nån som vet varför man efter ett tag inte kan komma nånstans i browsers eller explorer

Permalänk
Medlem

nån som vet varför man efter ett tag inte kan komma nånstans i browsers eller explorer

Blir inte klok. Jag har vuxit up framför farmför en dator och gått it utbildning men jag fattar inte vad som händer med min dator.

5 min efter att windows varit igång så går det inte att öppna mappar inne i windows explorer eller nya urls i någon browser.

nån som stött på detta?

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte hjälpa dig men kommenterar ändå då min pappa har samma problem, dock inte efter 5 min utan lite random då och då. (win 8.1)

Permalänk
Medlem

Värmeproblem? Trasiga RAM-minnen?

Det kan vara många olika saker, men du kan ju börja med att prova köra memtest86+ och se om det ger några felmeddelanden.

Ladda hem från http://www.memtest.org/ , lägg in på en USB-sticka som du sedan bootar från och kör igång.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Dracc: asså allt funkar klockrent utom just navigering. jag kan starta spel och andra program som har ikoner i startmenyn/skrivbordet utan problem. kan det fortfarande va minnet?

Permalänk
Medlem

@Hawxxy: Minnesfel kan te sig på de konstigaste vis. Värt att prova tänker jag, tar kanske en timme och är på inget sätt jobbigt.

Kan också vara hårddisken som håller på att ge upp.

Eller, för all del, bara ett mjukvarufel. Enklaste sättet att ta reda på om det är mjukvara det hänger på är väl att formatera hårddisken och installera ditt OS på nytt.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Dracc: jag körde memtes86+ v5.01 från ens usb sticka och den hitta inget fel. ringde tillomed microsoft support och de hade ingen aning så, system restore nästa gång det händer.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har kört en fullständig scan med malwarebytes eller liknande?
Samt sett till att ALLA drivrutiner är uppdaterade?

Permalänk
Medlem

testa att skapa en ny användare på datorn och se ifall du kan återskapa problemet där.

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem

prova kör SFC /Scannow i kommandotolken (som Admin (högerklicka på kommandotolken-kör som admin))

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen gått tillbaka till W8.1 eftersom allt på aktivitets- o verktygsfält + start hängde sig och frös. Men jag som brukar till mer än 95% köra Firefox skulle använda Explorer häromdagen och den gick använda. Och det gick bara att skriva in adressen men sedan hängde den sig. Sedan efter någon dag var allt ok igen tror det var något på nätet för Ff var lite motsträvigt också.
Och min min vän har tydligen problem i W10 för först funkade inte Ff sedan har han bytt till Explorer, Ff igen, Chrome och nu Opera.