et som bygger på en annan arkitektur.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ja, för dom som undrar så.

När du bootat upp din Win10 Pi så ser det ut precis som på bilden, du kan inte göra ett smack.
Där är den helt färdig och väntar på att du ska ladda upp program till den.
Du kan ev få den till att fungera som en text terminal men ganska så enkla medel.

Var inte riktigt vad jag väntat mig. Hade tanken "Oh en windows 10 pi, som jag kan bygga appar på!"
Förstod sen att det var så, utan via Visual studio från min vanliga dator och inte direkt på den.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ja, det är ett IoT-system.
Det är inte meningen att du ska plugga in skärm, mus, och tangentbord till det.
Vill du ha det, så kan du köra riktiga versionen av Windows 10.

IoT är mer för robotar, säkerhetssystem, industrisystem, HVAC, pumpar, lampor, automatisering och sånt.

Aha. Med de tidigare nyheterna: "gratis Windows 10 till raspberry" så tänkte jag att det vara var en bantad version för hemanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Liten besvikelse faktiskt, hade hoppats på något mot "RT" hållet som man faktiskt kan använda som desktop och ha på skrivbordet

Samma här, hade hoppas på nåt i stil med Intel Compute Stick eller liknande.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Frågan är om det inte är på gränsen till falsk markandsföring i många fall. Jag vet inte hur många butiker och andra ställen som skyltat om att Raspberry Pi 2 kan köra Windows 10. (Kolla netonnet exempelvis: "Windows 10 kompatibel")

Varför man skulle välja Windows framför Linux för inbyggda system är en bra fråga. Reboot för att ändra hostname, wow.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foxmaner:

Aha. Med de tidigare nyheterna: "gratis Windows 10 till raspberry" så tänkte jag att det vara var en bantad version för hemanvändare.

I artikeln nämns Windows 10 IoT.
Så det är en IoT utgåva av Windows.
IoT är då Internet of Things.
Så det är mer "saker på internet" än "PC-datorer på internet".

Permalänk
Medlem

Så djävla stjewpijd. Varför i hellsike skulle nån villa ha windows på ARM. Inga program funkar ju ens och linuxdistar har ju tusentals program.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

I artikeln nämns Windows 10 IoT.
Så det är en IoT utgåva av Windows.
IoT är då Internet of Things.
Så det är mer "saker på internet" än "PC-datorer på internet".

Internet of Things is government surveilance at all time. Even your habits. Wellcome 1984.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Så djävla stjewpijd. Varför i hellsike skulle nån villa ha windows på ARM. Inga program funkar ju ens och linuxdistar har ju tusentals program.

Är väl just det som M$ vill ändra på och framförallt ha en del av kakan? Få OS gratis (precis som alla *nix), men sedan för att utveckla eller få in appar så kanske det trillar in en slant till M$ (i form av licenser, server i Azure eller liknande).

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danedi:

Så djävla stjewpijd. Varför i hellsike skulle nån villa ha windows på ARM. Inga program funkar ju ens och linuxdistar har ju tusentals program.

Fast tanken är ju snarare för inbyggda system och liknande; att det finns program är inte så viktigt. Det verkar ju också integrera ganska fint med visual studio, så det borde väl kunna vara intressant för världens alla c#-programmerare till exempel.

Permalänk
Medlem

De som tycker detta är fruktansvärt onödigt och dumt verkar inte riktigt förstå vad syftet med detta är. Läste man artikeln Swec lade ut för ett tag sedan så framgår det klart och tydligt att det är för inbyggda system. Inget desktop OS alltså.

Jag har sett fram emot det här ett tag, och det var innan jag såg att de har stöd för Python. Ett ganska enkelt sätt att snickra en inbyggd enhet med stöd för kommunikation med IP och jag kan välja (vad jag sett hittills) mellan C#, Python och Node.js.

De enkla distributionerna som finns för RPi annars är ju fyllda av skit som jag tycker är onödigt när jag bara vill göra någon simpel datalogger som ska kommunicera med en värddator. Jag tycker detta gör RPin lite mer åt Arduinohållet. Dvs väldigt enkelt att snickra ihop något på datorn (Visual Studio) och ladda upp till PIn.

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Trodde jag också faktiskt. När de annonserade det så lät det som det.

Tyckte det med!

Skrivet av Dr.Mabuse:

Är det inte embedded-versionerna ni tänker på (återfinns t.ex i bandstationer, biljettkiosker etc)? Dessa är ju nedbantade men med ett GUI. RTs begränsning är ju OS:et som bygger på en annan arkitektur.

Ja men vad bygger RPI2?
RT är ju optimerat för ARM vilket RPI bygger på.
Tänkte faktiskt inte på Embedded då jag hade velat ha en liknande win10 dator som är billig, embedded har jag aldrig pillat med, knappt med RT heller men det hör inte hit så mycket..
Hade varit kul att göra en platta som det fanns en som gjorde med RPI, fast med PI2 och win10 (RT,Embedded kalla det vad du vill - win 10 liknande system för ARM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Tyckte det med!
Ja men vad bygger RPI2?
RT är ju optimerat för ARM vilket RPI bygger på.
Tänkte faktiskt inte på Embedded då jag hade velat ha en liknande win10 dator som är billig, embedded har jag aldrig pillat med, knappt med RT heller men det hör inte hit så mycket..
Hade varit kul att göra en platta som det fanns en som gjorde med RPI, fast med PI2 och win10 (RT,Embedded kalla det vad du vill - win 10 liknande system för ARM)

Du vill ha RT. Som sagt så har det alltid varit tal på ett IoT-OS. Visst hade det varit kul med RT eller liknande också. Kanske kommer i framtiden?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Elgot:

Fast tanken är ju snarare för inbyggda system och liknande; att det finns program är inte så viktigt. Det verkar ju också integrera ganska fint med visual studio, så det borde väl kunna vara intressant för världens alla c#-programmerare till exempel.

Att lägga mycket resurser på programvara är något som man sällan gör i det många jobbar med, anledningen är väldigt många jobbar med system där utvecklingen av programvara är en väldigt stor del av totalkostnaden då programvaran används på ett eller några få system.

Typiska fallet för enklare inbyggda system är att man utvecklar programvara som kommer köras på väldigt många enheter, något som gör att kostnad för programvara per enhet blir väldigt låg samtidigt som mer effektiv programvara gör det möjligt att använda ännu enklare HW -> man sparar lite HW-kostnad på varje enhet -> blir mycket pengar totalt sett då det är många system.

I bakgrund av detta, varför skulle man välja C#/.Net då runtime-prestanda inte är den starka punkten för denna miljö? IoT är i.o.f.s. i tidigt stadium, men just nu är Linux totalt dominerande i system som är tillräckligt kraftiga för att köra ett sådant OS (typiskt alla som har en MMU).

För nätverksintensiva applikationer är Windows i sig ett uselt val på svaga system. På en "vanlig" dator är CPU-delen så pass stark att det inte spelar så stor roll att Windows TCP/IP-stack använder mycket mer CPU jämfört med Linux. På typiska IoT-system är CPU-delen ofta en rejäl flaskhals för "avancerade" protokoll som TCP och det som ligger ovanpå, att Linux då använder flera gånger färre cykler spelar då en stor roll.

Alternativet på IoT idag är enklare OS för inbyggda system, något som används på t.ex. ARM Cortex M1-M3 som kostar under en USD styck (CPU-delen) och saknar MMU (finns i.o.f.s. en variant av Linux som heter μClinux som kan köras på dessa system).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

@Yoshman
Nej, jag försöker alltså inte försvara projektet, men om man tittar på de presentationer microsoft hade under build och liknande (i alla fall de jag har sett) så verkar de väl främst rikta sig mot entusiaster som vill bygga robot med c# snarare än professionella tillämpningar? Vad de tänker sig på längre sikt vet jag inte; de kan väl inte ha alltför höga förhoppningar om att i någon större utsträckning ersätta linux ens själva?

Permalänk
Medlem

För X86-hårdvara finns vanliga Windows Embedded (ingen på 10an än) som är det kompletta operativsystemet kvar. Behöver man något som inte kan köra Win32 väljer man något flexiblare, företag har migrerat från Windows CE som detta mer eller mindre ersätter redan och då till annat än Linux också. Microsoft verkar inte vilja konkurrera på RTOS-området. Microsoft har försökt skeppat varianter av .NET (CF och MF) sedan väldigt många år för inbyggda system. Inte ens att de opensourcat det har hjälpt. Man får se denna satsning i ljuset av det. Entusiaster/hobbyister har större intresse av ett paketerat system som IoT än företag. IoT kommer knappast som SDK för ett kort eller SoC direkt från tillverkaren heller. Det är inte direkt något som folk kommer bygga routrar, brandväggar och switchar med i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av Murer:

Du vill ha RT. Som sagt så har det alltid varit tal på ett IoT-OS. Visst hade det varit kul med RT eller liknande också. Kanske kommer i framtiden?

Trodde nästan det med, hade varit roligt med en antingen "moddad" RT till rpi eller äkta RT..
Vi får ju hoppas på att vi får RT lite senare