Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Försök lägg den så den inte syns eller så man inte få en första blick på den (HDD är ju inte så snygg heller så )

Blir nog att gömma den bakom fronten ändå, trots att frugan envisas om att den borde få sitta kvar

Permalänk
Medlem

Uppdatering 14 - Frontpanel

Här kommer en liten miniupdate!

Kapade till frontcoversen till 5,25"-slotsen och 3,25" sloten.

Då var bitarna på plats. Imorgon ska dessa slipas till så att de bildar fortsättningen
av fönsterhålet i frontpanelen.

Jag har även spacklat igen de små fördjupningarna runt de små bitarna, då alltsammans senare ska målas över - och då vill man inte ha några försänkningar! Tyvärr finns det inga bilder på det idag, då frugan tyckte det luktade för mycket och förbjöd mig att gå ut och fota när det hade torkat...

Imorgon kommer en lite större update, tack för ikväll!

Permalänk
Medlem

Uppdatering 15 - Frontpanel: fortsättningen

Idag körde vi vidare på frontpanelen och gjorde färdigt inför morgondagens finslipning.

Hittade lite grönt glasfiberspackel som gjorde EHM.... susen!
Nej ärligt talat nu, plastic padding glasfiberspackel - sämsta kletet jag någonsin kommit i kontakt med! Härdartuben hade något helgalet undertryck, så halva tuben gick åt trots att bara en tiondel användes. På toppen av det hela var geggan alldeles för tjock, och var extremt svårarbetad.

Så här ser det ut efter ungefär en timmes sandpapper och grovkapning.

Imorgon ryker "stöden", och ytan jämnas ordentligt för att göra färdigt inför plexiskivan.

Tyvärr ingen jätteupdate idag heller, men mer hanns dessvärre inte med ikväll. Alldeles snart är det dags för lackering!
Tack för ikväll!

Permalänk
Medlem

Uppdatering 16 - Lackeringen börjar

Arbetet fortgår, och sen sist har många timmar lagts på slipning, kapning och lackering. Verktygslådan höll dessutom inte sakerna jag behövde. Slipmaskin, grövre filar och CRC-färg är bara några av prylarna jag fått plocka upp sedan sist.

Luckan målad vit. Två omgångar sandpapper, och fem lager CRC vit matt senare. Total tid för luckan: cirka 9 timmar, inkl torktid. Utan tålamod blir det inget!

Jag insåg rätt fort att dremeln min inte riktigt var kapabel till att kapa horisontella profiler jämnt nog.
Biltemas minislip dög mer än väl för jobbet!

Lacken gjorde sig riktigt väl på panelerna, känns bra att man avstod från ***temas beryktade spraylack.

Insidan på frontpanelen. Jag bestämde mig för att låta en bit av profilerna sitta - dels för att öka stabiliteten, och dels för att glasskivan ska ha något att ligga emot senare.

Här har vi handtaget som kommer att sitta på ovansidan av lådan.
Väldigt robust och väldesignat handtag, en stor eloge till P I A!

Nu är det inte mycket kvar på projektet. Bland ett par smådetaljer, är det i princip bara sleeving och lackering kvar innan montering. I de kommande dagarna ska all aluminium på chassit, alltså hela innandömet och höljet, sandas och lackas.
Förvänta er en ny uppdatering inom kort!

Permalänk
Medlem

@Belzer
Tänkte, ja vet det skall man inte.....

Men när man bygger under en längre tid som ditt bygge.
Känns det inte jobbigt att man valt och inhandlat hårdvaran i början av bygget?

Det hinner ju hända mycket innan bygget är färdigt.

Ett Radeon R9 Nano kanske blir najs när du är färdig.

[ps] Gillar ditt bygge som f, föresten.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

@Belzer
Tänkte, ja vet det skall man inte.....

Men när man bygger under en längre tid som ditt bygge.
Känns det inte jobbigt att man valt och inhandlat hårdvaran i början av bygget?

Det hinner ju hända mycket innan bygget är färdigt.

Ett Radeon R9 Nano kanske blir najs när du är färdig.

[ps] Gillar ditt bygge som f, föresten.

Tack för lovorden!

Jag kan helt hålla med om att det kan verka lite skevt att plocka på sig alla komponenter en så pass lång period i förväg - men det är faktiskt inget jag bekymrar mig för över huvud taget. Tanken med projektet är att knåpa ihop en så prisvärd, bra presterande och snygg lanrigg som möjligt. Med tanke på valen av säljare och komponenter, tycker jag personligen att samtliga köp hållt god kvalitet. Jag menar, begagnat HD 7850 och ny g3258 för 300kr vardera tackar man inte nej till! Kan även lägga till att samtliga komponenter plockats hem under diverse reor och erbjudanden, totalt har komponenterna inte kostat mer än ca 3400-3600kr, och då är allt nytt, bortsett från GPU.

Men visst, ett stycke R9 Nano hade varit riktigt mumsigt

Permalänk
Medlem

Uppdatering 17 - Hölje, flänsar och pennor

I vanlig ordning har förarbetet tagit längst tid - och än är hela chassits ram inte påbörjad. Det glädjer mig dock att berätta att all plast, komponenter och alla paneler nu är färdiglackerade. Här kommer dagens fångst!

Underredet till handtaget, grundlackerad med CRCs PP-primer. Denna kommer sitta på undersidan av handtaget, synlig endast inifrån.

Total nedslipning av original-lacken, och cirka tjugo arbetstimmar senare. Dubbla lager primer, och två lager matt lack. Från början var jag väldigt orolig över att framtidens slit kanske kommer att framhäva den grå primern undertill, men jag provade samma förbehandling, samma antal lager primer och matt-lack för att prova den lackade ytans beständighet. Och jag kan direkt säga att jag är mer än nöjd med valet av lack - även om den absolut inte är billig. Nästintill omöjlig att penetrera med en spetsig stjärnskruvmejsel, tummen upp CRC!

Moderkortets kylflänsar behövde sig ännu en liten overhaul. Tog nära en halvtimme att få till detaljerna ordentligt, samtidigt som både katt och grabb springer rundor. Men gott blev det!

Det var allt att presentera idag. Återstår nu gör endast förbehandling och lackering av chassi-ramen, beställning av sleeving och sleevande av kablar, fästa led-lister och fixa proper kabeldragning.

Jag har fortfarande inte bestämt mig helt vilket mönster de sleevade kablarna ska följa, har ni några tips får ni gärna slänga en kommentar!

'Till we meet again!

Permalänk
Medlem

Simple N Pia, ett av mina favoritchassin jag aldrig lyckats få tag i. Och av en händelse känner man igen baksidan av det chassit när man googlar på "adapter nätagg 45 grader kontakt" och länken leder hit.

Det fanns även en blå variant av detta chassi utan luckan på framsidan.

Kul att se igen, men tråkigt att man moddade sönder en sån klassiker...

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Simple N Pia, ett av mina favoritchassin jag aldrig lyckats få tag i. Och av en händelse känner man igen baksidan av det chassit när man googlar på "adapter nätagg 45 grader kontakt" och länken leder hit.

Det fanns även en blå variant av detta chassi utan luckan på framsidan.

Kul att se igen, men tråkigt att man moddade sönder en sån klassiker...

Se där ja, det hade jag ingen aning om!

Jag har börjat plugga igen, och har därför haft snålt med tid de senaste månaderna. Jag ska dock försöka börja lite smått igen till helgen, hoppas jag kan leverera ett resultat som inte gör dig alltför missnöjd i slutändan