Kan inte uppdatera Windows 7

Permalänk
Medlem

Kan inte uppdatera Windows 7

Hej
Jag har Windows 7 på datorn men vill uppdatera till Windows 10. Jag har läst att man ska få upp en liten ruta där man registrerar sig men jag har aldrig fått denna. Jag har fyra uppdateringar som jag behöver göra av Windows 7 men det kommer upp att det misslyckades när jag startar upp datorn. Någon som vet vad det kan vara?
Jag hade tidigare problem för att min primära hårddisk var full men denna har jag nu rensat på för att göra plats men det hjälper inte.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Rutan kommer bara upp om hårdvaran klarar Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Rutan kommer bara upp om hårdvaran klarar Windows 10.

Det är datorn som är i min signatur, den borde väll klara Windows 10?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Testa denna länken: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Med den så behöver man inte vänta på att flaggan ska komma fram och att systemet ska ladda ner Win 10, utan man sätter igång på en gång förutsatt att systemet klarar av win 10

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Jag kollade nu in länken du nämnde först då jag inte fått något meddelande om att jag kan installera win 10 än.
Så körde Cmd och fick fram vilken version jag hade, då jag läste att vissa versioner av win7 inte ingick i uppdateringen.
Men resultatet jag fick fram gjorde mig inte klokare. Jag har nämligen en version av win7 från mitt jobb då jag köpte den där som vi använt som "personaldator" för bild och film redigering. Men någon av er kanske kan svara på om vad dessa rader innebär och om jag har en giltig version för att uppgradera mitt windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burner72:

Testa denna länken: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Med den så behöver man inte vänta på att flaggan ska komma fram och att systemet ska ladda ner Win 10, utan man sätter igång på en gång förutsatt att systemet klarar av win 10

Jag använde denna och allt såg ut att fixa sig men jag fick tillslut reda på att datorn har gått tillbaka till Windows 7 pga felet 0xC1900101-0x40017
Någon som vet vad det är för fel och hur man löser det?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Jag har testat att uppdatera på olika sätt ett tag nu men lyckas fortfarande inte så jag funderar på att göra en ny ren installation. Går det att göra en ny ren installation av Windows 10 genom att ladda ner filer och flytta över de till ett usb-minne eller ska jag installera om Windows 7 med den cd-skivan jag har och sen hoppas att det går att uppdatera till Windows 10?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Jag har testat att uppdatera på olika sätt ett tag nu men lyckas fortfarande inte så jag funderar på att göra en ny ren installation. Går det att göra en ny ren installation av Windows 10 genom att ladda ner filer och flytta över de till ett usb-minne eller ska jag installera om Windows 7 med den cd-skivan jag har och sen hoppas att det går att uppdatera till Windows 10?

Eftersom det verkar som att du har en nyckel för Windows 7 som inte är berättigad till gratis Windows 10 fungerar antagligen inget av de två alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Eftersom det verkar som att du har en nyckel för Windows 7 som inte är berättigad till gratis Windows 10 fungerar antagligen inget av de två alternativen.

Varför skulle jag inte vara berättigad till Windows 10, sa de inte att Windows 10 var gratis uppdatering för alla?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Nej, det har alltid funnits villkor.
Men förlåt, jag trodde att även inlägget från Jimpstyle var från dig.

Om du har en vanlig licens kan du göra en ren installation av Windows 10 eller göra en ominstallation av Windows 7 följt av en uppgradering (som förhoppningsvis lyckas), så båda de alternativ du skriver om är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Nej, det har alltid funnits villkor.
Men förlåt, jag trodde att även inlägget från Jimpstyle var från dig.

Om du har en vanlig licens kan du göra en ren installation av Windows 10 eller göra en ominstallation av Windows 7 följt av en uppgradering (som förhoppningsvis lyckas), så båda de alternativ du skriver om är bra.

Funkar detta även med en OEM version?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju den vanligaste licenstypen för datorer i hemmen.

Permalänk
Medlem

Hade Win 7 Pro i burken i sign och uppdateringen kom inte av sig själv. Försökte installera flera ggr genom länken ovan men datorn gick tillbaks till W7 varje gång. Kollade licensen och den är en sådan som inte verkar gå att uppgradera. Testade efter 3 försök att installera om burken, fortfarande med samma W7 licens och direkt efter jag installerat drivrutiner osv så försökte jag igen och då funkade det utan problem. Installerade sedan en clean W10 Pro och den aktiverades utan problem.

Så testa att installera W7 igen och sen direkt testa att uppgradera, kan funka.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Nej, det har alltid funnits villkor.
Men förlåt, jag trodde att även inlägget från Jimpstyle var från dig.

Om du har en vanlig licens kan du göra en ren installation av Windows 10 eller göra en ominstallation av Windows 7 följt av en uppgradering (som förhoppningsvis lyckas), så båda de alternativ du skriver om är bra.

Undrar vilka de villkoren är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Undrar vilka de villkoren är?

Står en del på dessa sidor:
https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specificat... fotnötterna
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/upgrade-to-wind...

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en ominstallation av Windows 7 och efter det kunde jag uppdatera till Windows 10

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Tyvärr återkom problemet med att datorn inte kan installera en uppdatering fast nu är det Windows 10, typ varannan gång jag startar datorn så försöker den först installera uppdateringen men så misslyckas den och då återställer den till senaste uppdateringen vilket gör att det tar några minuter att start upp. Någon som har en idé på vad som kan ha gått fel?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Tyvärr återkom problemet med att datorn inte kan installera en uppdatering fast nu är det Windows 10, typ varannan gång jag startar datorn så försöker den först installera uppdateringen men så misslyckas den och då återställer den till senaste uppdateringen vilket gör att det tar några minuter att start upp. Någon som har en idé på vad som kan ha gått fel?

Om du har installerat ett antivirusprogram, brandvägg eller likande så pröva med att inaktivera eller avinstallera det. Ibland kan ett sånt program blockera uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Rutan kommer bara upp om hårdvaran klarar Windows 10.

Detta stämmer inte, har en Dell Dimension 8300 från 2003/4 och den har Win7 Pro installerad och får upp rutan om Win10 även om CPU:n och grafikkortet inte stöds.